Työväenliikkeen arvoperusta ja sen keskeinen fenomenologia - siis se muoto jona asiat meille ilmenevät - ei ole ensisijaisesti taloudellinen vaan sosiaalipsykologinen kategoria. Elämän materiaalinen perusta - siis talous ja sen myötä syntynyt historia ja kulttuuri - ilmenevät meille tietyssä järjestyksessä, jota tämä arvoperusta pyrkii kääntämään toisenlaiseksi, itseasiassa vastakohdakseen. Kysymys on ihmisen ja autoriteetin välisestä suhteesta.
Tämä asia on taas aiheellista ottaa puheeksi, kun näyttää siltä että työväenliikkeen arvoperusta on jäämässä unohduksiin. Kuvitellaan että työväenliike on tehtävänsä täyttänyt, kun aineellinen hätä on päällisin puolin saatu työnnettyä taka-alalle - poistunuthan sekään ei ole vielä alkuunkaan.
Yhteiskunnan taloudellinen perusta on sellaisenaan lähes tekninen, sosiaaliseen organisaatioon liittyvä rakenne. Sillä ei sellaisenaan ole eettisiä tai moraalisia ominaisuuksia. Raha ei erota hyvää pahasta eikä rosvoa hyväntekijästä. Se ei tarkoita etteikö rahalla olisi vaikutusvaltaa ja voimaa vaihdon välineenä ja arvon mittaajana.
Talousuutisten lukeminen uutisten yhteydessä ja taloudesta käytävä keskustelu ei sinällään paljasta paljoakaan siitä arvopohjasta, jolla keskustelua taloudesta käydään. Vasta kun katsotaan millaisia rakenteita ja sosiaalisia suhteita harjoitettavalla talouspolitiikalla saadaan aikaan, astuu arvottava ulottuvuus mukaan.
Kun omistamisesta, omaisuudesta ja saavutetuista eduista ja asemista halutaan pitää kiinni, ollaankin jo siirtymässä taloudellisesta perusrakenteesta arvottavan ja sosiaalipsykologiaa sisältävän ulottuvuuden puolelle. Keskeinen perussanoma kuuluu: suhteessa omistamiseen ihmiset ovat eriarvoisia ja tulevat sellaisina aina pysymäänkin. "Köyhät ovat meillä aina keskuudessamme, mutta minua teillä ei aina ole" (Matteuksen evankeliumi 26.11) ilmaisee selvästi sen, että talous sellaisenaan ei poista köyhyyttä eikä edes kasvu muuta tätä tilannetta, ellei arvottavaa tekijää ole tilanteeseen vaikuttamassa.
Työväenliikkeen arvoperintö halusi kääntää vaikuttamisen ja hallinnon rakenteet ylösalaisin, päälaelleen. Raha, talous ja valta eivät kuulu muutamille harvoille, jotka ovat onnistuneet nousemaan vaikuttamisen hierarkioiden huipulle. Yksinvaltaisten rakenteiden sijalle halutaan demokratiaa, kansanvaltaa, humanismia. Jos halutaan rakentaa kaikkia koskevaa hyvinvointivaltiota ja arvokasta elämää, juuri talouden rakenteisiin tarvitaan muutoksia. Rakenteiden takana on kuitenkin omistamiseen ja hamuamiseen perustuva kulttuuri, joka vähät välittää kokonaisuudesta.
Luonteenpiirteenä omistaminen ja hamuaminen on pysyvää sorttia; omistamisen ja hamuamisen oikeus on kuin kiveenhakattu periaate, jonka yli ei kävellä. Taloudellinen valta sellaisenaan antaa tähän runsain mitoin mahdollisuuksia alkaen palkitsemisesta ja jatkuen aina väkivaltaan ja tuhoamiseen saakka. Olennaista on se yhteiskunnallinen luonteenpiirteistö joka omistamiseen, hamuamiseen ja etuoikeuksista kiinnipitämiseen liittyy.
Euroopan Unionin talous- ja finanssikriisi on yksi ilmaus siitä, että taloudellista vallankäyttöä ei ole osattu pitää uhkatekijänä. Uskottiin liian pitkään, että "raha tulee rahan luo". Valtiot läksivät uhkapeliin mukaan takaamaan yritysten taivaisiin ulottuvia visoita. Yritysvastuut ja yhteiskuntavastuut menivät suloisesti sekaisin. Voitot yksityistettiin veroparatiiseihin ja sellaisiksi luokiteltaviin pankkeihin. Vastuu sosialisoitiin, siis vastuu mielikuvituksen rajoja koettelevista odotusarvoista.
Jos velkakriisi onnistutaan nykykeinoilla voittamaan, sanoma on myös käynyt selväksi: eurooppalaiset kansat ovat valmiita rahoittamaan muutamien etuoikeutettujen finanssiunelmat reaalisella työllä, omasta selkänahastaan ja tyytymään entistä vähempään oman terveytensä, hyvinvointinsa ja tulevaisuutensa kustannuksella.
sunnuntai 10. marraskuuta 2013
lauantai 9. marraskuuta 2013
Kahenlaista ilimoo...
Sisäsuomalainen ilmaisu ilmoista ei
viittaa niinkään säähän kuin erilaisiin mielipideilmastoihin
joita missä hyvänsä yhteisössä saattaa esiintyä. Politiikka ei
tee tässä suhteessa poikkeusta, ei sosialidemokratiakaan. Tällainen
kysymys on kaikkia koskevan hyvinvoinnin saavutettavuus. Eipä taida
mennä päivääkään, ettei ainakin kahta keskeistä vaihtoehtoa on
tarjolla. Viimeksi perjantain 8.11. 2013 Uutispäivä Demarissa
Mikael Jungner esitti lyhyesti ja ytimekkäästi taloudellisen kasvun
siksi ainoaksi oikeaksi ratkaisumalliksi. Samassa lehdessä Eeva
Lennon raportoi Lontoosta Labourin puheenjohtajan Ed Millbandin
epäilystä tässä suhteessa ja vaihtoehtoisista esityksistä
Labourin politiikaksi.
Kasvun varaan pohjautuva pyrkimys
tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja yhteiseen hyvinvointiin ei
tietenkään ole mikään uusi asia. Sosialidemokraattien -
erityisesti Väinö Leskisen – esiinnostama teollistamisvaatimus ja
valtion keskeinen rooli uuden teollisuuden luomisessa 1950-luvun
Suiomessa juontavat juurensa tästä samasta lähteestä.
Teollistamispolitiikassa onnistuttiin, Fortum, Finnair, Neste ja
monet muut valtiojohtoiset yritykset ovat tämän politiikan
hedelmiä. Teollisuuden mukana saatiin työpaikkoja, verotuloja ja
ennenpitkää 1970-luvuta alkaen tähän pohjautuvaa hyvinvointia.
Näiden yritysten yksityistäminen ja kaupallistaminen
markkinaliberalismin mallien mukaan ei ole kauheasti onnea, toivoa
eikä mielihyvääkään lisännyt.
Kasvulla on myös rajansa, sen tietävät
varmasti kaikki poliittista visiota rakentavat. Rajoja asettavat
käytössä olevat luonnon resurssit ja ympäristön kestävyys
suurten teollisten prosessien käynnistyessä. Maailma on täynnä
kansallisia ja paikallisia talvivaaroja – ne kaikki ovat syntyneet
toivossa saada aikaan kasvua, työpaikkoja ja hyvinvointia. Oman
rajoituksensa – ja tähän viittaa myös Labourin puheenjohtaja Ed
Millband - muodostaa globaaleiden markkinoiden ja vapaan, lähes
rajoittamatoman kilpailun varaan rakentuva, hengeltään
uusliberalistinen talousjärjestelmä. Vaikka tässä yhteydessä
hyvinvoinnista puhutaankin, yritys- ja pankkimaailman ehdoilla
toimiva talousjärjestelmä on täynnä porsaanreikiä. Yhteisen
hyvinvoinnin kannalta on kysymys tehottomasta, seulamaisesta
järjestelmästä joka hyvien tarkoitusperien osalta vuotaa enemmän
kuin mitä se antaa. Yritysten kasvun varaan rakennettu hyvinvointi
on arvoperusteineen vahvasti Kokoomksen, Keskustan ja ymmärtääkseni
myös perussuomalaisten ohjelmallinen tavoite. En oikein usko
sosialidemokraatisen profiilin menestymiseen tässä seurassa.
Ei kasvua kannata kuitenkaan heittää
menemään, onhan kysymys paitsi työpaikoista myös toistaiseksi
tyydyttämättömistä tarpeista. Niitä löytyy pilvin pimein
tavallisten ihmisten arjesta ja siinä pärjäämisestä. Kysymys ei
ole ylellisyystuotteista, vaan tarvittavista palveluista, niiden
kohtuuhintaisesta tuottamisesta, saatavuudesta, elämän laadun
parantamisesta. Sosialidemokraattien projektina on jo yli vuosisadan
ollut kasvun aikaansaaminen yhteisellä sektorilla. Sen
kansanvaltainen hallintotapa muodostaa myös jyrkän vastakohdan
säälimättömälle ja varkaan logiikalla toimivalle globaalille
rakenteelle, joka toimii jo nyt kaukana demokraaattisten prosessien
ulottumattomissa.
Yhteinen sektori tarkoittaa
voimavarojen kartuttamista, välittömästi hyvinvointia tuottavia
palveluja, järkeviä ja tarpeellisia – viime kädessä yhteisesti
päätettyjä – työpaikkoja. Olen myös taipuvainen uskomaan että
yhteisen säästämisen kautta saatava hyvinvoinnin kasvu poikii
reaalitalouteen pohjautuvia mahdollisuuksia myös yrittäjille.
Samaan hengenvetoon tässä on kyllä
myös todettava, että sosialidemokratia on osoittautunut omassa
leipälajissaan, yhteisen hyvinvoinnin resurssoinnissa ja yhteisen
sektorin kasvattamisesa tarpeiden mukaisiin mittoihin aika
avuttomaksi ja saamattomaksi. Tarkoitan laajaan hyvinvointia tukevan
kansalaismielipiteen perustuvia uusia rahoitusinstrumentteja. Se mikä
myös rapauttaa sosialidemokratian luottamusta Euroopan Unioniin, on
yhteismarkkinoiden talous- ja finanssipolitiikan yksipuolinen
painottuminen yritysten ja pankkimaailman kautta tapahtuvaan
elvytykseen.
Siinä Jungner saattaa olla oikeassa
puhuessaan yleisellä tasolla kasvun puolesta että peli hyvinvoinnin
pelastamiseksi yhteisin sektorin välinein on jo menetetty. Joten
lienee parempi ulvoa susien mukana ja koettaa saada edes jotakin
aikaan.
Kahenlaista ilimoo – ja varkaan
logiikka? ”Jokaisella varkaalla on omat työkalunsa” - tällaista
ilmaisua on aika-ajoin viljelty myös järjestöelämässä taustalla
aina vaanivan ahneuden anarkian uhatessa demokratian varaan
rakennettuja yhteisöjä ja instituutioita.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
hyvinvointiyhteiskunta,
Sosialidemokratia
lauantai 2. marraskuuta 2013
Irti tulopolitiikasta
Otsikon sanonta palauttaa mieleen 1980-luvun ja Kommunistisen Puolueen vähemmistösiiven senaikaiset lentävät lauseet. Kysymys oli silloinkin kasvusta ja palkanmuodostuksesta. Oli alettu puhua työyhteisöistä ja niiden kehittämisestä yhteisenä projektina työnantajien ja työntekijöiden kesken. Korostettiin samassa veneessä olemista. Sanottiin myös että uusia työpaikkoja ja palkanmaksuvaraa saadaan kasvun kautta. Taustalla oli Kekkosen lanseeraama kansallinen hätätila työttömyyden kasvun vuoksi.
Mikä siis neuvoksi? Puhuttiin tulopolitiikasta, jonka tuli perustua palkanmaksuvaraan ja yritysten kasvun mahdollistamiseen. Oli alettu puhua myös jakopolitiikasta - ratkaisuja työttömyyden poistamiseksi, työpaikkojen luomiseksi oli saatava nopeammin kuin taloudellisen kasvu ja sen epämääräiseen tulevaisuuteen ulottuva odottelu tarkoitti. Kasvua sitten tulikin - yli kymmenen vuoden viiveellä. Syntyi työpaikkojakin, mutta 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun työttömistä kasvoi taas kerran elämään pettyneiden ja ennenaikaisesti kuolevien sukupolvi.
Tulopolitiikasta vaativat siis taistolaiset. Taktiikkana ammattiyhdistysliikkeessä näillä oli ollut aina muutamaa prosenttiyksikköä kovemmat palkankorotusvaatimukset kuin mitä ammattiliittojen yleensä sosialidemokraattinen johto vaati. Tavoiteltiin vallankumouksellista tilannetta, johon palkkaerojen kasvu, työttömyys ja niiden mukana seuraava taloudellinen kurjistuminen väistämättä johtaisi. Tulopolitiikka merkitsi luokkasopuilua josta ei hyvä seuraisi. Kun lähtee herrojen kanssa marjaan, niin siinä menevät niin marjat kuin ropposetkin - näin sanonta kuului.
Toisenlaistakin irtautumista pelkästä tulopolitiikasta voitiin tietenkin ajatella. Sosialidemokraattien politiikka oli koko sodanjälkeisen ajan lähtenyt paitsi teollistamisesta, myös hyvinvointivaltion perustan laskemisesta ns. julkisella säästämisellä, mikä tarkoitti yhteisten voimavarojen kasvattamista. Oli ajateltavissa että voitaisiin luoda rahastoja eläkerahastojen malliin, joita varoja käytettäisiin kasvussa olevan julkisen sektorin tarpeisiin.
Ruotsissa oli jo 1970-luvulla kehitetty ajatus palkansaajarahastoista, joka toimintamekanismina osoittautui niin vahvaksi että se kaiketi siitä syystä piti lopettaa. Valta yksityisomistukseen perustuvissa yrityksissä olisi suhteellisen nopeaa vauhtia valunut palkansaajarahastojen omistuksen kautta työntekijäpuolelle ja näiden ammattiliitoille. Tällaista "sosialismia" ei Ruotsiin edes johtavat sosialidemokraatit halunneet. Sosialidemokraatit halusivat verotuksen kautta vahvistaa kansankotiaan, josta muodostui sitten vahva malli kansanvaltaiselle, pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle.
Hyvinvointivaltio ei perustunut ainoastaan kasvuun, jota vauhditti Ruotsissa vahva maahanmuuttoliike. Suomestakin siirryttiin sadoin tuhansin Ruotsiin töihin ja työtä siellä riitti. Mutta samalla maksettiin veroja ja kasvatettiin nopeaa vauhtia ruotsalaista hyvinvointimallia. Lisääntyvä yhdenvertaisuus - ökad jämlikhet - se oli Olof Palmen ajan yksi suuria tunnuksia poliittisen tahdon ilmauksena. Politiikka oli tahdon asia - politik är att vilja - tämänkin sanonta muistuttaa meitä 1960-80 -lukujen sosialidemokraattien taistelusta ja tahdonvoimasta tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomisessa.
Haluan täsä korostaa, että kasvun ja tulopolitiikan rinnalla myös jakopolitiikka ja yhteisen kakun kasvattaminen ovat tärkeitä ja välttämättömiä. Sitä kautta luodaan uusia työpaikkoja ja vastataan niihin polttaviin tarpeisiin joita edelleenkin on ja joihin juuri vahvan valtiokoneiston oletetaan vastaavan. Tämä tehtävä ei ole karannut minnekään, se on periaatteessa jatkuvasti vaihtoehtona odottamassa. Siksi uusia rahoitusinstrumentteja yhteisen sektorin palvelujen varmistamiseksi tarvitaan tässä - juuri tässä - ajassa.
Pelkkä tulopolitiikka, jota nykyään toteutetaan yritysten ja pankkien ehdoilla ja yhteisen sektorin mahdollisuuksia laiminlyöden, johtaa lisääntyvään eriarvoisuuteen ja riistoon. Tässä suhteessa - konservatiivisen hegemonian ylivoimaisella sanelulla - Eurooppa ja Suomi sen mukana on ottanut askelia taaksepäin.
Tunnisteet:
hyvinvointiyhteiskunta,
kaupallistaminen,
Sosialidemokratia
torstai 31. lokakuuta 2013
Kysymys on suunnasta
Aamu alkaa lehden lukemisella. Meidän perheessä on luettu sosialidemokraattien pää-äänenkannattajaa jo kuutisenkymmentä vuotta; sosialidemokraattista lehteä luettiin kotonani lapsuudessa sitä ennenkin - se oli Jyväskylässä ilmestyvä “Työn voima”. Työn voima? Sitä teemaa puntaroi tämänkin päivän lehti, monestakin suunnasta.
Esa Suominen, asunto- ja viestintäministerin tämänhetkinen erityisavustaja kirjoittaa otsikolla “Takuulla työhön” . Kirjoittaja näkee kasvavan työttömyyden keskellä tarjolla olevien työpaikkojen ja tarvittavan työn välisen epäsuhdan:”...työvoimaa on tarjolla yli viisinkertainen määrä avoimiin työpaikkoihin nähden, ja luvut kehittyvät kumpikin tahoillaan väärään suuntaan.” Mikä siis neuvoksi?
“Talouspolitiikassa tulisi keskittyä luomaan mahdollisimman laajalle yhteiskuntaan leviävää kulutuskysyntää. Tätä voitaisiin toteuttaa julkisen sektorin investointipolitiikalla jolla rakennettaisiin tulevan kasvun edellytyksiä ja työllistettäisiin suoraan ihmisiä. Mutta myös luomalla aktiivisesti työtä, viime kädessä valtion tai kunnan laskuun.” Kursivointi on tässä kirjoittajan tekemää huomiontia.
Samassa lehdessä kansanedustaja Johannes Koskinen haluaisi edistää työllisyyttä ja kasvua viennin rahoituksella. “Tarvitaan täsmäiskuja vauhdittamaan yritysten ja viennin kasvua. Syksyn lisätalousarviossa ja syksyn rakennepoliittisessa kannanotossa lyötiin alkutahteja. Lisäksi pienille ja keskisuurille yrityksille halutaan raivata uutta reittiä kasvun ja investointien rahoitukseen pk-yritysten joukkovelkakirjalainoilla, joita valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera voisi merkitä.” Koskinen antaa ymmärtää että Finnveran rahoituitusmahdollisuudet tulisi moninkertaistaa Ruotsin ja Saksan malliin yirysten kasvun mahdollistamiseksi, viennin edistämiseksi ja tätä kautta syntyvän työn ja toimeentulon varmistamiseksi kansalaisille.
Kolmannen näkökulman tarjoaa projektitutkija Antti Alaja Kalevi Sorsa -säätiöstä raportoidessaan Ruotsin demareiden tekemää aloitetta “globaalista luokkakompromissista”. Tätä ajatusta on tuotu esille vastikään Leipzigissä Saksan Sosialidemokraattisen puolueen 150-vuotisjuhlien yhteydessä perustetun “Progressive Alliancen” nimissä, joka on laaja aatteellinesti löyhähkö yhtyeenliittymä. Kirjoituksen mukaan se näyttää syntyneen tyytymättömyyden osoituksena nykyistä Sosialistista Internationaalia ja sen johtotapaa vastaan. Taustalla näyttäisi olevan muutakin: työn ja pääoman välisestä sovittamattomasta ristiriidasta olisi siirryttävä globaaliin luokkakompromissiin. Sen kehittelijänä on ruotsalainen työväenliikkeen ajatuspaja (Arbetarrörelssens tankesmedja) ja sen alaisuudessa julkaistu Monika Arvidsonin työpaperi “globaalista luokkakompromissista, joka rakentuisi vapaan ja reilun kaupan, laajalti jakautuvan vaurauden ja reilun työn periaatteiden varaan.. Taloudellinen kilpailu ei saa johtaa tilanteeseen, jossa kansantaloudet pyrkivät kilpailemaan entistä alemmilla työehdoilla ja verotuksella. --- Arvidsonin ajattelussa lähdetään liikkeelle siitä, että eri intressiryhmien tulisi ymmärtää yhteistyön ja konseksuksen edut.” Ruotsalainen sosialidemokratia SAP:n puheenjohtajan Stefan Lövenin johdolla antaa kuulemma tukensa tälle ajattelulle.
Onko sosialidemokratian arvospektri tullut avattua tässä kokonaisuudessaan? Jo kauan sitten kuolleen Työn Voiman nimen takana on suuri ajatus työstä ja toiminnasta ihmisen omaehtoisuuden, toimeentulon ja hyvinvoinnin lähteenä. Veljeyden ja tasa-arvon tulisi palvella tätä työväenliikkeen arvoperinnön ajatonta, humanistista ja syvästi radikaalia lähtökohtaa. Onnistuuko se jatkuvaan kasvuun, uusien yritysten tuotteiden, lisääntyvän kulutuksen ja kovan kansainvälisen kilpailun asettamien ehtojen kautta? Vai onko jo tällä sukupolvella, tässä ja nyt oikeus vaatia osuutta kakusta itselleen? Vai onko vielä tämänklin sukupolven uhrauduttava tulevaisuudelle yritysten kasvun ja luokkakompromissin nimissä? Onko kansanvaltaan perustuva hyvinvointivaltio jo kasvanut mittoihin, joiden yli ei voida mennä? Vai onko niin kuten Suominen sanoo, että on päästävä takuulla töihin ja että sen tulee tapahtua aikailematta ja julkisen sektorin kautta laajentamalla voimakkaasti työn tarjontaa?
Tässä ollaan edelleen sillä vedenjakajalla, josta on käyty keskustelua jo siitä saakka, kun työllisyyskehitys alkoi heikentyä, hätätilahallituksia perustettiin ja alettiin keskustella täystyöllisyydestä joko kasvun kautta tai erilaisista takuun muodoista palkan, toimeentulon ja hyvinvoinnin turvaamiseksi. Parin sukupolven aikana kurjuuteen vajonneet ovat jo kuolleet, vieläkö tarvitaan pari sukupolvea lisää? Vai onko oikeus ihmisyyteen vasta ikuisuudessa toteutuva odotusarvo?
Vai onko niin - kuten Sosialistisen Internationaalin ja Progressive Alliancen välisestä jännitteestä käy ilmi - että on syntynyt työelämään littyvän strategian suhteen kaksi erilaista, lyhyen aikavälin tavoitteissa erilaista ja toisiaan vastaan politiikassa kilpailevaa sosialidemokraattista suuntaa?
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
ProgressiivinenAllianssi,
Sosialidemokratia,
talous,
työ
tiistai 22. lokakuuta 2013
Vastuunotosta ja vastuullisuudesta
Olen usein kuvannut demokratiaa elämäntapana kasvuprosessina, joka alkaa yhteisössä, yhteisöön kiinnittymisestä, yhteistoiminnan oppimisena, aktivoitumisena toimintaan ja vihdoin vastuunottona tehtävistä, yhteisistä asioista. Se missä yhteisöön kasvetaan, saattaa paikkana ja tehtävänä vaihdella suurestikin, alkaen jostakin tehtäväalueesta yhteisön käytännön toiminnassa, kahvinkeitosta, ovien avaamisesta ja sulkemisesta, paikkojen siistimisestä, järjestön hallinnollisten tehtävien suorittamisesta. Se voi suuntautua myös vastuunottoon yhteisistä asioista suuremmissa rakenteissa, järjestöjen yhteistoimintaelimissä, yhteiskunnallisissa tehtävissä lautakunnissa, valtuustossa tai kaupunginhallituksessa. Se voi myös johtaa vastuunottoon jopa valtakunnan, Euroopan Unionin, kansainvälisen yhteisön tai pohjoismaisen yhteistyön piirissä.
Uskoisin että lähes jokaisen kohdalle tulee tilanteita, joissa ehdotetaan ottamaan vastuuta jostakin tehtävästä. Meile on tuttu myös se tavanomainen reaktio jossa vastuunotosta kieltäydytään ja jopa kartetaan sellaisia tilanteita, joissa sitä vastuuta voisi tulla. Yhdistyksen syyskokous on yksi tällainen paikka. En kokisi tällaista reaktiota pelkästään kielteiseksi, sillä tämän paniikinomaisen reaktion takana on usein ihan tervejärkinen ja jopa realistinen olettamus siitä ettei maqhdollisesti selviä asetetusta tehtävästä. Heikko yhteisöllinen osallistuminen, järjestöjen vähäverisyys ja nuukahtaminen eivät suo mahdollisuuksia siihen kiihottavaan ja elämää täynnä olevaan kasvuprosessiin jota yhteisöissä voi kuitenkin edelleen tapahtua.
Vastuullisuuden periaate ei kuitenkaan rajoitu pelkästään tilanteeseen, jossa vastuuta on tarjolla ja jossa sitä otetaan ja kannetaan. Vastuullisuuden periaate liittyy olennaisena osana jokaisen ihmisen elämään ja toimintaan ihmisenä ja kansalaisena.
Vastuullisuus omassa elämässä on aktiivisuutta. Se liittyy ihan tavanomaisiin, yksittäisiin tehtäviin ja projekteihin. Suorita tehtävä kokonaisuudessaan loppuun! Lue kirja jonka olet aloittanut! Toteuta aloittamasi tehtävä täysin ja tarkasta että olet toiminut siinä hengessä jolla projektisi tai tehtäväsi aloitit! Tässä yhteydessä voi puhua myös suomalaisesta sisusta ja menemisestä vaikka läpi harmaan kiven. Vaikka sitkeys ja päättäväisyys avautuvatkin parhaiten ymmärtämisen ja perusteellisen havainnoinnin kautta, ne voidaan nähdä myös vastuullisen ajattelun, tuntemisen ja toiminnan suomalaisena perinteenä.
Kyvyttömyys aktiivisuuteen on pohjimmiltaan yksi niitä suuria syitä, jotka horjuttavat henkistä terveyttämme. Jo ajatus siitä että päivä meni ilman että olit hyödyksi sen enempää itsellesi kuin muillekaan ei tee sinua onnelliseksi. Ole tässä suhteessa hereillä ja valppaana: valpas olemisen tila on se josta eheä ja aito aktiivisuus kasvaa. Opi tarkkailemaan tapaasi elää, pidä vaikka pientä päiväkirjaa.
Jos et tunne itseäsi vastuulliseksi siihen mitä ympärilläsi tai maailmassa tapahtuu, et ole ehdollistanut itseäsi oman aikasi tapahtumiin. Kun päätät ottaa vastuuta, eheytesi kasvaa suunnattomasti. Voit olla eri mieltä maailman kanssa ja ilmaista periaatteellisen kantansa ilman että kehität lakeja jai hyviä tapoja rikkovaa vastarintaa. Edes vapauden riisto tai syrjäyttäminen eivät vähimmässäkään määrin lannista vastuullisuuttasi - se saattaa jopa kasvaa vankilassa, kuten Nelson Mandelan tapauksessa näyttää käyneen.
Vastuu ei rajoitu maantieteellisesti vain omaan toimintaympäristöön työssä, kotona tai vapaa-aikana. Se ei rajoitu myöskään pelkästään omaan kyläyhteisöön, paikkakuntaan tai työssäkäyntialueeseen. Järjestöelämämme rakenteet ovat usein sidottuja paikallisuuteen, mutta vastuullinen elämänasenne ulottuu koko maailmaan, globaalille, planetaariselle tasolle. Sitä vastuuta ei voi kokonaan koskaan delegoida poliittisille päättäjille, maailmanlaajuisille yhteisöille eikä kansainvälisille. suuryrityksille. Vastuullinen toiminta alkaa yksilöstä ja kasvaa siitä kosmiseksi ulottuvuudeksi sekä suhteessa makroilmiöihin että mikromaailmaan.
Vastuullisena ihmisenä kasvat työssäsi paremmaksi ammattilaiseksi. Ajatuksesi eheytyvät ja toimintasi - kaikki toimesi - muuttuvat aidoiksi. Vastuullisuus selventää ajatusmaailmaasi ja toimintaasi. Se tekee Sinut aktiiviseksi ja eheäksi.
Sellainen poliittinen liike joka ottaa vastuunoton ja vastuullisuuden vakavasti, ei joudu koskaan - ei oppositiossakaan - passiivisuuden tai toimettomuuden tilaan. Vastuullinen toiminta löytää aina ilmenemismuotoja ja se vaikuttaa aina, jopa kurjimmissakin olosuhteissa. Vastuullisesti ilmaissuissa sanoissa, ajatuksissa ja tunteissa on tavanomaisuuden rajat ylittävää voimaa. Vastuullinen toiminta on vastustamatonta aktiivisuutta joka on taipuvaista muuttumaan todellisuudeksi kaikissa olosuhteissa.
Onko esimerkkejä tuollaisista ihmisistä? Otaksun sosialidemokraattien keskuudessa vastuullisten hahmojen nousseen historiallisestikin merkittäviksi persooniksi. Isäni kunnioitti Väinö Tanneria tunteisiin saakka ulottuvalla vakavuudella. Rafael Paasio nousi tällaiseksi hahmoksi 1950-70-lukujen ankarissa poliittisissa taistoissa ja hyvinvointivaltion perustan laskemisessa. Yrjö Kallinen käytti vastuullisuudesta ilmaisua totuudellisuus. Hän sopii mielestäni erinomaisesti esimerkiksi vastuullisesta, aktiivisesta, kaikki rajat ylittävästä vastuuseen ja toimintaan heräämisestä.
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana
sunnuntai 20. lokakuuta 2013
Energiakäänne
Päivän uutiset kertovat Fukushiman alueen pohjavesien ja alueen merivesien radioaktiivisen saastumisen pahenemisesta. Tuosta Japanin alueesta on tullut Tshernobylin jälkeen toinen atomivoiman kirouksen mustanpuhuva ruttopesäke. Tulevaisuuden ennustamiseen riittää suomalainen sananlasku: ei kaksi kolmannetta. Yksi tapaus on traaginen vahinko, toinen yllättävä sattuma - kolmas osoittaisi jo tendenssiä.
Saksa on tehnyt jo toistamiseen
päätöksen luopumisesta atomivoimasta ja siirtymisestä uusiutuviin
energiamutoihin. Ensimmäisen kerran tuon päätöksen teki
sosialidemokraatien ja vihreiden yhteishallitus vuonna 2000.
Uudelleen asia nousi esille Fukushiman tuhoisan maanjäristyksen ja
sen aiheuttaman atomivoimaloiden tuhoutumisen johdosta. Saksan
hallituksen päätöksestä ilmoitettiin 30.5. 2011 ja sen mukaan
päätös energiakäänteeestä on lopullinen. Sitä valvomaan on
asetettu eettinen komitea. Saksa haluaa tuottaa käyttämänsä
energian tulevaisuudessa itse. Ydinvoimasta luovutaan vuoteen 2022
mennessä. Päätös on lopullinen, vaikka maasta löytyy tietenkin
paljon voimia jotka pyrkivät diskreditoimaan valitun linjan.
Suomessa ei oikein tunneta saksalaista
uusiutuviin energialähteisiin viittaavaa keskustelua eikä myöskään
siinä käytettävää sanastoa. Energiewende – energiakäänne on
yksi näistä käsitteistä. Se ei tarkoita ainoastaan luopumista
(Ausstieg= astua ulos) atomivoiman tuottamisesta, vaan ylipäätään
luopumista fossiilisista polttoaineista ja siirtymistä uusiutuviin
energialähteisiin. Sunnuntaiaamuna 20.10. 2013 Tv-kanava 3SatinTeleakatemiassa puhuneen professori ja tohtori Claudia Kemfertin
mukaan se on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdollista.
Kysymys ei siis ole pelkästä
atomivoimasta luopumisesta, vaan koko energia-arkkitehtuurin
muutoksesta. Energian siirtäminen ja varastointi ovat olleet tähän
saakka suuria ongelmia, mutta erityisillä pumppuasemilla ja mm.
energian vedyksi nesteyttämisellä siirtäminen, energian
valtaväylien uudenlainen rakentaminen käy mahdolliseksi.
Energiakäänne tarkoittaa kuluttajalle paitsi säästämistä, myös
osallistumista energiaosuuskuntiin jotka tuottavat myös itse
paikallisesti ja alueellisesti älykäällä, virtuaalisesti
ohjatulla tavalla käyttämäänsä energiaa. Kysymys on siirtymisestä suurista laitoksista pieniin - tulevaisuuden energialaitos on pikemminkin virtuaalinen verkosto. Samalla keskinäinen energiariippuvuus yhteistyötarpeen johdosta korostuu, miä on uusi tärkeä turvallisuustekijä.
Vanhojen energiamuotojen tuottajat ja
laitosten omistajat pitävät tietenkin sitkeästi kiinni omista
suurtuotantoon perustuvista rakenteistaan. Saksassa on jopa
ruskohiilen varaan rakentuvaa energiatuotantoa rakennettu lisää aivan viime
aikoihin. Sähkön pörssihinnalla ja energiakäänteellä ei
ole juuri mitään tekemistä keskenään. Kysymyksessä on huikean
kova kaupankäynti ja pikemminkin jatkuva yritys pitää
vaihtoehtoinen energiantuontanto ja sen jakelu taka-alalla. Jo pelkkä
energiakäänteestä puhuminen on ilman muita syitä nostanut sähkön
hintaa – sitä voitaisiin vanhoillakin muodoilla, ilman
voitontavoittelua jakaa puolta nykyistä halvemnmalla, myös
Saksassa.
Vaihtoehtoiset energiamuodot tulevat
kalliiksi, sanotaan. Professori Claudia Kemfertin mukaan
kokonaistasetta tuotoista ja kuluista ei ole tähän päivään
mennessä esitetty ja vertailu on ollut kaupallisten energiayhtiöiden
ehdoilla toteutettua.
Atomivoiman kirous liittyy radioaktiivisiin päästöihin, jotka ovat tämän päivän tietojen mukaan saastuttaneet pahoin sekä Fukushiman alueen pohjavesiä että myös merialuetta lähes Suomen kokoisella alueella. Vaikutukset ulottuvat ilmavirtojen kautta ennenpitkää koko maapallolle. Atomijäteongelmaa ei ole Saksassa ratkaistu vielä ollenkaan. Myöskään sitä ei ole otettu huomioon, että uudet energiamuodot paikallisesti ja alueellisesti toteutettuna tuovat huomattavasti lisää työpaikkoja ja mahdollistavat nykyistä edullisemman sähköntuotannon kotitalouksien ja liikenteen, mm sähköautojen tarpeisiin.
Atomivoiman kirous liittyy radioaktiivisiin päästöihin, jotka ovat tämän päivän tietojen mukaan saastuttaneet pahoin sekä Fukushiman alueen pohjavesiä että myös merialuetta lähes Suomen kokoisella alueella. Vaikutukset ulottuvat ilmavirtojen kautta ennenpitkää koko maapallolle. Atomijäteongelmaa ei ole Saksassa ratkaistu vielä ollenkaan. Myöskään sitä ei ole otettu huomioon, että uudet energiamuodot paikallisesti ja alueellisesti toteutettuna tuovat huomattavasti lisää työpaikkoja ja mahdollistavat nykyistä edullisemman sähköntuotannon kotitalouksien ja liikenteen, mm sähköautojen tarpeisiin.
Energiakäänteen ongelmana on
rahoituksen saaminen investointeihin. Vanhojen enegiamuotojen
haltijat eivät ole osoittaneet kiinnostusta näihin
investointeihin, niitä on tehty pääasiassa yksityisten
kansalaisten ja uusien, vaihtoehtoista, eettisesti korkeampitasoista
energiavaihtoehtoa hakevien yritysten varoilla. Keskustelua ja
ratkaisuja energiakäänteen suuntaan pyritään tietoisesti
diskreditoimaan ja ohjaamaan vanhoihin energiantuotantomuotoihin
rakentavien yritysten toimesta.
Kansalaismielipide on kuitenkin Saksassa tainnut kääntyä lopullisesti uusiutuvien energiantuotantomuotojen, siis energiakäänteen suuntaan. Mainittakoon että Saksan Luonnonystävillä on ollut todella merkittävä vaikutus mielipiteenmuodostuksessa energiakäänteen ja atomivoimasta irtautumisen suuntaan. Energiakäänne on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdollinen; profesorin mukaan olemme juosseet tätä maratonia vasta ensimmäiset kaksi kilometriä. Vuoden 2050 aikoihin jo 80 % energiatuotannosta tulisi tapahtua uusiutuviin energiamuotoihin pohjautuvilla ratkaisuilla. Jos tämä onnistuu Saksassa, Eruupoan teollisuuden sydämessä, niin sen on onnistuttava myös muualla Euroopassa ja viime kädessä koko maailmassa.
Kansalaismielipide on kuitenkin Saksassa tainnut kääntyä lopullisesti uusiutuvien energiantuotantomuotojen, siis energiakäänteen suuntaan. Mainittakoon että Saksan Luonnonystävillä on ollut todella merkittävä vaikutus mielipiteenmuodostuksessa energiakäänteen ja atomivoimasta irtautumisen suuntaan. Energiakäänne on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdollinen; profesorin mukaan olemme juosseet tätä maratonia vasta ensimmäiset kaksi kilometriä. Vuoden 2050 aikoihin jo 80 % energiatuotannosta tulisi tapahtua uusiutuviin energiamuotoihin pohjautuvilla ratkaisuilla. Jos tämä onnistuu Saksassa, Eruupoan teollisuuden sydämessä, niin sen on onnistuttava myös muualla Euroopassa ja viime kädessä koko maailmassa.
Mitä sanoo Suomi tässä tilanteessa
Euroopan Unionin suurimmassa taloudessa menossa olevaan
energiakäänteeseen? Meillä rakennetaan ydinvoimaa ja aiotaan –
tietenkin - ryhtyä myös rakentamaan tuotantoa atomivoiman varaan.
