Pakanallisista tavoista
”Hyvin raivaamaton oli velä maanala,
jossa kirkon tuli viljelystyötänsä suorittaa. Tietämättömyys
oli suuri, pakanuuden aikaiset käsitykset ja tavat olivat yleisesti
vallalla ja katoolinen aika, kykenemätön niitä poistamaan, oli
lisännyt uusia taikauskon muotoja. Tosin rovastinkäräjillä
Viitasaarella 1671 vastattiin kysymykseen, vieläkö siellä
epäjumalia palveltiin, että ne olivat kokonaan poistetut.
Puhdasta pakanuutta ei siis ollut
olemassa. Mutta toisaalta muistaa kansa vielä paljoa myöhäisemmiltä
ajoilta kertoa täysin pakanallisista uhrimenoista.Niinpä Kolkussa
Viitasaaren ja Pielaveden rajalla oli Kolkunjärven rannalla petäjä
ja haapa, jonne Peltoniemen emännän oli tapana viedä uhreja. Aina, kun keitettiin tuvassa keittoa,
vei emäntä sitä vadillisen puiden juurelle; ja samoin kun lehmä
poiki tai kun uutiseloa saatiin, vietiin esikoiseksi juustoa ja
puuroa sinne. Myöskin köyrinä ja jouluna vei mummo aina ruokia
saunaan. Kerran olivat toiset piloillaan laskeneet siat sinne emännän
eväille. Kun emäntä kuuli suun latinaa saunasta, niin kutsui hän
toiset kuuntelemaan, ”kuinka pyhät miehet lassuttaa”.
Niinikään oli Niinilahden kylässä,
Kontion ja Harjun talojen välillä ollut ennenaikaan huone, johon
vietiin uhriksi esikoisia kaikista maan ja karjan tuotteista. Toinen
samanlainen uhriaitta oli ollut Aroniemessä (vrt. Julius Krohn,
Suomen suvun pakanallinen jumalanpalvelus s. 59).
Miten kaikenlaiset pakanuuden tai
paavinuskon ajalta perityt taikauskoiset tavat ja menot olivan aivan
yleisiä, näkyy myöskin pispankäräjän pöytäkirjoista.
Tarkastustilaisuudessa Viitasaarella 1707 varoitti pispa sellaisia,
”jotka käyttävät noituutta, taikauskoa ja siunailemista muiden
turmioksi ja oman sielunsa vaaraksi, sekä määräpäivien
valitsemista joidenkuiden pyhimyksien muistoksi”.
Pispantarkastuksessa Rautalammilla
1729, jossa oli useita seurakunnassa vallitsevia epäkohtia
käsiteltävänä, esitettiin myöskin taikauskoisia tapoja, jotka
siellä olivat käytännössä. Niinpä oli tapana, milloin
Laurentiuksen päivä, joka oli kirkon nimipäivä, sattui
sunnuntaina, että vieraan- ja omanpitäjäläiset sekä vaimot,
kantaen lapsiaan käsivarrella, tunkeutuivat alttarin tykö ja kun
pappi, messutessaan Herran rukousta, tuli 7:n rukouksen sanoihin:
”mutta päästä meitä pahasta”, antoivat rahalahjan. Koska
tällainen tapa ei ainoastaan häirinnyt pyhän sakramentin
vihkimystoimitusta, vaan oli samalla taikuutta, Perkeleen uhri, joka
tapahtui Jumalan sanan kautta sakramentin pyhässä toimituksessa,
määräsi pispa, että papiston tuli ei ainoastaan varoittamalla
siitä kieltää, vaan myöskin asettaa lukkari ja kirkonvartia
seisomaan alttarikäytävän suulle estämään kansaa sinne
pääsemästä. Jos ken oli päätänyt lahjoittaa
Jumalan kunniaksi ja kirkon hyväksi, tuli hänen tehdä se joko
ennen tahi jälkeen jumalanpalveluksen papin ja kirkonvartian
läsnäollessa, jotka ottavat vastaan rahan ja panevat kirkonarkkuun,
koska se on tuleva kirkolle eikä messupapille, kuten tapa kuuluu
tähän saakka olleen. Jos kumminkin joku siitä huolimatta tahtoi
väkipakolla tun keutua harjoittamaan aikomaansa taikuutta, tuli
papiston ilmoittaa siitä asianomaiseen paikkaan, jotta se Lokakuun
17. päivänä 1687 annetun asetuksen mukaan tulee rikoksen ja
henkilön mukaan rangaistuksi.
Toinen taikauskoinen tapa, joka
samoissa pispankäräjissä oli käsiteltävänä, koski
karhunpeijaisia. Pispalle oli kerrottu seurakunnasa olevan sellainen
juurtunut tapa, että kun karhu oli tapettu, sekä talja nyletty ja
liha jaettu, kokosivat tappajat keskuudessaan muutamia kappoja viljaa
olueksi ja viinaksi. Sitten kun oluet ja viinat oli valmiita,
kokoonnuttiin sen kotiin, joka oli ollut karhuntapossa päämiehenä
ja ottanut itselleen karhun pään. Kun ensin jumalisia lauluja oli
laulettu, käytiin pöytään syömään karhun päätä ja juomaan
valmistettuja juomia. Sitten otettiin karhun pääluut niin ehjinä
kuin ne saatiin pysymään ja vietiin saattokulkueessa, laulaen
taikauskoisia lauluja, metsään sekä ripustettiin puuhun, joko
erinäisiin puistoihin tai saariin. Papiston käskettiin toimimaan
tällaisten taikauskoisten uhrien hävittämiseksi, koska sellaiset
olivat sekä vastoin Jumalan kieltoa että Kunink. Maj:n Lokakuun 17
p. 1687 antamaa asetusta. Heidän tuli julkisesti sanan mukaan
uskollisesti neuvoa Jumalan seurakuntaa luopumaan sellaisesta
taikuudesta sekä lukea tätä koskeva 9 § mainitusta asetuksesta,
ja jos joku siitä huolimatta näkyisi tahallisesti asettuvan sitä
vastaan, olisi sekä päämies errä osamiehet ilmiannettavat
asianomaiseen paikkaan.
Samoin oli meneteltävä niiden kanssa,
jotka pyhittivät n.k. Kekriä, kuten muutamien oli tapana. Sitä
vietettiin joko Ollinmessun, Martin, Pyhäin tai Katariinan päivinä.
Silloin teurastettiin lammas ja syötiin yksin omaan kotiväen kesken
sekä samalla juotiin kohtuuttomasti. Siinäkin piili taikauskoa sekä
paavillisuuden jätteitä, sekä lupauksia, joita heidän esiisäinsä
olivat tehneet Haltijoillensa (Genios) ja huonejumalilleen karjan
menestymiseksi, joka vanha tapa on jäänt heiltä perinnöksi,
vaikka pedot sellaisten henkilöiden karjaa enemmän tuhosivat.
Ajan käsitystavan mukaan oli taikausko
rikos, jota oli rangaistava lain ankarimmilla keinoilla; sen vuoksi
muistuttivat pispat tarkastusmatkoillaan papistoa turvautumaan
maallisen oikeuden apuun, jolleivat opetukset ja varoitukset
näyttäneet siinä auttavan. Silloin tällöin olikin oikeuden
käsiteltävänä tämäntapaisia juttuja.
(Rautalammin vanhan hallintopitäjän
historia, K.J. Jalkanen, Gummeruksen kirjapaino 1900, luvusta Kirkolliset ja sivistysolot, ss. 203-205)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti