Saksan
Kristillisdemokraattinen Unioni CDU, yhdessä Baierin
Kristillissosiaalisen Unionin CSU:n kanssa on voittanut Saksan vaalit
kirkkaasti, tosin hallituskumppaninsa Vapaiden Demokraattien, FDP:n
kustannuksella. Nyt katsotaan, johtavatko kristillisdemokraatit maata lähes yksin vai lähteekö jokin ryhmä mukaan hallitukseen. Houkutus
suureen koalitioon on suuri, sillä sekä Saksan että Euroopan
ongelmat kolistelevat vähän joka nurkasta.
Peer Steinbruck ilmoitti
jo vaalipäivän iltana että hän ei lähde ministeriksi
CDU-vetoiseen hallitukseen. Sosialidemokratialla on aika ajoin
taipumusta luisua porvarillisen politiikan takuumieheksi, kun lujasti
puolustetaan hallituksessa aikaansaatuja kompromisseja. Toinen synti
mielestäni on tietynlainen resurssisokeus: miljardin euron
yritysverohelpotuksia vastaan saadaan kansalle jotakin, muutama
miljoona vaikkapa kehitteillä olevaan ja resurssipulasta kärsivään
nuorisotakuuseen. Sopimisen kulttuurilla on tietty oikeutuksensa,
mutta kun sitä toteutetaan jatkuvasti vähemmistöasemasta ja
heikosti kehittyneellä resurssisimällä, kokonaisuuden lopputulos
saattaa näyttää juuri päinvastaiselta kuin mihin on alunperin
oltu pyrkimässä. Porvarienemmistöisessä hallituksessa tuppaavat sosialidemokratian tavoitteet marginalisoitumaan.
Saksan FDP menetti
kannatustaan ja putosi pois liittopäiviltä. Sen politiikka on ollut
hengeltään erittäin oikeistolaista ja aika ajoin se on mennyt
reippaasti oikealta ohi CDU:n, Saksan perinteisen oikeistopolitiikan
ankkurin. Meillä Keskustapuolue kuuluu europarlamentissa tähän
euroliberaalien ryhmään. Siinä viitekehyksessä ei
sosialidemokratialla ole mitään sijaa - sosialidemokratia on ollut
näiden talousliberalismiin hurahtaneiden tärkein poliittinen
vastustaja. En usko Suomen Keskustapuolueen tuntevan oloaan
eurooppalaisissa ympyröissä kovin kotoisaksi, jos vaalivoiton
jälkeen pitäisi ottaa hallitukseen pieni sosialidemokraattinen
ministeriryhmä.
DDR:n eli Saksan itäisen
osan perillispuolue Linke menestyi niin hyvin, että se on tätä
nykyä Saksan kolmanneksi suurin puolue. Sillä on merkitystä
vaa'ankielipuolueena jo nyt, onhan se jo lähtökohtaisesti
kannattamassa sosiaalisesti tasa-arvoon tähtäävää ja tässä
mielessä oikeudenmukaista yhteiskuntarakennetta. Saksan
sosialidemokraateille ei die Linke kuitenkaan kumppaniksi kelpaa.
Nöyryytyksen haavat ja itsenäisen toiminnan estäminen
saksalaisessa "reaalisosialismissa" on tullut maksuun
viimeisen parinkymmenen vuoden aikana yhteistoiminnan torjumisen
muodossa. Kun poliitisella areenalla potut maksetaan pottuina ja kun
se tapahtuu parlamentaarisessa demokratiassa, tuntuu tällainen
suhtautumistapa suomalaisittain vieraalta. Sen pysyvä soveltaminen
näyttäytyy paradoksaalisesti samanlaisena asennetasolla poliittisen
historian aikajanalla.
Vihreät ovat saaneet
suuren tavoitteensa, atomivoiman kieltämisen todeksi Saksassa - ja
samalla menettävät kannatustaan. Veikkaukset atomivoiman suhteen
kulkevat kahteen suuntaan: joka palataan pikkuhiljaa ja
erillispäätöksillä atomivoiman käytön sallimiseen - tai sitten
kaupallisilla rankaisuilla, ostoboikoteilla ja poliittisella
painostuksella ajetaan koko Eurooppa samaan ruotuun. Kun atomivoima
ei kelpaa saksalaisittain tuotettuna, miksi se kelpaisi kilpailua
vääristävänä muualtakaan?
Vaihtoehto Saksalle,
populistinen ja Eurooppa-kielteinen ryhmittymä pääsi lähelle 5
%:n liittopäiväkynnystä. Konservatiivit ovat vuosikymmeniä
torjuneet hyvinvointivaltiota vahvistavan sosialidemokraattisen
suuntauksen ja rakentaneet systemaattisesti yritysvetoista, vapaaseen
kilpailuun ja rajoitamattomaan voitontavoitteluun perustuvaa
sisämarkkinamallia. Kun tämä malli on osoittanut suuret ja jo
arvattavissa olleet heikkoutensa, teoreettisessa sosialisminpelossaan
ja voimantunnossaan konservatiivit pitävät kiinni mallistaan vielä
rapautuvan Euroopan raunioillakin. Hinta muodostuu kovaksi, jos
eurooppalaiset rakenteet sen seurauksena joutuvat hajoamisen tilaan
ja palataan takaisin globaaliin aikaan sopimattomaan
kansallisuusajatteluun, nationalismiin. Omalla tavallaan
paradoksaalista on sekin, että tätä Impivaaraan paluuta tukevat
omilla kansallisiin ennakkoluuloihin perustuvilla asenteillaan ja
ratkaisuillaan myös muut pohjoismaat. Sosialidemokraatitkaan eivät
tässä suhtessa ole synnittömiä, vaikka pohjoismaisen
hyvinvointivaltion tiukka puolustaminen käykin hyvänä perusteluna.
Paluu saksalaiseen valtaan
Euroopassa on tapahtunut tosiasia. Ohi konservatiivienemmistöisen
Saksan ei Euroopan Unionissa päätöksiä tehdä. Siitä huolehtivat
tästedes Saksan liittopäivät, europarlamentti, komissio, Unionin
ministerineuvosto, Unionin virkamieskunta ja lobbarien valtaisa
joukko koko eurooppalaisen päätöksenteon ytimessä.
Riittääkö Saksalle
valta Euroopassa? Saksan kansallislaulussa todetaan: Deutschland,
Deutschland über alles, über alles in der Welt; Saksa, Saksa, yli
kaiken, yli kaiken maailmassa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti