tiistai 20. elokuuta 2013
Ennenkaikkea on epäiltävä...
Elinkeinoelämän vientiteollisuuden edustajat esittivät 19.8. 2013 maanantain aamutv:ssä (TV1) ajatuksiaan talouden kääntämisestä kasvu-uralle. Keskeinen sisältö kohdistui valtion teollisuudelle suuntaamiin maksuihin. EU:n lanseraama hiilidioksiidivero ja väylämaksut nousivat kaiketi keskeisiksi. Valtion tähän mennessä antamien miljardihelpotusten vaikutukset arvioitiin näkyvän vasta pitkällä tähtäimellä. Jos sittenkään – tähän voisi vastata.
Tiistaiaamun aamutv:ssa (TV1) taloudesta keskusteltaessa toimittaja käytti ilmaisua ”korrekti ajattelu” viitaten elinkeinoelämän ja keskeisten siiterattujen talousvaikuttajien aika yhtenväiseen kaavaan kasvun edellytyksistä ja työpaikkojen luomisesta.
Verovapaa teollisuus saattaisi vientiä harjoittaakin edellyttäen että sopimuspalkat ovat kilpailijamaita pienempiä. Eläkeiän alarajan lasku kuuluu myös vaatimuksiin. Sen keskeinen vaikutus olisi työnantajan eläkemaksujen jakaantuminen koko elinajalta muutamaa vuotta pidemmälle jaksolle. Työeläkerahastot karttuisivat hitaammin ja maksuhelpotus lisäisi mahdollisuuksia kilpailussa menestymiseen. Yhteiskuntavastuun kiertoa siis sekin.
Epäkorrekti ajattelu perustuu epäilemiseen ja vaihtoehtoiseen tavoitetilaan. ”De omnibus dubitandum est” - ennenkaikkea on epäiltävä; ei liene sattumaa että tämä tunnettu latinankielinen lausahdus oli toinen Karl Marxin maksiimeista, jolla tarkoitetaan lyhyttä kokemuksesta johdettua yleistä totuutta ( ). No mitä tässä sitten voidaan tai pitäisi epäillä? Sellaisia lähtökohtia löytyy useitakin.
Elinkeinoelämä ei ole sitoutunut varsinaiseen yhteiskuntavastuuseen. Yrityksen menestyminen, voiton tuottaminen ja sen maksimointi korostavat yritysvastuuta ja yhteiskunta, yhteisön menestyminen on tässä suhteessa yrityksen menestymiselle alisteisessa asemassa. Jos muualta maailmasta löytyy yritykselle otollisemmat toimintaolosuhteet, niin silloin kansainvälisesti, yli rajojen toimiva yritys karistaa aikaisemman kotimaan pölyt kevyesti kannoistaan. Verohelpotusten vaatiminen ja verojen pudottaminen nollaan on tässä katsannossa rationaalinen, järkevä tavoite. Tuen saaminen tutkimukseen, yrityksen toimintaedellytysten parantamiseen on sensijaan jatkuvasti ajankohtaista. Paikallisella tasolla se muodostaa yhden korruptiivisen toiminnan lähtökohdista.
Yritykset eivät ole sitoutuneet työpaikkojen luomiseen, se on vain yksi niistä odotusarvoista joilla verohelpotusvaatimuksia perustelleen. Työpaikkoja syntyy jonnekin ja mieluimmin yrityksen ja työntekijän kesken neuvotelluilla yksilöllisillä työehdoilla. Yritykset eivät ole palkka- ja palkkiopolitiikassaan sitoutuneet kaikkia koskeviin palkka- ja työehtosopimuksiin. Päinvastoin, pitkälle kehitetyt kannustus-, optio- ja lisäetujärjestelmät on arkipäivän käytäntöä. Veroedun läpiajaminen nähdään tässä valossa yritysjohtajan saavutuksena ja palkkioita lisäävänä tekijänä.
Elinkeinoelämän johtajien strategiana on odotusarvoihin perustuvat vaatimukset ja lupaukset. Etujen saaminen ja onnistunut liikkeellelähtö saattaa toki olla mahdollista. Aika pian äkkirikastumisen kiihkeä halu saa voiton samalla kun narina ja valittelu korkeista työvoimakustannuksista ja liikaa sitovista sopimuksista yltyy. Yhtäkkiset miljoonatulot kertovat yksille osamisesta, menestymisestä ja jopa lahjakkuudestakin. Toisille - etenkin niile jotka elävät sopimuspalkoillaan - tilanne näyttäytyy eettisesti rumana, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta pirstovana, loukkaavana toimintakäytäntönä.
Yritystoiminta on hallinnoltaan suljettua, siihen ei tulosta ja arvoa tuottava työntekijä pääse vaikuttamaan todellisuudessa millään tavalla. Siis se mtä yritys sanoo tekevänsä nojaa yrityksen edustajan kannanottoihin ja ilmaisutapaan. Hallinnollisesti yritys on suljettu yhteisö. Sen tarvitsee täyttää vain lainsäädännön asettamat vaatimukset rakenteensa ja toimintatapojensa suhteen. Osallistuva ja vaikuttamaan pyrkivä ihminen voi kysyä, onko arvokas elämä työntekijänä yksityisessä yrityksessä ylipäätään mahdollista?
Siitä mitä tuotetaan ja myydään, ei ole tässä vielä puhuttu mitään. Tuotteille, osaamiselle ja teknologialle on asetettava laadullisia vaatimuksia. Korkea ympäristötietoisuus on tuottamiseen ja yrittämiseen liittyvä yleismaailmallinen vaatimus. Tuottaminen ydinvoimalla, vanhojen metsien hakkaaminen, öljypalmumetsät ja eukalyptusviljelmät lienevät käsitteinä useimmille tuttuja. Nämä vaatimukset saattavat piankin muuttua talouspoliittisiksi ja yrittämistä koskeviksi reaaliteeteiksi. Yrityselämän sitoutuminen ympäristöarvoihin näyttää kuitenkin sekin olevan alisteista liikevoitolle ja tuloksen tekemiselle.
Sitten kun ajat paranevat ja sitä tulosta alkaa syntyä, yritys menee pörssiin tai se myydään. Voitot viedään veroparatiiseihin, edelleen derivaatteihin, odotusarvoihin ja “nouseviin yrityksiin” sijoitettavaksi. Työllä tuotettu reaalipääoma sulautuu tätä kautta odotusarvoihin sidottuun finanssipääomaan. Sen suunnaton ylikapasiteetti odottaa kuumeisesti mahdollisuutta sitoutua uudelleen reaalipääomaan. Tätä keinovalikoimaa Euroopan Keskupankki strategioissaan näytää valmistelevan.
Silmiin pistävää on se että samaan aikaan kun verohelpotuksia vaaditaan, ohjelmassa on koko ajan hyvinvointiyhteiskunnan alasajo välttämättömäksi katsotun, yksityisestä intressistä lähtevän säästämisen muodossa. Yhteisen sektorin, kuntien ja valtion kannalta se merkitsee voimavarojen hupenemista ja jatkuvaa ehdyttämistä. Todellinen elämänlaatu ja hyvinvointi, jota on rakennettu yhteisillä, kansanvaltaisilla ja muodollisesti avoimilla päätöksillä, käy yhä uhanalaisemmaksi.
Tie taloudelliseen helvettiin on kivetty korrektilla ajattelutavalla, hyvillä päätöksillä ja hyväuskoisuudella.
Tunnisteet:
kaupallistaminen,
talous
perjantai 9. elokuuta 2013
Julmia ehdotuksia
Television ykköskanavan "Jälkiviisaissa" Kalle Isokallio esitti perjantaiaamuna 9.8. 2013 että julkisen sektorin työntekijät pantaisiin maksamaan sitä budjettivajeen kasvua joka on oikeastaan kokonaisuudessaan aiheutunut vuoden 2007 jälkeen yrityksille ja mm.- suurmetsänomistajille annetuista verohelpotuksista.
Julkisen sektorin palveluita ja elämänlaatua välittömästi tuottavat palkansaajat joutuisivat tässä sijaiskärsijöiksi koko kansan puolesta.
Tällainen ehdotus vaikuttaa erityisen julmalta ja on jyrkässä ristiriidassa kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun kanssa."Älä keitä vohlaa emänsä maidossa" on vanha juutalainen eettinen periaate, joka asettaa rajoja julmuudelle yleisenä periaatteena. Odotusarvoihin perustuvan politiikan synnyttämä valtion velkataakan kasvun maksattaminen julkisen sektorin työntekijöillä rikkoisi juuri tuota eettistä periaatetta vastaan.
Olemme nyt "poliittisessa vekkulassa" (vrt. Linnanmäen huvipuisto)astumassa seuraavaa askelta alaspäin. Tämä pakkopeli edustaa juuri sitä porvarillista, yhteistä sektoria alasajavaa hegemoniaa josta olen aikaisemmin blogeissani kirjoitellut.
Jos tällainen ajatus toteutuisi käytännössä se merkitsisi lisääntyvää tarvetta hankkia tarvittavat palvelut yksityisen sektorin usein monikansallisista tuottajilta. Kaiken lisäksi meillä näkyy olevan edelleen varaa kaksinkertaiseen, yhteisistä varoista tuettuun terveydenhoitojärjestelmään, julkiseen ja yksityiseen.
Julkisen sektorin palveluita ja elämänlaatua välittömästi tuottavat palkansaajat joutuisivat tässä sijaiskärsijöiksi koko kansan puolesta.
Tällainen ehdotus vaikuttaa erityisen julmalta ja on jyrkässä ristiriidassa kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun kanssa."Älä keitä vohlaa emänsä maidossa" on vanha juutalainen eettinen periaate, joka asettaa rajoja julmuudelle yleisenä periaatteena. Odotusarvoihin perustuvan politiikan synnyttämä valtion velkataakan kasvun maksattaminen julkisen sektorin työntekijöillä rikkoisi juuri tuota eettistä periaatetta vastaan.
Olemme nyt "poliittisessa vekkulassa" (vrt. Linnanmäen huvipuisto)astumassa seuraavaa askelta alaspäin. Tämä pakkopeli edustaa juuri sitä porvarillista, yhteistä sektoria alasajavaa hegemoniaa josta olen aikaisemmin blogeissani kirjoitellut.
Jos tällainen ajatus toteutuisi käytännössä se merkitsisi lisääntyvää tarvetta hankkia tarvittavat palvelut yksityisen sektorin usein monikansallisista tuottajilta. Kaiken lisäksi meillä näkyy olevan edelleen varaa kaksinkertaiseen, yhteisistä varoista tuettuun terveydenhoitojärjestelmään, julkiseen ja yksityiseen.
Tunnisteet:
hyvinvointiyhteiskunta,
kaupallistaminen,
tuhoavuus,
vastakkainasettelu
keskiviikko 7. elokuuta 2013
Alisuorittajien maa?
"Tuntuu, että me suomalaiset
olemme alisuorittajia. Emme saa vahvuuksistamme irti."
Pääministeri Kataisen toteamus Helsingin Sanomien haatattelussa
6.8. 2013 on paljon puhuvaa tekstiä lyhyydestään huolimatta.
Suomalainen alisuorittaminen, johtuuko
se geeniperinnöstämme, osaamattomuudesta erinomaisesta
peruskoulustamme ja koulutustasostamme huolimatta – vai jostain
muusta?
Työväenliikkeen arvo- ja
analyysiperinteessä on totuttu katselemaan myös inhimillisiä
ongelmia ainakin jossakin määrin myös vuorovaikutussuhteena
ympärillä olevaan yhteiskuntaan ja sen toimintatapaan.
Taloudellinen perusrakenne heijastuu turvallisuuden tunteeseemme,
tietoisuuteemme ja ratkaisumalleihimme. Nämä puolestaan –
muodostuessaan pysyviksi luonteenpiirteiksi – heijastuvat takaisin
politiikan ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kautta rakenteiden
muotoutumiseen. Prosessit ovat pitkiä ja luonteenrakenteessa olevat
ratkaisumallit hyvin pysyviä ja stabiileja. Muutokset voivat
tapahtua tietenkin joko parempaan, produktiiviseen tai huonompaan,
eiproduktiiviseen suuntaan.
