Tänään eletään syyskuun tasauksen
päivää, maapallolla päivä ja yö ovat yhtä pitkiä kaikkialla
maapallon napoja lukuunottamatta; pohjoisella pallonpuoliskolla alkaa
pimeä aika, etelässä päivä alkaa pitenemään. Pohjoisen
pallonpuoliskon osalta pimeän kauden alkamisessa on myös
poliittista symboliikkaa. Poliittinen talvi sanan taloudellisessa
mielessä noudattaa kuitenkin pidempiä kuin vuoden syklejä.
Taloudelliset syklit ovat sidoksissa ihmisen olemisen tilaan ja
massojen reagointiin. Nekin noudattava tiettyjä lainalaisuuksia,
niin hyvässä kuin pahassakin. Molempiin voidaan myös vaikuttaa ja
vaikutetaankin. Menemättä tässä yhteydessä syvemmälle tähän
mielenkiintoiseen teema-alueseen totean vain, että ihmisiluonto
joustaa aika pitkällekin ja sallii vaihtelevuutta suuressakin määrin
elinolosuhteissaan. Kuitenkin, kun elämä ja sen olennaiset arvot
ovat uhattuna, muutosta voi alkaa tapahtua aika nopeastikin.
Inhimilliset pyrkimykset näkyvät massojen liikehdintänä,
järjestäytyneinä liikkeinä, poliittisina tavoitteina,
irrationaalisina tai järkevinä pyrkimyksinä koskien omaa aikaa ja
sen toimintarakenteita.
Saksassa pidetään tänään vaalit,
liittopäiville valitaan edustajat saksalaisella kaksivtasoisella
vaalilla, joissa äänestetään sekä henkilöä että poliittista
ryhmää. Saksa on Euroopan Unionin suurin talous eikä sen yli
kävellä Euroopan sisämarkkinoillakaan. Saksa on pitkään toiminut
eurooppalaisen konservatiivisen politiikan takuumiehenä; kun
säännönmukaisesti valtaosa eurooppalaisista hallituksista on
poliittisen oikeiston kontrollissa, on se merkinnyt jo vuosikymmeniä
Unionin rakennepolitiikan perustumista oikeistolaisille arvoille.
Välillä on toimittu maltillisemmin, joskus taas on siirrytty
kiihkeämpään vyörytykseen kohti yritysvetoista
kilpailuyhteiskuntaa. Tätä on tietenkin tukenut vahva Euroopan
katolinen tendenssi, jossa sosiaalipolitiikka, lapsista, vanhuksista
ja sairaista huolehtiminen on kuulunut ensisijaisesti perheelle ja
toiseksi armeliaalle kirkolle.
Markkinavetoisen ja sen liberalistisia
periaatteita noudattavan politiikan luonteeseen kuuluu ajatus siitä,
että jokainen on oman onnensa seppä. Rajoituksia ei aseteta eikä
sallita, riippumatto on tarkoitettu vain menestyjiä varten.
Tuloerojen kasvu ja keinoja kaihtamaton pyrkimys henkikökohtaiseen
menestykseen ovat sekä käytännön että ideologisena lähtökohtana.
Jakopolitiikkaa ei kannateta, se tarkoittaa puuttumista pyhään
omistusoikeuteen ja erityisesti sen omistaja-, ei työkeskeiseen
tulkintaan. Hyvinvointia voidaan tavoitella, mutta se voi tapahtua
ainoastaan taloudellisen kasvun ja kilpailussa pärjäämisen
kautta. Kun yhteisessä taloudessa menee huonosti, keinona on menojen
supistaminen.
Yksityisen intressin lähtökohdista julkinen talous
on menoerä, jolle menestyjä ei saa katetta palvelujen muodossa.
Pohjoismaissa julkinen talous osoitti 1900-luvulla suuren
potentiaalinsa ja kilpailukykynsä, mutta yksityisen intressin
näkökulmasta siinä on kysymys resurssikokonaisuudesta joka on
saatettava yksityisen intressin ehdoilla toimivaksi. Euroopan Unionin
vapaan kilpailun periaatteet tukevat kaikilta osin tätä
lähtökohtaa. Unionin peruskirjassa puhutaan kuitenkin rauhasta ja demokratiasta. Voimassa oleva tulkinta on eräs keskeimpiä osoituksia pitkään jatkuneesta konservatiivisesta voimapolitiikasta Euroopassa.
Tätä politiikkaa on nyt noudatettu
suurin piirtein yhden ihmisiän verran. Missä ollaan menossa?
Euroopalle on luvassa tästä eteenpäin vain huonoja uutisia.
Velkataakka on kasvanut mittoihin joka ei ole enää hallittavissa. Euroopan vakausmekanismi ja sen toimivuuden
vahvistaminen julkisen sektorin alasajolla ja todennäköisellä
romuttamisella näyttää tätä nykyä mitä ilmeisimmältä. Myös
Saksan, suuren menestyjän talous perustuu yhä kasvavalle
velanotolle ja vain suuruuden ekomia pitää maata kolmen A:n
menestyjäluokassa. Arabimaiden väkivaltakierre saattaa
hyvinkin levitä myös Eurooppaan.
Suomen tie ei näytä poikkeavan
eurooppalaisesta valtavirrasta. Kansallisteatterimme esitys ”Neljäs tie”
näyttäisi aika hyvin kuvaavan tätä historiaa Suomen osalta ja myös sitä,
mihin ollaan päätymässä.
Vaihtoehtoisen politiikan siemenet
eivät ole itäneet myöskään vasemmiston keskuudessa; tarvittavat
muutokset tasa-arvon, yhteisen hyvinvoinnin ja työn tulosten
oikeudenmukaisemman jakamisen suuntaan edellyttäisivät suuria,
käänteentekeviä muutoksia koko arvofilosofiassamme. Sellaista ei
ole näköpiirissä eikä näitä arvoja ajavat poliitiset
suuntaukset - kuten sosialidemokratia – ole enää sellaisessa
poliittisessa iskussa että se voisi saattaa muutosta alulle. Saksan
vaalien tulos saattaisi antaa vielä pieniä toiveita muutoksesta
yleiseurooppalaisessa kehyksessä, jos sosialidemokraattien
Steinbrück todella saisi mahdollisuuden Euroopan keskeisen
valtiomahdin ohjaamisen toisenlaisille eurooppalaisille ja
kansainvälisille urille. Hänen suuri poliittinen esikuvansa näyttää
olevan Helmut Schmidt, joka toimi Liittotasavallan kanslerina vuosina
1974-82. Mielenkiintoistahan on että vaihtoehtoisten arvojen
juuret löytyvät juuri saksanmaalta puolentoista vuosisadan takaa.
Niiden soveltamisesta uusissa olosuhteissa olisi kysymys, jos
vaihtoehtoa nykyiselle linjaukselle todella haetaan.
Jos näin ei tapahtu, vanhan
poliittisen pohdiskelijan on mentävä metsään, haettava pihkainen
kuusi ja nieltävä poliittinen pihkatappi edessä olevan, kaiketi
jääkautta muistuttavan talven varalle. Sen loppumisesta ei ole
tietoa, mutta dialektiikan pitkä sykli tulee jossakin vaiheessa
nostamaan varmuudella ihmisarvot uudelleen kunniaan. Voi olla että
tämän kirjoittajasta ei ole siinä vaiheessa jäljellä muuta kuin
se poliittinen pihkatappi näiden blogikirjoitusten muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti