Neuvola, äitiysneuvola, lastenneuvola, synnytysvalmennus, äitiyspakkaus, neuvonta elämän suurissa käännekohdissa - se taitaa olla yksi satavuotiaan Suomen suurista, edistyksillisistä, asenneilmastoa kuvaavista kehityslinjoista. Kolminkertainen hurraa-huuto ja lakin heitto ilmaan tälle luonnolliselle piirteelle kotimaassamme!
Olisiko neuvolatoiminnassa edelleen kehittämismahdollisuuksia? Tämän tehtävän jätän nuorten perheiden, äitien ja isien sekä heidän neuvonnastaan vastuussa olevien mietittäväksi. Sen sijaan ottaisin tässä pohdittavaksi sen suuren joukon, joka on kaikenlaisen nopean muutoksen keskellä tulossa lapseksi uudelleen: ikäihmiset, vanhukset, työelämänsä jo päättäneet emeritus-kansalaiset - kuten tapaan tuota ikäkautta ja ihmisiä kuvata.
Erityisesti tietotekniikan kanssa ikääntyvät ihmiset kokevat joutuvansa vaikeuksiin. Internetin uusi maailma ja siihen sisäänrakennetut toiminnot ja palvelut ovat edelleenkin suhteellisen nuori ilmiö. Kun itse olin jäämässä työeläkkeelle parikymmentä vuotta sitten, Windowsin Wordit ja sähköpostit olivat juuri tulossa kuvaan mukaan. Työelämässä ehdin juuri ja juuri pääsemään mukaan ensimmäisille tekstinkäsittelykursseille ja käyttämään toimiston sisäistä postia. Internet oli toki olemassa, mutta sen käyttäminen sovellutusten ja sisältöjen tuottamiseen oli vielä lähes puhdasta mielikuvitusta, nörttien puuhastelua.
Monet ikäiseni - ja nuoremmatkin - eivät katsoneet tarpeelliseksi ryhtyä opiskelemaan tietokoneen käyttöä. Pärjään ilmankin, en keksi mitään järkevää käyttöä, palvelut pelaavat ilman tietokonettakin, sanottiin.
Tänä päivänä tilanne on jo kokonaan toinen. Nettiyhteys on mitä luonnollisin asia. Jos menet ostamaan puhelinta ja sanot että et halua siihen internetyhteyttä, kysytään miksi? Puhelin pelkkänä puhelimena alkaa jo unohtua nuoremman polven muistista. Kun taas vanhemmalle ihmisille lyödään kaupassa internet-puhelin käteen, hän on ihmeissään laitteen monista, hänelle täysin tuntemattomista toiminnoista. Neuvonta tässä suhteessa on lapsenkengissä ja kaupalliset tarjoajat eivät ole juurikaan kiinnostuneita neuvonnan järjestämisestä muutoin kuin kovaa maksua vastaan. Härpäkkeen kaupaksi saanti on toteutunut - ja se riittäköön. Hyvin tiedetään, että se ei riitä.
Tilannetta on yritetty tietotekniikkaan mukaan päässeen seniorisukupolven toimesta ratkoa vapaaehtoistoiminnalla. On syntynyt paikallisia ja alueellisia ryhmiä, jotka antavat vapaaehtoista, maksutonta tukea ikätovereilleen tietokoneenkäytössä. On syntynyt eettisiä sääntöjäkin, kuten esimerkiksi juuri se että neuvonnan tulee olla vapaaehtoista ja maksutonta. Neuvontatehtävä on palveluntarjoajien (Windows, Apple, Google, Linux) ja tekniikkavaihtoehtojen (pöytätietokone, läppäri, tabletti, nettipuhelin, navigaattorit) ja ohjelmasovellutusten (MicrisoftOffice, LibreOffice tai Google dokumentit jne.) myötä kasvamassa huikeasti yli vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksien. Kun kuvaan liittyy myös palveluntarjoajien raadollisen kova kilpailu taivasosuuksista pilvipalveluissa, hakkereiden ja huijaajien jatkuvasti lisääntyvät ja usein onnistuvat yritykset rahastaa heikkotaitoista ja harmaantuvaa kansaa, joutuu kysymään: voiko näin tärkeän ulottuvuuden jättää pelkästään vapaaehtoisvoimin ja - ikääntyvien kohdalla - pelkän hyväntahtoisuuteen perustuvan 'vierihoidon' varaan?
Edellämainittu "vierihoidon" käsite tässä yheydessä on yksi vuonna 2001 perustetun EKL-Werkkoviestijöiden toiminnallisista sovellutuksista. Järjestetään muutaman päivän tai viikonkin mittaisia vierihoitotapahtua, joissa yritetään avata ja harjoitella tietotekniikkaan liittyviä sovellutuksia niin pitkälle, että opastettava pääsisi alkuun itsenäisessä tietokoneensa ja netin mahdollisuuksien käytössä.
EKL-Werkkoviestijöillä on ollut myös Eläkkeensaaja-lehdessä vuosia erityinen "Nettineuvola" -palsta, jolla on annettu ensiapua ja kallisarvoisia vinkkejä tietokoneen käytössä. Kun tehtävän laajuus ja monimutkaistuminen ovat vain lisääntymään päin, kysyn nyt tässä yhteydessä: eikö "nettineuvolasta" ja siihen liittyvästä monipuolisesta opastuksesta tulisi kehittää uusi yhteiskunnallinen palvelumuoto? Ja jos tulisi, millaisia muotoja se voisi saada?
Ikäihmisten nettineuvonta pitää sisällään monia sosiaaliseen, terveyteen, oppimiseen ja elämänlaatun liittyviä tekijöitä, jotka edellyttävät toimintarakenteen luomista ja yhdistämistä jo nyt annettavien palvelujen kokonaisuuteen. Ihanteellista olisi, jos tässä työssä löytäisivät sekä kodinhoitoa, kotiavustusta ja muita myös ikäihmisille suunnattuja palveluja toteuttavat tahot toisensa. Osaava ikätoveri on usein parempi ja luotetumpi ¨vierihoitaja¨ kuin kiireinen, muitakin palvelutehtäviä suorittava henkilö. Molempia tarvitaan eikä tätä tehtävää pidä autorisoida muodollisen koulutuksen saaneiden tehtäväksi. Juuri vanhemmalla ikäpolvella on elämänkokemuksen ja ¨vapaan sivistystien¨ mukanaan tuomaa aitoa osaamista sekä tekniikassa että sosiaalisissa suhteissa. Eikä ole väärin, että lähellä köyhyysrajaa ponnistelevalle aktiiville emeritus-kansalaiselle myös maksetaan tästä taidosta - tai oikeastaan taitopaketista.
Erityisesti julkisella sektorilla toimivan ammattiyhdistysliikkeen tulisi ottaa vakavasti pohdittavaksi tietokoneen, siis puhelinten, läppäreiden, tablettien, sähköhellojen, mikroaaltouunien, pesukoneiden ja sähköisten ilmoitustaulujen käytön opettamisen saaminen palveluja suorittavien henkilöiden toimenkuvaan. Tunti päivässä uuden tekniikan parissa auttaisi asiaa vanhenevaa tietokoneenkäyttäjää jo merkittävästi.
Selvää on että tällaisesta työstä on maksettava palkkaa ja että tähän työhön on varattava myös työaikaa. Kysymys on hyvinvointiyhteiskunnan uudesta palvelusta ja avun tarpeessa olevan sukupolven auttamisesta pääsemisessä vielä kerran siivilleen elämänkokemuksensa, taitojensa ja tietojensa välittämisessä internetpalveluiden ihmeellisessä maailmassa.
Pidän tätä tärkeänä kunnallispoliittisena tavoitteena ja uusien valtuutettujen tulisi jo nyt pohtia tällaisen toiminnan mahdollistamista. Tämä olisi tärkeää senkin vuoksi, kun kaupalliset yritykset - esimerkiksi nykyinen ruohoa leikkaava ja ravintopalveluja tarjoava Posti - aikovat ruveta kuskaamaan jopa kaljaa koteihin vaipoissa olevien vanhusten viimeisten kuukausien ja vuosien viihdykkeeksi.
Me tarvitsemme edistyksellisiä, hyvinvointiyhteiskunnan uusia visioita, palveluja tarjoavia ratkaisuja. Sellainen voisi olla julkinen palvelu nimeltä "Nettineuvola" moninaisine toimintamuotoineen, palveluineen ja sovellutuksineen?
Millainen olisi Nettineuvolan hakkereita, viruksia ja kaupallisia päällekäyjiä vastaan suunnattu rokotusohjelma?
lauantai 18. maaliskuuta 2017
Takaisin neuvolaan?
Tunnisteet:
hyvinvointivaltio,
internet,
nettineuvola,
tietotekniikka,
vierihoito
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti