torstai 10. lokakuuta 2013
Produktiivinen elämäntapa aikamme tabuna
Helsingin Sanomien 9.10. 2013 uutisten mukaan päähallituspuolue Kokoomus olisi valmis pysäyttämään ja tulevaisuudessa estämään sellaiset lakiesitykset, jotka lisäävät kuntien tehtäviä. Ideologista valintaa ei voi juuri selkeämmin ilmaista. Toiminnallisena vaihtoehtona on yksityinen pääoma. yritykset, pankit, ehkä jotkut säätiömuodot ja kaupallisen elämäntavan toteuttaminen henkilökohtaisessa elämässä. Ehdotuksia yhteisen sektorin vahvistamiseksi ei konservatiivien puolelta ole tullut ennenkään, mutta ajatus yhteistä turvallisuutta ja hyvinvointia koskevien aloitteiden rakenteellisesta estämisestä on tyrmäävää.
Pohjoismaisen, kansanvaltaisen hyvinvointivaltion vahvistaminen yhteisen säästämisen, voimavarojen kartuttamisen kautta voisi mielestäni edelleenkin nopeasti vahvistaa työllisyyttä ja nostaa Suomi uudelleen omille jaloilleen. Uusia rahoitusinstrumentteja tarvitaan yhteisen rakenteen vahvistamiseksi. Uutisissa 8.10. 2013 tuli tietoa, jonka mukaan pörssiin on tänä vuonna sijoitettu 75 mrd (!) euroa, mikä on tietenkin pois yhteisestä kulutuksesta ja siten pelkkänä odotusarvona ajatellen tulevaa kasvua. Vastapainona tälle tuhlaamiselle julkiselle sektorille voitaisiin ja pitäisi luoda joukkovelkakirjamuotoisia kehittämisrahastoja, joiden kautta kansalaiset voisivat osoittaa luottamustaan ja arvostustaan hyvinvointivaltiota ja sen taustalla olevaa yhteiskuntakäsitystä kohtaan.
Voiko veroa kantava yhteisö, valtio tai kunta - mahdollisesti myös kirkko - pärjätä taloudellisesti? Julkinen hallinto, valtio ja kunnat omaavat veronkantoon oikeutettuina yhteisöinä huomattavan marginaalin tuottoisaan toimintaan - juuri tämän havaitsemiselle perustuu ajatus ja menestymisen kokemukset pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta.
Kun tätä taustaa vasten katselee esimerkiksi sosialidemokratian tulevaisuuden strategiaa, on kiinnitettävä huomiota juuri yhteisen säästämisen suureen merkitykseen ja uusien muotojen kehittämiseen sen vahvistamiseksi. Suoranainen verojen ja maksujen korottaminen palvelutuotannon katteeksi on loppuunkuljettu tie. Juuri siksi uusien rahoitusinstrumenttien kehittäminen yhteiselle sektorille on yksi suuria tulevaisuuden tehtäviä. Uskon että julkisia palveluja ja kansanvaltaista, pohjoismaista hyvinvointivaltioideaa kannattava kansakunta on valmis myös sijoittamaan pitkäjännitteisesti julkisiin hankkeisiin, kunhan sopivia instrumentteja sitä varten on kehitetty. Sijoittajana voisivat siis olla yksityiset kansalaiset, yritykset ja laitokset jotka kokevat yhteisen vastuunoton hyväksi ja tarpeelliseksi.
Porvarillisen puolen vastaväitteet rakentuvat sen ajatuksen varaan, että omistajien rahoja ei voida loputtomasti sijoittaa sellaisiin tarkoituksiin joita nämä eivät halua tukea. 1800-luvun sosialisti Proudhon totesi jo puolitoistasataa vuotta sitten omistamisen olevan varkautta. Vaikka ei kohtuullista omistamista syntinä pitäisikään, on syytä muistaa että vain työ luo arvoja, yrityksissäkin. Itselleen pääomia kahmivat omistajat ja ja johtavissa asemissa olevat mellastavat pääomilla jotka kaiken järjen mukaan kuuluvat niille jotka arvoja ovat luoneet. Vaikka tässä yhteydessä lakia ei rikottaisikaan, niin elämänasenteen tasolla ainakin valtionkirkkomme kristillisten ihanteiden tulisi muistuttaa kaikkia jäseniään myös lähimmäisen oikeuksista. Automaattiset arvoa tuottavat rakenteet ovat nekin pohjimmiltaan työn kautta syntyneet ja siksi niidenkin tuottama tulos kuuluu yhteiseen, jaettavaan pääomaan, joko palkan tai verotuksen muodossa.
Meitä siis taivutetaan sekä koko valtakunnan, Euroopan ja länsimaisen kulttuurin alueella hyväksymään kaupallisuus ja omistamiseen liittyvät privileegiot normaaliksi elämänmuodoksi. Minun henkisen mestarini ja opettajani Erich Frommin mukaan nämä molemmat kuuluvat ihmisluonteessa epäproduktiiviseen oireryhmään. Tätä pahanlaatuista, malignanttia suuntautumistapaa vastassa on produktiivinen suuntautuminen, jonka tunnusmerkkejä lyhyesti ilmaistuna ovat työ suhteessa esineitten maailmaan ja rakkaus, ymmärtäminen ja välittäminen suhteessa kanssaihmisiin. Kaupallisen asennoitumisen yhteiskunnallisena luonteenpiirteenä Fromm luokittelee suhteellisen uudeksi, pahanlaatuiseksi piirteeksi ihumisluonteessa. Hänen mielestään siinä on havaittavissa nekrofiili, elottomasta kiinnostunut suhtautuminen maailmaan kokonaisuudessaan. Se näkyy välinpitämättömyytenä ja mielen kovettamisenna, paatuneisuutena suhteessa niihin uhkiin ja vaaroihin, joita kaupallinen, omistava ja narsistinen asennoituminen aiheuttaa sekä suhteessa ulkoiseen ympäristöön että kanssakäymisen tasolla ihmisiin.
Vaikuttaa siltä että produktiivisesta elämäntavasta on tulossa tabu, joka ei rakenteiden tasolla enää ollenkaan olisi valittavissa. Kuinka pitkään näin voi jatkua?
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana,
tuhoavuus,
työ
perjantai 4. lokakuuta 2013
Sisyfos ja sosialidemokratia
-->
Satuin tässä yllättäen
huomionosoituksen kohteeksi; Tapanilan Työväenyhdistys oli tehnyt
aloitteen Rafael Paasion mitalin anomiseksi minulle poliittisen
toimintani johdosta. Mitalin luvutuksen yhteydessä yhdistyksen
puheenjohtaja Antti Hytti esitti koko joukon perusteluja, joita tässä
ulkomuistista kertailen: toiminta sosialidemokraattisessa nuoriso-
ja varhaisnuorisoliikkeessä jo 1950-luvun lopulta alkaen, 23-vuoden
työskentely ammattiyhdistysliikkeessä toimitsijatehtävissä,
kansainvälisten luonnonystävien toiminnan tunnetuksi tekeminen
Suomessa ja sen teemojen aktvoiminen Työväen Retkeilyliitossa sekä
verkkoviestinnän ja sosiaalisen median mahdollisuuksien avaaminen
erityisesti eläkkeensaajien ja ikäihmisten toiminnassa. Ilmaisen
vielä tässäkin kiitollisuuden tunteeni tämän palkitsemisen
johdosta. Kansan Sivistysrahaston Rafael Paasion mitali on
sosialidemokratian tavalliselle aktiiviselle jäsenelle osoittama
”vapauden risti” - jos sitä vertaa valtiollisiin merkkeihin.
Miksi osoitan tälle mitalille näin
korkeaa arvostusta? Koetan tässä lyhyesti perustella kantaani ja
sanoin nämä samat asiat jo – tosin hyvin spontaanisti – mitalin
luovutustilaisuudessa.
Sosialidemokraattisen liikkeen pian
120-vuotinen taival ja toiminta on aina suuntautunut kansan,
tavallisen ihmisen oikeuksien puolustamiseen. Sen juuret löytyvät
työväenliikken arvoperinnöstä, joka ryhtyi nostamaan jaloilleen
niin aineellisesti kuin henkisestikin nöyryytettyä köyhälistöä,
proletariattia. Juuri tuolla kansanosalla ei ollut muuta menetettävää
kuin kahleensa – siksi sen nousu olikin tietoisuuden kasvaessa niin
voimallinen.
Liikkeen toiminta ei ole ensisijaisesti
ollenkaan tähdännyt ainakaan kovin tietoisesti liikkeen itsensä
nostamiseen järjestöpoliitiseen kukoistukseen. Lähtökohtana ja
toiminnan kohteena on aina ollut ihminen ja kansa, jokainen ihminen
ja koko kansakunta osana maailmanlaajuista ihmisyhteisöä. Siksi
herättäääkin aina suurta ihmetystäni se että tämä uljas,
moraalisesti ja eettisesti arvostettava tavoite ja demokraattiseen
elämäntapaan perustuva työskentely sen puolesta on herättänyt
läpi vuosikymmenten niin armottoman kovaa vastustusta.
Äänioikeuden saaminen jokaiselle
kansalaiselle oli sata kymmenen vuotta sitten poliittisen
yhteiskunnallisen heräämisen innostava osoitus. Nyt niin
aliarvostettu periaate nosti kertaheitolla suomalaisen naisen ja
miehen yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Tämän tavoitteen
läpivienti vaati suurlakon järjestämistä, valtavia
mielenosoituksia, puheita ja toimintaa tavoitteen läpiviemiseksi.
Kokoontumisvapauden ja järjestäytymisoikeuden myötä kansalainen
sai oikeuden ryhtyä ajamaan omaa asiaansa ja vaalioikeuden tukemana
oikeuden pyrkiä myös myös päättäjän asemaan edustuksellisessa
demokratiassa. Vastassa oli autoritaarinen tsaarin Venäjä ja
suomalainen sääty-yhteiskunta perinteisine etuoikeuksineen.
Nuoren demokratian alkuvaiheisiin
sattui säätyläisten ja maanomistajien torppareihin suuntautunut
elinehtojen kiristäminen ja torppareiden häädöt. Nuori liike
joutui puolustamaan henkeen ja vereen kuutamolle häädettyjen
köyhien ja vailla koulutusta olevien ihmisten asiaa. Ilmeisesti
pelättiin, että äänioikeuden saaneet torpparit tulevat vaatimaan
myös vapautusta aineellisesta holhouksenalaisuudesta.
Kun äänioikeus oli saatu, ei kestänyt
kuin kymmenen vuotta kun sosialidemokratia saavutti punaisen viivan
vedossa yksinkertaisen enemmistön vapaissa vaaleissa Suomen
eduskuntaan. Se ei kelvannut nuorelle suomalaiselle demokratialle,
vaan tuo eduskunta hajoitettiin ennenkuin se oli pääsi aloittamaan
lainsäädäntötyötä kansanvaltaiselle pohjalle. Heiveröinen
demokratia murskattiin ja tämän seurauksena syttyi kansalaissota.
Sosialidemokratia joutui tuolloin kahden autoritaarisen poliittisen
joukkovoiman väliin. Toisaalla porvarillinen, etuoikeuksiin
perustuva perinne ja työväenliikkeen sisällä pettymyksen
siivittämä autoritaarinen, kansalaissotaan johtanut suuntaus joka
imi voimaansa Venäjän bolshevikkien äärimmäisen militantista ja
autoritaarisesta ajattelutavasta. Sosialidemokraattisen liikkeen
kansanvaltaisten periaatteiden kannattajista tuli nyt marttyyreja,
joita kuoli kymmenin tuhansin taisteluissa, muilutuksissa, oman käden
oikeuden kenttätuomioistuimissa ja vihdoin punavankileireillä mm.
Lahdessa, Suomenlinnassa, Tammisaaressa. Maksettiin hirvittävän
kovaa hintaa yrityksestä soveltaa ihmisoikeuksia suomalaiseen
yhteiskuntaan. Työväenliike jakautui kahtia. Vallankumousta ja
kommunistisen puolueen yksinvaltaa ajava osapuoli jatkoi toimintaansa
aina 1960-luvun alkuun, Neuvostoliiton hajoamisen saakka. Suuntauksen
erheellisyyttä ja työväenliikken arvopääriä vääristävää
poliittista epäonnistumista ei ole myönnetty tähän päivään
mennessä.
Kymmenen vuotta
tämän jälkeen alkoi kiihkoisänmaallisuus nostaa päätään.
Suuren kansainvälisen laman helmoissa kasvoivat Lapuan liike,
Isänmaallinen Kansanliike IKL ja Akateeminen Karjalaseura. Näiden
keskeinen kotimainen vihollinen oli sosialidemokratia; alkoivat
muilutukset, kusiaispesässä istuttamiset ja kyyditykset rajan yli
Siperiaan. Näille kiihkoilijoille sosialidemokratia ja
leniniläisstalinilainen kommunismi olivat yksi ja sama asia.
Sosialidemokraatit joutuivat suojelemaan autoritaarisen tien
valinneita veljiään ja sisariaan mm. sallimalla heille täydet
toimintaoikeudet työväenliikkeen omissa yhteisöissä.
Työväentaloilla tapahtuvaa toimintaa häirittiin oikeisto toimesta
, katot ja seinät rapisivat laukauksista, kansanvalta oli taas
kerran uhattuna 1930-luvun narsististen ja autoritaaristen
pyrkimysten johdosta.
Toisen maailmansodan
syttyessä sosialidemokraatitkin olivat valmiita tarttumaan aseisiin
ja lähtemään puolustamaan maata. Kysymyys oli maanpuolustuksesta
autoritaarista yksipuoluejärjestelmää vastaan ja samalla
suomalaisen kansanvallan kohtalonhetkistä. Sota hävittiin ja Suomi
joutui liittoutuneita edustaneen Neuvostoliiton henkisen ylivallan
alle. Sosialidemokraattisesta ulkoministeristä Väitö Tannerista
tehtiin sotasyyllinen. Hän oli vetäytynyt sivuun jo
kansalaissodassa, koska ei voinut hyväksyä sen enempää väkivaltaa
kuin proletariaatin diktatuurin ymmärtämistä pysyvänä
yksipuoluejärjestelmänä. Sosialidemokratia liikkeenä,
kansanvallan puolustajana istui syytettyjen penkillä. Työväentaloja
menetettiin, taisteltiin työväenliikkeen suunnasta. Tuo taistelu
nosti pintaan kaikkein periksiantamattomimmat sosialidemokratian
puolustajat, tannerilaiset ja leskisläiset. Taistelua käytiin
paitsi maan kohtalosta, myös demokraattisista järjestökäytännöistä.
