Viimeksi Greenpeacea ja Heidi Hautalan
menettelyä koskevassa blogikirjoituksessani olen vedonnut vahvasti
kansanvaltaisten menettelytapojen merkitykseen sekä
toimintaperiaatteena että ihmisten kanssakäymisen välisenä
muotona. Demokratian luulisi olevan vahva, lähes itsestäänselvä
elämänmuoto kultturissamme, joka vannoo lähes kaikissa
olosuhteissa sen nimeen. Aina ei näin ole ollut ja todennäköisesti
ei ole nytkään, vaikka niin keskeisenä sitä yhteiskunnassamme
pidämmekin. Mitä kansanvalta oikein on?
Pohjimmiltaan on kysymys
ihmiskeskeisen, humanistisen ajattelutavan suhteesta idealistiseen,
ihmisen ulkopuolella olevan idean merkitykseen ajattelu- ja
toimintatavassamme. Usein sanotaan että humanismin vastakohta on
materialistinen tapa tulkita historiaa ja elämää. Aineellinen
perusta määrää toki vahvasti elämistämme ja olemistamme, mutta
kyllä se sallii myös ihmisen toteutumisen – itse asiassa se on
tiettyyn määrään saakka ihmisen omaehtoisen toiminnan ja
itsenäisen olemisen ehto.
Humanistisen ajattelutavan keskeinen
vastakohta on idealistinen, ihmisen ulkopuolella oleva voima joka
määrää myös suhtautumistamme itseemme ja kanssaihmisiimme. Se
voi olla uskonto, aate, maallinen auktoriteetti kuten kuiningas tai
paavi, yhteiskunnallinen instituutio kuten hallinnollinen tai
tieteellinen hierarkia, ammatilliseen, vuosikymmeniä sitten
hankittuun pätevyyteen perustuva virkamiesvalta, kurinalaisuuteen
koulutettu armeija, perinnettä edustava maallinen valta ja sen
koskemattomuus, uskonnollinen auktoriteetti vaikkapa valtionuskonnon
muodossa, peritty maa ja omaisuus; kaikissa näissä idealla,
ihmisen ulkopuoliseen voimaan ja valtuutukseen pohjautuvalla
ajattelutavalla on valtavasti voimaa ja vaikutusta alamaisuuden ja
voimattomuuden tunteeseen. ”Pitää olla, pitää olla, uskollinen
nöyrä...” - näin sanotaan suomalaisessa kansanlaulussakin.
Riittävän voimakas suggestio
alistumisen ja alistamisen suuntaan, varsinkin kun se jatkuu
vuosisatoja ja on täysin vallitsevaa, muokkaa myös ihmisen
luonteenlaatua ja tekee ainakin osasta ihmisiä tämän ”ainoan
vaihtoehdon” kiivaita kannattajia ja puolustajia. Ihmisen kohdalla
on kysymys eloonjäämisestä ja jokapäiväisen elämän kannalta
välttämättömän turvallisuusrakenteen löytämisestä. Usko
johtajaan, kaikkivaltiaaseen voimaan, omistamiseen, väkivallan ja
voiman käyttöön, tarvittaessa jopa tuhoamiseen saakka voi
idealistiseen ajattelutapaan kuuluvassa yhteisössä muodostua elämän
keskeiseksi sisällöksi.
Tällaisessa lähestymistavassa YK:n
ihmisoikeuksien julistuksessa periaatteella, jonka mukaan ihmiskunnan
kaikkien jäsenten luonnollisen arvon ja heidän yhtäläisten ja
luovuttamattomien oikeuksiensa tunnustaminen on vapauden,
oikeudenmukaisuuden ja rauhan perustana maailmassa, on
todellisuudessa vain vähän merkitystä. Ulkopuolinen, elämän
johtoajatukseksi kohonnut voima määrää miten on elettävä ja
minkä varaan turvallisuus on rakennettava.
Mikä olisi se radikaali muutos jota
tarvitaan? ”Olla radikaali tarkoittaa menemistä asioiden juuriin;
asioiden juuri on kuitenkin ihminen itse” - tämä Karl Marxin
varhaisissa käsikirjoituksissaan lausuma ajatus muodostui syntyvän
työväenliikkeen keskeiseksi liikkeellepanevaksi voimaksi. Ihminen
toimijana on nostettava vihdoinkin oman historiansa luojaksi ja
muokkaajaksi. On aloitettava siitä yhteiskuntaluokasta jolla ei ole
enää mitään muuta menetettävää kuin kahleensa. Kysymys on siten suuresta, ihmistä koskevasta,
humanistisesta vapausliikkeestä.
Tuo, omaan aikaansa suhteutettuna
häikäisevän vallankumouksellinen ajatus ryhtyi etsimään
muotojaan. Kun ihmisestä puhutaan radikaalissa, humanistisessa
hengessä, se ei tarkoita pelkästään jonkun yksilön oikeuksia.
Silloin puhutaan koko ihmislajista, rakenteiden luomisesta jotka
mahdollistavat ihmiskeskeisen, radikaalin periaatteen toteutumisen.
Aineksia tuon periaatteen soveltamiseen löytyi 1800-luvun
osuustoimintaliikkeestä, mies ja ääni -periaatteesta,
osuustoiminnan avoimesta jäsenyydestä ja näiden periaatteiden
ulottamisesta yhdistymis- ja kokoontumisvapauteen,
järjestäytymisoikeuteen, ääni- ja vaalioikeuteen. Oman aikamme
parlamentaarinen demokratia on tuon humanistisen periaatteen
sovellutusta. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo nousivat lujapohjaisen,
solidaarisen (solid=luja) ajattelutavan valtavirraksi. Sen varaan
demokratiamme rakentuu tänäkin päivänä.
Syntyvä työväenliike rakensi jo yli
sata vuotta sitten omat elimensä rohkeasti kansanvallan
radikaalille, humanistiselle pohjalle. Poliittisessa elämässä se
oli siihen aikaan täysin poikkeuksellista. Vasta vuosikymmeniä
myöhemmin ja mm. yhdistyslainsäädännön kehittymisen myötä
demokratia alkoi juurtua myös puolueiden, järjestöjen ja
yhteisöjen keskeiseksi toimintaperiaatteeksi. Kaikilta osin sitä ei
noudateta vielä tänäänkään. Uudet, nousevat liikkeet joutuvat tässä
suhteessa käymään läpi pitkän ja raskaan, vuosia kestävän
harjoituksen ennenkuin rakenteet vastaavat kansanvallan suuria ja
vaativia periaatteita. Tähän periaatteeseen liittyvää kasvatus- ja tiedostamistyötä on tehtävä jatkuvasti myös kansanvallan initoineiden, esiinnostaneiden liikeiden toiminnassa. Vielä vaikeampaa se on yksityisen kansalaisen
kohdalla, joka omista, ihmisyyden arvojen kannalta sekavista
lähtökohdista joutuu vähitellen rakentamaan suhdettaan
demokratiaan elämänmuotona ja ihmisten välisen kanssakäymisen
välineenä.
Erehtymätöntä ei ole
kansanvaltakaan. Aineelliset olosuhteet, tottumukset ja vallitseva
yhteiskuntaluonne ohjaa yleisenä käsityksenä myös demokratiaa.
Ihmistä, hänen luonnettaan ja luonteenpiirteistöään koskeva
avoin tutkimus on demokratian perusperiaatteetkin hyväksyneeessä
yhteiskunnassa tarpeellista.
Aineelliset olosuhteet? Toimeentulo? Työ? Palkka? Asunto? Opiskelu? Kirjoitus-, luku- ja laskutaito?
Yleissivistys? Liikkuminen paikasta toiseen? Tämä elämän
aineellinen perusta, materialistinen oman ajan ja koko aikajanan,
siis historian tulkinta on osa humanistista, ihmisen tilan ja
tilanteen tarkastelua. Ilman radikaalia ihmisen nostamista keskiöön,
ydinjajatteluun myös elämän aineellinen perusta voi vinksahtaa
ihmisen kannalta onnettomaan ja jopa vaaralliseen suuntaan –
niinkuin aina on käynyt, on vaarassa käydä nytkin ja yhä
uudelleen ja uudelleen myös tulevaisuudessa.
Kansanvalta, demokratia, ihmisen
luovuttamattomat oikeudet ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen
tulee olla jokapäiväisen harjoituksen, meditaation ja käytännön
toteutuksen kohde.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti