-->
Satuin tässä yllättäen
huomionosoituksen kohteeksi; Tapanilan Työväenyhdistys oli tehnyt
aloitteen Rafael Paasion mitalin anomiseksi minulle poliittisen
toimintani johdosta. Mitalin luvutuksen yhteydessä yhdistyksen
puheenjohtaja Antti Hytti esitti koko joukon perusteluja, joita tässä
ulkomuistista kertailen: toiminta sosialidemokraattisessa nuoriso-
ja varhaisnuorisoliikkeessä jo 1950-luvun lopulta alkaen, 23-vuoden
työskentely ammattiyhdistysliikkeessä toimitsijatehtävissä,
kansainvälisten luonnonystävien toiminnan tunnetuksi tekeminen
Suomessa ja sen teemojen aktvoiminen Työväen Retkeilyliitossa sekä
verkkoviestinnän ja sosiaalisen median mahdollisuuksien avaaminen
erityisesti eläkkeensaajien ja ikäihmisten toiminnassa. Ilmaisen
vielä tässäkin kiitollisuuden tunteeni tämän palkitsemisen
johdosta. Kansan Sivistysrahaston Rafael Paasion mitali on
sosialidemokratian tavalliselle aktiiviselle jäsenelle osoittama
”vapauden risti” - jos sitä vertaa valtiollisiin merkkeihin.
Miksi osoitan tälle mitalille näin
korkeaa arvostusta? Koetan tässä lyhyesti perustella kantaani ja
sanoin nämä samat asiat jo – tosin hyvin spontaanisti – mitalin
luovutustilaisuudessa.
Sosialidemokraattisen liikkeen pian
120-vuotinen taival ja toiminta on aina suuntautunut kansan,
tavallisen ihmisen oikeuksien puolustamiseen. Sen juuret löytyvät
työväenliikken arvoperinnöstä, joka ryhtyi nostamaan jaloilleen
niin aineellisesti kuin henkisestikin nöyryytettyä köyhälistöä,
proletariattia. Juuri tuolla kansanosalla ei ollut muuta menetettävää
kuin kahleensa – siksi sen nousu olikin tietoisuuden kasvaessa niin
voimallinen.
Liikkeen toiminta ei ole ensisijaisesti
ollenkaan tähdännyt ainakaan kovin tietoisesti liikkeen itsensä
nostamiseen järjestöpoliitiseen kukoistukseen. Lähtökohtana ja
toiminnan kohteena on aina ollut ihminen ja kansa, jokainen ihminen
ja koko kansakunta osana maailmanlaajuista ihmisyhteisöä. Siksi
herättäääkin aina suurta ihmetystäni se että tämä uljas,
moraalisesti ja eettisesti arvostettava tavoite ja demokraattiseen
elämäntapaan perustuva työskentely sen puolesta on herättänyt
läpi vuosikymmenten niin armottoman kovaa vastustusta.
Äänioikeuden saaminen jokaiselle
kansalaiselle oli sata kymmenen vuotta sitten poliittisen
yhteiskunnallisen heräämisen innostava osoitus. Nyt niin
aliarvostettu periaate nosti kertaheitolla suomalaisen naisen ja
miehen yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Tämän tavoitteen
läpivienti vaati suurlakon järjestämistä, valtavia
mielenosoituksia, puheita ja toimintaa tavoitteen läpiviemiseksi.
Kokoontumisvapauden ja järjestäytymisoikeuden myötä kansalainen
sai oikeuden ryhtyä ajamaan omaa asiaansa ja vaalioikeuden tukemana
oikeuden pyrkiä myös myös päättäjän asemaan edustuksellisessa
demokratiassa. Vastassa oli autoritaarinen tsaarin Venäjä ja
suomalainen sääty-yhteiskunta perinteisine etuoikeuksineen.
Nuoren demokratian alkuvaiheisiin
sattui säätyläisten ja maanomistajien torppareihin suuntautunut
elinehtojen kiristäminen ja torppareiden häädöt. Nuori liike
joutui puolustamaan henkeen ja vereen kuutamolle häädettyjen
köyhien ja vailla koulutusta olevien ihmisten asiaa. Ilmeisesti
pelättiin, että äänioikeuden saaneet torpparit tulevat vaatimaan
myös vapautusta aineellisesta holhouksenalaisuudesta.
Kun äänioikeus oli saatu, ei kestänyt
kuin kymmenen vuotta kun sosialidemokratia saavutti punaisen viivan
vedossa yksinkertaisen enemmistön vapaissa vaaleissa Suomen
eduskuntaan. Se ei kelvannut nuorelle suomalaiselle demokratialle,
vaan tuo eduskunta hajoitettiin ennenkuin se oli pääsi aloittamaan
lainsäädäntötyötä kansanvaltaiselle pohjalle. Heiveröinen
demokratia murskattiin ja tämän seurauksena syttyi kansalaissota.
Sosialidemokratia joutui tuolloin kahden autoritaarisen poliittisen
joukkovoiman väliin. Toisaalla porvarillinen, etuoikeuksiin
perustuva perinne ja työväenliikkeen sisällä pettymyksen
siivittämä autoritaarinen, kansalaissotaan johtanut suuntaus joka
imi voimaansa Venäjän bolshevikkien äärimmäisen militantista ja
autoritaarisesta ajattelutavasta. Sosialidemokraattisen liikkeen
kansanvaltaisten periaatteiden kannattajista tuli nyt marttyyreja,
joita kuoli kymmenin tuhansin taisteluissa, muilutuksissa, oman käden
oikeuden kenttätuomioistuimissa ja vihdoin punavankileireillä mm.
Lahdessa, Suomenlinnassa, Tammisaaressa. Maksettiin hirvittävän
kovaa hintaa yrityksestä soveltaa ihmisoikeuksia suomalaiseen
yhteiskuntaan. Työväenliike jakautui kahtia. Vallankumousta ja
kommunistisen puolueen yksinvaltaa ajava osapuoli jatkoi toimintaansa
aina 1960-luvun alkuun, Neuvostoliiton hajoamisen saakka. Suuntauksen
erheellisyyttä ja työväenliikken arvopääriä vääristävää
poliittista epäonnistumista ei ole myönnetty tähän päivään
mennessä.
Kymmenen vuotta
tämän jälkeen alkoi kiihkoisänmaallisuus nostaa päätään.
Suuren kansainvälisen laman helmoissa kasvoivat Lapuan liike,
Isänmaallinen Kansanliike IKL ja Akateeminen Karjalaseura. Näiden
keskeinen kotimainen vihollinen oli sosialidemokratia; alkoivat
muilutukset, kusiaispesässä istuttamiset ja kyyditykset rajan yli
Siperiaan. Näille kiihkoilijoille sosialidemokratia ja
leniniläisstalinilainen kommunismi olivat yksi ja sama asia.
Sosialidemokraatit joutuivat suojelemaan autoritaarisen tien
valinneita veljiään ja sisariaan mm. sallimalla heille täydet
toimintaoikeudet työväenliikkeen omissa yhteisöissä.
Työväentaloilla tapahtuvaa toimintaa häirittiin oikeisto toimesta
, katot ja seinät rapisivat laukauksista, kansanvalta oli taas
kerran uhattuna 1930-luvun narsististen ja autoritaaristen
pyrkimysten johdosta.
Toisen maailmansodan
syttyessä sosialidemokraatitkin olivat valmiita tarttumaan aseisiin
ja lähtemään puolustamaan maata. Kysymyys oli maanpuolustuksesta
autoritaarista yksipuoluejärjestelmää vastaan ja samalla
suomalaisen kansanvallan kohtalonhetkistä. Sota hävittiin ja Suomi
joutui liittoutuneita edustaneen Neuvostoliiton henkisen ylivallan
alle. Sosialidemokraattisesta ulkoministeristä Väitö Tannerista
tehtiin sotasyyllinen. Hän oli vetäytynyt sivuun jo
kansalaissodassa, koska ei voinut hyväksyä sen enempää väkivaltaa
kuin proletariaatin diktatuurin ymmärtämistä pysyvänä
yksipuoluejärjestelmänä. Sosialidemokratia liikkeenä,
kansanvallan puolustajana istui syytettyjen penkillä. Työväentaloja
menetettiin, taisteltiin työväenliikkeen suunnasta. Tuo taistelu
nosti pintaan kaikkein periksiantamattomimmat sosialidemokratian
puolustajat, tannerilaiset ja leskisläiset. Taistelua käytiin
paitsi maan kohtalosta, myös demokraattisista järjestökäytännöistä.
Tätä työväenliikkeen sisäistä ratkaisutaistelua katselivat
oikeistovoimat sivusta, sen taistelun kävi suomalainen
sosialidemokratia yksin.
Eipä ehtinyt juuri
kymmentä vuotta pidempään kulua, kun jouduttiin todelliseen
ulkopoliittiseen kriisiin. Kekkonen oli valittu vuonna 1957
äärimmäisen täpärästi – yhden äänen enemmistöllä - maan
presidentiksi. Vuonna 1961 haluttiin asettaa yhteinen ehdokas
presidentiksi ja sosialidemokraatit tukivat porvariston kanssa tätä
edokasta, oikeuskansleri Olavi Honkaa. Poliittinen vastaisku oli
äärimmäisen pelottava noissa oloissa: Neuvostoliitto lähetti
nootin, joka edellytti yhteisiä toimia Saksaa vastaan jossa
Neuvostoliitto näki poliittisen oikeiston, Natsi-Saksan vahvistuvan.
Kansa pelkäsi
syntynyttä tilannetta ja niin pelkäsi myös Olavi Honka. Hän
luopui presidenttiehdokkuudesta ja vaalitaistelun viime metreillä
piti löytää sosialidemokraateille uusi presidenttiehdokas.
Sellaiseksi nousi Rafael Paasio. Mitään todellista vaalitaistelua
ei edes ehditty käydä ja sosialidemokratia kärsi näissä
vaaleissa murskatappion. Muistan Rovaniemen maalaiskunnan Muurolassa
tavanneeni vaalitilaisuudessa miehen, joka itkien ilmoitti ettei
tällä kerralla uskalla äänestää sosialidemokraatteja. Ilmoitus
sai kokousväen mykistymään. Latuja pidettiin auki Torniojoen yli
Ruotsin puolelle siltä varalta että ”jos jotakin sattuu”.
Kekkonen valittiin toiselle kaudelle presidentiksi. Tuossa pelon ja
epätoivon ilmapiirissä sosialidemokraatit saivat
presidentinvaalissa yhden alhaisimmista kannatusluvuistan.
Sosialidemokratian puolelta kysymys oli viime kädessä
suhtautumisesta demokratiaan ja ihmisen luovuttamattomiin oikeuksiin.
Paasion nousemisesta
SDP:n johtoon seurasi alkava liennytyksen kausi. Sosialidemokratia
sai hänen johdollaan heti 1960-luvun puolivälin jälkeen
murskavoiton ja edukuntaan tuli vasemmistoenemmistö. Sitä jytkyä
seurasi voimakkaan poliitisen ohjelmoinnin ja hyvinvointivaltion
visioinnin suurtyö. Sitä tehtiin puoluesihteeri Erkki Raatikaisen
johdolla ja mnäkin pääsin siihen työhön osallistumaan. Tämä
lyhyt suvantovaihe riitti: se mahdollisti Suomen nousemisen
pohjoismaiseen rintamaan kansanvaltaisen hyvinvointivaltion
kehittäjäksi. Syntyi rahastoiva työeläkejärjestelmä josta
emeritus-kansalaiset saavat tänä päivänä nauttia, lasten
päivähoitolaki - jota nyt taas kysenalaistetaan? - kehuttu
peruskoulumme ja laaja työelämää koskeva lainsäädäntö.
1970-luvun
uudistuskauden ja ammattiyhdistyssiikkeen eheytymisen jälkeen alkoi
taas uusia pilviä nousta ihmisoikeuksia ja demokratiaa ajavan ja
kehittävän sosialidemokraatisen liikkeen taipaleelle. Chigagolaisen
koulukunnan talousteoreetikko Milton Friedman oli kehittänyt
monetaristisen talousoppinsa, jota amerikkalaiset olivat alkaneet jo
1970-luvun alkupuolelta soveltaa. Chilen sotilasvallankaappausta voi
pitää tietynlaisena lähtölaukauksena monetarististen oppien
valtaanpääsylle. Meillä sanotaan että vapauteen kuuluu myös
vastuu. Vastuu on luonteeltaan sosiaalisykologinen, humanistinen
ilmaus joka tarkoittaa ennenkaikkea vastuuta ihmisten hyvinvoinnista,
luonnon tasapainosota ja oikeudenmukaisuuden edistämisestä. Näitä
vastuun elementtejä ei monetaristiseen, sittemmin uusliberalismiksi
nimitettyyn talousoppiin sisälly.
Neuvostoliiton
poliittinen romahtaminen ja kapitalistisen talousjärjestelmän nousu
maailmaa johtavaksi suunnaksi merkitsi paitsi uusliberalismin nousua
ja samalla myös sosialidemokratian ja marxismileninismin
paketoimista samaksi, pelottavaa ja brutaaleja muotoja saaneen
sosialismin edustajaksi. Pohjoismainen hyvinvointivaltio, sen
kansanvalta ja yhteisen sektorin vahva, lamoja puskoroiva luonne ei
uusliberalismien edustajissa ole myötätuntoa löytänyt.Yhteisiä
voimavaroja kaupallistetaan, yksityistetään ja valtiota
köyhdytetään. Samaan aikaan saadaan maksaa odotusarvoihin
perustuvan monetaristisen hurahtamisen hintaa Euroopan Unionissa ja
oikeastaan koko läntisessä maailmassa.
1980-luvun suuria
tragedioita oli edistysmielisen osuuskauppaliikkeen menetys, joka
sekin näyttää näin jälkeenpäin olevan tarkoituksella ja
taitavasti junailtu operaatio. Liike menetti valtavasti voimavarojaan
ja aatteellisen toiminnan pohjaa osuuskauppaliikkeen likvidoimisen
myötä. Kun tähän lisätään järjestöpohjaisen
toimintaperinteen romahtaminen kilpaurheilua lukuunottamatta lähes
kokonaan, joutuu toteamaan että kansanvalta ja siihen kasvaminen on
tänään edelleenkin mitä suurimmassa vaarassa.
Voi siis sanoa että
sitten sosialidemokraattisen liikkeen perustamisen se on joutunut
arvoillaan ja asenteillaan puolustamaan kansaa mitä suurimmilta ja
uhkaavimmilta ihmisoikeusloukkauksilta. Uhkaavia tilanteita on
noussut toistuvasti esiin suurin piirtein kymmenen vuoden välein.
Kysymys ei ole ollut niinkään sosialidemokraattisen liikkeen omien
rakenteiden puolustamisesta, vaan kansanvallasta, kaikkia koskevien
oikeuksien joutumisesta kyseenalaistetuiksi.
Sosialidemokratian
symboliksi näyttää siten Sopivan Sisyfos, jonka jumalat
rankaisuksi tottelemattomuudesta pakottivat manalassa pyörittämään
kiveä vuoren huipulle, josta se taas vyöryi alas laaksoon, mikä
merkitsi työn aloittamista uudelleen.
1 kommentti:
Onnea huomionosoituksen johdosta!
K.G.
Lähetä kommentti