Tätä työväenliikkeen sisäistä ratkaisutaistelua katselivat
oikeistovoimat sivusta, sen taistelun kävi suomalainen
sosialidemokratia yksin.
Eipä ehtinyt juuri
kymmentä vuotta pidempään kulua, kun jouduttiin todelliseen
ulkopoliittiseen kriisiin. Kekkonen oli valittu vuonna 1957
äärimmäisen täpärästi – yhden äänen enemmistöllä - maan
presidentiksi. Vuonna 1961 haluttiin asettaa yhteinen ehdokas
presidentiksi ja sosialidemokraatit tukivat porvariston kanssa tätä
edokasta, oikeuskansleri Olavi Honkaa. Poliittinen vastaisku oli
äärimmäisen pelottava noissa oloissa: Neuvostoliitto lähetti
nootin, joka edellytti yhteisiä toimia Saksaa vastaan jossa
Neuvostoliitto näki poliittisen oikeiston, Natsi-Saksan vahvistuvan.
Kansa pelkäsi
syntynyttä tilannetta ja niin pelkäsi myös Olavi Honka. Hän
luopui presidenttiehdokkuudesta ja vaalitaistelun viime metreillä
piti löytää sosialidemokraateille uusi presidenttiehdokas.
Sellaiseksi nousi Rafael Paasio. Mitään todellista vaalitaistelua
ei edes ehditty käydä ja sosialidemokratia kärsi näissä
vaaleissa murskatappion. Muistan Rovaniemen maalaiskunnan Muurolassa
tavanneeni vaalitilaisuudessa miehen, joka itkien ilmoitti ettei
tällä kerralla uskalla äänestää sosialidemokraatteja. Ilmoitus
sai kokousväen mykistymään. Latuja pidettiin auki Torniojoen yli
Ruotsin puolelle siltä varalta että ”jos jotakin sattuu”.
Kekkonen valittiin toiselle kaudelle presidentiksi. Tuossa pelon ja
epätoivon ilmapiirissä sosialidemokraatit saivat
presidentinvaalissa yhden alhaisimmista kannatusluvuistan.
Sosialidemokratian puolelta kysymys oli viime kädessä
suhtautumisesta demokratiaan ja ihmisen luovuttamattomiin oikeuksiin.
Paasion nousemisesta
SDP:n johtoon seurasi alkava liennytyksen kausi. Sosialidemokratia
sai hänen johdollaan heti 1960-luvun puolivälin jälkeen
murskavoiton ja edukuntaan tuli vasemmistoenemmistö. Sitä jytkyä
seurasi voimakkaan poliitisen ohjelmoinnin ja hyvinvointivaltion
visioinnin suurtyö. Sitä tehtiin puoluesihteeri Erkki Raatikaisen
johdolla ja mnäkin pääsin siihen työhön osallistumaan. Tämä
lyhyt suvantovaihe riitti: se mahdollisti Suomen nousemisen
pohjoismaiseen rintamaan kansanvaltaisen hyvinvointivaltion
kehittäjäksi. Syntyi rahastoiva työeläkejärjestelmä josta
emeritus-kansalaiset saavat tänä päivänä nauttia, lasten
päivähoitolaki - jota nyt taas kysenalaistetaan? - kehuttu
peruskoulumme ja laaja työelämää koskeva lainsäädäntö.
1970-luvun
uudistuskauden ja ammattiyhdistyssiikkeen eheytymisen jälkeen alkoi
taas uusia pilviä nousta ihmisoikeuksia ja demokratiaa ajavan ja
kehittävän sosialidemokraatisen liikkeen taipaleelle. Chigagolaisen
koulukunnan talousteoreetikko Milton Friedman oli kehittänyt
monetaristisen talousoppinsa, jota amerikkalaiset olivat alkaneet jo
1970-luvun alkupuolelta soveltaa. Chilen sotilasvallankaappausta voi
pitää tietynlaisena lähtölaukauksena monetarististen oppien
valtaanpääsylle. Meillä sanotaan että vapauteen kuuluu myös
vastuu. Vastuu on luonteeltaan sosiaalisykologinen, humanistinen
ilmaus joka tarkoittaa ennenkaikkea vastuuta ihmisten hyvinvoinnista,
luonnon tasapainosota ja oikeudenmukaisuuden edistämisestä. Näitä
vastuun elementtejä ei monetaristiseen, sittemmin uusliberalismiksi
nimitettyyn talousoppiin sisälly.
Neuvostoliiton
poliittinen romahtaminen ja kapitalistisen talousjärjestelmän nousu
maailmaa johtavaksi suunnaksi merkitsi paitsi uusliberalismin nousua
ja samalla myös sosialidemokratian ja marxismileninismin
paketoimista samaksi, pelottavaa ja brutaaleja muotoja saaneen
sosialismin edustajaksi. Pohjoismainen hyvinvointivaltio, sen
kansanvalta ja yhteisen sektorin vahva, lamoja puskoroiva luonne ei
uusliberalismien edustajissa ole myötätuntoa löytänyt.Yhteisiä
voimavaroja kaupallistetaan, yksityistetään ja valtiota
köyhdytetään. Samaan aikaan saadaan maksaa odotusarvoihin
perustuvan monetaristisen hurahtamisen hintaa Euroopan Unionissa ja
oikeastaan koko läntisessä maailmassa.
1980-luvun suuria
tragedioita oli edistysmielisen osuuskauppaliikkeen menetys, joka
sekin näyttää näin jälkeenpäin olevan tarkoituksella ja
taitavasti junailtu operaatio. Liike menetti valtavasti voimavarojaan
ja aatteellisen toiminnan pohjaa osuuskauppaliikkeen likvidoimisen
myötä. Kun tähän lisätään järjestöpohjaisen
toimintaperinteen romahtaminen kilpaurheilua lukuunottamatta lähes
kokonaan, joutuu toteamaan että kansanvalta ja siihen kasvaminen on
tänään edelleenkin mitä suurimmassa vaarassa.
Voi siis sanoa että
sitten sosialidemokraattisen liikkeen perustamisen se on joutunut
arvoillaan ja asenteillaan puolustamaan kansaa mitä suurimmilta ja
uhkaavimmilta ihmisoikeusloukkauksilta. Uhkaavia tilanteita on
noussut toistuvasti esiin suurin piirtein kymmenen vuoden välein.
Kysymys ei ole ollut niinkään sosialidemokraattisen liikkeen omien
rakenteiden puolustamisesta, vaan kansanvallasta, kaikkia koskevien
oikeuksien joutumisesta kyseenalaistetuiksi.
Sosialidemokratian
symboliksi näyttää siten Sopivan Sisyfos, jonka jumalat
rankaisuksi tottelemattomuudesta pakottivat manalassa pyörittämään
kiveä vuoren huipulle, josta se taas vyöryi alas laaksoon, mikä
merkitsi työn aloittamista uudelleen.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
Sosialidemokratia
lauantai 28. syyskuuta 2013
Uusia ajatuksia ja vanhoja totuuksia
Keskustan
puheenjohtaja ja kansanedustaja Juha Sipilä esitti lauantain
ykkösaamussa 28.9. 2013 joitakin melko merkittäviä uusia ajatuksia. Niitä sietää myös pohdiskella myös tässä blogissa. Teen tämän
siksi, koska itsekin olen samansuuntaista ajattelua harrastanut.
Lähtökohtanani on ollut pohjoismaisen hyvinvointivaltion
säilyttäminen ja vahvistaminen. Nyt kun hyvinvointivaltion rönsyjä
raivataan ja uhkana on yhteisessä päätöksenteossa tärkeiksi
havaittujen rakenteiden poliittinen romuttaminen, näillä
ajatuksilla on sitäkin enemmän merkitystä.
Sipilä
– Keskustapuolue hänen mukanaan – ehdottaa suuren
rakennerahaston perustamista hyvinvointivaltion pelastamiseksi ja
hyvinvointiyhteiskuntaa tukevan ajattelun vahvistamiseksi. Hän on
tehnyt ehdotuksia myös tämän rahaston resurssilähteistä, siis
siitä mistä resurssit otettaisiin tällaisen rahaston kokoamiseen.
Tuollaisia lähteitä taitaisi löytyä useampiakin, kun oikein
ryhdytään etsimään. Lauantain ykkösaamussa vilahti joipa käsite
”kansanobligaatio”, joka mahdollistaisi hyvinvointivaltiota
tukevan ajattelun muuttumista rakenteita joukkovelkakirjojen avulla
tukevaksi konkreettiseksi toiminnaksi.
Olen
itsekin esittänyt uusien rahoitusinstrumenttien kehittämistä
hyvinvointivaltion vahvistamiseksi. Kun katsot blogina oikean laidan
tunnisteita, löydät tähän suuntaan tehtyä kehittelyä. Pidän
siis Sipilän avauksia tässä suhteessa erittäin tervetulleina.
Kokoomuksen ja sosialidemokraattiern riveissä tällaista keskustelua
ei ole käyty, mitä pidän ainakin sosialidemokraattien osalta
suurena puutteena ja huolestuttavana merkkinä.
Kunnissa
ovat uudet valtuutetut joutuneet kovaan kouluun: omista
hyvinvointitavoitteista pitää luopua ja samalla on nieltävä
palvelujen supistamisen karvas kalkki. Ohjelmallisia tavoitteita
uusien rahoituslähteiden kehittämiseksi ei ole kuulunut eikä
näkynyt.
Sipilän
arkiajattelussa on siis paljon sellaista, jossa käytännössä
tullaan talonpoikaisjärjen käyttöön ja samalla yli ideologisten
raja-aitojen. Pyrkimys hyvinvointiyhteiskunnan voimavarojen
kasvattamiseen on tällainen tavoite. Millaisen rakenteen puitteissa
näitä palveluja sitten tuotettaisiin, onkin jo toinen juttu.
Olennaista on että sosiaalitoimen, koulun tai terveyden- ja
sairaanhoidon käytössä tulee olla resursseja, jotka mahdollistavat
palvelujen modernin ja korkeatasoisen toteuttamisen.
Keskusta
tarjoaa luonnollisesti omaa kotikunta- ja maakuntamalliaan,
hallituksessa puhutaan uusista kuntarakenteista ja
työssäkäyntialueista. Kun katsellaan uuden rakenteen
muovautumista, uskon aikaa myöten oikeiden kokonaisuuksien löytyvän
käytännön ja elämän sanelemina vaatimuksina. Vastuullisuus,
eheys ja tosiasioiden kunnioittaminen tulee poliittisessakin
väännössä olla tärkeimpänä motiivina.
Todellinen
ongelma on nimittäin toisaalla. Kysymys on siitä, kuka näitä
palveluja tuottaa ja millainen on se hallinto joka vastaa
toteuttamisesta.
Eurooppan
Unioni vaatii palvelujen kilpailuttamista, yksityisen ja julkisen
hallinnon asettamista samalle viivalle. Ratkaisijana pidetään
hetken kustannuksia, hallinnon avoimuudesta ja eheydestä käydään
keskustelua vähemmän. Nykyhallituksemme tarkkoihin ohjelmiin
näyttää yhä sisätyvän kaksi toisilleen täysin vastakkaista lähtökohtaa: hyvinvointivaltion vahvistaminen ja palvelujen
tuottaminen omana työnä, avoimen ja kansanvaltaisen hallinnon
alaisuudessa. Palvelujen yksityistäminen ja kaupallistaminen on
toinen ääripää, jossa keskeisenä motiivina on yksityinen
yritteliäisyys ja peikkona valtiojohtoinen byrokratia, jonka
kaapissa neuvostoluuranko yhä varoittavasti kolisee.
Pohjoismainen,
kansanvaltainen hyvinvointivaltio ei tunnu kelpaavan ideologisen
rajan markkinapuolella häärääville. Millä puolella rajaa Suomen
Keskusta on tässä suhteessa? Sipilän pukukoodin solmio puhutteli
sinivihreän suuntaan, samoin oikeaan suuntaan porttia avattiin
pahoiteltaessa Saksan FDP:n huonoa vaalimenestystä. Myöskään
tuki Rehnille ei taida pitää sisällään julkiselle sektorille
suuntautuvia rahastomuotoisia piristysruiskeita. Rehn tunnetaan
Euroopassa riistokomissaarina, joka on täysin tukenut euroopan
poliittisesti konservatiivista ja kohden julkisen sektorin tuhoa
ajavaa pakkopeliä.
Euroopan
Unionissa tuki yhteiselle sektorille tulee kysymykseen vain sitä
kautta toteutettavan palvelujen kilpailuttamisen, ei kansanvaltaisen
hallinnon vahvistamisen välineenä. Rauha ja demokratia, Unionin
lähtökohtaiset perusarvot ovat muuttumassa vastakohdikseen
kuuluisan eläinten vallankumouksen (engl.
Animal Farm, 1945 George Orwell)
malliin.
Jos
ja kun vaalivoitto tulee, nämä asiat joutuvat uudelleen
valinkauhaan. Suostuuko porvarillinen puoli julkisen sektorin
rahoituksen ja kansanvaltaisen palvelutuotannon elvyttämiseen? Jos
Sipilän tavoitteet on tarkoitettu poliitisesti toteutettaviksi,
mistä löytyvät parhaat kumppanit tällaisen ohjelman
läpiviemiseen?
Tunnisteet:
hyvinvointiyhteiskunta,
kaupallistaminen,
työ,
vastakkainasettelu
maanantai 23. syyskuuta 2013
Saksa, Saksa, yli kaiken...
Saksan
Kristillisdemokraattinen Unioni CDU, yhdessä Baierin
Kristillissosiaalisen Unionin CSU:n kanssa on voittanut Saksan vaalit
kirkkaasti, tosin hallituskumppaninsa Vapaiden Demokraattien, FDP:n
kustannuksella. Nyt katsotaan, johtavatko kristillisdemokraatit maata lähes yksin vai lähteekö jokin ryhmä mukaan hallitukseen. Houkutus
suureen koalitioon on suuri, sillä sekä Saksan että Euroopan
ongelmat kolistelevat vähän joka nurkasta.
Peer Steinbruck ilmoitti
jo vaalipäivän iltana että hän ei lähde ministeriksi
CDU-vetoiseen hallitukseen. Sosialidemokratialla on aika ajoin
taipumusta luisua porvarillisen politiikan takuumieheksi, kun lujasti
puolustetaan hallituksessa aikaansaatuja kompromisseja. Toinen synti
mielestäni on tietynlainen resurssisokeus: miljardin euron
yritysverohelpotuksia vastaan saadaan kansalle jotakin, muutama
miljoona vaikkapa kehitteillä olevaan ja resurssipulasta kärsivään
nuorisotakuuseen. Sopimisen kulttuurilla on tietty oikeutuksensa,
mutta kun sitä toteutetaan jatkuvasti vähemmistöasemasta ja
heikosti kehittyneellä resurssisimällä, kokonaisuuden lopputulos
saattaa näyttää juuri päinvastaiselta kuin mihin on alunperin
oltu pyrkimässä. Porvarienemmistöisessä hallituksessa tuppaavat sosialidemokratian tavoitteet marginalisoitumaan.
Saksan FDP menetti
kannatustaan ja putosi pois liittopäiviltä. Sen politiikka on ollut
hengeltään erittäin oikeistolaista ja aika ajoin se on mennyt
reippaasti oikealta ohi CDU:n, Saksan perinteisen oikeistopolitiikan
ankkurin. Meillä Keskustapuolue kuuluu europarlamentissa tähän
euroliberaalien ryhmään. Siinä viitekehyksessä ei
sosialidemokratialla ole mitään sijaa - sosialidemokratia on ollut
näiden talousliberalismiin hurahtaneiden tärkein poliittinen
vastustaja. En usko Suomen Keskustapuolueen tuntevan oloaan
eurooppalaisissa ympyröissä kovin kotoisaksi, jos vaalivoiton
jälkeen pitäisi ottaa hallitukseen pieni sosialidemokraattinen
ministeriryhmä.
DDR:n eli Saksan itäisen
osan perillispuolue Linke menestyi niin hyvin, että se on tätä
nykyä Saksan kolmanneksi suurin puolue. Sillä on merkitystä
vaa'ankielipuolueena jo nyt, onhan se jo lähtökohtaisesti
kannattamassa sosiaalisesti tasa-arvoon tähtäävää ja tässä
mielessä oikeudenmukaista yhteiskuntarakennetta. Saksan
sosialidemokraateille ei die Linke kuitenkaan kumppaniksi kelpaa.
Nöyryytyksen haavat ja itsenäisen toiminnan estäminen
saksalaisessa "reaalisosialismissa" on tullut maksuun
viimeisen parinkymmenen vuoden aikana yhteistoiminnan torjumisen
muodossa. Kun poliitisella areenalla potut maksetaan pottuina ja kun
se tapahtuu parlamentaarisessa demokratiassa, tuntuu tällainen
suhtautumistapa suomalaisittain vieraalta. Sen pysyvä soveltaminen
näyttäytyy paradoksaalisesti samanlaisena asennetasolla poliittisen
historian aikajanalla.
Vihreät ovat saaneet
suuren tavoitteensa, atomivoiman kieltämisen todeksi Saksassa - ja
samalla menettävät kannatustaan. Veikkaukset atomivoiman suhteen
kulkevat kahteen suuntaan: joka palataan pikkuhiljaa ja
erillispäätöksillä atomivoiman käytön sallimiseen - tai sitten
kaupallisilla rankaisuilla, ostoboikoteilla ja poliittisella
painostuksella ajetaan koko Eurooppa samaan ruotuun. Kun atomivoima
ei kelpaa saksalaisittain tuotettuna, miksi se kelpaisi kilpailua
vääristävänä muualtakaan?
Vaihtoehto Saksalle,
populistinen ja Eurooppa-kielteinen ryhmittymä pääsi lähelle 5
%:n liittopäiväkynnystä. Konservatiivit ovat vuosikymmeniä
torjuneet hyvinvointivaltiota vahvistavan sosialidemokraattisen
suuntauksen ja rakentaneet systemaattisesti yritysvetoista, vapaaseen
kilpailuun ja rajoitamattomaan voitontavoitteluun perustuvaa
sisämarkkinamallia. Kun tämä malli on osoittanut suuret ja jo
arvattavissa olleet heikkoutensa, teoreettisessa sosialisminpelossaan
ja voimantunnossaan konservatiivit pitävät kiinni mallistaan vielä
rapautuvan Euroopan raunioillakin. Hinta muodostuu kovaksi, jos
eurooppalaiset rakenteet sen seurauksena joutuvat hajoamisen tilaan
ja palataan takaisin globaaliin aikaan sopimattomaan
kansallisuusajatteluun, nationalismiin. Omalla tavallaan
paradoksaalista on sekin, että tätä Impivaaraan paluuta tukevat
omilla kansallisiin ennakkoluuloihin perustuvilla asenteillaan ja
ratkaisuillaan myös muut pohjoismaat. Sosialidemokraatitkaan eivät
tässä suhtessa ole synnittömiä, vaikka pohjoismaisen
hyvinvointivaltion tiukka puolustaminen käykin hyvänä perusteluna.
Paluu saksalaiseen valtaan
Euroopassa on tapahtunut tosiasia. Ohi konservatiivienemmistöisen
Saksan ei Euroopan Unionissa päätöksiä tehdä. Siitä huolehtivat
tästedes Saksan liittopäivät, europarlamentti, komissio, Unionin
ministerineuvosto, Unionin virkamieskunta ja lobbarien valtaisa
joukko koko eurooppalaisen päätöksenteon ytimessä.
Riittääkö Saksalle
valta Euroopassa? Saksan kansallislaulussa todetaan: Deutschland,
Deutschland über alles, über alles in der Welt; Saksa, Saksa, yli
kaiken, yli kaiken maailmassa...
Tunnisteet:
Eurooppa,
hyvinvointiyhteiskunta,
kaupallistaminen,
tuhoavuus
sunnuntai 22. syyskuuta 2013
Pimeän kauden alkaessa
Tänään eletään syyskuun tasauksen
päivää, maapallolla päivä ja yö ovat yhtä pitkiä kaikkialla
maapallon napoja lukuunottamatta; pohjoisella pallonpuoliskolla alkaa
pimeä aika, etelässä päivä alkaa pitenemään. Pohjoisen
pallonpuoliskon osalta pimeän kauden alkamisessa on myös
poliittista symboliikkaa. Poliittinen talvi sanan taloudellisessa
mielessä noudattaa kuitenkin pidempiä kuin vuoden syklejä.
Taloudelliset syklit ovat sidoksissa ihmisen olemisen tilaan ja
massojen reagointiin. Nekin noudattava tiettyjä lainalaisuuksia,
niin hyvässä kuin pahassakin. Molempiin voidaan myös vaikuttaa ja
vaikutetaankin. Menemättä tässä yhteydessä syvemmälle tähän
mielenkiintoiseen teema-alueseen totean vain, että ihmisiluonto
joustaa aika pitkällekin ja sallii vaihtelevuutta suuressakin määrin
elinolosuhteissaan. Kuitenkin, kun elämä ja sen olennaiset arvot
ovat uhattuna, muutosta voi alkaa tapahtua aika nopeastikin.
Inhimilliset pyrkimykset näkyvät massojen liikehdintänä,
järjestäytyneinä liikkeinä, poliittisina tavoitteina,
irrationaalisina tai järkevinä pyrkimyksinä koskien omaa aikaa ja
sen toimintarakenteita.
Saksassa pidetään tänään vaalit,
liittopäiville valitaan edustajat saksalaisella kaksivtasoisella
vaalilla, joissa äänestetään sekä henkilöä että poliittista
ryhmää. Saksa on Euroopan Unionin suurin talous eikä sen yli
kävellä Euroopan sisämarkkinoillakaan. Saksa on pitkään toiminut
eurooppalaisen konservatiivisen politiikan takuumiehenä; kun
säännönmukaisesti valtaosa eurooppalaisista hallituksista on
poliittisen oikeiston kontrollissa, on se merkinnyt jo vuosikymmeniä
Unionin rakennepolitiikan perustumista oikeistolaisille arvoille.
Välillä on toimittu maltillisemmin, joskus taas on siirrytty
kiihkeämpään vyörytykseen kohti yritysvetoista
kilpailuyhteiskuntaa. Tätä on tietenkin tukenut vahva Euroopan
katolinen tendenssi, jossa sosiaalipolitiikka, lapsista, vanhuksista
ja sairaista huolehtiminen on kuulunut ensisijaisesti perheelle ja
toiseksi armeliaalle kirkolle.
Markkinavetoisen ja sen liberalistisia
periaatteita noudattavan politiikan luonteeseen kuuluu ajatus siitä,
että jokainen on oman onnensa seppä. Rajoituksia ei aseteta eikä
sallita, riippumatto on tarkoitettu vain menestyjiä varten.
Tuloerojen kasvu ja keinoja kaihtamaton pyrkimys henkikökohtaiseen
menestykseen ovat sekä käytännön että ideologisena lähtökohtana.
Jakopolitiikkaa ei kannateta, se tarkoittaa puuttumista pyhään
omistusoikeuteen ja erityisesti sen omistaja-, ei työkeskeiseen
tulkintaan. Hyvinvointia voidaan tavoitella, mutta se voi tapahtua
ainoastaan taloudellisen kasvun ja kilpailussa pärjäämisen
kautta. Kun yhteisessä taloudessa menee huonosti, keinona on menojen
supistaminen.
Yksityisen intressin lähtökohdista julkinen talous
on menoerä, jolle menestyjä ei saa katetta palvelujen muodossa.
Pohjoismaissa julkinen talous osoitti 1900-luvulla suuren
potentiaalinsa ja kilpailukykynsä, mutta yksityisen intressin
näkökulmasta siinä on kysymys resurssikokonaisuudesta joka on
saatettava yksityisen intressin ehdoilla toimivaksi. Euroopan Unionin
vapaan kilpailun periaatteet tukevat kaikilta osin tätä
lähtökohtaa. Unionin peruskirjassa puhutaan kuitenkin rauhasta ja demokratiasta. Voimassa oleva tulkinta on eräs keskeimpiä osoituksia pitkään jatkuneesta konservatiivisesta voimapolitiikasta Euroopassa.
Tätä politiikkaa on nyt noudatettu
suurin piirtein yhden ihmisiän verran. Missä ollaan menossa?
Euroopalle on luvassa tästä eteenpäin vain huonoja uutisia.
Velkataakka on kasvanut mittoihin joka ei ole enää hallittavissa. Euroopan vakausmekanismi ja sen toimivuuden
vahvistaminen julkisen sektorin alasajolla ja todennäköisellä
romuttamisella näyttää tätä nykyä mitä ilmeisimmältä. Myös
Saksan, suuren menestyjän talous perustuu yhä kasvavalle
velanotolle ja vain suuruuden ekomia pitää maata kolmen A:n
menestyjäluokassa. Arabimaiden väkivaltakierre saattaa
hyvinkin levitä myös Eurooppaan.
Suomen tie ei näytä poikkeavan
eurooppalaisesta valtavirrasta. Kansallisteatterimme esitys ”Neljäs tie”
näyttäisi aika hyvin kuvaavan tätä historiaa Suomen osalta ja myös sitä,
mihin ollaan päätymässä.
Vaihtoehtoisen politiikan siemenet
eivät ole itäneet myöskään vasemmiston keskuudessa; tarvittavat
muutokset tasa-arvon, yhteisen hyvinvoinnin ja työn tulosten
oikeudenmukaisemman jakamisen suuntaan edellyttäisivät suuria,
käänteentekeviä muutoksia koko arvofilosofiassamme. Sellaista ei
ole näköpiirissä eikä näitä arvoja ajavat poliitiset
suuntaukset - kuten sosialidemokratia – ole enää sellaisessa
poliittisessa iskussa että se voisi saattaa muutosta alulle. Saksan
vaalien tulos saattaisi antaa vielä pieniä toiveita muutoksesta
yleiseurooppalaisessa kehyksessä, jos sosialidemokraattien
Steinbrück todella saisi mahdollisuuden Euroopan keskeisen
valtiomahdin ohjaamisen toisenlaisille eurooppalaisille ja
kansainvälisille urille. Hänen suuri poliittinen esikuvansa näyttää
olevan Helmut Schmidt, joka toimi Liittotasavallan kanslerina vuosina
1974-82. Mielenkiintoistahan on että vaihtoehtoisten arvojen
juuret löytyvät juuri saksanmaalta puolentoista vuosisadan takaa.
Niiden soveltamisesta uusissa olosuhteissa olisi kysymys, jos
vaihtoehtoa nykyiselle linjaukselle todella haetaan.
Jos näin ei tapahtu, vanhan
poliittisen pohdiskelijan on mentävä metsään, haettava pihkainen
kuusi ja nieltävä poliittinen pihkatappi edessä olevan, kaiketi
jääkautta muistuttavan talven varalle. Sen loppumisesta ei ole
tietoa, mutta dialektiikan pitkä sykli tulee jossakin vaiheessa
nostamaan varmuudella ihmisarvot uudelleen kunniaan. Voi olla että
tämän kirjoittajasta ei ole siinä vaiheessa jäljellä muuta kuin
se poliittinen pihkatappi näiden blogikirjoitusten muodossa.
Tunnisteet:
Eurooppa,
hyvinvointiyhteiskunta,
kaupallistaminen,
raharutto,
Sosialidemokratia
sunnuntai 15. syyskuuta 2013
Vanhan Rautalammin verotusperusteet
Rautalammin Rossien kantaisän Brusius Rossin tiedetään saaneen omistukseensa kruununtorpan ja lisäksi hänen arvellaan toimineen neljännesmiehenä eli nimismiehen apulaisena kyytitehtävissä, veronkannossa, käräjien pidossa ja kievaritoiminnassa. Mitkä olivat tuon ajan veronkatoperusteet?
”Veronkanto
oli jo pitäjän perustamisesta alkain järjestetty sille kannalle,
jolla se sitten melkein muuttumatta säilyi aina seuraavan vuosisadan
alulle. Siinä oli koitettu saavuttaa niin paljon kuin mahdollista
yhdenmukaisuutta läänin muiden osien kanssa, vaikka pitäjän
erilaiset olot vaativat ottamaan niitäkin huomioon.
Veronkantoperusteet
olivat samat kuin läänin muissakin pitäjissä; niistä on erittäin
mainittava neljänneskunta, koukku, savu ja jousi.
Neljänneskunnittain
kannettiin veroja siten, että koko neljänneskunnan suoritettavaksi
oli määrätty joku vissi vero. Nimismies yhdessä neljännesmiehen
kanssa sitte arvosteli, kuinka neljänneskunnalta tuleva vero oli
osakasten kesken jaettava. Veron suorittamisesta oli luultavasti koko
veropiiri vastuunalainen. Tällainen veronottotapa oli aikaisemmin
ollut yleisempi, mutta oli jo tähän aikaan syrjäytymässä
yksityiskohtaisen maksutavan tieltä.
Koukku
oli maaveron perusteena, kuten nykyään manttaali. Koukku, joka
alkuaan merkitsi jonkunlaista kyntöasetta, oli jo varhaisista
pakanuuden ajoista käytetty maanalan mittana. Veronselityksissä
määritellään sitä kahdellakin tavalla. Toisen määrityksen
mukaan oli koukku kuusi tangonalaa ja jokainen tanko oli kuusi
kyynärää. Tämä selitys ei kumminkaan enää tähän aikaan
vastannut koukun käsitettä, vaan viittasi vanhempiin oloihin.
Toisen määrityksen mukaan oli koukku sellainen maanala, johon
voitiin kylvää 3 puntaa viljaa ja tämä nähtävästi olikin
koukun todellinen suuruus. Vielä 1586 kylvettiin Rautalammilla noin
puolen neljättä tynnöriä koukkua kohti. Koukkua määrätessä ei
ainakaan Rautalammilla voitu ottaa arvioon ainoastaan viljeltyä
maata, sillä ennen on mainittu, että arvioimista alotettiin siellä
heti ensi asutusvuosina, mutta luultavasti otettiin arvioidessa
lukuun koko viljelykseen kelpaava maa. Laskettiin siis, kuinka paljon
kaskea voitiin vuosittain hakata ja kylvää arvioitavalle maanalalle
ja arvattavasti otettiin siinä jonkun verran maanlaatukin huoimioon.
Missä määrin muut edut, n.k. niityt, kalavedet y.m. tulivat
huomioonotetuksi, ei voi päättää.
16
sataluvun alussa vanha koukku-nimitys poistettiin ja sen sijasta
alettiin maanalan mittana käyttää ”vero” -nimitystä, jota jo
ennenkin joskus oli käytetty koukun asemesta. Vero vastasi
täydellisesti entistä koukkua. Vero oli jaettu 12 äyriin. Näitä
nimityksiä, veromaa ja äyrimaa käytetään sitte koko 17
vuosisadan ajan ja myöhemminkin aina tälle vuosisadalle
(1800-luvulle, IR huom.).
---
Savu
oli jokainen talous, sekä verotilallisen että aatelin lampuodin. V.
1568 tehtiin savujen suhteen se muutos, että useampia köyhiä
talouksia luettiin yhdeksi savuksi, mutta jo muutamien vuosien
kuluttua palattiin jälleen entiselleen. 17 vuosisadalla alettiin
savun asemesta käyttää tila-nimitystä.
---
Savusta
muodostui myöhemmin n.k. apuveromanttaali. Kun savulta kannettavien
verojen määrä kohosi vähitellen niin korkealle, että suurin osa
veroja meni sen mukaan, kävi kohtuuttomaksi tällainen veroperuste,
jonka mukaan jokainen tilallinen sekä varakkaampi että
vähempivarainen sai maksaa yhtä paljon. Sentähden tehtiin uusi
varallisuuteen perustuva veronkantoperuste, jota nimitettiin
apuveromanttaaliksi siitä syystä, että sitä käytettiin
yksinomaan apuverojen kannossa. V. 1568 toimeenpantu muutos savujen
suhteen oli jonkunlaisena valmistuksena siihen. - Täysi
apuveromanttaali oli jokainen savu, joka maksoi määrätynkokoisen
apuveron. Sellaista savua nimitettiin myöskin täysivero-tilaksi
sekä täysivaraiseksi. Harvat savut tekivät kumminkin täyden
manttaalin. Miten usein alkuaan varallisuuden arvio toimitettiin,
jonka mukaan savun manttaaliosuus määrättiin, ei ole tietoa;
myöhemmin se jäi pysyväiseksi.
Jousella
ymmärrettiin jokaista viisitoista vuotta täyttänyttä tilallisten
luokkaan kuuluvaa miehenpuolta. Jousiin ei siis luettu palkollisia,
huonemiehiä, irtolaisia eli yleensä tilattomia. Mutta 1600-luvun
alulla saa jousi toisen merkityksen. V:sta 1607 alkain ymmärretään
jousella jokaista talonomistaja-parikuntaa; jos avioliitto toisen
aviopuolison kuoleman kautta oli rikkoontunut, oli jousikin mennyt
samalla rikki. Siitäpä syystä jousien lukumäärä yllämainitusta
vuodesta alkain on tavallisesti pienempi kuin savujen määrä.
Vielä
otettiin veroja muidenkin perusteiden mukaan, kuten lehmäluvulta.
Apuveroja otettiin joskus vielä kihlakunnittain, mutta 16 sataluvun
alussa poistettiin kaikki veromaksun yhteisyyteen perustuvat
veronkantoperusteet. Siihen sijaan aletaan verojen kannossa käyttää
uusia perusteita, kuten kylvömäärää, henkilukua y.m.
(Rautalammin vanhan hallintopitäjän historia, K.J. Jalkanen, Gummeruksen kirjapaino 1900, luvusta Hallinnon hoito ja verotusolot, ss. 106-109)
(Rautalammin vanhan hallintopitäjän historia, K.J. Jalkanen, Gummeruksen kirjapaino 1900, luvusta Hallinnon hoito ja verotusolot, ss. 106-109)
Tunnisteet:
Rautalammin Rossit
Pakanallisista tavoista vanhalla Rautalammilla
Pakanallisista tavoista
”Hyvin raivaamaton oli velä maanala,
jossa kirkon tuli viljelystyötänsä suorittaa. Tietämättömyys
oli suuri, pakanuuden aikaiset käsitykset ja tavat olivat yleisesti
vallalla ja katoolinen aika, kykenemätön niitä poistamaan, oli
lisännyt uusia taikauskon muotoja. Tosin rovastinkäräjillä
Viitasaarella 1671 vastattiin kysymykseen, vieläkö siellä
epäjumalia palveltiin, että ne olivat kokonaan poistetut.
Puhdasta pakanuutta ei siis ollut
olemassa. Mutta toisaalta muistaa kansa vielä paljoa myöhäisemmiltä
ajoilta kertoa täysin pakanallisista uhrimenoista.Niinpä Kolkussa
Viitasaaren ja Pielaveden rajalla oli Kolkunjärven rannalla petäjä
ja haapa, jonne Peltoniemen emännän oli tapana viedä uhreja. Aina, kun keitettiin tuvassa keittoa,
vei emäntä sitä vadillisen puiden juurelle; ja samoin kun lehmä
poiki tai kun uutiseloa saatiin, vietiin esikoiseksi juustoa ja
puuroa sinne. Myöskin köyrinä ja jouluna vei mummo aina ruokia
saunaan. Kerran olivat toiset piloillaan laskeneet siat sinne emännän
eväille. Kun emäntä kuuli suun latinaa saunasta, niin kutsui hän
toiset kuuntelemaan, ”kuinka pyhät miehet lassuttaa”.
Niinikään oli Niinilahden kylässä,
Kontion ja Harjun talojen välillä ollut ennenaikaan huone, johon
vietiin uhriksi esikoisia kaikista maan ja karjan tuotteista. Toinen
samanlainen uhriaitta oli ollut Aroniemessä (vrt. Julius Krohn,
Suomen suvun pakanallinen jumalanpalvelus s. 59).
Miten kaikenlaiset pakanuuden tai
paavinuskon ajalta perityt taikauskoiset tavat ja menot olivan aivan
yleisiä, näkyy myöskin pispankäräjän pöytäkirjoista.
Tarkastustilaisuudessa Viitasaarella 1707 varoitti pispa sellaisia,
”jotka käyttävät noituutta, taikauskoa ja siunailemista muiden
turmioksi ja oman sielunsa vaaraksi, sekä määräpäivien
valitsemista joidenkuiden pyhimyksien muistoksi”.
Pispantarkastuksessa Rautalammilla
1729, jossa oli useita seurakunnassa vallitsevia epäkohtia
käsiteltävänä, esitettiin myöskin taikauskoisia tapoja, jotka
siellä olivat käytännössä. Niinpä oli tapana, milloin
Laurentiuksen päivä, joka oli kirkon nimipäivä, sattui
sunnuntaina, että vieraan- ja omanpitäjäläiset sekä vaimot,
kantaen lapsiaan käsivarrella, tunkeutuivat alttarin tykö ja kun
pappi, messutessaan Herran rukousta, tuli 7:n rukouksen sanoihin:
”mutta päästä meitä pahasta”, antoivat rahalahjan. Koska
tällainen tapa ei ainoastaan häirinnyt pyhän sakramentin
vihkimystoimitusta, vaan oli samalla taikuutta, Perkeleen uhri, joka
tapahtui Jumalan sanan kautta sakramentin pyhässä toimituksessa,
määräsi pispa, että papiston tuli ei ainoastaan varoittamalla
siitä kieltää, vaan myöskin asettaa lukkari ja kirkonvartia
seisomaan alttarikäytävän suulle estämään kansaa sinne
pääsemästä. Jos ken oli päätänyt lahjoittaa
Jumalan kunniaksi ja kirkon hyväksi, tuli hänen tehdä se joko
ennen tahi jälkeen jumalanpalveluksen papin ja kirkonvartian
läsnäollessa, jotka ottavat vastaan rahan ja panevat kirkonarkkuun,
koska se on tuleva kirkolle eikä messupapille, kuten tapa kuuluu
tähän saakka olleen. Jos kumminkin joku siitä huolimatta tahtoi
väkipakolla tun keutua harjoittamaan aikomaansa taikuutta, tuli
papiston ilmoittaa siitä asianomaiseen paikkaan, jotta se Lokakuun
17. päivänä 1687 annetun asetuksen mukaan tulee rikoksen ja
henkilön mukaan rangaistuksi.
Toinen taikauskoinen tapa, joka
samoissa pispankäräjissä oli käsiteltävänä, koski
karhunpeijaisia. Pispalle oli kerrottu seurakunnasa olevan sellainen
juurtunut tapa, että kun karhu oli tapettu, sekä talja nyletty ja
liha jaettu, kokosivat tappajat keskuudessaan muutamia kappoja viljaa
olueksi ja viinaksi. Sitten kun oluet ja viinat oli valmiita,
kokoonnuttiin sen kotiin, joka oli ollut karhuntapossa päämiehenä
ja ottanut itselleen karhun pään. Kun ensin jumalisia lauluja oli
laulettu, käytiin pöytään syömään karhun päätä ja juomaan
valmistettuja juomia. Sitten otettiin karhun pääluut niin ehjinä
kuin ne saatiin pysymään ja vietiin saattokulkueessa, laulaen
taikauskoisia lauluja, metsään sekä ripustettiin puuhun, joko
erinäisiin puistoihin tai saariin. Papiston käskettiin toimimaan
tällaisten taikauskoisten uhrien hävittämiseksi, koska sellaiset
olivat sekä vastoin Jumalan kieltoa että Kunink. Maj:n Lokakuun 17
p. 1687 antamaa asetusta. Heidän tuli julkisesti sanan mukaan
uskollisesti neuvoa Jumalan seurakuntaa luopumaan sellaisesta
taikuudesta sekä lukea tätä koskeva 9 § mainitusta asetuksesta,
ja jos joku siitä huolimatta näkyisi tahallisesti asettuvan sitä
vastaan, olisi sekä päämies errä osamiehet ilmiannettavat
asianomaiseen paikkaan.
Samoin oli meneteltävä niiden kanssa,
jotka pyhittivät n.k. Kekriä, kuten muutamien oli tapana. Sitä
vietettiin joko Ollinmessun, Martin, Pyhäin tai Katariinan päivinä.
Silloin teurastettiin lammas ja syötiin yksin omaan kotiväen kesken
sekä samalla juotiin kohtuuttomasti. Siinäkin piili taikauskoa sekä
paavillisuuden jätteitä, sekä lupauksia, joita heidän esiisäinsä
olivat tehneet Haltijoillensa (Genios) ja huonejumalilleen karjan
menestymiseksi, joka vanha tapa on jäänt heiltä perinnöksi,
vaikka pedot sellaisten henkilöiden karjaa enemmän tuhosivat.
Ajan käsitystavan mukaan oli taikausko
rikos, jota oli rangaistava lain ankarimmilla keinoilla; sen vuoksi
muistuttivat pispat tarkastusmatkoillaan papistoa turvautumaan
maallisen oikeuden apuun, jolleivat opetukset ja varoitukset
näyttäneet siinä auttavan. Silloin tällöin olikin oikeuden
käsiteltävänä tämäntapaisia juttuja.
(Rautalammin vanhan hallintopitäjän
historia, K.J. Jalkanen, Gummeruksen kirjapaino 1900, luvusta Kirkolliset ja sivistysolot, ss. 203-205)
Tunnisteet:
Rautalammin Rossit
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)