lauantai 19. joulukuuta 2015

Vaihtoehtoja vaihtoehdottomuuteen

Euroopan Unionin oloissa olemme talouspolitiikassa ajautuneet vaihtoehdottomuuden tilaan, niin sanotaan. Valtion menoja on karsittava, julkista sektoria supistettava, tehtäviä karsittava, luovuttava hyvinvointivaltion liian anteliaasta vastuunotosta. Hyvinvointi kuulemma laiskistuttaa. Puhutaan löysäilystä, paapomisesta ja siivellä elämisestä. Tälle on tultava loppu. Siksi on otetta kiristettävä, hyvinvointivaltiota purettava, sääntöjä löysättävä ja vastattava kilpailuun. Se on globaalia - kiinalaiset tekevät mitä hyvänsä tuotteita yhdellä kymmenesosalla siitä hinnasta jolla niitä Suomessa ja Euroopassa tehdään. Erityisesti työn hintaa on laskettava niin, että voimme pärjätä globaalissa kilpailussa. Hyvinvoinnin säilyttämisen nimissä koko hyvinvointio on ajettava pohjamutiin. Surullisen selkeä kehäpäätelmä - sanoisin.

Yllä kuvattu lähtökohta on sementoitu ainoaksi päteväksi lähtökohdaksi Euroopan Unionin sisämarkkinoiden peruskirjoihin, Maastrichtin sopimukseen ja Valuuttaunionin peruskirjaan. Itsenäisellä Euroopan Keskuspankilla olisi lähtökohtaisesti ollut toisenlaisenkin politiikan teon mahdollisuuksia. Yksi niistä olisi ollut Euroopan vasemmistovoimien kannattama taloudellisen toimeliaisuuden rakentaminen markkinoiden ohella myös julkisen sektorin, valtion ja sen erilaisten instituutioiden varaan. Tämä on ollut perinteinen sosialidemokratian käyttämä vaihtoehto, eikä niin huonosti menestyvä ole ollutkaan. Sen varaan on rakennettu pohjoismainen, kansanvaltainen  hyvinvointijärjestelmä. Siinä kunnilla, paikallisen ja yhteistyömuotojen kautta alueellisen tason julkisilla rakenteilla on merkittäviä, pysyviä tehtäviä. Sosialidemokraattisen lähestymistavan mukaan ne ovat niin perustavaa laatua kansalaisen hyvinvoinnin kannalta, että niitä ei saa altistaa monenkirjaville yksityisestä aloitteellisuudesta lähteville ratkaisutavoille. Tämä koskee kansalaisen subjektiivisia oikeuksia hoitoon, sosiaaliturvaan, terveyteen, koulutukseen, sivistykseen, kulttuuriin  ja vanhuuden turvaan, muutamia vain mainitaksemme.

Euroopan Unionissa kuitenkin yhteisöllinen lähestymistapa on julistettu siis pannaan jo keskeisissä perusasiakirjoissa, joihin kuuluvat mm. Maastrichtin sopimus ja Euroopan Valuuttaunionin peruskirja (vrt. Euroopan Unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen konsolidoitu toisinto s 99/326). Ne kieltävät Keskuspankkia ostamasta suoraan jäsenvaltioiden velkakirjoja ja lisäksi kasvulle ja velkaantumiselle on asetettu tiukat, sanktioidut rajat. Muut keskeiset asiakirjat rakentuvat ratkaisutavoiltaan näiden dokumenttien ja niiden takana olevien päätösprosessien varaan. Jälkikeynesiläiset taloustieteilijät ja ryhmät (Nobelistit Paul Krugman ja Joseph Stieglitz, meillä mm. “Raha ja talous” bloginpitäjät) ovat osoittaneet, että pelkästään markkinoihin, tarjontaan satsaaminen ja pankeille, vakuutus- ja investointilaitoksille rahan syytäminen ei yksin pelasta modernia taloutta. Taloudellisesti itsenäinen valtio voi keskuspankkinsa toimenpitein luoda itse rahaa eikä se sen vuoksi voi periaatteessa koskaan ajautua konkurssiin. EKP tekee rahaa tyhjästä joka päivä - mutta kieltäytyy tukemasta suoraan jäsenvaltioita. Kaiken lisäksi EKP ei tässä asiassa ota vastaan neuvoja eikä toimeksiantoja. Kreikan tapauksessa se on kuitenkin antautunut ns. Troikan jäseneksi ja tällä tavalla myös poliittiseksi toimijaksi.

Euroopan Unionista ei tässä suhteessa tule tukea eikä apua sosialidemokraattiselle politiikalle. Voi tietenkin kysyä, miksi ylipäätään suostuttiin Euroopan Unioniin liityttäessä tällaisiin ehtoihin. Juna oli ollut jo pitkään liikkeessä ja jäsenyydestä keskusteltaessa nämä kysymykset eivät nousseet analyyttiseen keskusteluun lainkaan - näin muistelen.  Ainoana - sekin kiistelyn alaisena - ainakin osin myönteiseksi laskettavana ulottuvuutena on euro, joka suhteellisen stabiilina yhteisenä valuuttana on ollut säilyttämässä sekä palkansaajien että eläkkeensaajien ostovoimaa. Eurooppalainen devalvaatio eli euron arvon laskeminen, tai valtioiden velkakirjojen suora osto  voisivat olla tie austerismista ja kurjuudesta vakaammalle pohjalle - ne eivät kuitenkaan kuulu eurooppalaisen keinovalikoiman piiriin juuri edellä kuvatuista syistä. Kysymys on EKP:n toimintareviiristä eikä sinne politiikalla ole pääsyä.

EU:n jäsenvaltiot voivat saada finanssi- ja rahapoliittista tukea toimilleen siis joko pysyttelemällä tiukasti asetetuissa raameissa tai - niin kuin eurovaltioissa näkyy olevan tapana - rikkomalla avoimesti yhteisesti asetettuja tavoitteita. Saksassa ei valtion velkaantumista pidetä ongelmana, vaikka tämän valtion velka joulukuun alussa 2015 ylitti luvun 2222 miljardia. Saksan velka suhteessa väestöön on siis samalla tasolla kuin Suomenkin. Kaikista - ensisijaisesti poliittisista - ongelmistaan huolimatta Suomi on myös vauras maa - kiitos osittain rahastoivan työeläkejärjestelmän. Saksaa eivät luottoluokituslaitokset ole rangaisseet millään tavoin Maastrichtin velkarajojen ylittämisestä ja oletukseni on, että Saksa hoitaa budjettialijäämiään jatkossakin halvalla velkarahalla.

Luvaton velkarajojen ylittäminen ja luvaton eurojen painaminen, kuten Irlannin sanotaan tehneen, ovat käytettyjä keinoja EKP:n muotopuolen raha- ja finanssipoliittisen valuvian hoitamisessa. Olisiko lisävelanotto Suomelle uhka? Se saattaisi olla sitä, jos velkaa otetaan kansainvälisiltä pankeilta. Se olisi uhkan sijasta mahdollisuus, jos lainaa otettaisiin kotimaisista yhteisen varallisuuden lähteistä. Esimerkiksi työeläkerahastojen voittojen osittainenkin sijoittaminen julkisen sektorin hankkeisiin käynnistäisi elvyttävän ruiskeen välittömästi.

Miksi julkinen sektori olisi tässä toimiva lähtökohta? Yksityinen sektori saa hankkeisiinsa rahaa lähes rajattomasti EKP:n ohjelmien kautta, mutta siihen sisältyy yksi suuri mutta: yritykset tarvitsevat investoidakseen vahvan näkymän kysynnän ja ostovoiman olemassaolosta. Juuri kysyntää ja ostovoimaa  ne eivät pelkällä tavaran tarjonnalla pysty luomaan. Julkinen sektori voi luoda kysyntää omilla toimillaan rahoittaessaan infrastruktuuriin ja palvelujen kysyntään liittyviä omia hankkeitaan. Julkisen sektorin veronkanto-oikeus yhdessä työvoimavaltaisen toiminnan kanssa on tehokas ostovoiman ja kulutuksen lisääjä. Se muodostaa luonnollisen perustan myös yksityisen sektorin investointien ja tarjonnan kasvulle.

Julkisia investointeja infraan ja palvelurakenteen kehittämiseen tulisi siis tehdä kotimaiseen pääomaan perustuvalla rahoituksella. Jos tähän käytettäisiin vaikkapa työeläkerahastojen tuottoja, ei haittaisi vaikka luottoluokituslaitokset rankaisisivat korkojen nostolla - sehän vain lisäisi pääomavirtaa työeläkelaitosten tileille. Tässä suhteessa Suomi on eläkerahastoineen paremmassa asemassa kuin suoraan budjeteistaan eläkkeitä maksavat valtiot. Julkinen sektori veronkanto-oikeuksineen on aina hyvä sijoitus - itse asiassa paljon varmempi kuin mitä yksityisen yrityksen kautta mahdollisesti tulevat odotusarvot voivat tarjota. Aloitteen tulisi kaiketi kuitenkin tulla työeläkerahastojen itsensä suunnasta ja näiden omiin perusteluihin nojaten.

Ostovoiman tasainen jakaantuminen on eräs tärkeimpiä käytössä olevia välineitä elinvoimaisen yhteiskunnan ylläpitämiseksi Euroopan Unionin oloissa. Valaistakoon tätä kahdella esimerkillä. Jos koko käytössä oleva pääoma kasaantuisi vain muutamalle henkilölle, eivät nämä kulutuksellaan kykenisi pitämään pystyssä minkäänlaista toimiva yhteiskuntaa. Jos palkkoihin käytettävissä pääoma jakaantuisi taas tasaisesti kaikille kuluttajille, ostovoima ja kuluttaminen nousisivat maksimiinsa ja yhteiskunta saavuttaisi korkeimman mahdollisen taloudellisen vireyden. Tästä syystä ammattiyhdistysliikkeen pyrkimykset tasaisempaan tulonjakoon ovat mitä tervetulleimpia ja elinkeinoelämän nykyjohdon toimet vastaavasti täysin kontraproduktiivisia. Sosialidemokratian ja ammattiyhdistysliikkeen pyrkimykset yhdessä  muiden poliittisesti edistyksellisten voimien kanssa voivat varmistaa vitaalisen yhteiskunnan EU:nkin oloissa. Tämä on edessä olevan pitkän oppositiokauden jälkeen tärkeä tulevaisuuden strateginen lähtökohta ja sisällöllisesti siis jokseenkin päinvastainen kuin mitä nykyinen, kolmen ässän hallitus edustaa.

Kyllä hallitus voi turvautua myös kansalaistensa tarjoamaan rahoitukseen. On puhuttu bondeista eli joukkovelkakirjalainoista, joita valtio ja jopa kunnat voivat luoda tärkeinä pitämiinsä hankkeisiin. Kuntabondi julkisen sektorin työllistämiseen voisi olla erinomainen pitkän tähtäimen paikallinen tai alueellinen hanke. Muutaman prosentin varma korko sijoitetulle rahalle on tavalliselle osakesäästäjälle ihan toimiva lähtökohta myös julkiseen sektoriin tapahtuvassa sijoittamisessa. Siinä kunnan tai valtion tulisi itse toimia rahoituslaitoksena, jotta menestyksen hedelmät eivät valuisi yhteisöltä ulottumattomiin. Onko tämä mahdollista? Menestys on mahdollista vain, jos välistävetäjät ja erilaiset välikädet saadaan hankkeiden rahoituksesta karsittua pois.

Nämä ovat siis keinoja luoda vaihtoehtoista politiikkaa Euroopan Unionin oloissa: 1) pyrkimys tasaisempaan tulonjakoon ja tässä luottamuksen ja yhteistyön rakentaminen hallituksen ja ammattiyhdistysliikeen kanssa; 2) tietoinen Euroopan Unionin perustuslakien rikkominen Saksan ja Irlannin tapaan joko ylittämällä lainakattoja tai painamalla lisää seteleitä; 3) omien joukkovelkakirjalainojen aikaansaaminen kotimaisista pääomalähteistä julkisen sektorin omien pitkän ajan infrastruktuuri- ja palveluhankkeiden käynnistämiseksi. Kysymys on tällöin julkisen sektorin vahvistamisesta ja yhteisen varallisuuden vahvistamisesta.Tämä kolmaskin keino rikkoo EU:n ehtoja ja saattaa johtaa “Troikan” pakottamaan austerismiin.

Ollako siis puhdas ja aatteellinen Euroopan Unionin taloudellisen valtavirran edellyttämässä hengessä, tai sitten ahdas ja puutteellinen tavalla joka mahdollistaa perinteisen kansanvaltaisen pohjoismaisen hyvinvointivaltion käytännön toiminnan ja tulevaisuuden visioiden toteutuksen?

torstai 17. joulukuuta 2015

Suomettumisesta itävaltalaistuttamiseen?

Suomettumisella on huono kaiku maailmalla. Se viittaa pienen maan alistumiseen suurvallan uhkailuihin ja taivutteluihin, alistamiseen ja alistumiseen. Kansanlaulun sanoin:"Pitää olla, pitää olla, uskollinen, nöyrä." Omasta puolestamme emme ole hyväksyneet pahojen kielten epäproduktiivista sosiaalipsykologiaa, olemme vain viitanneet reaaliseen naapurustopolitiikkaan ja sen soveltamiseen parhaalla mahdollisella tavalla maamme etujen kannalta.

Itävaltalaistuttaminen? Mitä se mahtaisi olla? Tuossa maassa jonkin aikaa asuneena ja työelämässäkin mukanaolleena tiedän, että Itävalta ja sen eräät osavaltiot - kuten esimerkiksi Wien - tuovat mieleen  kuvan lähes sadunomaisen kauniista ja kulttuuriltaan vivahteikkaasta maasta. Pohjoismaiden ohella juuri sosialidemokraattien vuosikymmeniä jopa yksin johtama Wien on esimerkki toimivasta hyvinvointivaltiosta. Perinteistä kasvavan autoritaarisen ja ylpeän hienostelun rinnalle on kasvanut moniarvoisuutta korostava, käytännönläheinen yhteisen hyvinvoinnin korostaminen. Poliittiset ratkaisut infrastruktuurin ja palvelujen rakentamisessa, suhtautumisessa vierastyövoimaan, pakolaisiin, perinteeseen ja kultuuriin osoittavat, että Wien kelpaa esimerkiksi mille Euroopan metropolille hyvänsä.

Viimeisen parin vuoden aikana olen törmännyt uuteen riistämistä kuvaavaan englanninkieliseen ilmaisuun, joka kirjoitetaan muotoon "Austerity". Kovasti ihmettelin tuon käsitteen ilmaantumista yleiseen eurooppalaiseen kielenkäyttöön, olihan aikaisemmin riistävästä asennoitumisesta käytetty ilmaisua "exploitation". Juuri äskettäin sain vihiä siitä, ettei tuo käsite niin kovin kauhean vanha olekaan. Austerity ja "austeriaanit"viittaa itävaltalaisiin taloustieteilijöihin Friedrich Hayekiin ja  Ludvig von Mises'iin, jotka ovat vahvimpia edustajia, mitä tulee nyt niin yleiseen  haluun leikata hallituksen menoja ja leikata tappioita taloudellisen heikkouden ja taantuman aikana. Jo 10. kesäkuuta 2010 Rob Parenteau käytti euroalueesta nimeä "Austeria". Se siis viittaa näihin kahteen itävaltalaiseen taloustieteilijään.

Suoraan sanottuna olen jonkin verran loukkaantunut Itävallan sosialidemoraattien ja heitä edustavan SPÖ:n (Sozialistische Partei Österreichs) puolesta siitä, että tämän monessa suhteessa esimerkillisen ja historiallisista painolasteista rakentavalla tavalla irtautuneen maan nimeä käytetään nyt Euroopassa toteutettavan riistopolitiikan symbolina. Itävaltalaiset uusliberalismin ideaa pohjustaneet taloustieteilijät ovat tässä onnistuneet saattamaan kokonaisen valtion nimen huonoon huutoon. Ei kannata yhtä virkettä pidempään tässä yhteydessä kerrata sitä, että nyt jo valtava määrä taloustieteilijöitä, kansalaisjärjestöjä ja yhteiskunnallisia ajattelijoita pitää tätä austerismiin perustuvaa taloudellista ajattelua ja sen seurauksena harjoitettavaa runtelevaa politiikkaa Euroopan ja ehkä koko maailman kohtalonkysymyksenä.

Miten tämä liittyy Suomeen ja täällä noudatettavaan hallitus- ja talouspolitiikkaan? Se liittyy juuri noiden taloustieteilijöiden politiikan noudattamisen kautta. Euroopan Unioni on omaksunut tiukan julkisen sektorin säästöihin ja supistamiseen tähtäävän politiikan osana Euroopan Unionissa noudatettavaa "austerity" -politiikkaa. Tämä politiikkaa on sementoitu lujasti Euroopan Unionin keskeisiin peruskirjoihin, Maastrichtin sopimukseen ja Euroopan Valuuttaunionin peruskirjaan. Valtion ja julkisten instituutioiden tukeminen tai niiden kautta toimiminen on poissuljettu vaihtoehto tässä lujasti markkinoiden kaikkivoipaisuuteen perustuvassa "austerismissa". Julkisten menojen supistaminen, kulujen karsiminen, palkkojen sovittaminen globaaliin kilpailutilanteeseen, deregulaatio eli sääntelyn purkaminen ja aikaisempien linjaratkaisujen murtaminen kuuluvat tähän politiikkaan. Suomi noudattaa Euroopan Unionin kuuliaisena mallioppilaana austerismia johdonmukaisesti, eivätkä välikysymykset, politiikan moraalinen tai taloudellinen tuomitseminen vaikuta tähän politiikkaan tippaakaan. Hallitus voi luottaa siihen, että Euroopan Unionin keskeisistä instituutioista muodostama "troikka" tulee  ankaralla kädellä ohjaamaan ja tarvittaessa rankaisemaan - sekin on jo valmiiksi päätöksillä vahvistettu -  austerismin tieltä poikkeavia hallituksia. Kreikan kohtalo on tästä jo paljonpuhuva esimerkki.

Poliittinen näköalattomuus perustuu keskeisiltä osiltaan juuri valittuun austerismin uusliberalistiseen strategiaan. Kysymys on konservatiivisen ja uusliberalistisen politiikan ydintavoitteesta, joka on onnistuneesti ujutettu yhdessä EU:n lipuissa esiintyvien katolisten symbolien kanssa Euroopan Unionin valtavirtaiseksi ajatteluksi. Julkilausuttuna syynä linjan valitsemiseen mainitaan useimmiten pelko inflaation riistäytymisestä valloilleen julkisen sektorin taloudellisten päättäjien arvaamattoman ja epäluotettavan käyttäytymisen johdosta. Jäsenvaltioiden rakenteet edustavat kuitenkin Unionin yhtä tärkeintä suurta periaatetta, nimittäin valtiollista demokratiaa. Austerismi uhkaa saattaa tämän Unionin perustamisvaiheessa keskeiseksi nostetun arvon historialliseksi poliittiseksi jäänteeksi, reliktiksi ja korvata sen markkinoiden kaikkivoivalla vapaudella.

Austerismi, itävaltalaistuttaminen - vapaa kettu vapaassa kanatarhassa?

perjantai 11. joulukuuta 2015

Ampu tulee - lanka palaa jo...

Harva meistä taitaa loppujen lopuksi olla tietoinen siitä, miten paljon kansainväliset sitoumukset vaikuttavat poliittisiin, suomalaista yhteiskuntarakennetta koskeviin ratkaisuihin. Yhdistyneissä Kansakunnissa ja sen alajärjestöissä olemme sitoutuneet lukemattomiin kansainvälisiin päätöksiin, joita olemme olleet hyväksymässä. Tärkeimpiä niistä ovat yleismaailmalliset julistukset, ihmisoikeudet ja lasten oikeudet, mutta on paljon muitakin.

Viime aikoina on keskusteltu Kansainvälisen työjärjestön ILO:n meille asettamista velvoitteista. Hallitus ja sen tukena olevat virkamiehet ovat etsineet kuumeisesti ratkaisua, voisiko lainsäädäntömme kriisiaikoina poiketa ILO:ssa hyväksytyistä vähimmäisstandardeista. On vaikuttanut siltä, että näin todella olisi mahdollista menetellä sotaan tai luonnonkatastrofiin verrattavan tilanteen vallitessa. Samalla uskotellaan että Suomi tietenkin noudattaa kaikkia sitoumuksiaan mm. ILO:ssa.

Muistanette Suomen tämän vuoden 2015 itsenäisyyspäivän vastaanotolta pariskunnan, joka oli merkinnyt näkyvästi ihoonsa luvun 169. Sillä nämä Saamenmaassa asuvat henkilöt halusivat ilmoittaa, että vaikka Suomi on ratifioinut kansainvälisen työjärjestön ILO:n alkuperäiskansoja koskevan julistuksen, Suomen hallitukset  - monet peräjälkeen - eivät ole kuitenkaan lupauksista huolimatta tätä vahvistaneet allekirjoituksellaan. Saamelaisten oikeudet kulttuuriinsa ja alkuperäisten elinkeinojensa harrastamiseen ovat edelleen toteutumatta, jatkuvasti kiistanalaisia ja koko ajan joutumassa entistä ahtaammalle. Kaivannaisteollisuus, pääsy arktiselle merialueelle, Metsähallituksen totaalinen kaupallistaminen, maanomistajien yksityisyyden ja omistusoikeuksien varjelu, matkailuteollisuus, kaikki nämä hyvien aikeiden ja perustelujen ohella samalla koko ajan rajaavat yhden Euroopan eksoottisimman alkuperäiskansan elintilaa.

Liittyminen Euroopan Unioniin muistutti monessa suhteessa kovassa vauhdissa olevaan junaan hyppäämistä. Jo silloin Euroopan Unionia oli rakennettu pitkälle markkinayhteisöksi. Maastrichtin sopimusta oli jo asiakirjatasolla valmisteltu 1990-luvun alusta saakka - ja näiden asiakirjojen pohjustaminen perustui jo edellisillä vuosikymmenillä tapahtuneeseen initiointiin, aloitteisiin.

Minulla oli tilaisuus toimia Euroopan Yhteisön elimissä jo varhaisella 1970-luvulla. Silloin vielä yhteisön työssä kunnioitettiin mm. kansalaisjärjestöjen suurta merkitystä Euroopan Yhteisön kehittämisessä. Oli Euroopan Nuorisorahastoa, Euroopan Neuvoston alainen nuorisokeskus Strasbourgissa, kansainvälisten nuorisojärjestöjen koordinaatiotoimisto Brysselissä, vanhoja ja nousevia ympäristöjärjestöjä. Kaikki nämä elimet ja niissä toimineet kansainväliset yhteisöt saivat Euroopan Talousyhteisöltä, silloiselta EEC:ltä tukea toimintaansa. Puhuttiin ns. "Comanagement" -periaatteesta, jonka puitteissa hallitusten ja kansalaisjärjestöjen edustajat pyrkivät tekemään päätöksiä konsensusta ja yhteistä näkemystä tavoitellen. Lähes aina siinä lopulta onnistuttiinkin. Oli kuitenkin havaittavissa, että taustalla haettiin jotakin muuta, markkinamyönteisempiä ratkaisuja. Niihin Euroopan yhteisö olikin sitten valmis 1990-luvulle tultaessa.

Pyrkiminen Euroopan Unionin ytimeen tarkoitti - tietenkin - pääsyä vaikuttamaan komissiossa ja ministerineuvostoissa tehtävään politiikkaan ja käsillä oleviin ratkaisuihin. Monessa suhteessa tässä onnistuttiinkin, paraatiesimerkkinä ns. "Pohjoisen ulottuvuuden" lanseeraaminen Euroopan Unionin toiminta-agendalle. Toisena esimerkkinä mielestäni pitää mainita Turkin EU-jäsenyyden ottaminen työlistalle siten, että jossakin vaiheessa Saksan vastustuksesta huolimatta Turkki voisi päästä Euroopan Unionin jäseneksi. Kun katselee näitäkin kahta asiaa tässä yhteydessä, voi sanoa että Suomi taisi olla Unionin ytimessä initioimassa - kehittämässä - jotain uutta ja tärkeää, jonka arvo on vasta nyt, pohjoisten alueiden luonnonvarojen, logististen mahdollisuuksien ja ilmeisesti alkamassa olevien suurten kansainvaellusten kannalta nousemassa yleiseen tietoisuuteen. Pääministerimme Paavo Lipponen oli tässä suhteessa selvästi aikaansa edellä - ja oletan hänen edelleenkin hakevan dynamiikkaa Euroopan Unioniin ja sen jäsenmaihin vastaavanlaisten aloitteiden muodossa.

Markkinajuna oli pantu liikkeelle aikana, jolloin neuvostososialismi, hengeltään taantumuksellinen ja autoritaarinen hyvinvointivaltio - jos sitä sellaiseksi voi ylipäätään kutsua - romahti ja markkinakapitalismille aukeni tie globaaliin maailmanvalloitukseen. Neuvostojärjestelmän yhteiskunnallinen uhka oli vielä vereslihan kaltaisesti iholla, poliittisena pelkona selkäytimessä. Kun tarkastelee niitä ehdottomia, markkinoita yksipuolisesti tukevia ja sille tilaa luovia periaatteita niin Maastrichtin sopimuksessa kuin Europopan Valuuttaunionin perusasiakirjassa, voi sanoa kommunismin pelon vaikuttaneen merkittävästi markkinayhteisön rakenteelliseen muotoutumiseen.

Läntiselle markkina-ajattelulle oli tyypillistä se, että se ei juurikaan osannut erottaa sosialidemokraattista lähestymistapaa , sosialidemokraattien itsensä sanoin "demokraattista sosialismia" kommunistisista järjestelmistä. Kuinka paljon sosialisoidaan, mitä kansallistetaan ja millä tavalla se tapahtuu, näissä asioissa sosialidemokratia teki itsenäistä, neuvostojärjestelmän luomasta väkivaltakoneistosta poikkeavaa analyysia. Porvarilliset konservatiivit ja liberaalit voimat pitivät kyllä sosialidemokratiaa hyvänä puskurina, vastavalkeana heidän kommunismipelkoaan lieventämässä. Murroksen tullessa sosialidemokraattisilla arvoilla ja jo ikäänkuin vaivihkaa syntyneellä pohjoismaisella, kansanvaltaisella, vahvan valtion varaan rakentuvalla hyvinvoinnilla ei ollut kuitenkaan uusliberalistisia muotoja saaneessa markkinavapauksien rakentamisessa merkitystä. Se oli vain yksi hyvä resurssilähde yksityistettäväksi, kaupallistettavaksi, markkinoille alistettavaksi ja voitontavoittelulle ehdollistettavaksi.

Minusta on näyttänyt siltä, että sosialidemokraattien osallistuminen keskusteluun Euroopan Unionin markkinayhteisön suurista heikkouksista ei ole oikein toden teolla alkanut, vaikka tarvetta Unionin rakenteiden perusteelliseen tarkasteluun on yhä selvemmin olemassa. Yksi suuri syy on siinä, että EU:n keskeisten periaatteiden symmetrian parantaminen tuntuu lähes mahdottomalta tehtävältä.

Eurooppalainen sosialidemokratia suostui konsensukseen Unionin rakenteista  siinä hyvässä uskossa, että sen voimat riittävät kansanvallan puitteissa ja demokraattisessa järjestyksessä oikeudenmukaisuuden toteuttamiseen markkinoiden sisällä, yrityksissä, elinkeinoelämässä, sopimusjärjestelmissä, kansalaismielipiteessä. Kun nyt on paljastumassa, miten kovia ja epäinhimillisä arvoja markkinavoimat yksipuolisesti ja laviininomaisesti Euroopan Unionissa käyttävät, sosialidemokratia on käynyt neuvottomaksi. Onko Euroopan Unioni ylipäätään demokratisoitavissa niin, että valtio, julkinen sektori, kansanvaltaiset rakenteet edelleenkin edustaisivat ylintä autoriteettia päätöksenteossa ja osallistamisessa? Jos ei, toisen maailmansodan jälkeisen ajan yritys rauhan ja demokratian mantereen, maitoa ja hunajaa lupaavan harmoonisen yhteisön luomiseksi on epäonnistumassa.  Lähtölaskenta on alkanut. Lanka palaa jo.

Valtion ja julkisen sektorin amputoiminen ulos eurooppalaisen hyvinvointivaltion ja sen rakenteiden kehittämisestä on yhden aikakauden pelkojen alla syntynyt siipirikko rakenne. Yritykset yksin eivät voi luoda kysyntää eikä ostovoimaa - ne tarvitsevat sitä voidakseen menestyä. Voi olla että nykyisessä unionissa joku maa - kuten Saksa - saattaa menestyä, mutta se tapahtuu säännönmukaisesti ja merkittävässä määrin toisten jäsenmaiden kustannuksella. Julkista aloitteellisuutta sellaiseen tapaan mikä oli mahdollista itsenäisen raha- ja valuuttapolitiikan aikana tarvittaisiin kipeästi sekä Unionin itsensä tasolla että myös sen jäsenmaissa. Nyt olisi pakolaisvirran myötä uutta ja kulutushaluista nuorta työvoimaa käytettävissä. Rajojen korottamisen ja esteiden rakentamisen sijasta tarvittaisiin dynaamista, rohkeaa, uutta eurooppalaista tavoitetasoa edustavaa visiota, näkemystä. Eikä ainoastaan vaalien kautta saavutettavilla, rajallisia ja usein satunnaisia mahdollisuuksia omaavilla enemmistöillä, vaan laajalla yhteisymmärryksellä ja päättäväisellä suunnanmuutoksella.


keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Kuoleva joutsen?

