Kunnallisvaalituloksen ja nykyhallituksen vuoteen 2019 jatkuvan, sosiaali- ja terveyspalvelujen kaupallistamisen ja resurssittoman, paikalliselta tasolta alueelliselle siirtyvän palveluiden etäännyttämisen myötä SDP:n vuonna 1903 Forssan kokouksessaan julistama, kuntien varaan rakentuva hyvinvointiprojekti on lopullisesti ohi. Huippukohtansa tämä 115-vuotias kehitystrendi saavutti 1970-luvulla historiallisen ikkunan avautuessa pohjoismaiseen kansankotimalliin perustuvan hyvinvointivaltion luomisessa. Tuo aika ei kestänyt pitkään, korkeintaan kymmenen vuotta, mutta sen tulokset jäivät historiaan peruskouluineen, päivähoitoineen, terveyskeskusjärjestelmineen, kuntainliittoineen, laajoine sopimuspoliittisine uudistuksineen ja ennenkaikkea yhteistä, kansanvaltaista hyvinvointia toteuttavine rakenteineen ja sitä tukevana 'uutena tietoisuutena'.
Vaikutukset olivat siis syviä myös kansalaisten sosiaalisessa tietoisuudessa ja ajattelutavassa. Hyvinvointipalveluihin opittiin luottamaan ja niiltä vaadittiin samalla myös yhä parempaa suorituskykyä. Julkisen sektorin ja vahvan henkilöstörakenteen varaan rakentuva järjestelmä osoitti, että vanhoja, tylysti, autoritaarisesti ja kylmäkiskoisesti toteutettuja asenteita voitiin ja osattiin kehittää. Vastoin konservatiivisia käsityksiä byrokraattiset asenteet ja toimintatavat eivät olleet hyvinvointivaltion sisäänrakennettuja, pysyviä ominaisuuksia vaan pikemminkin jäännettä ajalta, jolloin kanssaihmisen kohtalosta ja hyvinvoinnista ei välitetty.
Kansanvaltaisen hyvinvointivaltion rakenne perustuu kansalaisen loogisiin kykyihin, omanarvontuntoon ja luonnolliseen kasvamiseen demokratiaan, osallistumiseen, osallistamiseen ja omakohtaiseen, yhteiskunnalliseen tietoisuuteen perustuvaan vastuunottoon. Tämä perusta on kaupallistamisen ja hallinnollisen etäännyttämisen myötä katoamassa. Sosialidemokratian suuri visio kansanvaltaisesta hyvinvointivaltiosta painuu taka-alalle, vaikka sosialidemokratiaa kunnioittamattomat ja sen arvopohjaa ymmärtämättömät voimat yrittävätkin hahmotella kuvaa modernista hyvinvointirakenteesta. Vanha, hyvä yhteinen vastuunotto siirtyy taka-alalle, koska uutta uljasta tulevaisuutta tavoittelevat voimat eivät osanneet antaa arvoa sille mitä on jo saavutettu. Isien ja äitien perintö heitettiin roskalavalle vanhojen valokuvien, huonekalujen ja muun roinan kanssa.
Voiko historiallinen ikkuna yhteisen hyvinvoinnin suuntaan avautua uudelleen? Missä muodossa se voisi uudessa, vähintäänkin euroopanlaajuisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa tapahtua? Ilmeisen selvää on, että kansallinen konsensuskaan - jota ei tällä hetkellä ole - ei voi enää olla riittävä pohja sosiaaliselle ja kansanvaltaiselle käänteelle. Euroopan Unioni on markkinaehtoisine ja niiden varaan yksipuolisesti rakentavine voimineen se ehdoton este, jonka arvoperusta määrää sekä Suomen että koko mantereen arvopohjan la toimintalinjan.
Eihän tässä hätää olisi, jos Eurooppa ja Euroopan Unioni osoittautuisi vitaaliksi ja dynaamiseksi toimijaksi, jolla on selkeä visio kansalaisten tarpeita palvelevaksi strategiaksi. Markkinat eivät ole kuitenkaan sellaiseksi osoittautuneet, eivät edes käsittämättömän suuren, yli 3000 miljardin ilmaisen määrällisen elvytyksen turvin. Monimutkaisilla kommervenkeillä on onnistuttu jonkin verran voimavaroja suuntaamaan tärkeisiin yhteiskunnallisiin investointeihin. Nuo ratkaisut edustavat kuitenkin periaatteessa Unionin ehdottomasti kiistämää ja kategorisesti kieltämää, usein keynesiläiseksi kutsuttua ajattelutapaa. Verovaroja ja itsenäistä rahapolitiikkaa toteuttava julkinen pakkoyhteiskunta - sitähän sekä EU että sen jäsenvaltiot ovat - kykynee varmasti omilla toimillaan luomaan resursseja ja kysyntää. Yksityinen sektori sen sijaan luo resursseja vain ostovoiman ja kysynnän kautta, se tarvitsee niitä voidakseen investoida ja kehittää toimintaansa.
Voiko siis sosiaalisen tietoisuuden ja yhteisen hyvinvoinnin ikkuna avautua? Miten se voisi tapahtua? Nykyisissä olosuhteissa minun katseeni kääntyy eurooppalaiseen politiikkaan ja kansainvälisen sosialidemokratian rakenteisiin ja ohjelmallisiin tavoitteisiin. Yhteisen hyvinvoinnin uusi visio voi lähteä toteutumaan vain koko mannerta uudistavien rakenteiden ja laajan yhteistyön kautta.
Sosialidemokratian poliittinen voima ei tähän sosiaalisen tietousuuden henkiinherättämiseen yksin riitä, ei sen enempää Suomessa kuin koko Euroopassakaan. Kun siis vihreät, kristilliset, itsensä vasemmalle sijoittavat ja itseään sosialidemokraattista valtavirtaa edistyksellisempinä pitävät voimat havittelevat yhteisestä hyvinvoinnista voimaa hakevaa tulevaisuusvisiota, katseet on käännettävä Eurooppaan ja heräämiseen eurooppalaisen kansankodin rakentamiseen.
Juna näyttäisi kuitenkin kulkevan kokonaan toisenlaiseen suuntaan. Oletettu valo edessä saattaa olla samaa raidetta vastaantuleva megakone täydellisen taloudellisen polarisoitumisen, sodan, ympäristökatastrofin tai hillittömän suurten kansainvaellusten muodossa. Jokaisen on mielessään ratkaistava, selvitäänkö suurista rytinöistä softalla vai raudalla.
torstai 13. huhtikuuta 2017
tiistai 11. huhtikuuta 2017
Ei aihetta hötkyilyyn
Kevään 2017 kunnallisvaalit on siis käyty ja tulokset ovat tiedossa. Kertaamatta niitä totean vain, että se kaupallistamisen ja hallinnollisen etäännyttämisen ilmapiiri, joka saa ilmauksensa ns. SOTE-hankkeessa, on kunnallisvaaleista huolimatta edelleen vahvoilla, toteutetaanhan tätä suurta hanketta edellisten eduskuntavaalien tulosten pohjalta.
Uusien valtuutettujen kannalta tämä merkitsee jo vähintäänkin kolmekymmentä vuotta kestänyttä yksityiseen säästämisfilosofiaan pohjautuvan asenteen kärjistymistä, jonka mukaan julkisista palveluista on otettava 'löysät pois', on säästettävä, sopeutettava, löydettävä uusia, taloudellisesti edullisempia ratkaisuja. Uudelle kunnanvaltuutetulle tämä merkitsee raskasta sopeutumista omien palveluun ja resursseja vaativien visioiden rajaamiseen, työntämiseen taka-alalle, Ei tullut takkia, yritetään tehdä liivit. Ei taida tulla liivejäkään.
Sosialidemokratian kannalta voidaan nyt todeta 115 vuotta vanhan ja tähän saakka kestäneen Forssan vuoden 1903 kunnallispoliittisen ohjelman pohjan lopullista romuttumista. Kunta ei ole enää se, joka ottaa täyden, kansanvaltaisen ja hallinnollisesti avoimen vastuun kuntalaisen sosiaalisesta ja terveydellisestä hyvinvoinnista. Vastuu siirtyy hallinnollisesti askelta etäämmälle olevalle maakunnalle. Resursseista ei enää päätetä itsenäisen veronkannon muodossa, rahat tulevat etukäteen mitoitettuna, tällä kertaa kolmen miljardin säästötavoitteella valtiolta maakunnille. Palvelujen järjestäjänä ei ole enää välttämättä kansanvaltaan perustuva hyvinvointivaltio, julkisyhteisö, vaan kuvaan astuu mukaan pakotettu vapaa valinta, palveluiden kaupallistaminen.
Euroopan Unionin takavuosina kaavaileman läheisyysperiaatteen, kunnallisten palvelujen muodossa toteutetun subsidiariteetin sijaan siirrytään askelta etäämmälle, maakunnille delegoituun sosiaali- ja terveystoimeen.Palveluista päättävällä hallinnolla on askelta pidempi matka palvelun tarvitsijaan. Maakuntahallinnossa olevan ei tarvitse koskaan nähdä palvelun tarvitsijaa. Hän päättää asiasta useimmiten konkreettisen kokemuksen ja tiedon sijasta muiden perusteiden kuin asiakkaan kokeman tarpeen ja toiveiden pohjalta.
Tämä tarkoittaa mielestäni kaupallisen asennoitumisen ja suuntautumisen vahvistumista palvelun toteuttamista koskevassa tilanteessa. Asiakkaan tarpeita ja niiden pohjalta tehtäviä toimia arvioidaan yhtäältä julkiselle sektorille asetettavien säästötavoitteiden, kustannusten vähentämisen lähtökohdasta. Kaupallisella puolella tämä tapahtuu puolestaan voiton tavoittelun maksimoimisen näkökulmasta. Nämä resursseihin liittyvät kaupalliset arvot ovat koko ajan mukana puntarissa, kun palvelun laadusta ja toteuttamisesta päätetään.
Kaupallinen suuntautuminen on sanan sosiaalipsykologisessa mielessä Frankfurtin koulukunnan Erich Frommin mukaan 1800- ja 1900-luvun mukanaan tuoma uusi, epäproduktiivinen asenneilmapiiri. Se kilpailee epäproduktiivisuudessa autoritaaristen, väkivaltaisten ja destruktiivisten lähestymistapojen kanssa samassa sarjassa. Produktiivinen, biofiilinen, elämää ylläpitävä lähestymistapa on jotakin kokonaan muuta. Siinä läheisyys, konkreettinen kokemus, elämyksellisyys ja toiminnallinen eheys ovat toimien keskiössä.
Olin kuulevinani kunnallisvaalien kommentaattorien suusta, että sosialidemokratialta vaalien vaatimattoman menestyksen johdosta vaaditaan nyt uudistumista, uudelleenasennoitumista, uusien näkökulmien löytämistä. Pitäisi siis ilmeisesti siirtyä sosiaalisesta softasta kaupallisuuden kovaan rautaan.
Lisääntyvän kaupallisuuden suunnasta sosialidemokratialla ei mielestäni ole mitään erityisen hedelmällistä suuntaa löydettävissä. Poliittisten arvojen ja strategian kannalta kysymys on enimmäkseen torjuntavoitoista, kriittisestä analyysista ja viime kädessä euroopan- ja maapallonlaajuisesta historiallisesta ponnistelusta kohden produktiivisempia, palvelun tarvitsijan ja niitä toteuttavan ihmisen ja hänen luomansa koneiston omaehtoisuutta aidosti toteuttavaa toimintaa.
Tämä sama strategiavaatimus koskee tietenkin myös vihreitä, vasemmistoliittoa, kristillisiä, perussuomalaisia, keskustan väkeä maaseudulla, suurinta - ylivomaisesti suurinta - osaa kaikista palvelun tarvitsijoista ja toteuttajista.
Ikääntyvän hyvinvointivaltion rakentajan, pohjoismaisesta kansankotiajattelusta viehtyneen toimijan kannalta valliseva suuntaus merkitsee tavoitteiden siirtymistä poliittisen horisontin taakse, kauas tulevaisuuteen. Sitä en minäkään enää ole näkemässä - mitä suurimalla todennäköisyydellä.
Ei siis ole aihetta poliittiseen hötkyilyyn, kiihkeään hyppäämiseen mukaan kaupallisia, ihmisestä etäämmällä olevia ratkaisuja toteuttamaan. Se ei merkitse kuitenkaan henkistä passiivisuutta, vaan herkeämätöntä harjoitusta demokratian toteuttamiseksi elämäntapana.
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana,
Kunnallisvaalit,
Sosialidemokratia,
Sote
torstai 23. maaliskuuta 2017
Olet mahdollisuus
Joogaguruni Nithyananda lähetti terveisiä:
Ihminen on siemen, mahdollisuus. Ei ihminen synny valmiina. Kuvitelma valmiudesta ei ole totta. Olet siemen, olet liian tärkeä jätettäväksi sellaisekseen. Ei työpaikka ja avioliitto tee sinua valmiiksi. Jos kuvittelet itsesi valmiiksi, olet kuollut. Elämä ei ole sinulle enää tarjolla.
Älä tee sellaista rikosta itseäsi kohtaan että kuvittelet itsesi valmiiksi. Kehittele koko ajan uusia ideoita, ajattelutapoja, seikkailuja, koska ihminen on siemen, mahdollisuus. Sinun on kehityttävä. Olet muutakin kuin sisäelimesi, kehosi, ulkoinen olemuksesi. Olet suuri mahdollisuus.
Älä tee sellaista rikosta itseäsi kohtaan että kuvittelet itsesi valmiiksi. Kehittele koko ajan uusia ideoita, ajattelutapoja, seikkailuja, koska ihminen on siemen, mahdollisuus. Sinun on kehityttävä. Olet muutakin kuin sisäelimesi, kehosi, ulkoinen olemuksesi. Olet suuri mahdollisuus.
Fyysisen todellisuuden ensimmäinen fakta on, että olet mahdollisuus, et lopputulos. Mitään ei ole vielä saatettu päätökseen, olet keskellä elämää. Olet tulevaisuuden mahdollisuus. Olet uuden elämän ja sen sisällön mahdollisuus. Niin kauan kuin jaksamme hengittää, me kannamme tätä mahdollisuutta mukanamme.
Et ole valmis, lopullinen pakkaus, olet siemen hedelmällisessä maaperässä. Elämä on mahdollisuus. Kaikki sisältäsi tulevat ajatukset sinun on täydellistettävä, tehtävä kokonaiseksi, kasvatettava täysiin mittoihinsa.
Katso sisällesi, kuinka monia kertoja suljit mahdollisuuden oven itseltäsi. Voit olla edustava, voit näyttää valmiilta, voit pitää itseäsi valmiina tuotteena. Kun annat rahaa, halaat, haluat vain osoittaa olevasi jo valmis.
En saarnaa tuomiopäivästä, vaan buuminpäivästä! ("Not for doomday but foor boomday) Sinun pitää sisäistää shakti pada, suuri mahdollisuus sisälläsi.
Jos olet tullut tulokseen että olet valmis, olet jo kuollut, riippumatta iästäsi tai asemastasi. Muista, että olet mahdollisuus. Se on Nithyananda voimasanoma. Vaikka olisit 97 ja sinulla olisi kymmenen lastenlastenlastenlasta, olet vieläkin mahdollisuus. Se on ensimmäinen asia joka sinun on sisäistettävä. Sinä olet mahdollisuus. Shakti pada.
Toinen sanoma: Kaikki mahdottomuudet, rajoittavat, tuhoisat, destruktiiviset mielikuvat jotka rajoittavat voiman manifestointiasi, ovat kuolleita. Jos laiskuus tai ikävystyminen, väsymys tai haluttomuus rajoittavat Sinua, kaikki nämä rajoitukset ovat kuolleita jotka on murrettava. Ne eivät ole elävä osa Sinua. Ne eivät ole osa elinmekanismiasi.
Kaikki minkä luulet pysäyttävän sinut, olkoon se fysiikkasi, henkiset ulottuvuutesi, elämänhalusi, ovat kuolleita. Ne eivät voi pysäyttää sinua, jos itse niin päätät. Älä anna sielusi hyväksyä kuolleita, elottomia ulottuvuuksia. Elämä ei voi edistyä lähtökohtaisesti elotonta suosivassa . Tapasi ja totumuksesi eivät omaa itsenäistä elämää, voit polttaa ne pois mielestäsi ja vahvistaa todellista elämääsi. Sinun tulee vain tiedostaa, että tapasi saattavat olla kuolleita ja että Sinun on pyrittävä niistä eroon. Älä kanna mukanasi myrkyllisiä ajatuksia, tunteita tai tekoja. Moderni psykiatria on pääosin tällaista toksista lääketiedettä. Yrität löytää ratkaisuja, pyörit vuoteessasi. Löydät kaikkea muuta kuin todellisia ratkaisuja vahingollisiin tapoihisi. Toksisen psykiatrian tarkoituksena on pitää sinut jatkuvassa kontrollisssa, "asiakkaana". Pakotetut ajatustottumukset ja pakotetut toiminnot eivät edustaa elämää ollenkaan. Uskoessasi niihin - tai luopuessasi niistä sinun oma toimintasi on elävää, itsenäistä ja tottumuksistasi riippumatonta.
Tahtosi antaa toiminnallesi elämän. Jos heität huonot, toksiset tapasi pois, elämäsi vain vahvistuu. Tahtosi on elävä organismi, elävä mekanismi, elävä periaate. Jos tahtosi lakkaa antamasta tottumuksellsi valtaa, nuo tottumukset kuolevat pois eikä niillä ole valtaa sinun ylitsesi.
Kaikki minkä luulet pysäyttävän sinut, olkoon se fysiikkasi, henkiset ulottuvuutesi, elämänhalusi, ovat kuolleita. Ne eivät voi pysäyttää sinua, jos itse niin päätät. Älä anna sielusi hyväksyä kuolleita, elottomia ulottuvuuksia. Elämä ei voi edistyä lähtökohtaisesti elotonta suosivassa . Tapasi ja totumuksesi eivät omaa itsenäistä elämää, voit polttaa ne pois mielestäsi ja vahvistaa todellista elämääsi. Sinun tulee vain tiedostaa, että tapasi saattavat olla kuolleita ja että Sinun on pyrittävä niistä eroon. Älä kanna mukanasi myrkyllisiä ajatuksia, tunteita tai tekoja. Moderni psykiatria on pääosin tällaista toksista lääketiedettä. Yrität löytää ratkaisuja, pyörit vuoteessasi. Löydät kaikkea muuta kuin todellisia ratkaisuja vahingollisiin tapoihisi. Toksisen psykiatrian tarkoituksena on pitää sinut jatkuvassa kontrollisssa, "asiakkaana". Pakotetut ajatustottumukset ja pakotetut toiminnot eivät edustaa elämää ollenkaan. Uskoessasi niihin - tai luopuessasi niistä sinun oma toimintasi on elävää, itsenäistä ja tottumuksistasi riippumatonta.
Tahtosi antaa toiminnallesi elämän. Jos heität huonot, toksiset tapasi pois, elämäsi vain vahvistuu. Tahtosi on elävä organismi, elävä mekanismi, elävä periaate. Jos tahtosi lakkaa antamasta tottumuksellsi valtaa, nuo tottumukset kuolevat pois eikä niillä ole valtaa sinun ylitsesi.
Tunnisteet:
Jooga,
Upanishads
Linkittämään...
Yksi
mielenkiintoisimpia piirteitä tietokoneen käytössä on
mahdollisuus linkittää taustatietoa omiin kertomuksiin muualta
internetin ihmeellisestä maailmasta. Se tapahtuu maalaamalla,
kopioimalla ja liittämällä. Mielenkiintoista netissä olevaa
artikkelia luettaessa ei ole kuitenkaan käytössä Wordin,
LibreOfficen tai muun tekstinkäsittelyohjelman ikkunaa, jossa
näkyvät kopioimisen ja liittämisen kuvakkeet. Miten ne saa
käyttöönsä?
Tällöin
joudutaan turvautumaan jo kolmekymmentä vuotta sitten käytössä
olleeseen Dos-menetelmään, joka on kyllä kirjainyhdistelminä
merkitty tekstinkäsittelyohjelmienkin kuvakkeiden viereen. Ne vain
täytyy joko painaa mieleen tai kirjoittaa muistiin, jotta
tarvittaessa voi niitä käyttää.
Linkki
löytyy uutisen tai kuvan sisältävän nettisivun ylälaidasta. Se
alkaa usein kirjaimilla http://www
ja esimerkiksi Helsingin Sanomien hakusivu on muotoa
http://www.hs.fi/lehdet/.
Jos haluaa linkittää tämän sivun omaan kirjoitukseen, tuo linkki
on ”maalattava”, joka tarkoittaa sen kopioimista. Hiiren avulla
sen voi vetää siniseksi tai usein jo tätä url-osoitetta sen
rivillä napsauttamalla koko osoite muuttuu siniseksi, jollon se on
kopioitavissa.
Kopioimisen
komento näppäimistöllä on vasemmassa alanurkassa oleva
Ctrl-näppäin plus c-kirjain, joka tarkoittaa tässä
englanninkielistä kopioi-sanaa eli copy; Ctrl+c-yhdistelmä
tarkoittaa siis kopioimista. Paina CTRL-näppäin alas ja näpäytä
kevyesti c-kirjaimen näppäintä. Nyt tietokone muistaa tämän
siniseksi aktivoidun osoiterivin ja se on siirrettävissä juttusi
yhteyteen.
Kun
siirryt omaan kirjoitukseesi vaikkapa sähköpostissa, voit nyt
liittää kyseisen osoitteen omaan juttuusi. Komento on Ctrl+v ja se
tuo valitun osoiterivin kirjoitukseesi – eikä ainoastaan sitä:
koko valitun sivun aineisto siirtyy soitteen mukana oman aineistosi
liitteeksi.
Kun
siirrät hiiren sivullesi liitetyn linkkiosoitteen perään ja
napsautat enter-näppäintä, linkin väri muuttuu siniseksi ja se on
silloin aktivoitu. Kun nyt painat ctrl näppäintä ja siirrät
kirjoituskursorin eli hiirellä aikaansaatavan pystyviivan osoitteen
päälle, se muuttuu kämmenen kuvaksi ja silloin linkki on
avattavissa. Juttuusi on tullut hieno lisäosa kopioimasi
internetosoitteen avulla!
Kopioitu
internetosoite ei häivy, vaikka kirjoittaisit sen aktiivisena eli
sinisenä ollessa kokonaan uudelleen. Voit kokeilla asiaa
kirjoittamalla sinisenä eli aktiivisena olevan tekstin keskelle
uuden nimen linkille, esimerkiksi: Tässä tärkeä linkki
kirjoitukseeni! Ylimääräiset kirjaimet voit pitkistä
linkeistä poistaa niin alusta kuin lopustakin. Pääasia että
linkkiä uudelleen nimettäessä se pysyy koko ajan aktivoituna –
eli sinisenä.
Linkittäminen
on mitä tärkein toiminto sisältöjä luotaessa. Sitä on
helpotettu nykyään myös siten, että lehdessä olevan uutisen tai
muun kirjoituksen vieressä on jo valmiina Facebookin F-kirjain tai
Twitterin lintusymboli. Nämä luovat itse kyseisen linkin ja pääset
suoraan kirjoittamaan lisätekstiä esim. valitsemallesi
Facebook-sivulle, ensisijaisesti omalle sivullesi.
Linkin
tekemistä kannattaa harjoitella! Tarkoitus on tuottaa sisältöjä,
muistelmia, mielipiteitä ja tallentaa tärkeinä pitämiäsi aiheita
vaikkapa tekstiasiakirjaan tai itsellesi lähettämääsi
sähköpostiin – sekin on mahdollista! EKL-Werkkoviestijät
linkittävät säännöllisesti tärkeinä pitämiään asioita
Facebook-sivulleen. Edunvalvonta, sosiaali- ja terveysasiat, ravinto
ja elämäntapa sekä tietotekniikka ovat siellä säännöllisesti
ja hyvin edustettuina.
Eikun
linkittämään!
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana
lauantai 18. maaliskuuta 2017
Takaisin neuvolaan?
Neuvola, äitiysneuvola, lastenneuvola, synnytysvalmennus, äitiyspakkaus, neuvonta elämän suurissa käännekohdissa - se taitaa olla yksi satavuotiaan Suomen suurista, edistyksillisistä, asenneilmastoa kuvaavista kehityslinjoista. Kolminkertainen hurraa-huuto ja lakin heitto ilmaan tälle luonnolliselle piirteelle kotimaassamme!
Olisiko neuvolatoiminnassa edelleen kehittämismahdollisuuksia? Tämän tehtävän jätän nuorten perheiden, äitien ja isien sekä heidän neuvonnastaan vastuussa olevien mietittäväksi. Sen sijaan ottaisin tässä pohdittavaksi sen suuren joukon, joka on kaikenlaisen nopean muutoksen keskellä tulossa lapseksi uudelleen: ikäihmiset, vanhukset, työelämänsä jo päättäneet emeritus-kansalaiset - kuten tapaan tuota ikäkautta ja ihmisiä kuvata.
Erityisesti tietotekniikan kanssa ikääntyvät ihmiset kokevat joutuvansa vaikeuksiin. Internetin uusi maailma ja siihen sisäänrakennetut toiminnot ja palvelut ovat edelleenkin suhteellisen nuori ilmiö. Kun itse olin jäämässä työeläkkeelle parikymmentä vuotta sitten, Windowsin Wordit ja sähköpostit olivat juuri tulossa kuvaan mukaan. Työelämässä ehdin juuri ja juuri pääsemään mukaan ensimmäisille tekstinkäsittelykursseille ja käyttämään toimiston sisäistä postia. Internet oli toki olemassa, mutta sen käyttäminen sovellutusten ja sisältöjen tuottamiseen oli vielä lähes puhdasta mielikuvitusta, nörttien puuhastelua.
Monet ikäiseni - ja nuoremmatkin - eivät katsoneet tarpeelliseksi ryhtyä opiskelemaan tietokoneen käyttöä. Pärjään ilmankin, en keksi mitään järkevää käyttöä, palvelut pelaavat ilman tietokonettakin, sanottiin.
Tänä päivänä tilanne on jo kokonaan toinen. Nettiyhteys on mitä luonnollisin asia. Jos menet ostamaan puhelinta ja sanot että et halua siihen internetyhteyttä, kysytään miksi? Puhelin pelkkänä puhelimena alkaa jo unohtua nuoremman polven muistista. Kun taas vanhemmalle ihmisille lyödään kaupassa internet-puhelin käteen, hän on ihmeissään laitteen monista, hänelle täysin tuntemattomista toiminnoista. Neuvonta tässä suhteessa on lapsenkengissä ja kaupalliset tarjoajat eivät ole juurikaan kiinnostuneita neuvonnan järjestämisestä muutoin kuin kovaa maksua vastaan. Härpäkkeen kaupaksi saanti on toteutunut - ja se riittäköön. Hyvin tiedetään, että se ei riitä.
Tilannetta on yritetty tietotekniikkaan mukaan päässeen seniorisukupolven toimesta ratkoa vapaaehtoistoiminnalla. On syntynyt paikallisia ja alueellisia ryhmiä, jotka antavat vapaaehtoista, maksutonta tukea ikätovereilleen tietokoneenkäytössä. On syntynyt eettisiä sääntöjäkin, kuten esimerkiksi juuri se että neuvonnan tulee olla vapaaehtoista ja maksutonta. Neuvontatehtävä on palveluntarjoajien (Windows, Apple, Google, Linux) ja tekniikkavaihtoehtojen (pöytätietokone, läppäri, tabletti, nettipuhelin, navigaattorit) ja ohjelmasovellutusten (MicrisoftOffice, LibreOffice tai Google dokumentit jne.) myötä kasvamassa huikeasti yli vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksien. Kun kuvaan liittyy myös palveluntarjoajien raadollisen kova kilpailu taivasosuuksista pilvipalveluissa, hakkereiden ja huijaajien jatkuvasti lisääntyvät ja usein onnistuvat yritykset rahastaa heikkotaitoista ja harmaantuvaa kansaa, joutuu kysymään: voiko näin tärkeän ulottuvuuden jättää pelkästään vapaaehtoisvoimin ja - ikääntyvien kohdalla - pelkän hyväntahtoisuuteen perustuvan 'vierihoidon' varaan?
Edellämainittu "vierihoidon" käsite tässä yheydessä on yksi vuonna 2001 perustetun EKL-Werkkoviestijöiden toiminnallisista sovellutuksista. Järjestetään muutaman päivän tai viikonkin mittaisia vierihoitotapahtua, joissa yritetään avata ja harjoitella tietotekniikkaan liittyviä sovellutuksia niin pitkälle, että opastettava pääsisi alkuun itsenäisessä tietokoneensa ja netin mahdollisuuksien käytössä.
EKL-Werkkoviestijöillä on ollut myös Eläkkeensaaja-lehdessä vuosia erityinen "Nettineuvola" -palsta, jolla on annettu ensiapua ja kallisarvoisia vinkkejä tietokoneen käytössä. Kun tehtävän laajuus ja monimutkaistuminen ovat vain lisääntymään päin, kysyn nyt tässä yhteydessä: eikö "nettineuvolasta" ja siihen liittyvästä monipuolisesta opastuksesta tulisi kehittää uusi yhteiskunnallinen palvelumuoto? Ja jos tulisi, millaisia muotoja se voisi saada?
Ikäihmisten nettineuvonta pitää sisällään monia sosiaaliseen, terveyteen, oppimiseen ja elämänlaatun liittyviä tekijöitä, jotka edellyttävät toimintarakenteen luomista ja yhdistämistä jo nyt annettavien palvelujen kokonaisuuteen. Ihanteellista olisi, jos tässä työssä löytäisivät sekä kodinhoitoa, kotiavustusta ja muita myös ikäihmisille suunnattuja palveluja toteuttavat tahot toisensa. Osaava ikätoveri on usein parempi ja luotetumpi ¨vierihoitaja¨ kuin kiireinen, muitakin palvelutehtäviä suorittava henkilö. Molempia tarvitaan eikä tätä tehtävää pidä autorisoida muodollisen koulutuksen saaneiden tehtäväksi. Juuri vanhemmalla ikäpolvella on elämänkokemuksen ja ¨vapaan sivistystien¨ mukanaan tuomaa aitoa osaamista sekä tekniikassa että sosiaalisissa suhteissa. Eikä ole väärin, että lähellä köyhyysrajaa ponnistelevalle aktiiville emeritus-kansalaiselle myös maksetaan tästä taidosta - tai oikeastaan taitopaketista.
Erityisesti julkisella sektorilla toimivan ammattiyhdistysliikkeen tulisi ottaa vakavasti pohdittavaksi tietokoneen, siis puhelinten, läppäreiden, tablettien, sähköhellojen, mikroaaltouunien, pesukoneiden ja sähköisten ilmoitustaulujen käytön opettamisen saaminen palveluja suorittavien henkilöiden toimenkuvaan. Tunti päivässä uuden tekniikan parissa auttaisi asiaa vanhenevaa tietokoneenkäyttäjää jo merkittävästi.
Selvää on että tällaisesta työstä on maksettava palkkaa ja että tähän työhön on varattava myös työaikaa. Kysymys on hyvinvointiyhteiskunnan uudesta palvelusta ja avun tarpeessa olevan sukupolven auttamisesta pääsemisessä vielä kerran siivilleen elämänkokemuksensa, taitojensa ja tietojensa välittämisessä internetpalveluiden ihmeellisessä maailmassa.
Pidän tätä tärkeänä kunnallispoliittisena tavoitteena ja uusien valtuutettujen tulisi jo nyt pohtia tällaisen toiminnan mahdollistamista. Tämä olisi tärkeää senkin vuoksi, kun kaupalliset yritykset - esimerkiksi nykyinen ruohoa leikkaava ja ravintopalveluja tarjoava Posti - aikovat ruveta kuskaamaan jopa kaljaa koteihin vaipoissa olevien vanhusten viimeisten kuukausien ja vuosien viihdykkeeksi.
Me tarvitsemme edistyksellisiä, hyvinvointiyhteiskunnan uusia visioita, palveluja tarjoavia ratkaisuja. Sellainen voisi olla julkinen palvelu nimeltä "Nettineuvola" moninaisine toimintamuotoineen, palveluineen ja sovellutuksineen?
Millainen olisi Nettineuvolan hakkereita, viruksia ja kaupallisia päällekäyjiä vastaan suunnattu rokotusohjelma?
Olisiko neuvolatoiminnassa edelleen kehittämismahdollisuuksia? Tämän tehtävän jätän nuorten perheiden, äitien ja isien sekä heidän neuvonnastaan vastuussa olevien mietittäväksi. Sen sijaan ottaisin tässä pohdittavaksi sen suuren joukon, joka on kaikenlaisen nopean muutoksen keskellä tulossa lapseksi uudelleen: ikäihmiset, vanhukset, työelämänsä jo päättäneet emeritus-kansalaiset - kuten tapaan tuota ikäkautta ja ihmisiä kuvata.
Erityisesti tietotekniikan kanssa ikääntyvät ihmiset kokevat joutuvansa vaikeuksiin. Internetin uusi maailma ja siihen sisäänrakennetut toiminnot ja palvelut ovat edelleenkin suhteellisen nuori ilmiö. Kun itse olin jäämässä työeläkkeelle parikymmentä vuotta sitten, Windowsin Wordit ja sähköpostit olivat juuri tulossa kuvaan mukaan. Työelämässä ehdin juuri ja juuri pääsemään mukaan ensimmäisille tekstinkäsittelykursseille ja käyttämään toimiston sisäistä postia. Internet oli toki olemassa, mutta sen käyttäminen sovellutusten ja sisältöjen tuottamiseen oli vielä lähes puhdasta mielikuvitusta, nörttien puuhastelua.
Monet ikäiseni - ja nuoremmatkin - eivät katsoneet tarpeelliseksi ryhtyä opiskelemaan tietokoneen käyttöä. Pärjään ilmankin, en keksi mitään järkevää käyttöä, palvelut pelaavat ilman tietokonettakin, sanottiin.
Tänä päivänä tilanne on jo kokonaan toinen. Nettiyhteys on mitä luonnollisin asia. Jos menet ostamaan puhelinta ja sanot että et halua siihen internetyhteyttä, kysytään miksi? Puhelin pelkkänä puhelimena alkaa jo unohtua nuoremman polven muistista. Kun taas vanhemmalle ihmisille lyödään kaupassa internet-puhelin käteen, hän on ihmeissään laitteen monista, hänelle täysin tuntemattomista toiminnoista. Neuvonta tässä suhteessa on lapsenkengissä ja kaupalliset tarjoajat eivät ole juurikaan kiinnostuneita neuvonnan järjestämisestä muutoin kuin kovaa maksua vastaan. Härpäkkeen kaupaksi saanti on toteutunut - ja se riittäköön. Hyvin tiedetään, että se ei riitä.
Tilannetta on yritetty tietotekniikkaan mukaan päässeen seniorisukupolven toimesta ratkoa vapaaehtoistoiminnalla. On syntynyt paikallisia ja alueellisia ryhmiä, jotka antavat vapaaehtoista, maksutonta tukea ikätovereilleen tietokoneenkäytössä. On syntynyt eettisiä sääntöjäkin, kuten esimerkiksi juuri se että neuvonnan tulee olla vapaaehtoista ja maksutonta. Neuvontatehtävä on palveluntarjoajien (Windows, Apple, Google, Linux) ja tekniikkavaihtoehtojen (pöytätietokone, läppäri, tabletti, nettipuhelin, navigaattorit) ja ohjelmasovellutusten (MicrisoftOffice, LibreOffice tai Google dokumentit jne.) myötä kasvamassa huikeasti yli vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksien. Kun kuvaan liittyy myös palveluntarjoajien raadollisen kova kilpailu taivasosuuksista pilvipalveluissa, hakkereiden ja huijaajien jatkuvasti lisääntyvät ja usein onnistuvat yritykset rahastaa heikkotaitoista ja harmaantuvaa kansaa, joutuu kysymään: voiko näin tärkeän ulottuvuuden jättää pelkästään vapaaehtoisvoimin ja - ikääntyvien kohdalla - pelkän hyväntahtoisuuteen perustuvan 'vierihoidon' varaan?
Edellämainittu "vierihoidon" käsite tässä yheydessä on yksi vuonna 2001 perustetun EKL-Werkkoviestijöiden toiminnallisista sovellutuksista. Järjestetään muutaman päivän tai viikonkin mittaisia vierihoitotapahtua, joissa yritetään avata ja harjoitella tietotekniikkaan liittyviä sovellutuksia niin pitkälle, että opastettava pääsisi alkuun itsenäisessä tietokoneensa ja netin mahdollisuuksien käytössä.
EKL-Werkkoviestijöillä on ollut myös Eläkkeensaaja-lehdessä vuosia erityinen "Nettineuvola" -palsta, jolla on annettu ensiapua ja kallisarvoisia vinkkejä tietokoneen käytössä. Kun tehtävän laajuus ja monimutkaistuminen ovat vain lisääntymään päin, kysyn nyt tässä yhteydessä: eikö "nettineuvolasta" ja siihen liittyvästä monipuolisesta opastuksesta tulisi kehittää uusi yhteiskunnallinen palvelumuoto? Ja jos tulisi, millaisia muotoja se voisi saada?
Ikäihmisten nettineuvonta pitää sisällään monia sosiaaliseen, terveyteen, oppimiseen ja elämänlaatun liittyviä tekijöitä, jotka edellyttävät toimintarakenteen luomista ja yhdistämistä jo nyt annettavien palvelujen kokonaisuuteen. Ihanteellista olisi, jos tässä työssä löytäisivät sekä kodinhoitoa, kotiavustusta ja muita myös ikäihmisille suunnattuja palveluja toteuttavat tahot toisensa. Osaava ikätoveri on usein parempi ja luotetumpi ¨vierihoitaja¨ kuin kiireinen, muitakin palvelutehtäviä suorittava henkilö. Molempia tarvitaan eikä tätä tehtävää pidä autorisoida muodollisen koulutuksen saaneiden tehtäväksi. Juuri vanhemmalla ikäpolvella on elämänkokemuksen ja ¨vapaan sivistystien¨ mukanaan tuomaa aitoa osaamista sekä tekniikassa että sosiaalisissa suhteissa. Eikä ole väärin, että lähellä köyhyysrajaa ponnistelevalle aktiiville emeritus-kansalaiselle myös maksetaan tästä taidosta - tai oikeastaan taitopaketista.
Erityisesti julkisella sektorilla toimivan ammattiyhdistysliikkeen tulisi ottaa vakavasti pohdittavaksi tietokoneen, siis puhelinten, läppäreiden, tablettien, sähköhellojen, mikroaaltouunien, pesukoneiden ja sähköisten ilmoitustaulujen käytön opettamisen saaminen palveluja suorittavien henkilöiden toimenkuvaan. Tunti päivässä uuden tekniikan parissa auttaisi asiaa vanhenevaa tietokoneenkäyttäjää jo merkittävästi.
Selvää on että tällaisesta työstä on maksettava palkkaa ja että tähän työhön on varattava myös työaikaa. Kysymys on hyvinvointiyhteiskunnan uudesta palvelusta ja avun tarpeessa olevan sukupolven auttamisesta pääsemisessä vielä kerran siivilleen elämänkokemuksensa, taitojensa ja tietojensa välittämisessä internetpalveluiden ihmeellisessä maailmassa.
Pidän tätä tärkeänä kunnallispoliittisena tavoitteena ja uusien valtuutettujen tulisi jo nyt pohtia tällaisen toiminnan mahdollistamista. Tämä olisi tärkeää senkin vuoksi, kun kaupalliset yritykset - esimerkiksi nykyinen ruohoa leikkaava ja ravintopalveluja tarjoava Posti - aikovat ruveta kuskaamaan jopa kaljaa koteihin vaipoissa olevien vanhusten viimeisten kuukausien ja vuosien viihdykkeeksi.
Me tarvitsemme edistyksellisiä, hyvinvointiyhteiskunnan uusia visioita, palveluja tarjoavia ratkaisuja. Sellainen voisi olla julkinen palvelu nimeltä "Nettineuvola" moninaisine toimintamuotoineen, palveluineen ja sovellutuksineen?
Millainen olisi Nettineuvolan hakkereita, viruksia ja kaupallisia päällekäyjiä vastaan suunnattu rokotusohjelma?
Tunnisteet:
hyvinvointivaltio,
internet,
nettineuvola,
tietotekniikka,
vierihoito
perjantai 17. maaliskuuta 2017
Poliittinen ilmarinta
Ilmarinta eli pneumothorax merkitsee ilman pääsyä keuhkopussionteloon, jolloin alipaineisen keuhkopussin ja normaalipaineisen ilman välille syntyy yhteys. Seurauksena on ilmarinnan puoleisen keuhkon kasaanpainuminen. Keuhko ei tällöin sisäänhengitettäessä laajene eikä siten osallistu hengitystoimintaan. Yhdellä keuhkolla hengittäminen menettelee, mutta tehot ovat poissa ja pärjääminen aika-ajoin hankalaa. Tulee mieleen tuttuja henkilöitä, joiden panos mm. politiikkaan ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen olisi ollut ihan toista luokkaa, jos fyysinen kunto olisi antanut molempien keuhkojen toiminnan muodossa periksi.
Otin tämän analogian käyttöön tarkastellakseni satavuotta täyttävää Suomea ja ennenkaikkea Eurooppaa ja sen sisälle synnytettyä Euroopan Unionia. Me tarvitsemme täydessä hapessa olevaa Unionia, varsinkin kun lainsäädännöstämme väitetään jo 70 %:n tulevan Euroopan Unionin ja sen yhteydessä toimivien elinten kautta.
Rahapolitiikassa ja sen seurauksena myös talouspolitiikassamme olemme asettaneet Euroopan Unionin, Euroopan Keskuspankin ja Euroopan Investointipankin paljon vartijaksi. Kun äänestäen päädyimme EU:n jäsenvaltioksi ja konsensuspäätöksellä meidät tähän arvoyhteisöön hyväksyttiin, olemme lujin pariaatteellisin sitein mukana tässä yhteisössä. Jo ennen liittymistämme periaatteensa saanut Maastrichtin sopimus, jäsenyytemme aikainen Lissabonin sopimus sekä Europopan Keskuspankin ja Euroopan Investointipankin perustaminen ohjaavat toiminnallaan ja päätöksillään kaikkien jäsenmaiden toimintaa.
Markkinaehtoisuus tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Euroopan Unioni on keskeisillä välineillään kehittämässä markkinoiden Eurooppaa. Tämä tapahtuu siinä vahvassa uskossa, että markkinat luovat ostovoimaa, pitävät yllä kysyntää, vahvistuessaan vastaavat investoinneillaan kansalaisten tarpeisiin ja kilpaillessaan pitävät hintatason siedettävänä ja kilpailukykyisenä. Tämä on sen kertomus, "narratiivi" jota nykyisen hallituksemmekin politiikka keskeisiltä osiltaan seuraa. Kilpailukykysopimus on sovellutus tästä lähestymistavasta.
Euroopan Unionin erikoisuuksiin kuulu se, että vaikka tämä jo 1950-luvun alkupuolella Hiili- ja Teräsunionina syntynyt, toisen maailmansodan raunioille rakennettu yhteisö vannookin demokratian ja rauhan nimiin, se ei keskeisillä päätöksillään rakenna toimintaansa valtion ja jukisten laitosten varaan. Tässä suhteessa se eroaa selvästi pohjoismaisesta kansanvaltaisesta hyvinvointivaltiosta, jonka toiminnalliset rakenteet on perinteisesti ankkuroitu julkisiin rakenteisiin, niiden kansanvaltaiseen hallintoon ja demokratian vaatimaan avoimuuteen.
Tästä tulemmekin julkisten rakenteiden ja niiden käytössä olevan itsenäisen rahapolitiikan perustelu- ja lähestymistapaan. Yritysmaailma ei lopulta kykene luomaan ostovoimaa, vaan lähtökohtaisesti - jo ensimmäisestä kuviteltavissa olevasta liiketoimesta lähtien - tarvitsee ostovoimaa ja kysyntää voidakseen aloittaa toimintansa, voidakseen investoida ja voidakseen visioida oman toimintansa kehittymismahdollisuuksia.
Valtio ja julkinen yhteisö voi sen sijaan visioida ja luoda hankkeita, infrastruktuuria, palveluita ja - kuten hyvinvointivaltiomme hyvin osoittaa - mitä monipuolisimman verkoston yhä laadukkaampia palveluita. Tämä on rahapoliittisia välineitä käyttävän valtion ja julkisen sektorin erityispiirre: se vastaa tarpeisiin ja ostovoimaa vailla olevaan kysyntään luomalla resursseja ja käynnistämällä hankkeita. Koulutusjärjestelmän vahva perusta, mahdollisuus tekniseen ja sosiaaliseen, henkiseen erikoistumiseen rakentuu tälle resursseja generoivalle, yhteiseen mutta samalla pakolliseen valtiolliseen rakenteeseen. Me olemme ja pysymme suomalaisina - se on tämän suomalaisuuden myönteiseksi koettu, pakollinen puoli. Valtio olemme me - ja meidän on generoitava valtion kautta tarpeisiimme vastaavia hankkeita. Valtio todellakin pystyy siihen, kysymättä onko ostovoimaa. Pelkkä kulutuskysyntä riittää. Kuitenkin, tämä rahapoliitinen väline on Euroopan Keskuspankin - yksinomaan sen - käytössä.
Puhutaan tässä yhteydessä myös yhteiskuntavastuusta ja yritysvastuusta. Yhteiskuntavastuun kantamiselle on pyritty myös yrityksille asettamaan velvoitteita ja osoittamaan tehtäviä, joiden osalta niiden tulisi ottaa vastuuta yhteisten asioiden hoitamisessa.
Elinkeinoelämän - siis elinkeinoelämää hallinnoivan omistajanyrkin - suuntautumisena näyttää olleen yhteiskuntavastuun kiistäminen ja puhuminen pelkästään yritysvastuusta. Aloitteita ei näytä tulevan. Euroopan Unioni hengittää vaan yrityskeuhkollaan. Ideologinen painottaminen on painanut samalla toisen poliittisen keuhkon, valtion ja julkisen, kansanvaltaan perustuvan yhteisön kasaan. Euroopan Unionin keskeiset peruskirjan ja toteutettu politiikka edellyttävät, että yksikeuhkoiseksi puserretun Euroopan ja sen jäsenvaltioiden on juostava toisen keuhkon varassa yhä kovempaa, yhä määrätietoisemmin ja sitkeämmin, vaikka naama on jo selvästi hapenpuutteesta harmaana.
Miten tällaiseen tilanteeseen on ajauduttu? Miksi Eurooppaa ryhdyttiin tietoisesti rakentamaan lähes pelkästään markkinoiden varaan? Miksi jäsenvaltiot uskoivat niin vahvasti yksin markkinoiden ja kilpailevien yritysten kykenevän luomaan vaurautta ja turvaamaan lujan ja pysyvän rauhan maanosaan?
Euroopalla oli takanaan vuosikymmenien taistelu valtion varaan rakennettua ns. reaalisosialismia, sen proletariaatin diktatuuriksi nimitettyä yksinvaltaista ja julmasti kansalaisiaan kohtelevaa totalitarismia vastaan. Sosialidemokratia ei koskaan tunnustanut eikä tunnistanut yksinvaltaisen, ns. marxismi-leninismiin perustuvan neuvostojärjestelmän ja sen maailmanvalloituspolitiikan vastaavan liikkeen käsitystä demokraattisesti rakennetusta sosialismista.
Sosialidemokratian malliksi muodostui alunperin Ruotsista liikkeelle lähtenyt kansankotiajatus, jossa työväenvallan sijasta korostettiin jokaisen kansalaisen oikeutta ihmisyyteen ja hyvinvointiin. Keskieurooppalainen, vahvasti katolisiin perinteisiin perustuva toiminta- ja ajattelutapa ei tunnistanut myöskään pohjoismaista mallia itselleen sopivaksi, vaikka sitä salaa ja erityisesti korostamatta ihailtiinkin. Sen saavutukset puhuivat puolestaan - ja niiden pitäisi puhutella Euroopan Unionia edelleenkin.
Palaan nyt uudelleen yhdellä keuhkolla hengittämiseen ja laajennan tämän analogian Euroopan Unionin ja sen jäsenmaiden poliittiseen ilmapiiriin. Euroopan Unioni hengittää vain toisella keuhkollaan. Se uskottelee uppiniskaisesti ja läntisiin arvoihin vedoten rakentavansa demokraattista ja rauhaa ylläpitävää arvoyhteisöä. Ei haluta nähdä, että muuhun maailmaan verratuna kasvot alkavat poliittisen hapen puutteessa käydä yhä harmaammiksi. Pienikin kasvun merkki tulkitaan irratioanaalin toivorikkaasti menestystarinan alkumerkiksi.
Eurooppalaiselle sosialidemokratialle - ajattelen nyt tässä mm. juuri käydyn Hollannin vaalitulosta - tämä on vakava harkinnan ja uudelleenorientoitumisen paikka. Molemmat keuhkot on maanosassa saatava käyntiin, Eurooppan Unionin perusfilosofia, rauhasta ja demokratiasta on otettava vastuuta aktivoimalla myös kansanvaltaiset rakenteet, valtio ja julkinen sektori.
Viittaan vielä yhteen puutteeseen sosialidemokratian itsensä sisällä: miksi tästä sairaasta eurooppalaisesta tilanteesta ei osata vetää poliittisia, yhteiskunnallisia johtopäätöksiä? Minä haluaisin uskoa, että sosialidemokratia nostaa tämän poliittisesta ilmarinnasta kärsivän mantereen jaloilleen. Se edellyttää kuitenkin perustavaa laatua olevaa paradigman, perusasenteen muutosta, avointa ja ratkaisuja hakevaa mieltä.
Muuten mörkö tulee ja syö meidät!
Otin tämän analogian käyttöön tarkastellakseni satavuotta täyttävää Suomea ja ennenkaikkea Eurooppaa ja sen sisälle synnytettyä Euroopan Unionia. Me tarvitsemme täydessä hapessa olevaa Unionia, varsinkin kun lainsäädännöstämme väitetään jo 70 %:n tulevan Euroopan Unionin ja sen yhteydessä toimivien elinten kautta.
Rahapolitiikassa ja sen seurauksena myös talouspolitiikassamme olemme asettaneet Euroopan Unionin, Euroopan Keskuspankin ja Euroopan Investointipankin paljon vartijaksi. Kun äänestäen päädyimme EU:n jäsenvaltioksi ja konsensuspäätöksellä meidät tähän arvoyhteisöön hyväksyttiin, olemme lujin pariaatteellisin sitein mukana tässä yhteisössä. Jo ennen liittymistämme periaatteensa saanut Maastrichtin sopimus, jäsenyytemme aikainen Lissabonin sopimus sekä Europopan Keskuspankin ja Euroopan Investointipankin perustaminen ohjaavat toiminnallaan ja päätöksillään kaikkien jäsenmaiden toimintaa.
Markkinaehtoisuus tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Euroopan Unioni on keskeisillä välineillään kehittämässä markkinoiden Eurooppaa. Tämä tapahtuu siinä vahvassa uskossa, että markkinat luovat ostovoimaa, pitävät yllä kysyntää, vahvistuessaan vastaavat investoinneillaan kansalaisten tarpeisiin ja kilpaillessaan pitävät hintatason siedettävänä ja kilpailukykyisenä. Tämä on sen kertomus, "narratiivi" jota nykyisen hallituksemmekin politiikka keskeisiltä osiltaan seuraa. Kilpailukykysopimus on sovellutus tästä lähestymistavasta.
Euroopan Unionin erikoisuuksiin kuulu se, että vaikka tämä jo 1950-luvun alkupuolella Hiili- ja Teräsunionina syntynyt, toisen maailmansodan raunioille rakennettu yhteisö vannookin demokratian ja rauhan nimiin, se ei keskeisillä päätöksillään rakenna toimintaansa valtion ja jukisten laitosten varaan. Tässä suhteessa se eroaa selvästi pohjoismaisesta kansanvaltaisesta hyvinvointivaltiosta, jonka toiminnalliset rakenteet on perinteisesti ankkuroitu julkisiin rakenteisiin, niiden kansanvaltaiseen hallintoon ja demokratian vaatimaan avoimuuteen.
Tästä tulemmekin julkisten rakenteiden ja niiden käytössä olevan itsenäisen rahapolitiikan perustelu- ja lähestymistapaan. Yritysmaailma ei lopulta kykene luomaan ostovoimaa, vaan lähtökohtaisesti - jo ensimmäisestä kuviteltavissa olevasta liiketoimesta lähtien - tarvitsee ostovoimaa ja kysyntää voidakseen aloittaa toimintansa, voidakseen investoida ja voidakseen visioida oman toimintansa kehittymismahdollisuuksia.
Valtio ja julkinen yhteisö voi sen sijaan visioida ja luoda hankkeita, infrastruktuuria, palveluita ja - kuten hyvinvointivaltiomme hyvin osoittaa - mitä monipuolisimman verkoston yhä laadukkaampia palveluita. Tämä on rahapoliittisia välineitä käyttävän valtion ja julkisen sektorin erityispiirre: se vastaa tarpeisiin ja ostovoimaa vailla olevaan kysyntään luomalla resursseja ja käynnistämällä hankkeita. Koulutusjärjestelmän vahva perusta, mahdollisuus tekniseen ja sosiaaliseen, henkiseen erikoistumiseen rakentuu tälle resursseja generoivalle, yhteiseen mutta samalla pakolliseen valtiolliseen rakenteeseen. Me olemme ja pysymme suomalaisina - se on tämän suomalaisuuden myönteiseksi koettu, pakollinen puoli. Valtio olemme me - ja meidän on generoitava valtion kautta tarpeisiimme vastaavia hankkeita. Valtio todellakin pystyy siihen, kysymättä onko ostovoimaa. Pelkkä kulutuskysyntä riittää. Kuitenkin, tämä rahapoliitinen väline on Euroopan Keskuspankin - yksinomaan sen - käytössä.
Puhutaan tässä yhteydessä myös yhteiskuntavastuusta ja yritysvastuusta. Yhteiskuntavastuun kantamiselle on pyritty myös yrityksille asettamaan velvoitteita ja osoittamaan tehtäviä, joiden osalta niiden tulisi ottaa vastuuta yhteisten asioiden hoitamisessa.
Elinkeinoelämän - siis elinkeinoelämää hallinnoivan omistajanyrkin - suuntautumisena näyttää olleen yhteiskuntavastuun kiistäminen ja puhuminen pelkästään yritysvastuusta. Aloitteita ei näytä tulevan. Euroopan Unioni hengittää vaan yrityskeuhkollaan. Ideologinen painottaminen on painanut samalla toisen poliittisen keuhkon, valtion ja julkisen, kansanvaltaan perustuvan yhteisön kasaan. Euroopan Unionin keskeiset peruskirjan ja toteutettu politiikka edellyttävät, että yksikeuhkoiseksi puserretun Euroopan ja sen jäsenvaltioiden on juostava toisen keuhkon varassa yhä kovempaa, yhä määrätietoisemmin ja sitkeämmin, vaikka naama on jo selvästi hapenpuutteesta harmaana.
Miten tällaiseen tilanteeseen on ajauduttu? Miksi Eurooppaa ryhdyttiin tietoisesti rakentamaan lähes pelkästään markkinoiden varaan? Miksi jäsenvaltiot uskoivat niin vahvasti yksin markkinoiden ja kilpailevien yritysten kykenevän luomaan vaurautta ja turvaamaan lujan ja pysyvän rauhan maanosaan?
Euroopalla oli takanaan vuosikymmenien taistelu valtion varaan rakennettua ns. reaalisosialismia, sen proletariaatin diktatuuriksi nimitettyä yksinvaltaista ja julmasti kansalaisiaan kohtelevaa totalitarismia vastaan. Sosialidemokratia ei koskaan tunnustanut eikä tunnistanut yksinvaltaisen, ns. marxismi-leninismiin perustuvan neuvostojärjestelmän ja sen maailmanvalloituspolitiikan vastaavan liikkeen käsitystä demokraattisesti rakennetusta sosialismista.
Sosialidemokratian malliksi muodostui alunperin Ruotsista liikkeelle lähtenyt kansankotiajatus, jossa työväenvallan sijasta korostettiin jokaisen kansalaisen oikeutta ihmisyyteen ja hyvinvointiin. Keskieurooppalainen, vahvasti katolisiin perinteisiin perustuva toiminta- ja ajattelutapa ei tunnistanut myöskään pohjoismaista mallia itselleen sopivaksi, vaikka sitä salaa ja erityisesti korostamatta ihailtiinkin. Sen saavutukset puhuivat puolestaan - ja niiden pitäisi puhutella Euroopan Unionia edelleenkin.
Palaan nyt uudelleen yhdellä keuhkolla hengittämiseen ja laajennan tämän analogian Euroopan Unionin ja sen jäsenmaiden poliittiseen ilmapiiriin. Euroopan Unioni hengittää vain toisella keuhkollaan. Se uskottelee uppiniskaisesti ja läntisiin arvoihin vedoten rakentavansa demokraattista ja rauhaa ylläpitävää arvoyhteisöä. Ei haluta nähdä, että muuhun maailmaan verratuna kasvot alkavat poliittisen hapen puutteessa käydä yhä harmaammiksi. Pienikin kasvun merkki tulkitaan irratioanaalin toivorikkaasti menestystarinan alkumerkiksi.
Eurooppalaiselle sosialidemokratialle - ajattelen nyt tässä mm. juuri käydyn Hollannin vaalitulosta - tämä on vakava harkinnan ja uudelleenorientoitumisen paikka. Molemmat keuhkot on maanosassa saatava käyntiin, Eurooppan Unionin perusfilosofia, rauhasta ja demokratiasta on otettava vastuuta aktivoimalla myös kansanvaltaiset rakenteet, valtio ja julkinen sektori.
Viittaan vielä yhteen puutteeseen sosialidemokratian itsensä sisällä: miksi tästä sairaasta eurooppalaisesta tilanteesta ei osata vetää poliittisia, yhteiskunnallisia johtopäätöksiä? Minä haluaisin uskoa, että sosialidemokratia nostaa tämän poliittisesta ilmarinnasta kärsivän mantereen jaloilleen. Se edellyttää kuitenkin perustavaa laatua olevaa paradigman, perusasenteen muutosta, avointa ja ratkaisuja hakevaa mieltä.
Muuten mörkö tulee ja syö meidät!
Tunnisteet:
Eurooppa,
hyvinvointivaltio,
jälkineynesiläisyys,
Sosialidemokratia
tiistai 7. maaliskuuta 2017
Kosmisen tietoisuuden liike
Onko ihminen kosmisesti tietoinen elävä olento? Kysymys saattaa kuulostaa mystiikalta ja arkitodellisuuden ylittävältä tuulenhaistelulta. Sitä se varmasti onkin, jos ei yritetä avata sitä, mitä kosmisella tietoisuudella voitaisiin tarkoittaa. Lähden tässä tähän uhkarohkealta tuntuvaan pohdiskeluun.
Se pitänee aluksi todeta, että elävänä olentona ihminen on jokseenkin poikkeuksellinen, ei fyysisesti eikä biologialtaan, mutta henkisesti kylläkin. Kysymys on tietoisuudesta, sen monipuolisuudesta ja ulottuvuuksista - mutta samalla myös sen ristiriitaisuudesta elämään ja olemiseen liittyviä ongelmia ratkottaessa. Ihminen on todellakin paratiisista, vaistonvaraisesta luontoyhteydestä karkoitettu olento. Tuliset kerubit pitävän raamatun genesis-luvun mukaan huolta siitä, että paluuta paratiisiin ei ole. Ihmisen on pärjättävä niine ominaisuuksineen, mitä hänelle elämä on tähän mennessä antanut.
Ihminen on kasvien ja muiden eläinten tapaan tietoinen elämästään. Eläinkunta on elämänsä lisäksi tietoinen ulkoisesta todellisuudesta ja kasveista poiketen lisäksi ulkoisesta maailmasta, siitä todellisuudesta jossa on tultava toimeen. Eläinkunta on löytänyt biologisen lokeronsa, jossa se voi vaistopohjansa avulla selvitä ja jatkaa sukuaan. Ihminen poikkeaa kasveista ja muusta eläinkunnasta paitsi vaistopohjansa kuihtumisen ja köyhtymisen suhteen, myös toisessa mielessä: ihminen on tietoinen itsestään, sisäisestä todellisuudestaan, ajasta ja universumista, suuruudesta ja pienuudesta, universumista kohden mikrokosmosta ja universum(e)ista kohden laajenevaa maksimaalista todellisuutta.
Tämä tietoisuus itsestä ja muun eläinkunnan vastonvaraiset kyvyt ulottuvasta todellisuudesta tekee ihmisestä juuri poikkeuksellisen, aikaa ja paikkaa, materiaa ja henkeä pohdiskelevan kokonaisuuden. Kuinka pitkälle mikrokosmos ulottuu? Onko atomeja, neutroneja ja positroneja pienemmät hiukkaset, kvarkit materiaa vai pelkkää energiaa? Onko niillä fyysisiä ominaisuuksia? Vai ovatko tieto, energia ja materia alituisessa riippuvuussuhteessa keskenään? Cernissä Sveitsissä yritetään törmäyttää pienimpiä hiukkasia yhteen, jotta voitaisiin todistaa että ne ovat pohjimmiltaan ainetta. Tässä on ilmeisesti lähes 90%:sti onnistuttukin.
Tähtitiede on on ottanut huikaisevia askeleita eteenpäin avaruuden, universumin tutkimisessa ja popularisoimisessa. Tiedämme että lähellämme, 200 miljoonan valovuoden päässä on toinen linnunrataa muistuttava galaksi, Andromeda. Se on jopa havaittavissa pimeänä ja kirkkaana yönä sumuisena läiskänä linnunradan kupeessa. Tietoisuus siitä että galakseja on miljardeja ja että ne universumissa näyttävät kiihtyvällä vauhdilla etääntyvän, lienee merkki aikojemme alussa olleesta alkuräjähdyksestä.
Tietoisuus kosmisista ulottuvuuksista, materiasta, ajasta ja energiasta on juuri sitä kosmista ulottuvuutta, jota ihminen muusta eläinkunnasta poikkeavana lajina, nisäkkäänä kantaa mukanaan. Kehoomme se liittyy vain aivojemme valtavana kokona, mutta tietoisuus itse ei ole päällepäin näkyvä ominaisuus muutoin kuin informaation muodossa. Tietoisuus ei liity kokoon eikä ulkoiseen kauneuteen eikä edes terveydentilaan. Stephen Hawkins, eräs aikamme tunnetuimipia tiedemiehiä, yltää huikaiseviin analyyseihin sairauden aiheuttamasta rujoudestaan ja liikuntakyvyttömyydestään huolimatta.
Kun nyt sanon että juuri kosmisen tietoisuuden mahdollisuus ihmisessä on tärkeä ihmislajin yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa korostava tekijä, tarkoitan sillä kosmisen tietoisuuden mahdollisuuden avautumista ihmisessä ulkonäöstä, ihonväristä, fyysisestä koosta ja jopa iästä tai koulutuksestakin riippumatta. Tietoisuus ihmisessä olevista mahdollisuuksista on niin poikkeuksellista, että juuri näiden arvokkaiden ominaisuuksien varjeleminen ja kehittäminen on tärkein ihmiskunnan tehtävä. Puhuminen ihmisyydestä ja ihmisen mahdollisuuksien kunnioittamisesta irrottaa kosmisen tietoisuuden autoritaarisista, ihmistä alistavista ja rajoittavista rakenteista ja vaatii olosuhteita, joissa tämän tietoisuuden suunnattomat ja ilmeisesti alati vahvistuvat ominaisuudet pääsevät kukoistamaan.
Sota, materian ja informaation asettaminen tuhoamaan ihmisiä ja kosmisella tietoisuudella luotuja rakenteita, on kaiketi mitä kauhistuttavin, lopullinen tragedia ja samalla osoitus siitä, että kaikki emme ole vielä kasvaneet kosmisen tietoisuuden kantajiksi. Tässä suhteessa ihmislaji näyttää olevan edelleen kasvuvaiheessa, elämän ja kuoleman, tuhoutumisen ja havahtumisen välisessä vuorovaikutustilassa.
Voiko edelläsanotusta vetää yhteiskunnallisia, poliittisia johtopäätöksiä? Jos kosminen tietoisuus ymmärretään ihmisyyteen liittyvänä erikoispiirteenä, ilmeisesti voidaan. Ihmislajia ja sen kehitystä on suojeltava, sitä on herätettävä ja valistettava, jotta se huomaa itsessään olevan mahdollisuudet ja niiden käytön sekä visionääriseen harmoniaan yhtäällä - tai totaaliseen tuhoon ja kehitystarinan loppumiseen toisaalla.
Kysymys tässä suhteessa ei ole oikeasta eikä vasemmasta, kapitalismista tai sosialismista, uskonnosta tai uskonnottumuudesta. Kysymys on niistä ominaisuuksista, joita me useimmiten kuvittelemme avaruuden jossakin kolkassa olevalla toisenlaisella elämänmuodolla olevan: se ponnistelee todennäköisesti yhtenäisenä ja määrätietoisena kosmisen ulottuvuuden mahdollisuuksien realisoimiseen. Kohden tätä universaalin tietoisuuden tilaa, jota kanadalainen kirjailija Rickhard Maurice Brucke on 1920-luvulla kirjoittamassaan kirjassa avannut, on ihmislajin yhä määrätietoisemmin ponnisteltava. Edessä on uskomaton määrä mahdollisuuksia - sekä hyvään että pahaan.
Tapanani on poliitisesti ja yhteiskunnallisesti aktiivisena ihmisenä kirjoittaa ja puhua myös politiikasta ja sukuperinnökseni luokiteltavasta sosialidemokratiasta. Sanoisin aamuvarhaiseen mietiskelyyni perustuvalla tuntumalla, että sosialidemokratian tulee olla kosmisen tietoisuuden liike.
Se pitänee aluksi todeta, että elävänä olentona ihminen on jokseenkin poikkeuksellinen, ei fyysisesti eikä biologialtaan, mutta henkisesti kylläkin. Kysymys on tietoisuudesta, sen monipuolisuudesta ja ulottuvuuksista - mutta samalla myös sen ristiriitaisuudesta elämään ja olemiseen liittyviä ongelmia ratkottaessa. Ihminen on todellakin paratiisista, vaistonvaraisesta luontoyhteydestä karkoitettu olento. Tuliset kerubit pitävän raamatun genesis-luvun mukaan huolta siitä, että paluuta paratiisiin ei ole. Ihmisen on pärjättävä niine ominaisuuksineen, mitä hänelle elämä on tähän mennessä antanut.
Ihminen on kasvien ja muiden eläinten tapaan tietoinen elämästään. Eläinkunta on elämänsä lisäksi tietoinen ulkoisesta todellisuudesta ja kasveista poiketen lisäksi ulkoisesta maailmasta, siitä todellisuudesta jossa on tultava toimeen. Eläinkunta on löytänyt biologisen lokeronsa, jossa se voi vaistopohjansa avulla selvitä ja jatkaa sukuaan. Ihminen poikkeaa kasveista ja muusta eläinkunnasta paitsi vaistopohjansa kuihtumisen ja köyhtymisen suhteen, myös toisessa mielessä: ihminen on tietoinen itsestään, sisäisestä todellisuudestaan, ajasta ja universumista, suuruudesta ja pienuudesta, universumista kohden mikrokosmosta ja universum(e)ista kohden laajenevaa maksimaalista todellisuutta.
Tämä tietoisuus itsestä ja muun eläinkunnan vastonvaraiset kyvyt ulottuvasta todellisuudesta tekee ihmisestä juuri poikkeuksellisen, aikaa ja paikkaa, materiaa ja henkeä pohdiskelevan kokonaisuuden. Kuinka pitkälle mikrokosmos ulottuu? Onko atomeja, neutroneja ja positroneja pienemmät hiukkaset, kvarkit materiaa vai pelkkää energiaa? Onko niillä fyysisiä ominaisuuksia? Vai ovatko tieto, energia ja materia alituisessa riippuvuussuhteessa keskenään? Cernissä Sveitsissä yritetään törmäyttää pienimpiä hiukkasia yhteen, jotta voitaisiin todistaa että ne ovat pohjimmiltaan ainetta. Tässä on ilmeisesti lähes 90%:sti onnistuttukin.
Tähtitiede on on ottanut huikaisevia askeleita eteenpäin avaruuden, universumin tutkimisessa ja popularisoimisessa. Tiedämme että lähellämme, 200 miljoonan valovuoden päässä on toinen linnunrataa muistuttava galaksi, Andromeda. Se on jopa havaittavissa pimeänä ja kirkkaana yönä sumuisena läiskänä linnunradan kupeessa. Tietoisuus siitä että galakseja on miljardeja ja että ne universumissa näyttävät kiihtyvällä vauhdilla etääntyvän, lienee merkki aikojemme alussa olleesta alkuräjähdyksestä.
Tietoisuus kosmisista ulottuvuuksista, materiasta, ajasta ja energiasta on juuri sitä kosmista ulottuvuutta, jota ihminen muusta eläinkunnasta poikkeavana lajina, nisäkkäänä kantaa mukanaan. Kehoomme se liittyy vain aivojemme valtavana kokona, mutta tietoisuus itse ei ole päällepäin näkyvä ominaisuus muutoin kuin informaation muodossa. Tietoisuus ei liity kokoon eikä ulkoiseen kauneuteen eikä edes terveydentilaan. Stephen Hawkins, eräs aikamme tunnetuimipia tiedemiehiä, yltää huikaiseviin analyyseihin sairauden aiheuttamasta rujoudestaan ja liikuntakyvyttömyydestään huolimatta.
Kun nyt sanon että juuri kosmisen tietoisuuden mahdollisuus ihmisessä on tärkeä ihmislajin yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa korostava tekijä, tarkoitan sillä kosmisen tietoisuuden mahdollisuuden avautumista ihmisessä ulkonäöstä, ihonväristä, fyysisestä koosta ja jopa iästä tai koulutuksestakin riippumatta. Tietoisuus ihmisessä olevista mahdollisuuksista on niin poikkeuksellista, että juuri näiden arvokkaiden ominaisuuksien varjeleminen ja kehittäminen on tärkein ihmiskunnan tehtävä. Puhuminen ihmisyydestä ja ihmisen mahdollisuuksien kunnioittamisesta irrottaa kosmisen tietoisuuden autoritaarisista, ihmistä alistavista ja rajoittavista rakenteista ja vaatii olosuhteita, joissa tämän tietoisuuden suunnattomat ja ilmeisesti alati vahvistuvat ominaisuudet pääsevät kukoistamaan.
Sota, materian ja informaation asettaminen tuhoamaan ihmisiä ja kosmisella tietoisuudella luotuja rakenteita, on kaiketi mitä kauhistuttavin, lopullinen tragedia ja samalla osoitus siitä, että kaikki emme ole vielä kasvaneet kosmisen tietoisuuden kantajiksi. Tässä suhteessa ihmislaji näyttää olevan edelleen kasvuvaiheessa, elämän ja kuoleman, tuhoutumisen ja havahtumisen välisessä vuorovaikutustilassa.
Voiko edelläsanotusta vetää yhteiskunnallisia, poliittisia johtopäätöksiä? Jos kosminen tietoisuus ymmärretään ihmisyyteen liittyvänä erikoispiirteenä, ilmeisesti voidaan. Ihmislajia ja sen kehitystä on suojeltava, sitä on herätettävä ja valistettava, jotta se huomaa itsessään olevan mahdollisuudet ja niiden käytön sekä visionääriseen harmoniaan yhtäällä - tai totaaliseen tuhoon ja kehitystarinan loppumiseen toisaalla.
Kysymys tässä suhteessa ei ole oikeasta eikä vasemmasta, kapitalismista tai sosialismista, uskonnosta tai uskonnottumuudesta. Kysymys on niistä ominaisuuksista, joita me useimmiten kuvittelemme avaruuden jossakin kolkassa olevalla toisenlaisella elämänmuodolla olevan: se ponnistelee todennäköisesti yhtenäisenä ja määrätietoisena kosmisen ulottuvuuden mahdollisuuksien realisoimiseen. Kohden tätä universaalin tietoisuuden tilaa, jota kanadalainen kirjailija Rickhard Maurice Brucke on 1920-luvulla kirjoittamassaan kirjassa avannut, on ihmislajin yhä määrätietoisemmin ponnisteltava. Edessä on uskomaton määrä mahdollisuuksia - sekä hyvään että pahaan.
Tapanani on poliitisesti ja yhteiskunnallisesti aktiivisena ihmisenä kirjoittaa ja puhua myös politiikasta ja sukuperinnökseni luokiteltavasta sosialidemokratiasta. Sanoisin aamuvarhaiseen mietiskelyyni perustuvalla tuntumalla, että sosialidemokratian tulee olla kosmisen tietoisuuden liike.
Tilaa:
Kommentit (Atom)