lauantai 2. marraskuuta 2013
Irti tulopolitiikasta
Otsikon sanonta palauttaa mieleen 1980-luvun ja Kommunistisen Puolueen vähemmistösiiven senaikaiset lentävät lauseet. Kysymys oli silloinkin kasvusta ja palkanmuodostuksesta. Oli alettu puhua työyhteisöistä ja niiden kehittämisestä yhteisenä projektina työnantajien ja työntekijöiden kesken. Korostettiin samassa veneessä olemista. Sanottiin myös että uusia työpaikkoja ja palkanmaksuvaraa saadaan kasvun kautta. Taustalla oli Kekkosen lanseeraama kansallinen hätätila työttömyyden kasvun vuoksi.
Mikä siis neuvoksi? Puhuttiin tulopolitiikasta, jonka tuli perustua palkanmaksuvaraan ja yritysten kasvun mahdollistamiseen. Oli alettu puhua myös jakopolitiikasta - ratkaisuja työttömyyden poistamiseksi, työpaikkojen luomiseksi oli saatava nopeammin kuin taloudellisen kasvu ja sen epämääräiseen tulevaisuuteen ulottuva odottelu tarkoitti. Kasvua sitten tulikin - yli kymmenen vuoden viiveellä. Syntyi työpaikkojakin, mutta 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun työttömistä kasvoi taas kerran elämään pettyneiden ja ennenaikaisesti kuolevien sukupolvi.
Tulopolitiikasta vaativat siis taistolaiset. Taktiikkana ammattiyhdistysliikkeessä näillä oli ollut aina muutamaa prosenttiyksikköä kovemmat palkankorotusvaatimukset kuin mitä ammattiliittojen yleensä sosialidemokraattinen johto vaati. Tavoiteltiin vallankumouksellista tilannetta, johon palkkaerojen kasvu, työttömyys ja niiden mukana seuraava taloudellinen kurjistuminen väistämättä johtaisi. Tulopolitiikka merkitsi luokkasopuilua josta ei hyvä seuraisi. Kun lähtee herrojen kanssa marjaan, niin siinä menevät niin marjat kuin ropposetkin - näin sanonta kuului.
Toisenlaistakin irtautumista pelkästä tulopolitiikasta voitiin tietenkin ajatella. Sosialidemokraattien politiikka oli koko sodanjälkeisen ajan lähtenyt paitsi teollistamisesta, myös hyvinvointivaltion perustan laskemisesta ns. julkisella säästämisellä, mikä tarkoitti yhteisten voimavarojen kasvattamista. Oli ajateltavissa että voitaisiin luoda rahastoja eläkerahastojen malliin, joita varoja käytettäisiin kasvussa olevan julkisen sektorin tarpeisiin.
Ruotsissa oli jo 1970-luvulla kehitetty ajatus palkansaajarahastoista, joka toimintamekanismina osoittautui niin vahvaksi että se kaiketi siitä syystä piti lopettaa. Valta yksityisomistukseen perustuvissa yrityksissä olisi suhteellisen nopeaa vauhtia valunut palkansaajarahastojen omistuksen kautta työntekijäpuolelle ja näiden ammattiliitoille. Tällaista "sosialismia" ei Ruotsiin edes johtavat sosialidemokraatit halunneet. Sosialidemokraatit halusivat verotuksen kautta vahvistaa kansankotiaan, josta muodostui sitten vahva malli kansanvaltaiselle, pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle.
Hyvinvointivaltio ei perustunut ainoastaan kasvuun, jota vauhditti Ruotsissa vahva maahanmuuttoliike. Suomestakin siirryttiin sadoin tuhansin Ruotsiin töihin ja työtä siellä riitti. Mutta samalla maksettiin veroja ja kasvatettiin nopeaa vauhtia ruotsalaista hyvinvointimallia. Lisääntyvä yhdenvertaisuus - ökad jämlikhet - se oli Olof Palmen ajan yksi suuria tunnuksia poliittisen tahdon ilmauksena. Politiikka oli tahdon asia - politik är att vilja - tämänkin sanonta muistuttaa meitä 1960-80 -lukujen sosialidemokraattien taistelusta ja tahdonvoimasta tasa-arvoisemman yhteiskunnan luomisessa.
Haluan täsä korostaa, että kasvun ja tulopolitiikan rinnalla myös jakopolitiikka ja yhteisen kakun kasvattaminen ovat tärkeitä ja välttämättömiä. Sitä kautta luodaan uusia työpaikkoja ja vastataan niihin polttaviin tarpeisiin joita edelleenkin on ja joihin juuri vahvan valtiokoneiston oletetaan vastaavan. Tämä tehtävä ei ole karannut minnekään, se on periaatteessa jatkuvasti vaihtoehtona odottamassa. Siksi uusia rahoitusinstrumentteja yhteisen sektorin palvelujen varmistamiseksi tarvitaan tässä - juuri tässä - ajassa.
Pelkkä tulopolitiikka, jota nykyään toteutetaan yritysten ja pankkien ehdoilla ja yhteisen sektorin mahdollisuuksia laiminlyöden, johtaa lisääntyvään eriarvoisuuteen ja riistoon. Tässä suhteessa - konservatiivisen hegemonian ylivoimaisella sanelulla - Eurooppa ja Suomi sen mukana on ottanut askelia taaksepäin.
Tunnisteet:
hyvinvointiyhteiskunta,
kaupallistaminen,
Sosialidemokratia
torstai 31. lokakuuta 2013
Kysymys on suunnasta
Aamu alkaa lehden lukemisella. Meidän perheessä on luettu sosialidemokraattien pää-äänenkannattajaa jo kuutisenkymmentä vuotta; sosialidemokraattista lehteä luettiin kotonani lapsuudessa sitä ennenkin - se oli Jyväskylässä ilmestyvä “Työn voima”. Työn voima? Sitä teemaa puntaroi tämänkin päivän lehti, monestakin suunnasta.
Esa Suominen, asunto- ja viestintäministerin tämänhetkinen erityisavustaja kirjoittaa otsikolla “Takuulla työhön” . Kirjoittaja näkee kasvavan työttömyyden keskellä tarjolla olevien työpaikkojen ja tarvittavan työn välisen epäsuhdan:”...työvoimaa on tarjolla yli viisinkertainen määrä avoimiin työpaikkoihin nähden, ja luvut kehittyvät kumpikin tahoillaan väärään suuntaan.” Mikä siis neuvoksi?
“Talouspolitiikassa tulisi keskittyä luomaan mahdollisimman laajalle yhteiskuntaan leviävää kulutuskysyntää. Tätä voitaisiin toteuttaa julkisen sektorin investointipolitiikalla jolla rakennettaisiin tulevan kasvun edellytyksiä ja työllistettäisiin suoraan ihmisiä. Mutta myös luomalla aktiivisesti työtä, viime kädessä valtion tai kunnan laskuun.” Kursivointi on tässä kirjoittajan tekemää huomiontia.
Samassa lehdessä kansanedustaja Johannes Koskinen haluaisi edistää työllisyyttä ja kasvua viennin rahoituksella. “Tarvitaan täsmäiskuja vauhdittamaan yritysten ja viennin kasvua. Syksyn lisätalousarviossa ja syksyn rakennepoliittisessa kannanotossa lyötiin alkutahteja. Lisäksi pienille ja keskisuurille yrityksille halutaan raivata uutta reittiä kasvun ja investointien rahoitukseen pk-yritysten joukkovelkakirjalainoilla, joita valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera voisi merkitä.” Koskinen antaa ymmärtää että Finnveran rahoituitusmahdollisuudet tulisi moninkertaistaa Ruotsin ja Saksan malliin yirysten kasvun mahdollistamiseksi, viennin edistämiseksi ja tätä kautta syntyvän työn ja toimeentulon varmistamiseksi kansalaisille.
Kolmannen näkökulman tarjoaa projektitutkija Antti Alaja Kalevi Sorsa -säätiöstä raportoidessaan Ruotsin demareiden tekemää aloitetta “globaalista luokkakompromissista”. Tätä ajatusta on tuotu esille vastikään Leipzigissä Saksan Sosialidemokraattisen puolueen 150-vuotisjuhlien yhteydessä perustetun “Progressive Alliancen” nimissä, joka on laaja aatteellinesti löyhähkö yhtyeenliittymä. Kirjoituksen mukaan se näyttää syntyneen tyytymättömyyden osoituksena nykyistä Sosialistista Internationaalia ja sen johtotapaa vastaan. Taustalla näyttäisi olevan muutakin: työn ja pääoman välisestä sovittamattomasta ristiriidasta olisi siirryttävä globaaliin luokkakompromissiin. Sen kehittelijänä on ruotsalainen työväenliikkeen ajatuspaja (Arbetarrörelssens tankesmedja) ja sen alaisuudessa julkaistu Monika Arvidsonin työpaperi “globaalista luokkakompromissista, joka rakentuisi vapaan ja reilun kaupan, laajalti jakautuvan vaurauden ja reilun työn periaatteiden varaan.. Taloudellinen kilpailu ei saa johtaa tilanteeseen, jossa kansantaloudet pyrkivät kilpailemaan entistä alemmilla työehdoilla ja verotuksella. --- Arvidsonin ajattelussa lähdetään liikkeelle siitä, että eri intressiryhmien tulisi ymmärtää yhteistyön ja konseksuksen edut.” Ruotsalainen sosialidemokratia SAP:n puheenjohtajan Stefan Lövenin johdolla antaa kuulemma tukensa tälle ajattelulle.
Onko sosialidemokratian arvospektri tullut avattua tässä kokonaisuudessaan? Jo kauan sitten kuolleen Työn Voiman nimen takana on suuri ajatus työstä ja toiminnasta ihmisen omaehtoisuuden, toimeentulon ja hyvinvoinnin lähteenä. Veljeyden ja tasa-arvon tulisi palvella tätä työväenliikkeen arvoperinnön ajatonta, humanistista ja syvästi radikaalia lähtökohtaa. Onnistuuko se jatkuvaan kasvuun, uusien yritysten tuotteiden, lisääntyvän kulutuksen ja kovan kansainvälisen kilpailun asettamien ehtojen kautta? Vai onko jo tällä sukupolvella, tässä ja nyt oikeus vaatia osuutta kakusta itselleen? Vai onko vielä tämänklin sukupolven uhrauduttava tulevaisuudelle yritysten kasvun ja luokkakompromissin nimissä? Onko kansanvaltaan perustuva hyvinvointivaltio jo kasvanut mittoihin, joiden yli ei voida mennä? Vai onko niin kuten Suominen sanoo, että on päästävä takuulla töihin ja että sen tulee tapahtua aikailematta ja julkisen sektorin kautta laajentamalla voimakkaasti työn tarjontaa?
Tässä ollaan edelleen sillä vedenjakajalla, josta on käyty keskustelua jo siitä saakka, kun työllisyyskehitys alkoi heikentyä, hätätilahallituksia perustettiin ja alettiin keskustella täystyöllisyydestä joko kasvun kautta tai erilaisista takuun muodoista palkan, toimeentulon ja hyvinvoinnin turvaamiseksi. Parin sukupolven aikana kurjuuteen vajonneet ovat jo kuolleet, vieläkö tarvitaan pari sukupolvea lisää? Vai onko oikeus ihmisyyteen vasta ikuisuudessa toteutuva odotusarvo?
Vai onko niin - kuten Sosialistisen Internationaalin ja Progressive Alliancen välisestä jännitteestä käy ilmi - että on syntynyt työelämään littyvän strategian suhteen kaksi erilaista, lyhyen aikavälin tavoitteissa erilaista ja toisiaan vastaan politiikassa kilpailevaa sosialidemokraattista suuntaa?
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
ProgressiivinenAllianssi,
Sosialidemokratia,
talous,
työ
tiistai 22. lokakuuta 2013
Vastuunotosta ja vastuullisuudesta
Olen usein kuvannut demokratiaa elämäntapana kasvuprosessina, joka alkaa yhteisössä, yhteisöön kiinnittymisestä, yhteistoiminnan oppimisena, aktivoitumisena toimintaan ja vihdoin vastuunottona tehtävistä, yhteisistä asioista. Se missä yhteisöön kasvetaan, saattaa paikkana ja tehtävänä vaihdella suurestikin, alkaen jostakin tehtäväalueesta yhteisön käytännön toiminnassa, kahvinkeitosta, ovien avaamisesta ja sulkemisesta, paikkojen siistimisestä, järjestön hallinnollisten tehtävien suorittamisesta. Se voi suuntautua myös vastuunottoon yhteisistä asioista suuremmissa rakenteissa, järjestöjen yhteistoimintaelimissä, yhteiskunnallisissa tehtävissä lautakunnissa, valtuustossa tai kaupunginhallituksessa. Se voi myös johtaa vastuunottoon jopa valtakunnan, Euroopan Unionin, kansainvälisen yhteisön tai pohjoismaisen yhteistyön piirissä.
Uskoisin että lähes jokaisen kohdalle tulee tilanteita, joissa ehdotetaan ottamaan vastuuta jostakin tehtävästä. Meile on tuttu myös se tavanomainen reaktio jossa vastuunotosta kieltäydytään ja jopa kartetaan sellaisia tilanteita, joissa sitä vastuuta voisi tulla. Yhdistyksen syyskokous on yksi tällainen paikka. En kokisi tällaista reaktiota pelkästään kielteiseksi, sillä tämän paniikinomaisen reaktion takana on usein ihan tervejärkinen ja jopa realistinen olettamus siitä ettei maqhdollisesti selviä asetetusta tehtävästä. Heikko yhteisöllinen osallistuminen, järjestöjen vähäverisyys ja nuukahtaminen eivät suo mahdollisuuksia siihen kiihottavaan ja elämää täynnä olevaan kasvuprosessiin jota yhteisöissä voi kuitenkin edelleen tapahtua.
Vastuullisuuden periaate ei kuitenkaan rajoitu pelkästään tilanteeseen, jossa vastuuta on tarjolla ja jossa sitä otetaan ja kannetaan. Vastuullisuuden periaate liittyy olennaisena osana jokaisen ihmisen elämään ja toimintaan ihmisenä ja kansalaisena.
Vastuullisuus omassa elämässä on aktiivisuutta. Se liittyy ihan tavanomaisiin, yksittäisiin tehtäviin ja projekteihin. Suorita tehtävä kokonaisuudessaan loppuun! Lue kirja jonka olet aloittanut! Toteuta aloittamasi tehtävä täysin ja tarkasta että olet toiminut siinä hengessä jolla projektisi tai tehtäväsi aloitit! Tässä yhteydessä voi puhua myös suomalaisesta sisusta ja menemisestä vaikka läpi harmaan kiven. Vaikka sitkeys ja päättäväisyys avautuvatkin parhaiten ymmärtämisen ja perusteellisen havainnoinnin kautta, ne voidaan nähdä myös vastuullisen ajattelun, tuntemisen ja toiminnan suomalaisena perinteenä.
Kyvyttömyys aktiivisuuteen on pohjimmiltaan yksi niitä suuria syitä, jotka horjuttavat henkistä terveyttämme. Jo ajatus siitä että päivä meni ilman että olit hyödyksi sen enempää itsellesi kuin muillekaan ei tee sinua onnelliseksi. Ole tässä suhteessa hereillä ja valppaana: valpas olemisen tila on se josta eheä ja aito aktiivisuus kasvaa. Opi tarkkailemaan tapaasi elää, pidä vaikka pientä päiväkirjaa.
Jos et tunne itseäsi vastuulliseksi siihen mitä ympärilläsi tai maailmassa tapahtuu, et ole ehdollistanut itseäsi oman aikasi tapahtumiin. Kun päätät ottaa vastuuta, eheytesi kasvaa suunnattomasti. Voit olla eri mieltä maailman kanssa ja ilmaista periaatteellisen kantansa ilman että kehität lakeja jai hyviä tapoja rikkovaa vastarintaa. Edes vapauden riisto tai syrjäyttäminen eivät vähimmässäkään määrin lannista vastuullisuuttasi - se saattaa jopa kasvaa vankilassa, kuten Nelson Mandelan tapauksessa näyttää käyneen.
Vastuu ei rajoitu maantieteellisesti vain omaan toimintaympäristöön työssä, kotona tai vapaa-aikana. Se ei rajoitu myöskään pelkästään omaan kyläyhteisöön, paikkakuntaan tai työssäkäyntialueeseen. Järjestöelämämme rakenteet ovat usein sidottuja paikallisuuteen, mutta vastuullinen elämänasenne ulottuu koko maailmaan, globaalille, planetaariselle tasolle. Sitä vastuuta ei voi kokonaan koskaan delegoida poliittisille päättäjille, maailmanlaajuisille yhteisöille eikä kansainvälisille. suuryrityksille. Vastuullinen toiminta alkaa yksilöstä ja kasvaa siitä kosmiseksi ulottuvuudeksi sekä suhteessa makroilmiöihin että mikromaailmaan.
Vastuullisena ihmisenä kasvat työssäsi paremmaksi ammattilaiseksi. Ajatuksesi eheytyvät ja toimintasi - kaikki toimesi - muuttuvat aidoiksi. Vastuullisuus selventää ajatusmaailmaasi ja toimintaasi. Se tekee Sinut aktiiviseksi ja eheäksi.
Sellainen poliittinen liike joka ottaa vastuunoton ja vastuullisuuden vakavasti, ei joudu koskaan - ei oppositiossakaan - passiivisuuden tai toimettomuuden tilaan. Vastuullinen toiminta löytää aina ilmenemismuotoja ja se vaikuttaa aina, jopa kurjimmissakin olosuhteissa. Vastuullisesti ilmaissuissa sanoissa, ajatuksissa ja tunteissa on tavanomaisuuden rajat ylittävää voimaa. Vastuullinen toiminta on vastustamatonta aktiivisuutta joka on taipuvaista muuttumaan todellisuudeksi kaikissa olosuhteissa.
