Nuoret Kotkat -järjestö on viettänyt
juuri 70-vuotisjuhlaleiriään Sauvon Ahtelassa. Osanottajia on eri
puolilta Eurooppaa ja muuta maailmaa. Leiriperinne on tässä
kasvamaansaattamisliikkeessä vahva ja kokemusta löytyy
vuosikymmenien varrelta. Vanhat osaajatkin näyttivät olevan
paikalla leirillä vieraillessani. Olin järjestänyt kohtaamisen
juhlaleirille Saksasta Suomeen tulleen ystäväpariskunan kanssa.
Tämän perheen pää oli 1970-luvun alussa johtamassa Saksan SJD-Die
Falkenin 400:n osanottajan ryhmää Lahden Herrasmannin
kansainvälisellä kotkaleirillä, jonka tunnus oli ”Uudenlaisen
maailman tää joukko luoda tahtoo”. Tunnus tuli Dagfin Rimestadin
leirille tekemästä ja tunnetun kotkakasvattajan ja
helismaaperinteen vaalijan Salusiinin suomentamasta leirin
tunnuslaulusta.
Tunnettua lienee että tässä
sosialidemokraattisia kasvatusarvoja korostavassa lapsiliikkeessä
kilpailu ei ole keskeisessä vaan enemmänkin leikinomaisessa
asemassa. Sen tarkoitus on tuoda riemullisia hetkiä yhdelle jos
toisellekin ja elämyksellistä yhteyttä muihin mukanaolijoihin ja
myös luontoon. Kotkaliikkeen kasvatusperiaatteeet eivät nojaa
merkkisuorituksiin ja portaittain lisääntyvään kognitiiviseen
tietoon, vaan vapauttaviin, uusia näköaloja avaaviin elämyksiin
yhteisessä toiminnassa, yhteistyön oppimisessa. Usein se jatkuu
tätä kautta tapahtuvassa aktivoitumisessa ja aikanaan vastuunotossa
elämän moninaisilla alueilla. Jokainen kokoaa omalla tavallaan
näitä elämyksiä ja tuosta kokonaisuudesta nousee se
affektiivisten, elämyksellisten tuntemusten ja arvojen joukko,
kokonaisuus joka antaa suuntaa elämälle.
Kotkaliikkeen kasvatusarvojen juuret
ovat pohjoismaisessa kasvatusperinteessä, jonka suuri oppimestari
sanan teoreettisessa mielessä oli Torsten Husén. Hänen ryhmätyöhön
ja yhdessä oppimiseen ja kasvamiseen perustunut ryhmädynamiikkansa
löysi sovelluksia mm. Ruotsin Työväen Sivistysliikkeen ABF:n
toiminnassa mm. laajan opintokerhotoiminnan (studiecirkel) muoodssa..
Ruosin kotkaliikettä vastaava järjestö Unga Örnar kehitti tätä
ryhmädunamiikkaa edelleen lapsijärjestön kasvuympäristöön
sopivaksi, demokratiaa ja siihen kasvamista toteuttavaksi
kokonaisuudeksi. Siinä aloite on viime kädesä aina subjektilla,
mukanaolevalla osallistujalla. Edellisten sukupolvien arvopohja
välittyy elämyksellisten, affektiivisten tapahtumien ja
kokemusten, ohjaajien, kasvattajien ja nämä arvot sisäistäneiden
muiden toimijoiden, esimerkiksi vanhempien kautta.
Sosialidemokraattiset kasvatusarvot
pohjoismaissa eroavat jonkin verran mannermaan perinteestä, joka
muodostui kasvatuksen alueella hierarkiseksi. militantiksi ja
kognitiivista osaamista korostavaksi. Merkkisuoritukset, osaamisen
muodolliset symboolit, arvojärjestys ja siihen liittyvät
kunniamerkit sävyttivät tätä kasvatustapaa ja niiden pohjalta
oletettiin tavoiteltavan arvopohjan välittyvän. Kyllä sitäkin
varmaan tapahtuu, mutta dynamiikaltaan tämä lähestymistapa on
sukua toiseen maailmansotaan saakka vahvasti vaikuttaneille
autoritaarisille, moninaisia ilmauksia saaneille, aika
epäproduktivisille arvoille. Niistä irtautuminen ei ole helppoa,
näyttäähän affektiivinen, muodoista piittaamaton elämysten
varaan rakentuva toimintatapa sekavalta, selkeytymättömältä ja
omia teitään noudattavalta kaaokselta. Noista yhteisöistä kasvaa
kuitenkin demokratiaa, kanssaimisten oikeuksia kunnioittavia ja
yhteiskuntarakenteeseen kansanvaltaa soveltavia kansalaisia, joide
nuoruuden elämykset kantavat läpi elämän tuoden iloa, pysyvää
toveruutta, kansalaiskuntoa ja vahvan vakaumuksen mahdollisuudesta
soveltaa kansanvaltaa yhteiskuntaan ja elämän monimuotoisuuteen.
”Hyvä toveruus” on ilmaisu jolla kotkaliikkeen kautta
kasvaneissa on erityisen palöjon merkityustä.
Saksalainen ystäväni kertoi vuonna
1909 syntyneestä, lasten leiritoimintaan monipuolisesti
perehtyneestä Herman Echtermeierista, veteraanista joka 87-vuotiaana
julkaisi kirjan ”Einmal Falken – immer Falken” /(Kerran kotka –
aina kotka)).
Arvoihin yhdistynyt elämys kantaa –
läpi elämän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti