lauantai 20. helmikuuta 2016

Taistelua on jatkettava...

Valtakunnan päämedioissa ja niiden kolumneissa on puitu taas sosialidemokratian tilaa, pääsääntöisesti kielteisessä,  päätä poliittisen vedenpinnan alle painavassa hengessä. Tämä tietenkin kuuluu poliittiseen demokratiaan ja sellaisena se on otettava ja hyväksyttävä. Porvarillisen median poliittiset toimittajat ja kolumnistit eivät liene kuitenkaan parhaimpia voimia käsittelemään työväenliikkeen arvomaailmaa filosofisena, ihmistä koskevana ulottuvuutena. Historiallinen asenteiden, väärinkäsitysten ja ennakkoluulojen jätevuori muodostaa tehokkaan esteen pääsemiseen lähteelle ja virkistävän, selkeän ja sellaisenaan raikkaan avaamisen suorittamisen.

On siis puhuttu Timo Harakan ja kumppaneiden lanseeraamasta  "Liike 2020" ohjelmasta ja työn käsitteen määrittelemisestä joko sosialidemokraattisen puolueen johdon tai sitten Timo Harakan esittämästä näkökulmasta. Näköharhaa tässä suhteessa mielestäni edustaa arvio että SDP:n ja Timo Harakan lähtökohdat olisivat kovin erilaiset. Molemmat pitävät työtä palkkatyönä ja ihmisen pääasiallista aktiviteettia työvoimana olemisena ja tässä suhteessa käytettävänä voimavarana. SDP:n on ammatiyhdistysliikkeen tukemana usein ilmaissut arvostavansa tällaista työtä, Timo Harakka taas sanoo että työvoimana olemiseen ei liity mitään erityistä arvoa.

Työn käsitteestä puhuttaessa kannattaa mainita, että Neuvostoliiton marxismi-leninismin "stahanovilainen" työkäsite vei palkkatyön virittämisen samantyyppiseen ekstaattiseen tilaan kuin mitä yritysmaailma tällä hetkellä lännessä tavoittelee. Sosialidemokratialla tai ammattiyhdistysliikkeellä ei tarvitse mielestäni olla mitään tekemistä tällaisen työvoiman itseruoskinnan kanssa.

Toisenlainen, palkkatyötä laajempi työn käsite näkyy myös työväenliikkeessä, sen kasvatus- ja kulttuurijärjestöissä. Työväen Svistysliikkeessä puhutaan - on puhuttu jo vuosikymmeniä - omaehtoisuudesta, ihmisen kasvamaan saattamisesta, ihmisyyden ihanteesta. Luovuuden käsitteestä - sehän kuuluu nykyäään kasvatuksen peruskäsitteisiin - alettiin puhua 1960-luvulla, kun Ruotsin Työväen Sivistysliiton kautta tuli käsite "skapandet", luovuus aikuisena oppimisen ja jatkuvan kasvatuksen käsitteistöön. Tätä ei nuorempi sukupolvi taida vielä tietää eikä vanhempi aina muistaa. Ei ihme että luovuus käsitettiin meillä pitkään pelkkänä lumen luontina, ennenkuin se alkoi saada henkisempää, sivistyksellistä sisältöä.

Keskustelussa näytetään tulkitsevan Harakan ulostuloa niin, että hän tässä ravistelee sosialidemokraattista työväenliikettä irti pölyisestä tehdastyöperinteestä ja vaatii moderninpaa, toistaiseksi vielä tarkempaa kuvaa vailla olevaa lähestymistapaa. Kun Harakka sanoo, että työllä - siis palkkatyövoimana olemisella ei ole erityistä arvoa, niin mielestäni hän vain ilmaisee tämän päivän tyylillä sen, mitä Karl Marx nimitti palkkaorjuudeksi, pelkkänä työvoimana olemiseksi. Tavoitteena ei ole parempi palkkaorjuus, vaan sen voittaminen ja lopettaminen, siirtyminen ihmisen esihistoriasta aitoon ihmisen voimavaroja kunnioittavaan ja vapauttavaan aikakauteen.

Ammattiyhdistysliikkeen moittiminen siitä että se puuhastelee työvoiman parempien elinolosuhteiden kanssa, ei ole oikeutettua sekään. Mehän elämme palkkaorjuuden aikakautta, jossa ihmisen on pakko myydä työvoimaansa saadakseen toimeentulon, pysyäkseen hengissä, turvatakseen tulevaisuutensa. Tätä tosiasiaa ammattiyhdistysliike on katsellut jo yli sata vuotta silmästä silmään ja asettuessaan työvoiman elinehtojen parantamisen puolelle sen lähtökohta on ollut pragmaattinen, ihmisen tosiasiallisen elämäntilanteen näkeminen ja ymmärtäminen.

Onko ammattiyhdistysliike siten unohtanut kokonaan ihmisen palkkaorjuudesta vapauttamisen? Vanhana ammattiyhdistystoimitsijana - sitäkin on tullut tehtyä - sanoisin, että sopimustoiminta pitää sisällään runsain mitoin aineksia, jotka tähtäävät ihmisen kuntouttamiseen ja henkiin herättämiseen omaehtoisena yhteiskunnallisena toimijana. Kun ajattelemme ihmisen elinkaarta, sieltä löytyy monia sellaisia rakenteita, joita ammattiyhdistysliike on joko tukenut tai ollut itse tavoittelemassa. Lasten ei tarvitse meillä osallistua työvoimaan, vaan he saavat vapaasti kehittää taitojaan omaehtoisuuteen, luovuuteen, aitona ihmisenä olemiseen. Peruskoulukin tähtää tähän, vaikka sen sisältöä on kovasti taivuteltu pelkäksi sopeuttamiskoneistoksi työvoimana olemiseen. Ihailen tässä suhteessa ikätoveriani, järvenpääläistä Juhani Räsästä, joka on tehnyt uskomattoman elämäntyön voimaannuttamisen alueella, ihmisen toiminnallisten  sisältöjen saamiseksi osaksi peruskoulun yhteiskuntaluonnetta, sisäistä tietoisuutta.

Luetteloa voisi jatkaa pitkäänkin: sairaana ei tarvitse tehdä töitä, vaikka sairastamisen ehtoja pyritäänkin säästösyistä heikentämään. Tosin takana voi olla muutakin, esimerkiksi käsitys siitä että ihminen on pohjimmiltaan laiska eikä häneen ole sairastamisienkaan suhteen luottamista. Vuosilomat, joustava työaika, työterveys - sitäkin ollaan lakkauttelemassa ja siirtämässä säästösyistä muihin kokonaisuuksiin  -  kaikissa näissä asioissa - puhumattakaan puhe- ilmaisu- ja myötämääräämisen noudattamisesta työelämässä -  on kysymys jostakin kauaskantoisemmasta kuin pelkästään työvoimana olemisen parantamisesta. Ja sitten työ- ja kansaneläkkeet - elämän iltapuhde ja viimeiset vuodet ihminen on vapautettu palkkatyön raadannasta. Eläkeläinen on todellakin vapaa kehittämään itseään ja toteuttamaan elämänsä suuria haaveita ja sisältöjä - mikäli ankeat elämänkokemukset eivät sitä ennen ole kokonaan sammuttaneet sisältöjen löytämisen iloa.

Sosialidemokraattista puoluetta voidaan moittia siitä, että se ei ole kuin hämärästi ja muiden tavoitteidensa taustalla onnistunut viittamaan siihen arvoperintöön, joka tahtoo jäädä kaikenlaisen puolinaisen ja jopa vastakkaisen pärrön, disinformaation  alle. Media kokonaisuudessaankaan ei ole kyennyt avaamaan ihmiselle hänen oikeuttaan kasvaa täyteen ihmisyyteen, vaan muut tavoitteet, markkinoiden menestys, poliittinen impivaaralaisuus, sitoutuminen turpeeseen, uskontoon  tai kieleen ovat politiikassa muka  tärkeämpiä. Myllertävässä globaalissa maailmassa pikkusieluinen, omaan lautaseen tuijottava ihminen jää helposti kansainvälisten megakoneistojen jalkoihin.  Sanottakoon siis tässä, että sosialidemokratian arvoperinteessä on tavoitteena työn, siis ihmisen kaiken aktiviteetin - haistamisesta ja maistamisesta alkaen - vapauttaminen, ihmisen kuntouttaminen ja voimaannuttaminen. Tavoitteena on tapaus ihmisen  mahdollistava, historian sisällä toteutuva yhteiskunta. Sen aineksia on jo paljon koossa, mutta ihmisen esihistoria, julmuutta, sortoa, kuolemaa ja kauhua pursuava draama  ei ole vielä ohi - siksi taistelua on jatkettava.

Ääni sisälläni sanoo: siksi taistelua on jatkettava. Siksi taistelua on jatkettava. SIKSI TAISTELUA ON JATKETTAVA!

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Palaako renesanssin aika työelämään?


Juhani Räsäsen kuva "Universaalien hyveiden ja vahvuuksien "neuroverkosta"
"Nasima Razmyar, Timo Harakka ja Sanna Marin taisivat iskeä kultasuoneen. Eilisen SDP 2020-luvulla seminaarin jälkeen puhelimet ovat soineet koko päivän. SDP kiinnostaa sekä toimittajia että kansalaisia. Hyvä näin.
Tahdon rohkaista kaikkia SDP:n jäseniä keskustelemaan jatkossakin uusista ideoista ja ajatuksista. Pientä julkisuutta ei pidä säikähtää. Se on merkki siitä, että on saattanut sanoa jotain sanomisen arvoista. Sosialidemokraattisessa puolueessa jäsenistö päättää puolueen linjan."

Tämän SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen 13.2. 2016  Facebook -päivityksen rohkaisemana pistän siis minäkin lusikkani tähän poliittisia makuhermoja kiihottavaan soppaan. Kirjoitan tässä kansanedustaja Timo Harakan "Uusi aalto" -julistuksessa käyttämästä ilmaisusta, jonka mukaan työ ei ole arvo vaan resurssi. Ja sen suhteesta valtaan ja vallankäyttöön.

 Mielestäni Timo Harakka ymmärtää kirjoituksessaan työn "tyovoiman" synonyymina, yhtäällä resurssina,  pahimmillaan  palkkaorjuuden muotona, josta englanninkielessä käytetään nimitystä "labour" tai "job" - ja jolla ei sellaisenaan ole tekijälleen eritystä arvoa muuten  kuin korkeintaan toimeentulon lähteenä. Aikamme yhteiskunnallisesta tilanteesta käsin työ, "work" voi todellakin näyttää vain työvoimaresurssilta, jolle sellaisenaan ei pidä liian suurta arvoa antaa.

Työväenliikkeen arvoperinnössä työ on kuitenkin laajempi, kaikkea inhimillistä aktiviteettia  ("activity") koskeva ulottuvuus. Vaatimus työn vapauttamisesta pelkästä palkkaorjuudesta on liikkeen suuri inhimillinen ja yhteiskunnallinen tavoite ja pysyvä tehtävä. Lainaan tähän Juhani Räsäsen 14.2. 2016 lanseeraamaa kuvaa "Universaalien hyveiden ja vahvuuksien "neuroverkosta", jossa hän esittelee itseasiassa työn ja aktiivisuuden käsitteen henkisiä arvoja, jotka meidän tulee nostaa tietoisuuteen ja vallitsevaksi hegemoniaksi. Mielestäni on todella kiinnostavaa, että kun esim. Karl Marx määrittelee ihmisen aseman ja mm. työn tuossa uudessa, liikkeen tavoittelemassa yhteiskunnallisessa tilanteessa, siinä vapautumisen asteen määrittelee ihminen itse - ei yritys, yhteisö tai organisaatio. Ihminen on tässä suhteessa ajatuksineen, tunteineen, osaamisineen ja arvostuksineen keskeinen toimija. Miten tämä suuri omaehtoisuuden ulottuvuus saadaan kaiken inhimillisen työn ominaisuudeksi? Se on se suuri tehtävä, jonka mekin jätämme - joudumme jättämään - lapsillemme ja tulevaisuudelle ratkaistavaksi.

"Työ on resurssi", kirjoittaa kansanedustaja Harakka julistuksessaan. Sitähän se on - kahdellakin tavalla. Yhteisölle yhtä hyvin kuin yritykselle - mutta myös ihmiselle itselleen. Kansanvaltaisessa julkisyhteisössä kuten kunnassa, valtiossa tai niiden perustamassa instituutiossa tuon resurssin käyttö perustellaan yhteisistä tarpeista ja usein myös toteutetaan yhteisen, avoimeksi tarkoitetun ja kansanvaltaisen hallinnon puitteissa. Voisin kuvitella, että valistunut kansalainen antaessaan työpanoksensa on tietoinen niistä hyvistä aikeista, jotka hänen työvoimansa käyttöön liittyvät.

Samaa voidaan sanoa myös työstä kansalaisjärjestössä; meillä laki jo periaatteessa mahdollistaa - mutta ei takaa -  kansanvaltaisen hallinnon ja yhteisen päätöksenteon. Yrityksen toimintaehdot lähtevät businessideasta, riittävästä kysynnästä ja enemmän tai vähemmän hyvin perustellusta tarpeesta. Minimimäärä transparenssia on taattu osakeyhtiölaissakin, mutta vaikuttaminen hallintoon tai toteutukseen on sattumanvaraista ja kiinni omistajan ja keskeisten toimijain tahdosta ja mahdista. Kaikki se keskustelu, jota käydään työelämän ehdoista, työhyvinvoinnista, palkoista  ja sopimuksista, pyörii hyvin pitkälle juuri tämän resurssin, työvoiman oikeahenkisen tai epäproduktiivisen käytön ympärillä.

Työ - laajasti ihmisen aktiviteettina ymmärrettynä - on aivan olennainen ihmisyyteen liittyvä resurssi. Erot palkkatyövoimana ymmärretyn resurssin ja luovana, omaehtoisena toimintana käsitetyn resurssin välillä on suuri. Se että ihmiset usein pitävät työstään ja asemastaan resurssina työyhteisössä osoittaa vain, kuinka joustava ja mielikuvitusrikas ihmisen mieli oikeastaan on. Mutta kun raja tulee vastaan riistämisen ja alistamisen muodossa, syntyy liike sortoa vastaan. Näin on aina ollut ja on aina oleva, sanoisi Sinuhe Egyptiläinen Mika Waltarin kynällä ilmaistuna.

 "Mikään ei ole muuttumatonta paitsi ihmisen luontaiset ja luovuttamattomat oikeudet", sanoi Thomas Jefferson, Yhdysvaltain kolmas presidentti jonka muotokuva on ikuistettu kahden dollarin seteliin . Ihminen ei tule koskaan luopumaan hänelle kuuluvasta luovuttamattomasta oikeudesta, toteuttaa itseään kykyjensä ja voimiensa mukaan. Ihmisen aseman resurssina voi siis nähdä joko yhteisön tai ihmisen itsensä lähtökohdista. Se että työväenliike asettuu myös resurssiajattelussa viime kädessä ihmisen kannalle, on työväenliikkeen radikaalin ymmärtämisen peruskysymys.


Työhön resurssina liittyy tietenkin myös kysymys vallasta ja mahdista ja tämä on - on aina ollut - tärkeä ulottuvuus, kun puhutaan ihmisen elinvoiman käytöstä ja toteutumisesta. Muutosta tarvitaan minunkin mielestäni. Mutta maailma ei sanan sosiaalipsykologisessa mielessä muutu kovinkaan nopeasti. Saadaksemme historiallista perspektiiviä työn, vallan ja mahdin suhteeseen lainaan otteen  Frankfurtin koulukunnan suuren mestarin Erich Frommin  kuvausta renesanssiajan varakkaan ja vaikutusvaltaisen yläluokan kulttuurista  jo hänen ensimmäisessä suomeksi julkaistussa romaanissaan "Vaarallinen vapaus" (Escape from Freedom, 1941) :

"Massat, jotka eivät päässeet osalliseksi hallitsevan luokan varakkuudesta ja mahdista, olivat menettäneet entisen asemansa muodostaman turvan, ja niistä oli tullut muodoton massa, jota vallanpitäjät joko imartelivat tai uhkasivat ja aina riistivät. Uuden individualismin kera kasvoi uusi despotismi. Vapaus ja tyrannia, yksilöllisyys ja epäjärjestys olivat sekaantuneet yhdeksi vyyhdeksi. Renesanssi ei ollut pikkuliikehtimisen  eikä pikkuporvareiden kulttuuria, vaan se oli varakkaan aateliston ja porvariston kulttuuria. Taloudellinen toiminta ja vauraus saivat heidät tuntemaan itsensä vapaiksi ja tajuamaan yksilöllisyyden. Mutta samanaikaisesti nämä ihmiset olivat menettäneet jotakin: he olivat menettäneet tunteen, että he kuuluvat johonkin, tunteen jonka keskiaikainen yhteiskunta oli suonut. He olivat vapaampia, mutta myös yksinäisempiä. Valtaansa ja varallisuuttaan he käyttivät puristaakseen niiden avulla elämästä irti kaikien mahdollisen nautinnon; mutta tällöin heidän oli siekailematta käytettävä kaikkia keinoja, ruumiillisesta kurituksesta aina psykologiseen ihmisten käsittelyyn voidakseen hallita massoja ja voidakseen pitää kurissa heidän omaan luokkaansa kuuluvat kilpailijat. Tämä raju kamppailu vallasta ja hyvinvoinnista myrkytti kaikki ihmissuhteet. Lähimmäisiin tai ainakin oman luokan jäseniin kohdistunut yhteistunne hävisi ja tilalle tuli kyyninen ja riippumaton asennoituminen; toiset yksilöt olivat 'kohteita' joita käytettiin hyväksi ja jotka, jos se soveltui omiin päämääriin, säälimättä tuhottiin. Yksilöstä tuli intohimoisen itsekeskeinen. Hän himoitsi kyltymättömästi valtaa ja rikkautta. Tästä kaikesta oli tuloksena, että menestyksekkään yksilön suhtautuminen omaan itseensä myrkyttyi sekin,. Hänen omasta minästään tuli hänelle samanlainen hyväksikäytön kohde kuin oli tullut kaikista muistakin. On syytä epäillä, että renessanssin kapitalismin mahtiherrat olivat niin onnellisia ja itsevarmoja kuin millaisiksi heidät usein on kuvattu.  Näyttää siltä, että uusi vapaus sai heidät tuntemaan, että heidän sisäinen voimansa kasvoi, mutta samalla myös eristyneisyys lisääntyi ja samoin epävarmuus, epäileväisyys - ja kaiken tämän ansiosta - pelko." (Vaarallinen vapaus 1962, suom. Markku Lahtela)

Palaako siis renesanssin aika uudelleen työelämään?

lauantai 6. helmikuuta 2016

Taistelu Euroopasta

Euroopan Unionin, rauhan ja demokratian linnakkeeseen - sitähän se perustamissopimuksensa mukaisesti pitäisi olla - syntyy koko ajan ja hyvällä vauhdilla uusia rakenteita, toimintatapoja, yhteisillä päätöksillä yleisellä tasolla siunattuja periaatteita, jotka kansalaisten osallistumisen, tietoisuuden ja toimintamahdollisuuksien kannalta näyttävät käyvän yhä hankalammiksi.

Kun kirjoitan tätä, olen tietenkin ja toivottavasti riittävän tietoinen subjektiivisesta näkemyksestäni ja siinä olevista puutteista. Tältä samalta pohjalta lähes jokaisen kansalaisen Euroopassa on kuitenkin käsityksensä maanosasta ja sen mahdollisuuksista rakennettava. Jos näkemyksessä on puutteita, niin sitä pahempi Euroopalle ja sitäkin suurempi haaste demokratialle, jonka varassa kuitenkin koetamme yhteiskunnallisessa mielessä elää.

Juuri näinä aikoina puhutaan paljon Unionin taloudesta ja rahapolitiikassa käsitteestä "Quantitative Easing". EKP yrittää rahamäärää lisäämällä mahdollistaa yhä tehokkaammin pankkien ja muiden rahalaitosten - ei vähiten kansallisten keskuspankkien - mahdollisuuksia lainanantoon. Tarkoitus on saada yritykset investoimaan  lisää , teollisuuden ja kaupan pyörät pyörimään, Eurooppa uudelleen käyntiin pitkän ja uuvuttavan alavireisen kauden jälkeen. Puhutaan lamasta ja puhutaan kriisistä.  Kansalaisille - meille suomalaisillekin - asia on kuitenkin etenkin vaalien alla ilmaistu suurina lupauksina, optimistisina odotuksina, "toivon vallankumouksena" - käsite joka juurtui meidän konservatiiviemme vaalikamppailujen keskeisenä, vähän huvittavastikin proletaaripainotteisena houkutteluna mielikuviimme. Näiden tulosten keskellä joudumme nyt sitten elämään.

On käynyt kuitenkin yhä ilmeisemmäksi etteivät yritykset ja markkinat valtavista rahavuoristaan huolimatta saa konetta käyntiin. Investointien pitää perustua aitoon tarpeeseen ja ostovoimaan, jotta niihin liittyvät odotusarvot toteutuisivat. Kansalaisten ostovoimaa on säästämisen merkeissä kuitenkin leikattu jo pidemmän aikaa: maltilliset nollasopimukset, julkisten kulujen leikkaaminen, työelämän sääntelyn purkaminen, työnantajan vastuiden vähentäminen mm. eläketurvan rakentamisessa - kaikki nämä ovat joko suoraan tai välillisesti kaventaneet kuluttamismahdollisuuksia ja myös kysyntää. Kaikki tämä on tehty sillä motivaatiolla, että kulujen vähentäminen  yrityksissä luo mahdollisuuksia uusiin investointeihin ja työpaikkoihin. Ei ole toiminut, ei kotimaisilla eikä Euroopan Unionin tasoisilla ratkaisuilla.

On käynyt ilmeiseksi etteivät yritykset voi luoda kysyntää. Tarjontaa on koetettu lisätä, mutta se on osoittautumassa myös yrityksille hankalaksi ja jopa vaaralliseksi suositukseksi. Jo nyt mm. lainojen korot kansainvälisillä markkinoilla ovat painuneet alle nollan, miinusmerkkisiksi. Suomen valtio voi saada lainaa ja siitä maksetaan valtiolle, jos se suostuu sitä ottamaan. Valtio voi sopimuksin luoda myös itse rahaa ja sillä projekteja, jopa rakenteita joihin kansa voisi työllistyä. Juuri valtion johdolla julkiset rakenteet  voivat luoda uutta työtä ja sitä kautta kysyntää, mahdollisuuksia myös yrityksille. Mutta.

Kaikkien tiedossa alkaa kuitenkin jo olla,  että Euroopan Unionin peruskirjoihin kuuluiva Maastrichtin sopimus asettaa tiukat velka- ja kasvurajat julkiselle sektorille. Heikommin  tiedostettua on se, että Euroopan Keskuspankilta, jolla  on yksinoikeus luoda euroalueelle rahaa, on perusartikloissaan tiukasti kielletty rahoittamasta valtiota millään julkisen rakenteen tasolla. Samalla valuuttaunionin myötä jäsenvaltioiden pankeilta tämä oikeus on otettu pois. Yksinkertaistaen voi sanoa, että perinteisen pohjoismaisen hyvinvointivaltion rakentamiseen tähtäävä politiikka on suljettu pois Euroopan Unionista. Ainoa laillinen dynamiikan kehittäjä ovat markkinat. Kansanvaltaisten julkisten rakenteiden ainoa tehtävä on olla estämättä markkinoiden megakoneen toimintaa.

Suuren eurooppalaisen keskustelun - varsin yksipuolisen sellaisen - kohteena ovat olleet kansainväliset kaupparakenteet, ns. vapaakauppasopimukset. Niitä on monenlaisia: TTIP USA:n ja Euroopan Unionin välillä, CETA USA:n ja Kanadan, NAFTA USA:n ja latinalaisen Amerikan välillä, tietynlaisena mallina koko vapaakaupparakennekokonaisuudelle, TISA julkisen sektorin palvelujen vapauttamisessa kilpailulle ja TPP (Trans- Pasific Partnership) hallitsemaan ja "vapauttamaan" kauppaa lähes kaikkialla maailmassa. Poissuljettuja  ovat vain Mika Waltaria lainatakseni "ihmiskunnan viholliset" kuten Venäjä ja Kiina eräiden muiden maiden kanssa. Kaikissa näissä vapaakauppasopimuksissa markkinoille annetaan poliittinen ja juridinen "ensi yön oikeus" palvelujen tuottamiseen ja kauppaan. Kansanvaltaiset, demokraattiset rakenteet, kansalaisyhteiskunta jää kaikkineen alisteiseksi markkinavallalle. Pohjoismaissa elävästä ja yhteiseen hyvinvointiin tottuneesta ihmisestä tämä tuntuu käsittämättömältä. Vaaleissa kuitenkin meilläkin kansa on antanut ylivoimaisesti "vanhasta muistista" valtakirjan tälle politiikalle, todennäköisesti ymmärtämättä lainkaan rajuja käytännön seuraamuksia.

Markkinoiden megakone toimii siis Euroopassa yhä kiihtyvällä vauhdilla. Emme ole vielä toipuneet vuosia kestäneen laman seurauksista, laman joka alkoi pankkien valtavana velkavuorten kasvamisena ja päätyi takausten kautta valtioiden ja kansalaisten maksettavaksi. Kreikan yritys rakentaa vaihtoehtoista lähestymistapaa rusennettiin EU:n, tätä rauhan ja demokratian linnaketta johtavan troikan toimesta voimalla matalaksi. Kreikan ja sen kansalaisten - kuten suomalaistenkin - on maksettava suuren kuplan seuraukset. Mutta ei siinä kaikki.

Thomas Fazi, italialainen kirjoittaja avaa ""Social Europe" verkkolehdessä 1.2. 2016  Euroopan pankkiunionissa vuoden 2016 alusta tapahtuneita muutoksia, jotka merkitsevät kansallisten hallitusten kasvavaa vastuuta omien maidensa pankkien toiminnasta, erityisesti tapauksissa joissa pankit eivät selviydy vastuistaan vaikkapa vastuuttoman lainanannon seurauksena. Kirjoittajan mukaan tämä tulee merkitsemään pääomien virtaamista huonossa hapessa olevista EU:n periferiamaista Unionin keskustaan, erityisesti Saksaan. Valtioiden ja hallitusten vastuut ovat kasvamassa niin suuriksi että ei ole oletettavissa niiden selviävän tästä uudesta tehtävästä. Kirjoittaja pitää tehtyjä päätöksiä reseptinä koko pankkiunionin tuhoutumiseen ja samalla kahdeksan vuotta jatkuneen painajaismaisen kriisin jatkumiseen edelleen. Kysymys on kirjan nimen mukaisesti "Taistelusta Euroopasta".

On eurooppalaisen demokratian kannalta lohdutonta, että valtiot jotka tyhmänsorttisen uusliberaalin ja myös varomattoman sosialidemokraattisen politiikkansa seurauksena päätyivät takaamaan pankkien odotusarvoisia riskilainavuoria, joutuvat nyt Euroopan Unionin päätöksellä vastaamaan pankkiensa toiminnasta kaikissa olosuhteissa. Yhteiseksi turvaksi tarkoitettu Unioni on tässä siirtänyt vastuun takaisin jäsenmaille - ilman tarvittavia rahapoliittisia välineitä. Tältäkin osin idea yhteisestä Euroopasta on tuhoutunut. Kansallisilla vaaleilla ei muutoksen aikaansaamisessa ole mitään merkitystä lähivuosien aikana.

Omilta europarlamentaarikoiltakaan ei ole näistä asioista tullut minkäänlaista tietoa, kannanotoista puhumattakaan. Ei tietoa, ei arvioita, ei näkemystä, ei vaihtoehtoja. Itse pitää kaivaa tietoja kansainvälisistä lähteistä. Miten eu-kansalaisen pitää vastata tähän kriisiin?

Mielestäni tässä valmistellaan pohjaa väkivaltaiselle kumoukselle, sodalle, tuholle - taas kerran. Onneksi olen jo sen verran vanha että ehdin ilmeisesti ajoissa alta pois.

perjantai 29. tammikuuta 2016

Työn tekijä on palkkansa ansainnut...

Linkin takana olevalla sivulla bloggari kirjoittaa: "Tiesitkö että Kela maksaa hallintonsa jäsenille kuukausittaista palkkiota?"  Kosmiseen maailmanjärjestykseen nimellään viittaavan bloggarin kirjoitus perustuu alunperin Iltasanomien juttuun, jossa kansanedustajien mukanaoloa erilaisten yhteisöjen hallituksissa ja niistä maksettuja palkkioita pidettiin yhtenä korruption muotona. Ottaisin tähän asiaan vähän toisenlaisen lähtökohdan.

Se että kansanedustajat hyväksyvät palkan ja palkkion maksamista yhteisöjen hallinnossa  toimimisesta ja ilmeisesti pitävät sitä oikeutettuna ja luonnollisena, on seikka johon on kiinnitettävä periaatteellista huomiota. Kansanedustajathan ovat tässä samalla hyväksyneet periaatteen, jonka mukaan luottamustoimisen tehtävän aiheuttamat rasitukset, niissä jaettu osaaminen ja tietotaito ovat rahanarvoista henkistä pääomaa, josta on maksettava korvaus. Tietääkseni kansanedustajat eivät ole missään vaiheessa ilmaisseet vastustavansa tätä periaatetta. He eivät vain ole tulleet ajatelleeksi, että samalla palkkioita ja korvauksia vastaanottaessaan he luovat uutta lähestymistapaa ja uutta käytäntöä oman henkisen pääomansa, osaamisensa luovuttamiseen. Minä mielelläni hyväksyn tämän periaatteen.

Ensimmäisenä tulee mieleen lähes viidenkymmenen vuoden takainen presidentinvaalitaistelu. Siitä on historiaan on jäänyt Kokoomuksen presidenttiehdokkaan, pääjohtaja Matti Virkkusen tokaisu tammikuussa 1968 :"Työmies on palkkansa ansainnut". Alunperin tämä on lainaus apostoli Paavalin kirjeestä Timoteukselle, jakeesta 18. Virkkusen  pääteemana oli  "Suomalaisen elämänmuodon ylläpitäminen". Pääjohtaja Virkkunen puolusti haastatteluissa toki myös yritysten suurta merkitystä osana suomalaista elämänmuotoa. Apostoli Paavalin lanseeraaman tärkeän periaatteen sisältö on se, että tehdystä työstä, niin henkisestä kuin ruumiillisestakin, työn tekijä on oikeutettu saamaan palkkaa.

Olen läpi vuosien puolustanut periaatetta, jonka mukaan työn käsitettä on laajennettava koskemaan ihmisen kaikkea aktiviteettia ja irroitettava se pelkästä toimeentulon hankkimiseen välttämättömästä työsuhteesta. Mutta samalla on herättävä huomaamaan, että teollisen ja digitaalisen vallankumouksen myötä koko työn luonne on muuttumassa. Työtä on myös se, mitä korvien välissä kehitetään. Myös tähän työhön pätee Paavalin tärkeä teesi:"työmies on palkkansa ansainnut." Myös vapaaehtoistyö on tässä mielessä myös korvaukseen, palkkaan ja palkkioon oikeutettua työtä.

Miksi kukaan hallintoelimissä toimiva ja sieltä palkkioita ja muita korvauksia nostava kansanedustaja ei ole huomannut, että hänen maksullisessa osallistumisessaan on syntymässä uusi ja tärkeä palkallisen työn ulottuvuus? Miksi yhteiskunta ei ole havahtunut huomaamaan, että kansalaisjärjestöissä, yritysten johdossa ja julkisissa tehtävissä tapahtuva vastuunotto on samanarvoista? Eikö ole niin, että luovassa yhteiskunnassa uusien innovaatioiden ja ideoiden kehittymistä tuetaan kaikilla tasoilla, ei ainoastaan ylimmällä portaalla tai keskeisimmissä tehtävissä?

Laajennetaan siis palkallisen työn käsite kaikkeen, myös nykyään vapaaehtoisena tehtävään työhön ja otetaan - vaaditaan otettavaksi - myös tämä tärkeä alue korvattavan työn piiriin Paavalin Timoteukselle ensimmäisessä kirjeessään painottaman periaatteen mukaisesti. Tämä merkitsisi valtavan dynamiikan avaamista luovuuden, osaamisen, vapaan työn ehtymättömille markkinoille.

Paavali antoi samassa jakeessa myös tärkeän ohjeen paikalliseen sopimiseen: "Älä tuki auraa vetävän härän suuta". Ruotsissa tämä periaate jo toimii, työntekijäpuolella on tulkintaetuoikeus paikallisen sopimuksen soveltamisessa. Mutta meillä EK, Elinkeinoelämän valtuuskunta kieltäytyy kantaansa perustelematta toteuttamasta tätä tärkeää kristillistä periaatetta.

Kun siis nostat palkkiota luottamustehtävästä siinä yhteisössä jossa toimit, vaikenemisen ja piilottelun sijasta Sinun pitäisi sanoa: "Kaikki työ ja osallistuminen on palkan arvoista työtä. Olen ansainnut tämän palkkion. Ja niin ovat ansainneet kaikki ne, jotka toimivat kansalaisjärjestöissä, hallituksissa, valtuustoissa tai erilaisissa toimikunnissa tärkeiksi katsottujen asioiden eteenpäinviemiseksi. Minun tehtäväni on mahdollistaa tämän periaatteen toteutuminen kansalaisoikeutena ja jokaista koskevana, yhdenvertaisena ulottuvuutena.

Käy katsomassa, mitä olen kirjoittanut osallistamisesta ja yhteiskunnan tehtävästä suhteessa työhön mm. blogeissani "Takaisin autonomiaan", "Kolme kirveeniskua", "Myrkyllisiä ehdotuksia" tai "Säästämisen kahdet kasvot".

Työ kättemme ja hengenkin, on ylevätä työtä!

tiistai 26. tammikuuta 2016

Hylsyttämistä ja ujuttamista

On alkanut kuulua puhetta salaliittoteorioista. Poliittisia käänteitä ja todellisen juonen paljastumista pidetään niin arvaamattomana, uskaliaana tai alkuperäisestä tarkoituksesta poikkeavana ettei sitä pidetä enää oikein uskottavana. Tällaisten alkuperäiselle tarkoitukselle vieraiden ja jopa vastakkaisten motiivien olemassaoloa pidetään salaliittoteoriana. Kärki ei tällöin enää kohdistukaan itse sisältöön vaan väitteen esittäjään. Kyse on poliittisesta paranoiasta, vainoharhaisuudesta. Ei kannata ottaa tosissaan.

Tämän blogin otsikkoon olen ottanut käsitteen hylsyttäminen. Olet kai nähnyt kiväärin, tykin tai jonkun muun pyssyn hylsyn. Niitä lentelee mm. ampumahiihdossa hidastetussa kuvissa. Kun hylsystä otetaan ruuti pois, niin ammuttaessa paukahdus kyllä kuuluu, mutta mitään luotia ei pyssystä lennä. Vastaavanlaista tapahtuu kun sotaväen harjoituksissa tussautellaan paukkupatruunoilla. Poliittisessa hylsyttämisessä alkuperäisestä  tarkoituksesta otetaan ruuti pois - ja käytetään muihin tarkoituksiin.

Euroopan Parlamentin puheenjohtaja Martin Schulz, saksalainen sosialidemokraatti käytti juuri äskettäin tällaisesta toiminnasta nimitystä ujuttaminen. Kauniisti ja periaatteessa oikein muotoiltu pyrkimys delegoiidaan päätöksenteossa edelleen. Korkeintaan sivulauseessa ilmaistu pääperiaatteen vesittäminen - mielestäni Jyrki Katainen ministerinä ollessaan oli tässä erityisen taitava - muodostuukin jatkokäsittelyssä ja edelleen delegoituna pääasiaksi ja kääntää alkuperäisen tarkoituksen päälaelleen. Tuloksena syntyy jotakin, jota alunperin eivät hyvää tarkoittavat pääperiaatteen hyväksyjät ollenkaan tarkoittaneet.

Olen aikaisemmissa blogeissani esittänyt epäilyn, että Euroopan Unionin kauniiden rauhaa ja demokratiaa edistävien alkuperäistavoitteiden toteuttaminen on kääntymässä yhä selvemmin sosiaalisesta tietoisuudesta, turvallisuuden ja hyvinvoinnin yhteisen perustan luomisesta markkinoiden ylivallaksi, jossa kansanvaltaiset yhteiskunnalliset rakenteet tdellisuudessa alistetaan markkinoille yhteisen hyvinvoinnin tavoittelun nimissä.

Saksalaisessa kielenkäytössä ilmaisu "aushülsen" tarkoittaa alkuperäisen tavoitteen muuttumista ja katoamista taustaan niin ettei sitä voi enää tunnistaa uudesta ilmiasusta. Sitä jää kysymään, onko alkuperäinen tarkoitus ylipäätään ollut päätöksen sisällön toisenlaiseksi "ujuttamista" tavoitelleiden mielessä. Juuri tässä alkavat väitteet poliittinen paranoiasta ja salaliittoteorioista astua kuvaan mukaan.

Esimerkkejä? YLEn 1:n MOT-ohjelmassa toimittaja Kirsi Skön tarkasteli 25.1. 2016 valtion rahoittamaan "sosiaalista asuntotuotantoa". Ohjelmassa kävi ilmi, että sosiaalisuus on karsittu tästä valtion tukemasta asuntotuotannosta pois oikeastaan kokonaan ja jäljelle ovat jääneet vain tuet, jotka valuvat sijoittajien poääomalaareihin. Tuettujen vuokratalo-osuuskuntien rakenne on muuttunut yhtiömuotoiseksi ja vuokrataso varsinkin uusissa lumoaviksi luonnehdituissa kohteissa on kaukana sosiaalisuudesta ja nykyisellä palkkatasolla elävän saavuttamismahdollisuuksista. Järjestelmä on olemassa, mutta se on hylsytetty tyhjäksi alkuperäisestä tarkoituksestaan. Tuloksena tästä puimisesta ei taida ministeri Tiilikaisenkaan aikana veronmaksajalle olla tarjolla todellisia jyviä vaan akanoita. Hylsyttäminen ottaa jyvät pois, vain akanat jäävät jäljelle.

Onko tällainen ujuttaminen jatkunut kauankin? Hakusanalla "aushülsen" löytyi saksalaisen päivälehden arkistosta kuutisenkymmentä juttua joihin tämä hakusana viittasi. Die Zeit -lehti löysi hampurilaisen alkumuodot jo muinaisesta egyptistä ja kertoo jutussaan, miten alkuperäinen ajatus on vuosisatojen ja tuhansien kuluessa muuttunut terveellisestä ja välttämättömästä ravinnosta sekä tuottajien että kuluttajien kannalta kyseenalaiseksi  "Fast Foodiksi" Hylsyttämisestä. akanoittamisesta ja ujuttamisesta seuraa tietenkin valtavaa yhteiskunnallista turhautumista.

 Georg Orwellin "Eläinten vallankumouksessa" tätä ilmiötä on kuvattu klassisen taitavasti:"Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset." Kun luottamus oikeudenmukaisuuteen katoaa, seuraukset voivat olla hirvittäviä. Jokainen teko joka raunioittaa ihmisen uskoa demokratiaan ja oikeudenmukaisuuteen on - tietenkin - jyrkässä ristiriidassa sen kanssa mitä YK:n yleismaailmallisissa ihmisoikeuksien julistuksissa on sanottu ihmisoikeuksista. Erehtyminen on toki inhimillistä ja anteeksiannettavaa, mutta ihmisoikeuksien tietoista loukkaamista voi kaiketi pitää rikoksena ihmisyyttä vastaan.

Sitä jää miettimään, onko virkavalalla, jonka ministeri virkaan astuessaan vannoo, vielä jotakin merkitystä. Se kuuluu seuraavasti: "Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan Jumalan edessä (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi."

Metsästysmajan säännöt oli laitettu raameihin yhteisen oleskelutilan seinälle: Ensimmäinen pykälä: "Tässä metsästysmajassa ei saa tarjota muuta kuin riistaruokaa". Toinen pykälä: "Jos riistaa ei ole saatu, myös säilykelihasta tehty hernekeitto lasketaan riistaruoaksi."





sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Suuri tarinani

Poliittisesti aktiivisena, ihmisestä ja yhteiskunnasta kiinnostuneena ihmisenä olen tässä vuosien varrella koettanut kirjoittaa sosialidemokratian suurta tarinaa. Välillä se on hipaissut ajankohtaista käytännön politiikkaakin. Etenkin silloin, kun suuria käänteitä on ollut tapahtumassa, joko hyvään tai huolestuttavaan suuntaan. Myöntää täytyy että ilonaiheita on ollut harvakseltaan, murheita ja huolia sitäkin enemmän.

Keskeisenä lähtökohtana kirjoittamassani tarinassa on ollut ihminen ja hänen mahdollisuutensa elää täysipainoista ja turvattua elämää. Pitkän tähtäyksen tavoitteena on aina analyysissani ollut "tapaus ihmisen" mahdollistava yhteiskunta. Tavoite voi tuntua kaukaiselta ja hämärältäkin, mutta uskon tämän kysymyksen askarruttaneen ihmiskuntaa jo vuosituhansien ajan. Samalla se on kuitenkin radikaali, juuriin menevä. Pohjimmiltaan mikään ei ole politiikassa tärkeämpää kuin ihmisen hyvinvointi, ihmisoikeudet ja mahdollisuudet toteuttaa itsessään piilevät voimavarat.

Uskontokäsityksenikin kasvaa tuosta samasta lähtökohdasta. Onko kristinuskon tarkoitus Jumalan palvominen ja palveleminen? Jo toisessa käskyssä se jyrkästi kielletään. Kolmannessa asetetaan tavoitteeksi harmonia, tasapaino. Se on niin tärkeää, että kerran viikossa on vietettävä päivä vaalien sopusointua itsensä, kanssaihmistensä ja luonnon kanssa. Tuo pelkistävä, yksinkertaisuutta tavoitteleva visio määrittää myös näkemystäni luonnosta ja sellaisesta naturalismista, jossa ihminen on osa luontoa ja sen tasapainoa.

Ihminen on toimintansa, elinehtojensa, ajatustensa ja tunteidensa kautta aktiivinen, valintoja tekevä vaikuttaja. Tietoisuus itsestään, luovuudestaan, ulkopuolisesta maailmasta ja elämän rajallisuudesta nostaa esiin toiveen itsensä toteuttamisesta, omaehtoisuudesta. Alistuminen pelkäksi välikappaleeksi, toisten tahdon toteuttajaksi merkitsee ihmiselle orjuutta ja elämätöntä elämää.

Omaehtoisuudesta kasvaa myös ihmisen käsitys työstä. Työ voi parhaimmillaan olla suuri siunaus, omaehtoisuuden ylistyslaulua, mutta se voi muodostua myös helvetiksi joka rampauttaa ja vie ennenaikaiseen hautaan. Ihminen haluaa päästä eroon pelkästä työläisenä olemisesta. Tässä mielessä työväenliikkeen lopullinen tavoite on tehdä itsestään tarpeettomaksi. Tavoitteena ei ole kaikkia koskeva palkkaorjuus, niinkuin tällä hetkellä näytettäisiin uskovan. Tavoitteena tulee olla palkkaorjuuteen perustuvan ihmisen esihistorian päättyminen ja tietoinen, vakuuttunut pyrkimys ihmisen nostamisesta jumalien kaltaiseksi, mahdollisuuksiaan käyttäväksi toimijaksi.

Omistaminen? Kyllä omaisuutta ja sen suojaa tarvitaan ainakin perustarpeiden tyydyttämiseen. Käskyt kieltävät himoitsemasta sitä mikä toisen on. "Älä varasta" on Moosekselle välitettäväksi annettu eettinen elämänohje. Sosialisti Proudhon piti omistamista varkautena. Omistamisen hirvittävät erot ja sen synnyttämä vastakohtaisuus osoittaa, että ihmiskunta ei ole pitänyt kiinni kymmenessä käskyssä annetusta moraalisesta ohjeesta. Toisen ihmisen työn tulosten varastaminen on kaiketi rikos ihmiskuntaa kohtaan?

Uskon että alitajunnassa oleva visio saa ihmiset uskomaan demokratiaan, yhdenvertaisuuteen ja kansanvaltaiseen tapaan hallita niitä yhteisöjä joissa ollaan mukana. Meidän on oltava tietoisia, että harvainvalta voi rautaisella otteella edelleenkin hallita yhteisöjämme, kääntää muodollisen demokratian vastakohdakseen. Yhdessäolemista ja yhteisöjämme emme voi paeta, mutta sellaisia muotoja sille meidän on kyettävä kehittämään, että voimme tuntea katsovamme toisiamme samalta tasolta. Kun harmoniaa tavoitellaan, sen tunteen on perustuttava henkilökohtaiseen kokemukseen.

Puhuin alussa sosialidemokratian suuresta tarinasta, jonka varaan olen omaa sisäisen ja ulkoisen tasapainon tavoitteluani rakentanut. Tämä tie on osoittautunut elämän pituiseksi etsimiseksi. Asiat eivät ole niin kuin niiden pitäisi olla. Asiat voisivat olla toisinkin. Yhä uudelleen ja uudelleen nousee mielen syvyyksistä tarve löytää "tapaus ihmisen" toteutumiselle uutta sisältöä, uusia ratkaisumalleja.

Minä tunnen kuitenkin yhteyttä kaikkiin niihin jotka etsivät ja jotka ovat antaneet ajatuksissaan ja henkisessä maailmassaan tilaa päivittäiselle meditaatiolle, hiljentymiselle ihmistä koskevan vision syventämisessä.

lauantai 23. tammikuuta 2016

Eurooppalainen "Valse triste"

Euroopan komissio keskustelee nyt Puolan uuden johdon kanssa demokratiasta. Se on komission - ja minunkin mielestäni -  uhattuna. Heti alkajaisiksi uusi, enemmistön saanut oikeistopuolue ja perin vahvasti senmukaisia arvoja edustava ja omista lähtökohdistaan Euroopan Unioniin vastentahtoisesti - ei siis pelkästään kriittisesti - suhtautuva puolue muutti tiedotusvälineiden asemaa siten, että mm. radiosta ja TV:stä tulee hallituksen äänitorvi. Moniarvoisuus on vaarassa.

Meillä porvarienemmistöinen hallitus muutti YLE:n pääjohtajan asemaa vähän samalla tavalla. Jungnerin määräaikaisen kauden päätteeksi valittiin uusi pääjohtaja Kivinen - toistaiseksi. Porvarihallitukselle mieleisen Kivisen kausi pääjohtajana jatkuu siis hänen eläkeikäänsä saakka. Kivisen kaudella on tehty jo koko joukko muutoksia, jossa etulyöntiasemaa annetaan kaupallisille kanaville. En ole ainoa joka on huomannut että myös ohjelmien sisältöjä juonnetaan toisista lähtökohdista kuin aikaisemmin. Viimeksi mm. "Kahdeksan myyttiä työstä" on herättynyt tarkkaavaisten kavereideni huomiota tässä suhteessa.

Euroopan Komissio on tässä suhteessa paljon vartijana ja Euroopan Parlamentin suostumuksella sen asema määräävänä, puremaan oikeutettuna  vahtikoirana on vain vahvistunut. Uuden hallintomallin puitteissa Komissiolla on lukuisia mahdollisuuksia seurata ja puuttua jäsenvaltioiden kehitykseen ja budjettiin, jos talouden suunta   ja toimenpiteet eivät seuraa Komission indikaattorien varoitusmerkkejä. Yhdessä Euroopan keskeisten perussääntöjen, Maastrichtin sopimuksen, Lissabonin sopimuksen, Euroopan Keskuspankin peruskirjan ja näihin tehtyjen lisäysten ja muutosten kanssa Euroopan Unionille on viitoitettu puhtaasti uusliberalistinen, markkinaehtoinen tulevaisuus. Tämän linjan muuttaminen ei ole enää kansallisissa käsissä. Euroopan Komissio voi vaatia - kuten Kreikan tapauksessa jo kävi ilmi - jäsenvaltiota pysyttelemään "yhteisillä päätöksillä" viitoitetulla tiellä.

 Kansallisilla vaaleilla ei ole tässä suhteessa enää määräävää merkitystä. Jos joku on tästä eri mieltä, niin vääntäköön sen julkisuudessa rautalangasta - siis ymmärrettävässä muodossa - muidenkin nähtäväksi. Tämä on monella tapaa myös kohtalonkysymys sosialidemokratialle, joka paistattelee nyt mielipidetiedustelujen kärjessä suurimpana poliittisena voimana. Tilanne ei ole enää samankaltainen kuin aikaisemmin. Eurooppapolitiikassa juna meni jo ja juuri poliittisen demokratian kannalta uhkaavaan suuntaan.

Meidän kolmen ässän hallituksen pakkolait ovat esimerkki jo etukäteen tapahtuvasta sopeutumisesta Komission käytössä olevien indikaattoreiden mukaiseen politiikkaan: Sitä voidaan kuvata yrityksenä ratkaista uusliberalistisen politiikan raameissa  ikään kuin oikullisen, politiikasta riippumattoman maailmantalouden synnyttämiä pakonomaisia ongelmia. Monet nuoret taloustieteilijät ja vähitellen eräät vanhemmatkin ovat alkaneet epäillä tämän pakolliseksi tieksi rakennetun eurooppapolitiikan oikeutusta ja onnistumismahdollisuuksia. Meillä tätä vaihtoehtoista - taloudellisen valtavirran taholta "mitättömäksi vähemmistöksi " luonnehdittua -  lähestymistapaa edustavat mm. "Talous ja raha" blogin pitäjät Jussi Ahokas ja Lauri Holappa. Keskeinen ero valtavirtaiseen talouspolitiikkaan on talous- ja rahapolitiikan tehtävän ymmärtäminen kokonaisvaltaisemmin, jossa yritysten ja markkinain ohella julkinen, kansanvaltainen hallinto ja sille määritettävät resurssit nähdään tärkeänä ja välttämättömänä toimijana myös eurooppalaisessa talouspolitiikassa. Markkinoita myötäilevä ja neuvostotyyppistä sosialismia pelkäävä Euroopan Unionin enemmistö on tietoisesti luonut tämän muotopuolen, siipirikon järjestelmän. Taitavasti on yleisellä tasolla käytetty konsensusta asioissa, joissa piru piilee yksityiskohdissa. Vaurauden, turvallisuuden ja oikeudenmukaisuuden sijasta Unionista on tulossa kohtalokas Minotaurus-hirviö, joka vaatii vuosittain eläviä ihmisuhreja ja kaiken lisäksi paljon suuremmassa mittakaavassa kuin tuo Kreikan tarujen olio, puolittain ihminen, puolittain härkä konsanaan.

Onneton uusliberalistinen, markkina-alisteisuutta ja sen ensisijaisuutta korostava eurooppalainen talouspolitiikka on Komission johdolla koitumassa mitä ilmeisimmin koko maanosan kohtaloksi, koska "muuta vaihtoehtoa ei ole". Entä demokratia? Minusta näyttää siltä että Puolan ja Unkarin rikkomukset jäävät toiseksi sen megakoneen rinnalla, joka on annettu Eurooppaa lähes pysyvästi hallinneen konservatiivienemmistön käyttöön. Kansalliset, valtavirrasta poikkeavat lähestymistavat, pohjoismainen, kansanvaltainen  hyvinvointivaltiomalli mukaanluettuna eivät ole kyenneet pitämään omaa hallintomalliaan yleisessä tietoisuudessa, kiitos yksipuolistuneen, markkinain ehdoilla toimivan median, markkinoiden lobbarikoneistojen ja -  niin pahaa pelkään - markkinapainotteiseksi muuttuvan oikeuskäsityksen hegemoniassa.

Löytyisiköhän musiikista jotakin, joka symbolisoisi Euroopan Unionin ja sen jäsenvaltioiden huolestuttavaa tilaa? Sibeliuksen 150-juhlavuosi on niin lähellä, että tulee mieleen "Valse Triste", nuoren tytön kuolinkamppailusta kertova, vaikuttava musiikiteos.