Onko esimerkkejä tuollaisista ihmisistä? Otaksun sosialidemokraattien keskuudessa vastuullisten hahmojen nousseen historiallisestikin merkittäviksi persooniksi. Isäni kunnioitti Väinö Tanneria tunteisiin saakka ulottuvalla vakavuudella. Rafael Paasio nousi tällaiseksi hahmoksi 1950-70-lukujen ankarissa poliittisissa taistoissa ja hyvinvointivaltion perustan laskemisessa. Yrjö Kallinen käytti vastuullisuudesta ilmaisua totuudellisuus. Hän sopii mielestäni erinomaisesti esimerkiksi vastuullisesta, aktiivisesta, kaikki rajat ylittävästä vastuuseen ja toimintaan heräämisestä.
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana
sunnuntai 20. lokakuuta 2013
Energiakäänne
Päivän uutiset kertovat Fukushiman alueen pohjavesien ja alueen merivesien radioaktiivisen saastumisen pahenemisesta. Tuosta Japanin alueesta on tullut Tshernobylin jälkeen toinen atomivoiman kirouksen mustanpuhuva ruttopesäke. Tulevaisuuden ennustamiseen riittää suomalainen sananlasku: ei kaksi kolmannetta. Yksi tapaus on traaginen vahinko, toinen yllättävä sattuma - kolmas osoittaisi jo tendenssiä.
Saksa on tehnyt jo toistamiseen
päätöksen luopumisesta atomivoimasta ja siirtymisestä uusiutuviin
energiamutoihin. Ensimmäisen kerran tuon päätöksen teki
sosialidemokraatien ja vihreiden yhteishallitus vuonna 2000.
Uudelleen asia nousi esille Fukushiman tuhoisan maanjäristyksen ja
sen aiheuttaman atomivoimaloiden tuhoutumisen johdosta. Saksan
hallituksen päätöksestä ilmoitettiin 30.5. 2011 ja sen mukaan
päätös energiakäänteeestä on lopullinen. Sitä valvomaan on
asetettu eettinen komitea. Saksa haluaa tuottaa käyttämänsä
energian tulevaisuudessa itse. Ydinvoimasta luovutaan vuoteen 2022
mennessä. Päätös on lopullinen, vaikka maasta löytyy tietenkin
paljon voimia jotka pyrkivät diskreditoimaan valitun linjan.
Suomessa ei oikein tunneta saksalaista
uusiutuviin energialähteisiin viittaavaa keskustelua eikä myöskään
siinä käytettävää sanastoa. Energiewende – energiakäänne on
yksi näistä käsitteistä. Se ei tarkoita ainoastaan luopumista
(Ausstieg= astua ulos) atomivoiman tuottamisesta, vaan ylipäätään
luopumista fossiilisista polttoaineista ja siirtymistä uusiutuviin
energialähteisiin. Sunnuntaiaamuna 20.10. 2013 Tv-kanava 3SatinTeleakatemiassa puhuneen professori ja tohtori Claudia Kemfertin
mukaan se on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdollista.
Kysymys ei siis ole pelkästä
atomivoimasta luopumisesta, vaan koko energia-arkkitehtuurin
muutoksesta. Energian siirtäminen ja varastointi ovat olleet tähän
saakka suuria ongelmia, mutta erityisillä pumppuasemilla ja mm.
energian vedyksi nesteyttämisellä siirtäminen, energian
valtaväylien uudenlainen rakentaminen käy mahdolliseksi.
Energiakäänne tarkoittaa kuluttajalle paitsi säästämistä, myös
osallistumista energiaosuuskuntiin jotka tuottavat myös itse
paikallisesti ja alueellisesti älykäällä, virtuaalisesti
ohjatulla tavalla käyttämäänsä energiaa. Kysymys on siirtymisestä suurista laitoksista pieniin - tulevaisuuden energialaitos on pikemminkin virtuaalinen verkosto. Samalla keskinäinen energiariippuvuus yhteistyötarpeen johdosta korostuu, miä on uusi tärkeä turvallisuustekijä.
Vanhojen energiamuotojen tuottajat ja
laitosten omistajat pitävät tietenkin sitkeästi kiinni omista
suurtuotantoon perustuvista rakenteistaan. Saksassa on jopa
ruskohiilen varaan rakentuvaa energiatuotantoa rakennettu lisää aivan viime
aikoihin. Sähkön pörssihinnalla ja energiakäänteellä ei
ole juuri mitään tekemistä keskenään. Kysymyksessä on huikean
kova kaupankäynti ja pikemminkin jatkuva yritys pitää
vaihtoehtoinen energiantuontanto ja sen jakelu taka-alalla. Jo pelkkä
energiakäänteestä puhuminen on ilman muita syitä nostanut sähkön
hintaa – sitä voitaisiin vanhoillakin muodoilla, ilman
voitontavoittelua jakaa puolta nykyistä halvemnmalla, myös
Saksassa.
Vaihtoehtoiset energiamuodot tulevat
kalliiksi, sanotaan. Professori Claudia Kemfertin mukaan
kokonaistasetta tuotoista ja kuluista ei ole tähän päivään
mennessä esitetty ja vertailu on ollut kaupallisten energiayhtiöiden
ehdoilla toteutettua.
Atomivoiman kirous liittyy radioaktiivisiin päästöihin, jotka ovat tämän päivän tietojen mukaan saastuttaneet pahoin sekä Fukushiman alueen pohjavesiä että myös merialuetta lähes Suomen kokoisella alueella. Vaikutukset ulottuvat ilmavirtojen kautta ennenpitkää koko maapallolle. Atomijäteongelmaa ei ole Saksassa ratkaistu vielä ollenkaan. Myöskään sitä ei ole otettu huomioon, että uudet energiamuodot paikallisesti ja alueellisesti toteutettuna tuovat huomattavasti lisää työpaikkoja ja mahdollistavat nykyistä edullisemman sähköntuotannon kotitalouksien ja liikenteen, mm sähköautojen tarpeisiin.
Atomivoiman kirous liittyy radioaktiivisiin päästöihin, jotka ovat tämän päivän tietojen mukaan saastuttaneet pahoin sekä Fukushiman alueen pohjavesiä että myös merialuetta lähes Suomen kokoisella alueella. Vaikutukset ulottuvat ilmavirtojen kautta ennenpitkää koko maapallolle. Atomijäteongelmaa ei ole Saksassa ratkaistu vielä ollenkaan. Myöskään sitä ei ole otettu huomioon, että uudet energiamuodot paikallisesti ja alueellisesti toteutettuna tuovat huomattavasti lisää työpaikkoja ja mahdollistavat nykyistä edullisemman sähköntuotannon kotitalouksien ja liikenteen, mm sähköautojen tarpeisiin.
Energiakäänteen ongelmana on
rahoituksen saaminen investointeihin. Vanhojen enegiamuotojen
haltijat eivät ole osoittaneet kiinnostusta näihin
investointeihin, niitä on tehty pääasiassa yksityisten
kansalaisten ja uusien, vaihtoehtoista, eettisesti korkeampitasoista
energiavaihtoehtoa hakevien yritysten varoilla. Keskustelua ja
ratkaisuja energiakäänteen suuntaan pyritään tietoisesti
diskreditoimaan ja ohjaamaan vanhoihin energiantuotantomuotoihin
rakentavien yritysten toimesta.
Kansalaismielipide on kuitenkin Saksassa tainnut kääntyä lopullisesti uusiutuvien energiantuotantomuotojen, siis energiakäänteen suuntaan. Mainittakoon että Saksan Luonnonystävillä on ollut todella merkittävä vaikutus mielipiteenmuodostuksessa energiakäänteen ja atomivoimasta irtautumisen suuntaan. Energiakäänne on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdollinen; profesorin mukaan olemme juosseet tätä maratonia vasta ensimmäiset kaksi kilometriä. Vuoden 2050 aikoihin jo 80 % energiatuotannosta tulisi tapahtua uusiutuviin energiamuotoihin pohjautuvilla ratkaisuilla. Jos tämä onnistuu Saksassa, Eruupoan teollisuuden sydämessä, niin sen on onnistuttava myös muualla Euroopassa ja viime kädessä koko maailmassa.
Kansalaismielipide on kuitenkin Saksassa tainnut kääntyä lopullisesti uusiutuvien energiantuotantomuotojen, siis energiakäänteen suuntaan. Mainittakoon että Saksan Luonnonystävillä on ollut todella merkittävä vaikutus mielipiteenmuodostuksessa energiakäänteen ja atomivoimasta irtautumisen suuntaan. Energiakäänne on sekä teknisesti että taloudellisesti mahdollinen; profesorin mukaan olemme juosseet tätä maratonia vasta ensimmäiset kaksi kilometriä. Vuoden 2050 aikoihin jo 80 % energiatuotannosta tulisi tapahtua uusiutuviin energiamuotoihin pohjautuvilla ratkaisuilla. Jos tämä onnistuu Saksassa, Eruupoan teollisuuden sydämessä, niin sen on onnistuttava myös muualla Euroopassa ja viime kädessä koko maailmassa.
Mitä sanoo Suomi tässä tilanteessa
Euroopan Unionin suurimmassa taloudessa menossa olevaan
energiakäänteeseen? Meillä rakennetaan ydinvoimaa ja aiotaan –
tietenkin - ryhtyä myös rakentamaan tuotantoa atomivoiman varaan.
Kun Saksan ratkaisun takana on eettisesti perusteltu lähtökohta, on
mitä todennäköisintä että kriittinen suhde atomienergiaan ei
koske ainoastaan sillä tuotettua sähköä, vaan myös sillä
tuotettuja tavaroita ja palveluksia myös Saksan rajojen
ulkopuolella. Kysymys ei ole pikkupolitikoinnista, vaan suuresta, vastuullisesta, eettisestä käänteestä.Tätä näkökohtaa ei voi olla alleviivaamatta
kehitettäessä Suomen energia-arkkitehtuuria.
torstai 17. lokakuuta 2013
Puhutaanpas periaatteista
Sosialidemokraattisen Puolueen
periaateohjelmatyöhön
Sosialidemokraattisen Puolueen
periaateohjelmaa ollaan taas uudelleenkirjoittamassa. Aika näyttää
tätä vaativan, ilman uudistumista liike näyttää irtoavan sekä
yhteyksistään kansaan että todennäköisesti myös
arvoperintöönsä. Vuosien varrella on syntynyt tabuja jotka
muodostavat esteen liikkeen syvimmän ja samalla aidoimman
arvoperinteen soveltamiselle. Ne on nyt sivuutettava ja samalla
avauduttava selkeään ja avaraan, näkemykselliseen uudistustyöhön.
Suhde kansanvaltaan ja
osallistamiseen
”Olla radikaali tarkoittaa menemästä
asioiden juuriin. Asioiden juuri on kuitenkin ihminen itse”. Tämä
liikkeen arvoperinnöstä kotoisin oleva lausahdus on edelleenkin
ajankohtainen periaateohjelmatyön lähtökohtana.
Sosialidemokraattinen liike on kumouksellisella tavalla humanistinen
– se nostaa ihmisen, edelleenkin pakonomaisessa aineellisessa ja
henkisessä sidonnaisuudessa elävän ihmisen uudelleen keskeiseksi
toimijaksi. Muodollinen, vain pinnallisesti toteutettu valtiollinen,
parlamentaarinen demokratia ei ole vielä mahdollistanut sellaista
ihmisen kuntoutumista ja aktivoitumista jota mm.