Yhteiskuntarakenteen ja psykologian,
siis ihmistä koskevan yhdistäminen ja vuorovaikutussuhteiden
löytäminen on kiinnostanut jo pitkään. Yrityksiä yhdistää
psykoanalyysi ja yhteiskuntarakenteen vaikutus sai erityisen paljon
merkitys Frankfurtin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksella
1930-luvulla. Syntyi Frankfurtin sosiaalipsykologinen koulukunta Max
Horkheimerin johdolla, johon kutsuttiin nousevia tutkijoita, mm.
Herbert Marcuse, Theodor Adorno ja Erich Fromm. Nouseva
kansallissosialismi asetti kuitenkin ehtoja laitoksen toiminnalle ja
tärkeitä tutkimushankkeita jäi kesken koulukunnan eliniäksi
valittujen jäsenten joutuessa pakenemaan maasta.
Ensimmäisen maailmansodan seuraukset,
1930-luvun lama, työttömyys ja ennenkaikkea keskiluokan lisääntyvä
epätoivo näkyivät jyrkentyneinä ja suvaitsemattomina,
vihamielisinä asenteina. Toisaalta menestyjien joukossa narsistiset
asenteet vahvistuivat, haluttiin löytää se ”ylisuorittajien”
Saksa, joka todistaisi juuri tämän kansakunnan olevan ylivertainen
naapureihinsa jaa muuhun maailmaan verrattuna. Muutokset
luonteenpiirteistössä loivat pohjaa natsi-Saksan nousulle niin,
että vuosikymmenen puolivälin mennessä Hitler tuli vapaissa
vaaleissa valituksi kansallissosialistien johtajaksi. Ei ole
epäilystäkään siitä etteikö Hitlerin korostamat poliittiset
tavoitteet olisi puhutelleet massoja ja vastanneet
yhteiskuntaluonteen keskeisiin piirteisiin.
Frankfurtin koulukunnassa Erich Fromm
teki tutkimusta vallitsevan yhteiskuntarakenteen ja kansan,
erityisesti työväestön välisestä suhteesta vastauksien
löytämiseksi vallitsevien asenteiden ja toteutetun politiikan
välisistä yhteisistä tekijöistä. Osoittautui että työväestön
keskuudessa autoritaariset ja suvaitsemattomuuteen viittaavat
asenteet olivat voimakkaasti läsnä. Fromm käytti tutkimuksessa soveltavaa psykoanalyyttista menetelmää
sekä kehittämäänsä luonteenpiirteistöjä kuvaavaa karakterologiaa. Autoritaarisia ja
suvaitsemattomuutta generoivia luonteenpiirteitä hän kuvaili
epäproduktiivisiksi, elämää, vapautta ja omaehtoisuutta tukevia
piirteitä produktiivisiksi.
Jo 1930-luvun puoliväliin tultaessa
alkoi näkyä merkkejä siitä että tutkimus osoittautuisi vaaralliseksi
sekä sen tekijöiden että koko sosiaalipyskologisen laitoksen
kannalta. Laitoksen johtaja Max Horkheimer ei ollut valmius laitoksen
nimissä julkaisemaan Frommin alustaviakaan, varoittavaksi sanaksi
tarkoitettuja tutkimustuloksia. Ne nimittäin osoittivat että Saksan
työväenluokka ei ollut henkisesti sellaisessa tilassa että se
olisi kyennyt estämään Hitlerin valtaannousua. Päinvastoin,
koventuneet asenteet johtivat siihen että työväestö tuki
kansallissosialisteja. ”Sosialismia yhdessä maassa” ja sen
omista lähtökohdista oli Hitlerin populistinen ja sittemmin juuri
järjestäytyneelle työväenliikkeelle, ammattiliitoille,
juutalaisille ja muille vähemmistöryhmille kohtalokkaaksi
osoittautunut slogan. Natsi-Saksan populismiin
kuului juuri työväestön tunnusten käyttö omiin tarkoituksiinsa:
”Työ tekee vapaaksi”, Ausschwitzin keskitysleirin portin päälle
taottu tunnusteksti lienee niitä kaikkein tunnetuimpia.
Fromm joutui keräämään
tutkimusaineistonsa ja loukkkaantuneena keskeisen työnsä
mitätöimiseen koulukunnan piirissä hän päätti että tutkimuksen
tulokset saadaan julkaista vasta hänen kuolemansa jälkeen. Tutkimus
julkaistiin nimellä ”Arbeiter und Angestellte am Vorabend des
Dritten Reiches” (DTV 1983, ISBN 3-423-04409-8).
Menemättä tämän pidemmälle
1930-luvun Saksan yhteiskunnallisen tilanteen kuvaamiseen voi vain
todeta että yhteiskuntarakenne ja Frommin käsiteistöstä tuleva "yhteiskuntaluonne" ovat vuorovaikutussuhteessa keskenään.
Asennemaailma kertoo siis myös siitä kuinka onnistuneita tehdyt
poliittiset rakenneratkaisut ovat tasapainoisen, demokraattisen ja
produktiivisen asenneilmaston kannalta.
Epäproduktiivisiksi Fromm luokitteli
tuossa tutkimuksessaan autoritaariset, hamuamiseen, omistamiseen,
väkivaltaan ja tuhosuuntaisuuteen viittaavat luonteenpiirteet.
Produktiiviset elämää ylläpitävät rakenteet kuten usko ihmisten
yhtäläisiin oikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen, taloudelliseen,
sosiaaliseen ja sivistykselliseen kansanvaltaan, luovuuteen ja
omaehtoisuuteen jäivät 1930-luvun Saksassa selvästi alakynteen.
Tuo epäproduktiivinen asenneilmasto ja sille yhteiskuntaluonteeseen
juurtunut tuki olivat siis merkittävänä syynä
kansallissosialismin nousuun ja toiseen maailmansotaan.
Kun siis puhumme alisuorittamisesta
omassa maassamme, tulemme tässä esitetyistä lähtökohdista
sanoneeksi jotain hyvin tärkeää myös omasta yhteiskunnastamme ja
koko läntisestä kulttuuristamme. Kun epäproduktiiviset
asenneilmastot pääsevät niskan päälle, siitä seuraaa vakavia
yhteiskunnallisia levottomuuksia. Epätoivoisessa tilanteessa
kysytään suurta johtajaa – se on populismin mestarin suuri hetki.
Seuraukset voivat olla kohtalokkaita, sillä kyseenalaisilla
konsteilla saavutettu valta sokaisee, nostaa esiin epäproduktiivisia
toimijoita ja tuhoaa ensimmäisenä mahdollisuuden vastuulliseen,
koko yhteisöä ylläpitävän toimintaan.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
tuhoavuus
maanantai 5. elokuuta 2013
Sosialidemokratian kriisi
Sosialidemokratian kriisin ei tarvitsisi oikeastaan olla politiikan tärkeä puheenaihe ollenkaan - eihän runsaan 15%:n kannatuksen saava puolue ole enää tulevaisuuden suhteen mikään niin merkittävä poliittinen tekijä etteikö ilman sitäkin pärjättäisi. Se että liike on tukeutunut lähes koko 115-vuotisen historiansa ajan kansanvaltaan ja siihen että yhteiskunnalliset muutokset perustuvat kansan yhteiskunnallisin oloihin ja sieltä kasvavaan tarpeseen, tekee tilanteen sosialidemokratian kannalta kuitenkin edelleen hyvin samanlaiseksi kuin se on ollut koko sen historian ajan. Jotta "työ kättemme ja hengenkin" olisi jatkossakin ylevää työtä, voidaan aavistaa että edessä on suuria yhteiskunnallisia muutoksia. Sosialidemokratian heikkous merkitsee vain sitä että uudistukset viivästyvät ja muutokset saattavat muuttua myrskyisiksi ja jopa väkivaltaisiksi.
Missä määrin sosialidemokratia saa syyttää itseään vallitsevasta tilanteesta? Aika paljonkin, jos lähdetään siitä että suuret ihanteet pitää osata jalostaa yhteiskunnallisiksi uudistuksiksi. Demokratian ja osallistamisen kehittäminen jäi puolitiehen - ellei peräti alkutekijöihinsä - Forssan 1903 puoluekokouksen suurista odotuksista huolimatta. Työn vapauttaminen ja työelämän rakenteiden muuttaminen niin että ihmisen omaehtoisuus voisi sitä kautta toteutua on supistunut pelkäksi taisteluksi toimeentulosta. Demokratia elämäntapana ei sekään ole kehittynyt analyyttiseksi ja mieltä kiehtovaksi harjoitukseksi, vaan epäproduktiiviset, vieraantuneet ja uhkaavat toimintamallit murentavat yhä tehokkaasti ihmisten aitoa yhdenvertaisuutta ja täyttä toteutumista. Merkkejä on jo siitäkin että koko yhteiskuntaluonteen painopiste siirtyy erilaisten, pohjimmiltan epäproduktiivisten ja vieraantuneiden toimintamallien temmellyskentäksi. Autoritaarisuus, narsismi, yletön kilpasuoritusten korostaminen ja idolien palvonta, omistamisen irtautuminen todellisista tarpeista, väkivallan ja tuhoamisen purkaukset ovat tuollaisia, helposti hallitsemattomiksi kasvavia yhteiskunnallisen luonteenpiirteistön harhateitä.
Monessa asia on kuitenkin onnistuttu: jopa poliittinen demokratia maassamme on sosialidemokraattisen liikkeen ensimmäisiä suuria yhteriskunnallsia uudistuksia. Yleinen ja yhtäläinen ääni- ja vaalioikeus, kokoontumisvapaus ja vapaa järjestäytyminen ovat sosialidemokratian kauaskantoisia yhteiskunnallsia uudistuksia jo sadan vuoden takaa. Monien etsimisten ja synkkienkin yhteiskunnallisten vaiheiden kautta on kasvettu yleisesti hyväksyttyyn parlamentaariseen demokratiaan ja ihmisen oikeuksia kunnioittavaan oikeus- ja hyvinvointivaltioon. Vahva, hyvinvointipalveluja tuottava kunnallishallinto, työeläkejärjestelmämme, sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät saavutukset ja odotukset, peruskoulu, kansanvaltaisen hyvinvointivaltion yleinen hyväksyntä ja niihin perustuva kansainvälinen arvostus ovat myös suomalaisen sosialidemokratian saavutuksia.
Hyvinvointivaltion kriisi on tietenkin myös osa sosialidemokratian kriisiä. Vahva hyvinvointivaltio ajautui kriisiin merkittävien ideologisten vastakkainasettelujen seurauksena. Neuvostoliiton kommunistiseksi ja sosialistiseksi ja jopa "tieteelliseksi" ylistetty vahva valtio ajautui autoritaaristen ja väkivaltaisten rakenteidensa seurauksena romahdustilaan. Samaan aikaan monetaristinen ja vahvaa valtiota vapautta rajoittavana järjestelmänä pitävä uusliberalismi sai jalansijaa ja muodostui sosialismia vastustavan oikeiston keskeiseksi toimintastrategiaksi. Näin tapahtui koko läntisessä maailmassa, mikä merkitsi myös sosialidemokratian joutumista kansankotiajatuksineen ja pohjoismaisine hyvinvointivaltioineen puolustuskannalle. Pohjoismainen sosialidemokratia paketoitiin monetaristien leirissä yhteen kommunistisen liikkeen kanssa, vaikka sosialidemokratia edusti täysin toisenlaista, hengeltään kansanvaltaista tulkintaa työväenliikkeen arvoperinteestä.
Toisen maailmansodan jälkeen syntyneet eurooppalaiset sisämarkkinat, jotka saatettiin pystyyn 1950-luvulla demokratian ja rauhan takaamiseksi mantereellamme, omaksuivat nopeasti markkinatalouden vapauksien edistämisen keskeiseksi toimintaideologiakseen. Unionin kehitys on kiihtyvällä vaihdolla rajannut hyvinvointivaltion kehittämismahdollisuuksia ja samaan aikaan luonut valtavan määrän erilaisia vapauksia hyvinvointia generoivaksi oletetulle yritysmaailmalle. Sosialidemokraattisten arvojen ylläpitäminen ei ole siten enää kiinni poliittisesta voimasta omassa maassa; suuri määrä rakenteellisia, Unionin tasollatehtyjä ratkaisuja vyöryy maahamme ehdollistaen voimakkaasti kotimaista poliittista päätöksentekkoa. Kaupallistaminen, budjetin kasvurajat, velkaantumisen aste, valtioon kohdistetut, säästöjen nimellä tehdyt leikkaukset ovat johtaneet sosialidemokratian rakennemallit kuilun partaalle. Uusliberalistinen odotusarvopolitiikka on pilannut myös mahdollisuudet yritysten reaalisen kasvun kautta tapahtuvaan elpymiseen. Kasvuedellytysten luominen verohelpotuksilla ja valtion massiivisella taloudellisella tuella on alkanut vain vahvistaa hyvinvointivaltion tuhoamisen kierrettä.
Kun sosialidemokraattinen tiedottaminen on jatkossa lähes pelkästään sosiaalisen median ja aneemiseksi käyneen kansalaistoiminnan varassa, mahdollisuudet uuteen nousuun näyttävät perin huonoilta.Kuitenkin vallitsevat megatrendit aiheuttavat niin suuria yhteiskunnallsia ongelmia, että ne uhkaavat ihmisten jokapäiväistä toimeentuloa, sosiaalista turvallisuutta, kansanterveyttä, tulevaisuuden näköaloja, sananvapautta ja arvokasta elämää ylipäätään lähes kaikkialla Euroopassa ja läntisessä maailmassa. Ilma on sakeana jokaista kansalaista koskevia muutostarpeita. Muualla Euroopassa tilanne on vieläkin huolestuttavampi eikä edes Saksa, Euroopan keskeinen teollinen mahti ole suojassa uhkaavalta romahdukselta.
Kotimaassa muillakaan puolueilla ei ole selkeitä vastausvaihtoehtoja näihin yhteiskunnallisiin ongelmiin, jos sellaiseksi ei lasketa perussuomalaisten selkeästi eurooppavastaiseksi muuttunutta järjestöpolitiikkaa ja toimintaa parlamentissa. Historiansa aikana sosialidemokratia on joutunut kokemaan monenlaisia ja yhteiskunnallisesti vaarallisia, suurta vahinkoa aiheuttaneita hyökkäyksiä niin poliittisen oikeiston kuin vasemmistonkin taholta - puhumattakaan populistisista, vihaa lietsovista, kansallismielisistä liikkeistä.
Vaihtoehtoisen politiikan ytimessä sosialidemokratia on laajana eurooppalaisena uudistusliikkeenä edelleen keskeisessä strategisessa asemassa. Poliittisen kannatuksen väheneminen pakottaa liikkeen taas etsimään uutta strategiaa ja sisäistä uudistumista - se on putoavien kannatuslukujen alitajuista, myönteistä antia. Liikkeen arvoperinteestä tulee nousemaan uusia ratkaisumalleja, yhteiskunnallisia uudistuksia. Olen jo niistä blogeissani kirjoittanutkin. Ne kypsyvät aikanaan osaksi tulevien sukupolvien Suomea.
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana,
Sosialidemokratia
perjantai 2. elokuuta 2013
Yksityinen - yhteinen
Yhteiskunta on nimensä mukaisesti jotakin yhteistä. Yhteisöä voidaan toki katsella sekä yhteistä että yksityisestä näkökulmasta. Yhteisen tarkoituksena on palvella koko yhteisön etua.Kunta ja valtio yhteisöinä ovat aika pitkälle myös pakkoyhteisöjä. Sen tunnuksena niillä on esimerkiksi veronkanto-
oikeus ja yhteisön oikeudenmukaisuuden kannalta katsottuja etuoikeuksia kaavoituksessa, asuinalueiden rakentamisessa jne. Kuntaan tai valtioon on käytännössä pakko kuulua. Yhteiseen etuun kuuluu se että tietyt kunnan tai valtion yksittäisten toimijoiden valinnat ovat luvanvaraisia. Yhteisen edun piiriin voitaneen katsoa kaikki se toiminta, jossa pidetään huolta siitä että kenenkään yksityistä etua ei aseteta muihin verratuna huonompaan asemaan.
Tämän päivän yhteiskunnallisessa keskustelussa tämä sinänsä yksinkertainen lähtökohta jää usein selvittämättä ja aiheuttaa suuren osan poliittisesta vastakkainasettelusta ja toistensa ohi käytävästä keskustelusta. Yksityisestä ja yhteisestä on tullut ideologinen raja-aita, koskeepa se sitten elinkeinoelämää, taloudellista hyvinvointia, palvelujen järjestämistä tai yhteisön hallinnollista kokonaisuutta.
Yksilön oikeuksien nimissä halutaan yksityisyyden ja omista lähtökohdista lähtevän ratkaisutavan lisäämistä. Itsemäärämisoikeuden nimissä hyväksytään hyvin itsekeskeisiä ja jopa narsistisia ratkaisu- ja johtamistapoja. Kanssaihmisestä pidetään huolta vain jos hänen toimintatapansa palvelee
yksilön reviirin ja päätäntäoikeuden ylläpitämistä ja säilyttämistä. Sosiaalipsykologiassa puhutaan tässä yhteydessä ehdollisesta rakkaudesta, mikä on autoritaarisen luonteenrakenteen keskeisiä - tosin ei ainoita - piirteitä.
Yhteisöllisyyden nimissä halutaan pitää huolta kaikista yhteisöön kuuluvista. Tämän ajattelu- ja motivaatiotavan taustalla on matriarkaalinen ehdottoman rakkauden periaate, joka näkyy parhaiten äidin ehdottomassa tavassa rakastaa lapsiaan ja pitää niistä huolta. Tuon periaatteen löytäjänä voidaan
pitää sveitsiläistä J.J. Bachofenia, joka vaikutti 1800-luvun alun Sveitsissä. Matriarkaalisessa yhteisössä heikommassa ja puolustuskyvyttömässä asemassa olevaa ei uhrata oman menestymisen alttarille. Äiti menee usein mieluummin kuolemaan kuin hellittää tästä uskomattoman vahvasta rakkauden periaatteesta.
Kun yhteiskuntavastuusta puhutaan, niin silloin tarkoitetaan yhteisön - vaikkapa Suomen - kaikkien jäsenten edusta huolehtimista. Tämä asettaa mm. työmarkkinaosapuolille suuria ja osin aivan uusia haasteita. Yhteinen etu on otettava huomioon yrityksen yhteiskuntavastuuta kehitettäessä. Työntekijät
on otettava uudessa hengessä mukaan yrityksen tuloksesta päätettäessä - sehän on kokonaisuudessaan syntynyt yrityksen työntekijäin työn, arvonmuodostuksen tuloksena. Maksettujen palkkojen yli menevä osuus on myös tällä työllä tuotettua ja siksi työntekijöillä on laajan myötämääräämisen
muodossa yhteisöperiaatteeseen rakentuva oikeus mukanaoloon yrityksen tuloksen käytöstä päätettäessä.
Ammattiyhdistysliikkeessä yhteisvastuun huomioiminen edellyttää koko yhteisön hyvinvoinnin huomioonottamista. Kysymys ei ole ainoastaan yrityksen työntekijäin palkasta, vaan myös lapsista, sairaista, opiskelijoista, tutkijoista, työttömistä, vanhuksista, sairaista ja vammaisista. Kun yhteiskunta
rakentuu palkkatyön periaatteen varaan, sillä on tästäkin syystä ehdoton vastuu kokonaisuudesta, yhteisestä hyvinvoinnista.
Solidaarisuuden käsite liittyy yhteiseen vastuuseen. Käsitteen taustalla oleva englanninklielinen sana solid (luja) viittaa vahvaan vakaumukseen yhteisten arvojen puolesta. Solidaarisuutta ylläpitäviä rakenteita ei ole yritysten erilaisesta tuottavuudesta huolimatta liiemmin kehitelty, vaikka tasausta tarvittaisiin käytännössä jokaisella työehtokierroksella. Lähes täysin automatisoitu ja uskomattomia voittoja tuottava virvoitusjuomatehdas ja sen muutama työntekijä ovat kokonaan toisenlaisessa asemassa kuin terveellistä ruokaa pienillä katteilla työmaalle toimittava, omia taitojaan peliin laittava yrittäjä.
Miksi näin on, mistä oloja horjuttava tilanne oikein johtuu? Näyttää siltä että yksityisen ja yhteisen edun välistä eroa ja erilaisia motivaatiolähtökohtia ei ole riittävästi selvitetty. Erot kyllä tiedostetaan, mikä näkyy jopa hallituksen ministereiden, kunnan- ja kaupunginhallitusten ja valtuustojenkin keskusteluissa.
Yksityisen edun motiivaatiosta kasvava ratkaisumalli on säännönmukaisesti toisenlainen kuin yhteisyyttä ja siitä lähtevää huolenpitoa edellyttävä toteutustapa. Raja ei kulje työnantaja-palkansaaja-akselilla pelkästään. Kysymys on syvällä yhteiskuntaluonteessa olevasta ratkaisutavasta. Tässäkin suhteessa itsekunkin on tarkasteltava omaa lähestymistapaansa yksilön ja yhteisön välisistä arvolähtökohdista. Vaikka autoritaarisuus ja matriarkaalisuus eivät olekaan sukupuolisidonnaisia, niin typistettynä perhetasolle voitaisiin tässä sanoa vastakkain olevan autoritaarisen, vain itsestään kiinnostuneen isän ja ja lapsista ja kotitaloudesta vaikeissakin olosuhteissa huolehtivan äidin.
Näiden orientoitumistapojen - luonteenpiirteistöjen - välillä tässä ollaan suuntaa hakemassa.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
politiikka
keskiviikko 31. heinäkuuta 2013
Kerran kotka – aina kotka
Nuoret Kotkat -järjestö on viettänyt
juuri 70-vuotisjuhlaleiriään Sauvon Ahtelassa. Osanottajia on eri
puolilta Eurooppaa ja muuta maailmaa. Leiriperinne on tässä
kasvamaansaattamisliikkeessä vahva ja kokemusta löytyy
vuosikymmenien varrelta. Vanhat osaajatkin näyttivät olevan
paikalla leirillä vieraillessani. Olin järjestänyt kohtaamisen
juhlaleirille Saksasta Suomeen tulleen ystäväpariskunan kanssa.
Tämän perheen pää oli 1970-luvun alussa johtamassa Saksan SJD-Die
Falkenin 400:n osanottajan ryhmää Lahden Herrasmannin
kansainvälisellä kotkaleirillä, jonka tunnus oli ”Uudenlaisen
maailman tää joukko luoda tahtoo”. Tunnus tuli Dagfin Rimestadin
leirille tekemästä ja tunnetun kotkakasvattajan ja
helismaaperinteen vaalijan Salusiinin suomentamasta leirin
tunnuslaulusta.
Tunnettua lienee että tässä
sosialidemokraattisia kasvatusarvoja korostavassa lapsiliikkeessä
kilpailu ei ole keskeisessä vaan enemmänkin leikinomaisessa
asemassa. Sen tarkoitus on tuoda riemullisia hetkiä yhdelle jos
toisellekin ja elämyksellistä yhteyttä muihin mukanaolijoihin ja
myös luontoon. Kotkaliikkeen kasvatusperiaatteeet eivät nojaa
merkkisuorituksiin ja portaittain lisääntyvään kognitiiviseen
tietoon, vaan vapauttaviin, uusia näköaloja avaaviin elämyksiin
yhteisessä toiminnassa, yhteistyön oppimisessa. Usein se jatkuu
tätä kautta tapahtuvassa aktivoitumisessa ja aikanaan vastuunotossa
elämän moninaisilla alueilla. Jokainen kokoaa omalla tavallaan
näitä elämyksiä ja tuosta kokonaisuudesta nousee se
affektiivisten, elämyksellisten tuntemusten ja arvojen joukko,
kokonaisuus joka antaa suuntaa elämälle.
Kotkaliikkeen kasvatusarvojen juuret
ovat pohjoismaisessa kasvatusperinteessä, jonka suuri oppimestari
sanan teoreettisessa mielessä oli Torsten Husén. Hänen ryhmätyöhön
ja yhdessä oppimiseen ja kasvamiseen perustunut ryhmädynamiikkansa
löysi sovelluksia mm. Ruotsin Työväen Sivistysliikkeen ABF:n
toiminnassa mm. laajan opintokerhotoiminnan (studiecirkel) muoodssa..
Ruosin kotkaliikettä vastaava järjestö Unga Örnar kehitti tätä
ryhmädunamiikkaa edelleen lapsijärjestön kasvuympäristöön
sopivaksi, demokratiaa ja siihen kasvamista toteuttavaksi
kokonaisuudeksi. Siinä aloite on viime kädesä aina subjektilla,
mukanaolevalla osallistujalla. Edellisten sukupolvien arvopohja
välittyy elämyksellisten, affektiivisten tapahtumien ja
kokemusten, ohjaajien, kasvattajien ja nämä arvot sisäistäneiden
muiden toimijoiden, esimerkiksi vanhempien kautta.
Sosialidemokraattiset kasvatusarvot
pohjoismaissa eroavat jonkin verran mannermaan perinteestä, joka
muodostui kasvatuksen alueella hierarkiseksi. militantiksi ja
kognitiivista osaamista korostavaksi. Merkkisuoritukset, osaamisen
muodolliset symboolit, arvojärjestys ja siihen liittyvät
kunniamerkit sävyttivät tätä kasvatustapaa ja niiden pohjalta
oletettiin tavoiteltavan arvopohjan välittyvän. Kyllä sitäkin
varmaan tapahtuu, mutta dynamiikaltaan tämä lähestymistapa on
sukua toiseen maailmansotaan saakka vahvasti vaikuttaneille
autoritaarisille, moninaisia ilmauksia saaneille, aika
epäproduktivisille arvoille. Niistä irtautuminen ei ole helppoa,
näyttäähän affektiivinen, muodoista piittaamaton elämysten
varaan rakentuva toimintatapa sekavalta, selkeytymättömältä ja
omia teitään noudattavalta kaaokselta. Noista yhteisöistä kasvaa
kuitenkin demokratiaa, kanssaimisten oikeuksia kunnioittavia ja
yhteiskuntarakenteeseen kansanvaltaa soveltavia kansalaisia, joide
nuoruuden elämykset kantavat läpi elämän tuoden iloa, pysyvää
toveruutta, kansalaiskuntoa ja vahvan vakaumuksen mahdollisuudesta
soveltaa kansanvaltaa yhteiskuntaan ja elämän monimuotoisuuteen.
”Hyvä toveruus” on ilmaisu jolla kotkaliikkeen kautta
kasvaneissa on erityisen palöjon merkityustä.
Saksalainen ystäväni kertoi vuonna
1909 syntyneestä, lasten leiritoimintaan monipuolisesti
perehtyneestä Herman Echtermeierista, veteraanista joka 87-vuotiaana
julkaisi kirjan ”Einmal Falken – immer Falken” /(Kerran kotka –
aina kotka)).
Arvoihin yhdistynyt elämys kantaa –
läpi elämän.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
Sosialidemokratia
maanantai 29. heinäkuuta 2013
Arvokas elämä
Lannistaako työelämä, lomautukset, irtisanomiset, taistelu työpaikoista ja epävarma tulevaisuus suomalaisen palkansaajan?. Elinkeinoelämä ei näytä palkansaajan kannalta olevan kannustavaa, tappioita tulee tässä elämän jalkapallossa eteen tavan takaa.
Täytyy myöntää että amerikkalainen elämänasenne, joka suorastaan pursuaa toivoa ja yrittämisen halua joskus aika vaikeissakin olosuhteissa, tuntuu suomalaisittain katsottuna irrationaalilta ja vieraalta.
Kun vahva motivaatio ja korkea koulutuskaan eivät takaa pysyvään työsuhteeeseen pääsyä ja sellaista menestystä että voisi vakavammin suunnitella omaa tulevaisuuttaan, alkaa tuollainen tilanne käydä sekä ruumiin että hengen päälle.
Fyysisesti ja varsinkin harjottelemalla kehoa voi kuntouttaa ja lisätä tällä tavalla kestävyyttään. Mieltä painaviin ongelmiin ja psyykkisen kunnon vahvistamiseen tarvitaan lisäksi toisenlaisia lääkkeitä. Yksi näistä - keskitysleirikokemusten perusteella merkittävä - on yhteiskunnallinen ja poliittinen osallistuminen. Kerrotaan että poliittisesti valistuneet, analysointiin kykenevät selvisivät myös noissa äärimmäisissä olosuhteissa paremmin kuin poliittisia tapahtumia ymmärtämättömät, epäpoliittisiksi itsensä luokitelleet. Poliittiseen tyhmyyteen liittyy läheisesti myös henkinen epävarmuus ja mielenterveyden järkkyminen, varsinkin kun elämän perustarpeisiin liittyvät olosuhteet käyvät epävarmoiksi ja huolta aiheuttaviksi.
Hallitukselle selvityksen tehneen filosofi Pekka Himasen sisällöltään laajassa ja mielestäni uusia uria aukovassa selvitystyössä nimetään yhdeksi keskeiseksi tulevaisuudentekijäksi arvokas elämä. Tulevaisuuden Suomen tulisi tarjota mahdollisuuksia juuri arvokkaasen elämään. Minulle arvokkaan elämän perustekijöitä ovat tietoisuus yhteiskunnallisesta kokonaisuudesta, kohtalaisen hyvin kestävä kuva tulevaisuudesta ja ainakin jossakin määrin välttämättömyyksien yli yltävä taloudellinen varmuus.
Tämä on jotakin täysin muuta kuin irtisanomiset, lomautukset, pakotettu osa-aika- tai pätkätyö, jatkuva taistelu sopimusten mukaisista palkoista, järjestäytyneen toiminnan vähättely ja sivuuttaminen, omistamiseen ja johtajuuteen liitetyt irrationaalit palkitsemiset, vaatimus jatkuvasta kilpailusta koulutus- ja työpaikoista, elämän- ja työkokemuksen aliarviointi ja jopa mitätöinti.
Kun katselen tämän päivän Suomea,oikeastaan kaikki arvokkaan elämän keskeiset tekijät ovat vaakalaudalla. Globaali kilpailu, Euroopan ja läntisen maailman taloudellinen kriisi ja sen vaikutukset kotimaahamme eivät tarjoa asiantuntijallekaan selkeää kuvaa tulevaisuudesta saati sitten asioita harrastamattomalle, epäpoliittisuuttaan korostavalle yhteiskunnalliselle normaalinoviisille.
Myötämäärääminen työelämässä on muutamassa vuodessa supistunut pelätyiksi ja usein perin yksipuolisiksi osoittautuviksi "yhteistoimintaneuvotteluiksi"; myötämääräämisen piti lisätä arvokkaan työelämän elementtejä sen sijasta että siitä tulikin sanelun ja alistamisen yksi uusi muoto. Arvokkaan elämän ainekset ovat joutumassa kaikkinensa vaakalaudalle. Rakenteellisesti tämä merkitsee lannistunuttta mielialaa, häviämistä kovassa kilpailussa elämän kaikilla pelitantereilla.
Arvokkaan elämän muodoksi olen tottunut omalla kohdallani määrittelemään demokratian elämäntapana ja yhteistyön muotona. Se vaatii päättäväisyyttä - päättäväisyyttä monessakin mielessä: päättelykykyä arvokkaan elämän hengessä (conclude), kykyä tehdä päätöksiä (deside) ja sitkeyttä viedä valinta myös päätökseen (complite).
Mikä avuksi lannistetulle kansalle, joka suuntaa kesälomien jälkeen taas työelämään ja sisäruokintakauteen? Kovempi kilpailu? Lujempi luonto? Pako sairauteen? Lannistuminen? Periksi antaminen ja vetäytyminen marginaaliin?
Suosittelesin oman elämäntilanteen ja haasteisiin vastaamisen välineeksi arvokkaan elämän tavoittelua ja demokratiaa elämäntapana sen keskeisenä valtavirtana.Ei sekään vaihtoehto onnistu ilman perusteellista analyysia ja jatkuvaa harjoitusta. Siinä kilvoittelussa ei kuitenkaan häviä koskaan.
Täytyy myöntää että amerikkalainen elämänasenne, joka suorastaan pursuaa toivoa ja yrittämisen halua joskus aika vaikeissakin olosuhteissa, tuntuu suomalaisittain katsottuna irrationaalilta ja vieraalta.
Kun vahva motivaatio ja korkea koulutuskaan eivät takaa pysyvään työsuhteeeseen pääsyä ja sellaista menestystä että voisi vakavammin suunnitella omaa tulevaisuuttaan, alkaa tuollainen tilanne käydä sekä ruumiin että hengen päälle.
Fyysisesti ja varsinkin harjottelemalla kehoa voi kuntouttaa ja lisätä tällä tavalla kestävyyttään. Mieltä painaviin ongelmiin ja psyykkisen kunnon vahvistamiseen tarvitaan lisäksi toisenlaisia lääkkeitä. Yksi näistä - keskitysleirikokemusten perusteella merkittävä - on yhteiskunnallinen ja poliittinen osallistuminen. Kerrotaan että poliittisesti valistuneet, analysointiin kykenevät selvisivät myös noissa äärimmäisissä olosuhteissa paremmin kuin poliittisia tapahtumia ymmärtämättömät, epäpoliittisiksi itsensä luokitelleet. Poliittiseen tyhmyyteen liittyy läheisesti myös henkinen epävarmuus ja mielenterveyden järkkyminen, varsinkin kun elämän perustarpeisiin liittyvät olosuhteet käyvät epävarmoiksi ja huolta aiheuttaviksi.
Hallitukselle selvityksen tehneen filosofi Pekka Himasen sisällöltään laajassa ja mielestäni uusia uria aukovassa selvitystyössä nimetään yhdeksi keskeiseksi tulevaisuudentekijäksi arvokas elämä. Tulevaisuuden Suomen tulisi tarjota mahdollisuuksia juuri arvokkaasen elämään. Minulle arvokkaan elämän perustekijöitä ovat tietoisuus yhteiskunnallisesta kokonaisuudesta, kohtalaisen hyvin kestävä kuva tulevaisuudesta ja ainakin jossakin määrin välttämättömyyksien yli yltävä taloudellinen varmuus.
Tämä on jotakin täysin muuta kuin irtisanomiset, lomautukset, pakotettu osa-aika- tai pätkätyö, jatkuva taistelu sopimusten mukaisista palkoista, järjestäytyneen toiminnan vähättely ja sivuuttaminen, omistamiseen ja johtajuuteen liitetyt irrationaalit palkitsemiset, vaatimus jatkuvasta kilpailusta koulutus- ja työpaikoista, elämän- ja työkokemuksen aliarviointi ja jopa mitätöinti.
Kun katselen tämän päivän Suomea,oikeastaan kaikki arvokkaan elämän keskeiset tekijät ovat vaakalaudalla. Globaali kilpailu, Euroopan ja läntisen maailman taloudellinen kriisi ja sen vaikutukset kotimaahamme eivät tarjoa asiantuntijallekaan selkeää kuvaa tulevaisuudesta saati sitten asioita harrastamattomalle, epäpoliittisuuttaan korostavalle yhteiskunnalliselle normaalinoviisille.
Myötämäärääminen työelämässä on muutamassa vuodessa supistunut pelätyiksi ja usein perin yksipuolisiksi osoittautuviksi "yhteistoimintaneuvotteluiksi"; myötämääräämisen piti lisätä arvokkaan työelämän elementtejä sen sijasta että siitä tulikin sanelun ja alistamisen yksi uusi muoto. Arvokkaan elämän ainekset ovat joutumassa kaikkinensa vaakalaudalle. Rakenteellisesti tämä merkitsee lannistunuttta mielialaa, häviämistä kovassa kilpailussa elämän kaikilla pelitantereilla.
Arvokkaan elämän muodoksi olen tottunut omalla kohdallani määrittelemään demokratian elämäntapana ja yhteistyön muotona. Se vaatii päättäväisyyttä - päättäväisyyttä monessakin mielessä: päättelykykyä arvokkaan elämän hengessä (conclude), kykyä tehdä päätöksiä (deside) ja sitkeyttä viedä valinta myös päätökseen (complite).
Mikä avuksi lannistetulle kansalle, joka suuntaa kesälomien jälkeen taas työelämään ja sisäruokintakauteen? Kovempi kilpailu? Lujempi luonto? Pako sairauteen? Lannistuminen? Periksi antaminen ja vetäytyminen marginaaliin?
Suosittelesin oman elämäntilanteen ja haasteisiin vastaamisen välineeksi arvokkaan elämän tavoittelua ja demokratiaa elämäntapana sen keskeisenä valtavirtana.Ei sekään vaihtoehto onnistu ilman perusteellista analyysia ja jatkuvaa harjoitusta. Siinä kilvoittelussa ei kuitenkaan häviä koskaan.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
tuhoavuus,
työ
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)