Kun Saksan ratkaisun takana on eettisesti perusteltu lähtökohta, on
mitä todennäköisintä että kriittinen suhde atomienergiaan ei
koske ainoastaan sillä tuotettua sähköä, vaan myös sillä
tuotettuja tavaroita ja palveluksia myös Saksan rajojen
ulkopuolella. Kysymys ei ole pikkupolitikoinnista, vaan suuresta, vastuullisesta, eettisestä käänteestä.Tätä näkökohtaa ei voi olla alleviivaamatta
kehitettäessä Suomen energia-arkkitehtuuria.
torstai 17. lokakuuta 2013
Puhutaanpas periaatteista
Sosialidemokraattisen Puolueen
periaateohjelmatyöhön
Sosialidemokraattisen Puolueen
periaateohjelmaa ollaan taas uudelleenkirjoittamassa. Aika näyttää
tätä vaativan, ilman uudistumista liike näyttää irtoavan sekä
yhteyksistään kansaan että todennäköisesti myös
arvoperintöönsä. Vuosien varrella on syntynyt tabuja jotka
muodostavat esteen liikkeen syvimmän ja samalla aidoimman
arvoperinteen soveltamiselle. Ne on nyt sivuutettava ja samalla
avauduttava selkeään ja avaraan, näkemykselliseen uudistustyöhön.
Suhde kansanvaltaan ja
osallistamiseen
”Olla radikaali tarkoittaa menemästä
asioiden juuriin. Asioiden juuri on kuitenkin ihminen itse”. Tämä
liikkeen arvoperinnöstä kotoisin oleva lausahdus on edelleenkin
ajankohtainen periaateohjelmatyön lähtökohtana.
Sosialidemokraattinen liike on kumouksellisella tavalla humanistinen
– se nostaa ihmisen, edelleenkin pakonomaisessa aineellisessa ja
henkisessä sidonnaisuudessa elävän ihmisen uudelleen keskeiseksi
toimijaksi. Muodollinen, vain pinnallisesti toteutettu valtiollinen,
parlamentaarinen demokratia ei ole vielä mahdollistanut sellaista
ihmisen kuntoutumista ja aktivoitumista jota mm.
Sosialidemokraattisen Puolueen Forssan ohjelmassa kokoontumis- ja
järjestäytymisvapaudella, yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla
ja vaalioikeudella vuonna 1903 tarkoitettiin. Kansanvallan ja
osallistamisen lähtökohdista on ryhdyttävä rakentamaan uutta
valtaväylää, jonka rakentamista on resurssoitava samaan tapaan
kuin mitä tehdään uusia liikenneväyliä rakennettaessa.
Suhtautuminen työhön ja työelämään
Sosialidemokraattinen käsitys työstä
perustuu liikkeen humanistiseen, omaehtoiseen ihmiskäsitykseen.
Työssä ei ole kysymys pelkästään leivästä, toimeentulosta,
vaan myös ihmisen henkisten voimavarojen toteuttamisesta ja
arvokkaasta elämästä. ”Eestä leivän, hengen, kunniamme” on
tänään yhä ajankohtaisempaa ja se asettaa käsityksellemme työstä
uusia vaatimuksia. Nämä vaatimukset tarkoittavat toimeentulon
ohella myös työn vapauttamista lähtökohdiltaan omaehtoiseksi,
ihmisen taidoista, tarpeista ja kyvyistä avautuvaksi
johdonmukaiseksi pyrkimykseksi. Tässä suhteessa työ on osa
kansanvallan, demokratian syvällistä tulkintaa. Tämä lähtökohta
on ensisijainen paitsi kasvastuksessa ja koulutuksessa, myös työn
ja hyvinvoinnin organisaatiolle asetettavissa vaatimuksissa. Viime
kädessä edellytykset ihmisen toiminnalliselle vapautukselle on
luotava niissä maantieteellisissä ja etnisissä ja kulttuurisissa
olosuhteissa jotka ovat luonteenomaisia ihmiselle ja hänen
historialleen. Työn vapauttaminen on siten sosialidemokratian
globaali, kansainvälinen tehtävä.
Suhde hyvinvointiin globaalina
ulottuvuutena
Kansanvallan, omaehtoisuuden,
osallistamisen ja ihmisen toiminnallisen vapauden vaatimukset ovat
universaaleja tavoitteita ihmisen subjektiivisiksi oikeuksiksi
kaikkialla maailmassa. Ilman niiden toteuttamista omassa maassa ja
samanaikaista kansainvälistä pyrkimystä yksilöön ulottuvaan
sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja ei voida purkaa kansojen välisiä
jännitteitä. Uudelle tasolle nostettu pohjoismainen,
kansanvaltainen ja hengeltään avoin hyvinvointivaltio on ehto
kansainväliselle, maailmanlaajuiselle onnistumiselle ihmisen
vapauttamisessa maailmnassa jossa tekniset edellytykset harmoniaan ja
hyvinvointiin ovat jo olemassa..
Demokratia elämäntapana ja
yhteistoiminnan harjoittamisena
Kasvaminen uudelle tasolle vaatii
ihmisen heräämistä globaalille, planetaariselle tasolle
hyvinvointiajattelussaan. Se tarkoittaa omien voimavarojen
tunnistamista, kehittämistä ja kunnioittamista sekä suhteessa
itseen että kanssaihmisiin. Tietoteknisen muutoksen rinnalla
tarvitaan vahvoja rakenteita jotka varmistavat mahdollisuuden
yhteisyyteen, yhteistoimintaan, kasvamiseen kanssakäymiseen,
aktivoitumiseen ja kypsään vastuunottoon omasta ajasta ja sen yli
sukupolvien ulottuvista rakenteista. Tähän kasvamiseen
demokratiaan elämäntapana ja yhteistyön välineenä on yhä
paremmin tarjolla tarjolla koko ihmiskunnan kulttuuriperintö, jonka
avulla ja tästä alkaen on salvat tieltä särjettävä.
Tunnisteet:
Sosialidemokratia
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)