Sosialidemokraattisen Puolueen Forssan ohjelmassa kokoontumis- ja
järjestäytymisvapaudella, yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla
ja vaalioikeudella vuonna 1903 tarkoitettiin. Kansanvallan ja
osallistamisen lähtökohdista on ryhdyttävä rakentamaan uutta
valtaväylää, jonka rakentamista on resurssoitava samaan tapaan
kuin mitä tehdään uusia liikenneväyliä rakennettaessa.
Suhtautuminen työhön ja työelämään
Sosialidemokraattinen käsitys työstä
perustuu liikkeen humanistiseen, omaehtoiseen ihmiskäsitykseen.
Työssä ei ole kysymys pelkästään leivästä, toimeentulosta,
vaan myös ihmisen henkisten voimavarojen toteuttamisesta ja
arvokkaasta elämästä. ”Eestä leivän, hengen, kunniamme” on
tänään yhä ajankohtaisempaa ja se asettaa käsityksellemme työstä
uusia vaatimuksia. Nämä vaatimukset tarkoittavat toimeentulon
ohella myös työn vapauttamista lähtökohdiltaan omaehtoiseksi,
ihmisen taidoista, tarpeista ja kyvyistä avautuvaksi
johdonmukaiseksi pyrkimykseksi. Tässä suhteessa työ on osa
kansanvallan, demokratian syvällistä tulkintaa. Tämä lähtökohta
on ensisijainen paitsi kasvastuksessa ja koulutuksessa, myös työn
ja hyvinvoinnin organisaatiolle asetettavissa vaatimuksissa. Viime
kädessä edellytykset ihmisen toiminnalliselle vapautukselle on
luotava niissä maantieteellisissä ja etnisissä ja kulttuurisissa
olosuhteissa jotka ovat luonteenomaisia ihmiselle ja hänen
historialleen. Työn vapauttaminen on siten sosialidemokratian
globaali, kansainvälinen tehtävä.
Suhde hyvinvointiin globaalina
ulottuvuutena
Kansanvallan, omaehtoisuuden,
osallistamisen ja ihmisen toiminnallisen vapauden vaatimukset ovat
universaaleja tavoitteita ihmisen subjektiivisiksi oikeuksiksi
kaikkialla maailmassa. Ilman niiden toteuttamista omassa maassa ja
samanaikaista kansainvälistä pyrkimystä yksilöön ulottuvaan
sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja ei voida purkaa kansojen välisiä
jännitteitä. Uudelle tasolle nostettu pohjoismainen,
kansanvaltainen ja hengeltään avoin hyvinvointivaltio on ehto
kansainväliselle, maailmanlaajuiselle onnistumiselle ihmisen
vapauttamisessa maailmnassa jossa tekniset edellytykset harmoniaan ja
hyvinvointiin ovat jo olemassa..
Demokratia elämäntapana ja
yhteistoiminnan harjoittamisena
Kasvaminen uudelle tasolle vaatii
ihmisen heräämistä globaalille, planetaariselle tasolle
hyvinvointiajattelussaan. Se tarkoittaa omien voimavarojen
tunnistamista, kehittämistä ja kunnioittamista sekä suhteessa
itseen että kanssaihmisiin. Tietoteknisen muutoksen rinnalla
tarvitaan vahvoja rakenteita jotka varmistavat mahdollisuuden
yhteisyyteen, yhteistoimintaan, kasvamiseen kanssakäymiseen,
aktivoitumiseen ja kypsään vastuunottoon omasta ajasta ja sen yli
sukupolvien ulottuvista rakenteista. Tähän kasvamiseen
demokratiaan elämäntapana ja yhteistyön välineenä on yhä
paremmin tarjolla tarjolla koko ihmiskunnan kulttuuriperintö, jonka
avulla ja tästä alkaen on salvat tieltä särjettävä.
Tunnisteet:
Sosialidemokratia
lauantai 12. lokakuuta 2013
Kansanvalta?
Viimeksi Greenpeacea ja Heidi Hautalan
menettelyä koskevassa blogikirjoituksessani olen vedonnut vahvasti
kansanvaltaisten menettelytapojen merkitykseen sekä
toimintaperiaatteena että ihmisten kanssakäymisen välisenä
muotona. Demokratian luulisi olevan vahva, lähes itsestäänselvä
elämänmuoto kultturissamme, joka vannoo lähes kaikissa
olosuhteissa sen nimeen. Aina ei näin ole ollut ja todennäköisesti
ei ole nytkään, vaikka niin keskeisenä sitä yhteiskunnassamme
pidämmekin. Mitä kansanvalta oikein on?
Pohjimmiltaan on kysymys
ihmiskeskeisen, humanistisen ajattelutavan suhteesta idealistiseen,
ihmisen ulkopuolella olevan idean merkitykseen ajattelu- ja
toimintatavassamme. Usein sanotaan että humanismin vastakohta on
materialistinen tapa tulkita historiaa ja elämää. Aineellinen
perusta määrää toki vahvasti elämistämme ja olemistamme, mutta
kyllä se sallii myös ihmisen toteutumisen – itse asiassa se on
tiettyyn määrään saakka ihmisen omaehtoisen toiminnan ja
itsenäisen olemisen ehto.
Humanistisen ajattelutavan keskeinen
vastakohta on idealistinen, ihmisen ulkopuolella oleva voima joka
määrää myös suhtautumistamme itseemme ja kanssaihmisiimme. Se
voi olla uskonto, aate, maallinen auktoriteetti kuten kuiningas tai
paavi, yhteiskunnallinen instituutio kuten hallinnollinen tai
tieteellinen hierarkia, ammatilliseen, vuosikymmeniä sitten
hankittuun pätevyyteen perustuva virkamiesvalta, kurinalaisuuteen
koulutettu armeija, perinnettä edustava maallinen valta ja sen
koskemattomuus, uskonnollinen auktoriteetti vaikkapa valtionuskonnon
muodossa, peritty maa ja omaisuus; kaikissa näissä idealla,
ihmisen ulkopuoliseen voimaan ja valtuutukseen pohjautuvalla
ajattelutavalla on valtavasti voimaa ja vaikutusta alamaisuuden ja
voimattomuuden tunteeseen. ”Pitää olla, pitää olla, uskollinen
nöyrä...” - näin sanotaan suomalaisessa kansanlaulussakin.
Riittävän voimakas suggestio
alistumisen ja alistamisen suuntaan, varsinkin kun se jatkuu
vuosisatoja ja on täysin vallitsevaa, muokkaa myös ihmisen
luonteenlaatua ja tekee ainakin osasta ihmisiä tämän ”ainoan
vaihtoehdon” kiivaita kannattajia ja puolustajia. Ihmisen kohdalla
on kysymys eloonjäämisestä ja jokapäiväisen elämän kannalta
välttämättömän turvallisuusrakenteen löytämisestä. Usko
johtajaan, kaikkivaltiaaseen voimaan, omistamiseen, väkivallan ja
voiman käyttöön, tarvittaessa jopa tuhoamiseen saakka voi
idealistiseen ajattelutapaan kuuluvassa yhteisössä muodostua elämän
keskeiseksi sisällöksi.
Tällaisessa lähestymistavassa YK:n
ihmisoikeuksien julistuksessa periaatteella, jonka mukaan ihmiskunnan
kaikkien jäsenten luonnollisen arvon ja heidän yhtäläisten ja
luovuttamattomien oikeuksiensa tunnustaminen on vapauden,
oikeudenmukaisuuden ja rauhan perustana maailmassa, on
todellisuudessa vain vähän merkitystä. Ulkopuolinen, elämän
johtoajatukseksi kohonnut voima määrää miten on elettävä ja
minkä varaan turvallisuus on rakennettava.
Mikä olisi se radikaali muutos jota
tarvitaan? ”Olla radikaali tarkoittaa menemistä asioiden juuriin;
asioiden juuri on kuitenkin ihminen itse” - tämä Karl Marxin
varhaisissa käsikirjoituksissaan lausuma ajatus muodostui syntyvän
työväenliikkeen keskeiseksi liikkeellepanevaksi voimaksi. Ihminen
toimijana on nostettava vihdoinkin oman historiansa luojaksi ja
muokkaajaksi. On aloitettava siitä yhteiskuntaluokasta jolla ei ole
enää mitään muuta menetettävää kuin kahleensa. Kysymys on siten suuresta, ihmistä koskevasta,
humanistisesta vapausliikkeestä.
Tuo, omaan aikaansa suhteutettuna
häikäisevän vallankumouksellinen ajatus ryhtyi etsimään
muotojaan. Kun ihmisestä puhutaan radikaalissa, humanistisessa
hengessä, se ei tarkoita pelkästään jonkun yksilön oikeuksia.
Silloin puhutaan koko ihmislajista, rakenteiden luomisesta jotka
mahdollistavat ihmiskeskeisen, radikaalin periaatteen toteutumisen.
Aineksia tuon periaatteen soveltamiseen löytyi 1800-luvun
osuustoimintaliikkeestä, mies ja ääni -periaatteesta,
osuustoiminnan avoimesta jäsenyydestä ja näiden periaatteiden
ulottamisesta yhdistymis- ja kokoontumisvapauteen,
järjestäytymisoikeuteen, ääni- ja vaalioikeuteen. Oman aikamme
parlamentaarinen demokratia on tuon humanistisen periaatteen
sovellutusta. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo nousivat lujapohjaisen,
solidaarisen (solid=luja) ajattelutavan valtavirraksi. Sen varaan
demokratiamme rakentuu tänäkin päivänä.
Syntyvä työväenliike rakensi jo yli
sata vuotta sitten omat elimensä rohkeasti kansanvallan
radikaalille, humanistiselle pohjalle. Poliittisessa elämässä se
oli siihen aikaan täysin poikkeuksellista. Vasta vuosikymmeniä
myöhemmin ja mm. yhdistyslainsäädännön kehittymisen myötä
demokratia alkoi juurtua myös puolueiden, järjestöjen ja
yhteisöjen keskeiseksi toimintaperiaatteeksi. Kaikilta osin sitä ei
noudateta vielä tänäänkään. Uudet, nousevat liikkeet joutuvat tässä
suhteessa käymään läpi pitkän ja raskaan, vuosia kestävän
harjoituksen ennenkuin rakenteet vastaavat kansanvallan suuria ja
vaativia periaatteita. Tähän periaatteeseen liittyvää kasvatus- ja tiedostamistyötä on tehtävä jatkuvasti myös kansanvallan initoineiden, esiinnostaneiden liikeiden toiminnassa. Vielä vaikeampaa se on yksityisen kansalaisen
kohdalla, joka omista, ihmisyyden arvojen kannalta sekavista
lähtökohdista joutuu vähitellen rakentamaan suhdettaan
demokratiaan elämänmuotona ja ihmisten välisen kanssakäymisen
välineenä.
Erehtymätöntä ei ole
kansanvaltakaan. Aineelliset olosuhteet, tottumukset ja vallitseva
yhteiskuntaluonne ohjaa yleisenä käsityksenä myös demokratiaa.
Ihmistä, hänen luonnettaan ja luonteenpiirteistöään koskeva
avoin tutkimus on demokratian perusperiaatteetkin hyväksyneeessä
yhteiskunnassa tarpeellista.
Aineelliset olosuhteet? Toimeentulo? Työ? Palkka? Asunto? Opiskelu? Kirjoitus-, luku- ja laskutaito?
Yleissivistys? Liikkuminen paikasta toiseen? Tämä elämän
aineellinen perusta, materialistinen oman ajan ja koko aikajanan,
siis historian tulkinta on osa humanistista, ihmisen tilan ja
tilanteen tarkastelua. Ilman radikaalia ihmisen nostamista keskiöön,
ydinjajatteluun myös elämän aineellinen perusta voi vinksahtaa
ihmisen kannalta onnettomaan ja jopa vaaralliseen suuntaan –
niinkuin aina on käynyt, on vaarassa käydä nytkin ja yhä
uudelleen ja uudelleen myös tulevaisuudessa.
Kansanvalta, demokratia, ihmisen
luovuttamattomat oikeudet ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen
tulee olla jokapäiväisen harjoituksen, meditaation ja käytännön
toteutuksen kohde.
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana,
Sosialidemokratia
perjantai 11. lokakuuta 2013
Palava jää...
Tänään 11.10.2012 puhutaan Greenpeacesta, kansainvälisestä ympäristöjärjestöstä, sen toimintatavoista ja politiikan sekä lainsäädäntömme suhteesta tähän toimintaan.
Minä haluaisin aloittaa varsinaisesta toimijasta, yhdestä kahdeksasta merkittävästä ympäristöjärjestöstä maailmassa. Teen tämän siksi että itsekin olen aktiivisesti mukana yhdessä niistä, nimittäin NFI:ssä, Naturfreunde Internationaalissa, siis kansainvälisissä luonnonystävissä. NFI on tietääkseni vanhin ympäristöinternatioinaali, se perustettiin jo 1895 Itävallassa, jossa se kansallissosialistista aikaa lukuunottamatta on jatkuvasti toimistonsa pitänytkin. Tämä järjestö on alusta lähtien rakentanut toimintansa kansanvaltaisille periaatteille, jossa jäsenillä on järjestön edustuksellisen demokratian kautta mahdollisuus vaikuttaa viimekädessä kaikkiin päätöksiin.
Valtavasti rahaa keräävästä Greenpeacestä ei voi valitettavasti sanoa samaa. Basiksen, ruohonjuuritason tehtävänä on kerätä rahaa ja osallistua tätä kautta tämän rakenteeltaan autoritaarisen järjestön toimintaan. Miten hallinto kootaan ja miten se täyttää lainsäädäntömme yhdistyslain edellyttämät vaatimukset, on minulle jäänyt hämäräksi. Toiminnallisia auktoriteetteja näkyy löytyvän, mutta missä ja miten he ovat pätevyytensä hankkineet, sekin on epäselvää. Hankkeet keskittyvät näyttäviin julkisiin esiintuloihin, joiden lainsäädännön rajoja ylittäviä toimia perustellaan ympäristötuhon uhalla ja luonnonvaroja riistävien valtiollisten ja kaupallisten yritysten kovakorvaisuudella, välinpitämättömyydellä ja ahneudella.
Tämä yhteiskunnallinen vastakkainasettelu ei ole uutta; työväenliike syntyi aikanaan taistelemaan niitä epäinhimillisiä riiston muotoja vastaan, jotka ennen tieteellisteknistä vallankumouusta aiheuttivat kärsimystä ja tuhoa kylissä, kaupungeissa ja esimerkiksi siirtomaapolitiikan muodossa myös kansainvälisellä tasolla. Työväenliiikkeen suuret ja osin myyttisiksi muuttuneet perinnehahmot Karl Marx ja myös V.I. Lenin näkivät kapitalismin imperialistisen kehityssuunnan ja ennenkaikkea Lenin kehitti taistelua tuota järjestelmää vastaan autoritaariseen, yhden vallankumouksellisen ja tiukasti järjestäytyneen ammativallankumouksellisen ryhmän ja puolueen suuntaan. Greenpeace toimii läntisessä maailmassa samanlaisilla eväillä, mutta minkälainen yhteiskuntamalli tällä itsetietoisella ympäristöjärjestöllä on - sekin on ainakin julkisuudessa toistaiseksi vailla vastausta.
Kansanvallan varaan rakentaminen vaatii tällaisissa olosuhteissa mielenlujuutta, joka voi perustua vain historiallisiin kokemuksiin sodankaltaisen tilanteen mielettömyydestä ja tuhoisuudesta kansakunnan keskuudessa, puhumattakaan kokemuksista maailmansotien tasolla. Sosialidemokratia pitäytyi tiukasti kansanvaltaisissa menettelytavoissa ja työväenliikkeen arvoperinnön kannalta keskeisessä, ihmisen, kansalaisen yhdenvertaisia oikeuksia puolustavassa ja kannustavassa lähestymistavassa.
Demokratian varaan rakentaminen ei ole kiitollinen tie ainakaan julkisuuden kannalta. Tiukka pitäytyminen kansanvaltaisissa muodoissa ei saa kiitosta eikä julkisuutta mediassa eikä sitä myöskään valtiovallan toimesta juurikaan tueta. Osallistuminen on heikkoa ja kampanjat jäävät näkymättömiksi. Edes työväenliike itse ei tunnista omien, historian saatossa syntyneiden rakenteidensa rationaliteettia - ja jättää käytännössä yhä enemmän tilaa laillisuuden rajoilla ja populistisin keinoin toimiville kaappari-instituutioille, jollainen Greenpeacekin näyttää olevan.
Ministeri Hautala joutuu nyt vastaamaan ministerinä toimiessaan noudattamastaan toleranssista, mikä näkyy perustuvan Greenpeacen rinnastamiseen yhdistyslakia noudattaviin ja kaikin puolin lainsäädäntömme mukaan toimiviin kansalaisjärjestöihin. Nyt saadaan näyttöä siitä, onko "palavan jään" taktiikalla toimiva fanaattinen liike ja sen toiminta myös maan virallisen käsityksen mukaan salonkikelpoista.
Palava jää? Se on sosiaalipsykologiassa aika usein käytetty ilmaisu fanaattisuudesta. "Burning ice" käy kuumana asioiden puolesta, mutta on kylmä ihmisiä kohtaan...
Mistä Hautalaa ja Suomenkin hallitusta, politiikkaa ylipäätään tässä yhteydessä voi ja pitäisi syyttää? Demokratian kunnioituksen ja tukemisen puutteesta, koskipa se sitten lainsäädäntöä, kansanvaltaista toimintatapaa ja sen arvostusta, aikaisempien sukupolvien kantamaa elämänkokemusta ja historian varoituksia. Toiminta kansanvallan puolesta on Sisyfoksen epäkiitolliseen ja raskaaseen kivenpyörittäjän rooliin joutumista. Fanaatikot ja populistit näyttävät heittävän kevyesti tällaisen taakan harteiltaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)