Taloustieteen Nobelpalkinnon saa tänä vuonna köyhyyden ja hyvinvoinnin tutkija Agnus Deaton Princetonin yliopistosta. Juuri äskettäin Deaton tokaisi Eurooppaan suuntautuvasta pakolaisvirrasta, että sen asianmukainen hoitaminen edellyttäisi Euroopan Unionin yhteisiä taloudellisia toimenpiteitä.

Massiivinen pakolaisvirta siis edellyttäisi todellakin yhteistä näkemystä siitä, millainen merkitys tuolla suurella, pääasiassa nuorten ihmisten joukolla voisi olla Euroopassa työvoimana, arvojen luojana ja kulttuurisena rikastuttajana monilla eri aloilla. Tämän vision esteenä on oikeastaan vain yksi suuri asia. Se on Euroopan Unionin muotopuoli suhtautuminen valtioon ja yhteiskunnallisiin elimiin uusien projektien käynnistäjänä, työllistäjänä ja lyhyesti, uuden vision luojana maanosamme tulevaisuudelle.

Maastrichtin sopimuksen asettamat rajoitukset julkisen sektorin kasvulle ja velkaantumiselle ja Valuuttaunionia koskeva yksiselitteinen kielto  julkisten hankkeiden suorasta rahoittamisesta asettavat esteen sellaiselle perinteiselle, itsenäistä valuutta- ja rahapolitiikkaa hoitavalle valtion toiminnalle, jossa hankkeita voidaan panna käyntiin. Suomen Pankin vanhempi tutkijaekonomisti Karlo Kauko kuvaa tätä ominaisuutta pankkien osalta hyvin blogikirjoituksesaan.

Sen sijasta että pakolaiset toivotettaisiin tervetulleeksi uuden kasvupotentiaalin mahdollistajana, luodaan keskitettyjä leirejä mahdollista ja todennäköistä poissiirtoa varten kohden tuntematonta tulevaisuutta. Toisenlainen Eurooppa voisi suurella innolla ottaa vastaan uutta työvoimaa ja luoda projekteja, antaa pakolaisten kotoutua, perustaa perheitä ja rakentaa aidosti tulevaisuuttaan. Euroopan Unionin muotopuoli raha- ja talouspolitiikka muuttaa koko mantereen viheliäiseksi, melkeinpä eläimellisiä vaistoja ja traumaattista, kahdeksankymmenen vuoden takaista historiaa toistavaksi takapajulaksi . Hallituksemme toimet, jotka seuraavat uskollisesti konservatiivisen ja uusliberalistisen markkina-Euroopan antamia ehtoja, tähtäävät juuri näissä ahtaissa - ja kapenevissa - raameissa tärkeiden yleiseurooppalaisten tehtävien näennäiseen hoitamiseen.  Näihin tehtäviin kuuluvat ehdottomasti pakolaispolitiikka ja sitä aiheuttavat mullistukset Lähi-Idässä. On sietämätöntä, että juuri  hengenvaarasta pelastuneille ja maahamme ja maanosaamme tämän vuoksi tulleille tarjotaan rajoitettuja oleskeluaikoja, transitioleirejä ja - kuljetusta jonnekin.

Euroopan Unionin onnettomia rakenteita ja niiden varaan rakennettavaa kurjistamispolitiikkaa arvostellaan korkeasti oppineiden ja talouden makrolinjoja ymmärtävien talousoppineiden keskuudessa yhä äänekkäämmin ja kiivaammin. Euroopan Komissio, ministerineuvostot ja myös parlamentti näyttävät ymmärtävän vain heikosti näitä yhä ärhäkämmiksi käyviä signaaleita. Pidetään kiinni rakenteista, jotka luotiin kommunismin ja sosialismin pelossa muka tyhmää ja epäluotettavaa yhteistä taloudellista toimijaa, valtiota ja julkista sektoria syrjiviksi. Avoimen julkisen hallinnon sijasta valittiin suljettu yksityinen, kansanvaltaisen sijasta autoritaarinen, kaupallinen. Jos olisi edes valittu sekatalousmalli, jossa molempia siipiä olisi voitu käyttää hyväksi, olisi lentoonlähtökin käynyt todennäköisesti mahdolliseksi. Nyt räpiköidään maassa haavoittuneen linnun tavoin. Kuoleva joutsen?

Eurooppa siis paiskoo ovia kiinni yhtenä päivänä siellä, toisena täällä. Toimenpiteet on kuorrutettu kauniisti rauhan ja demokratian suurilla ihanteilla, mutta leivän sisältä paljastuu kivi, mobbaamiseen saakka kurjistava poliittinen käytäntö. Omaan kansalliseen politiikkaamme tämä näkyy vaikuttavan laviinin tavoin epoäonnistuvien päätösten ja hankkeiden muodossa. Vaikuttaa siltä, että kansallinen lainsäädäntömme on rakennettu kokonaan toisenlaista yhteiskuntaa tavoitellen ja nykyisestä täysin poikkeavassa hengessä.

Mitä tämä tarkoittaa, mitä se lupaa tulevaisuudestamme? Ei muuta kuin vastakkainasettelua, julmaa ja kovaa taistelua paikasta eloonjäävien ja menestyvien joukossa, yhä kovempaa yhteiskunnallista ilmapiiriä. Ja kaikki tämä vain sen vuoksi että markkinoiden vapaus voisi toteutua - ihmisen vapaudella ei näytä olevan väliä.

Kuoleva joutsen. Kivi leivän sisällä. Ja tie tähän helvettiin on kivetty hyvillä päätöksillä.


sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Eurooppalaisesta sosiaalipolitiikasta



YLEn ulokomaanuutiset 6.12. 2015:
"Kreikan parlamentti on hyväksynyt ensi vuoden budjetin, joka sisältää miljardien eurojen leikkauksia ja veronkorotuksia. Hallitus leikkaa muun muassa 1,8 miljardia euroa eläkkeistä ja 500 miljoonaa puolustusmenoista. Yhteensä leikkauksia tehdään 5,7 miljardin euron edestä."

Helsingin Sanomat 6.12. 2015:
"Erityisesti juuri tänään, kun Suomi hiljentyy viettämään 98-vuotista itsenäisyyttään syvässä synkkyydessä. Talous supistuu, eikä uutta nousua ole näköpiirissä. Pitkäaikaistyöttömyys pahenee. Suomeen tulee ennennäkemätön määrä pakolaisia. Turvallisuuspoliittinen tilanne on kiristynyt. Eurooppaan on levinnyt terrorin uhka ja pelko.

Samalla yhteiskunnallinen tilanne on Suomessa kärjistynyt huolestuttavasti. Keskustelusta on tullut huutamista, konsensus on murentunut riitelyksi. Politiikka on rikkonaista, ja työmarkkinoilta on kadonnut sopimisen kyky."

Kansalaisaloite:
"Hallitus on päättänyt ilman mitään kuulemisia ja lausuntokierroksia korottaa sosiaali­ ja terveydenhuollon asiakasmaksujen enimmäismäärää  30 prosentilla. Päätös koskee kaikkia tasasuuruisia palvelumaksuja, joita on kaikkiaan 38. Näin kallistuvat mm. terveyskeskus­-  ja poliklinikkakäynnit, kotipalvelut, lyhytaikainen laitoshoito, lääkärintodistukset sekä lastensuojelun maksut (kunnalle siirtyvät elatusavut). Myös potilaan palvelumaksujen omavastuu eli maksukatto nousee, mutta vain indeksin nousun verran.

Hinnankorotusten perusteena on hallitusohjelmaan kirjattu tavoite 150 miljoonan säästöjen keräämisestä. Hallitus on tällä toimenpiteellä siirtämässä 150 miljoonan euron laskun vähävaraisten, pitkäaikaissairaiden, monisairaiden, vammaisten ja lapsiperheiden kontolle,
sillä näissä ryhmissä korotus tullaan kaikkein kipeimmin kokemaan.

Tuloerojen ja köyhyyden lisääntyessä terveyserot kasvavat, joka puolestaan lisää sairastavuutta ja ennenaikaisia kuolemia. Tämä on suoraviivaista seurausta hallituksen politiikasta, joka on jo tähän mennessä saanut vuoden aikana kolmesti huomautuksen EU:n sosiaalisten oikeuksien komissiolta maamme ala­arvoisesta sosiaaliturvasta. Nämä palvelumaksujen korotukset ovat vain pahentamassa tilannetta."

Ilpo Rossi "Sosialidemokratia Suomessa" Facebook-sivulla:
"Euroopan Unionissa sosiaalipolitiikka on lähtökohtaisesti jätetty kansallisesti ratkaistavaksi asiaksi.  Nyt kuitenkin Unionin asettamat talouspoliittiset ehdot vaikuttavat myös kansallisen sosiaali- ja terveyspolitiikan muotoutumiseen säästöjen, ehtojen kiristymisen ja jopa aikaisemmin perusoikeuksina pidettyjen palvelujen määrittelyn muodossa,  kuten esimerkiksi lasten päivähoidossa on tapahtumassa. Onko oikeutettua todeta että Euroopan Unionin markkinahenkiset talouden reunaehdot muovaavat tosiasiassa vahvasti myös Unionin jäsenmaiden kansallista sosiaali- ja terveyspolitiikkaa?"


lauantai 5. joulukuuta 2015

AKT ei ole yksin...

Harva taitaa tietää, että Euroopassa on jo jonkin aikaa toiminut poliittisesti kokeneiden henkilöiden, ammattiliittojen ja ympäristöjärjestöjen ryhmä "Eurooppa on perustettava uudelleen", jossa keskeiset saksalaiset ammattiliitot (mm. IG-Metall ja Ver.di) ja niiden johto ovat aktiivisesti mukana. Ammattiliiton 23. virallisilla ammattiyhdistyspäivillä 22.10. 2015 IG-Metalli antoi seuraavanlaisen julkilausuman:

"Aloite "Eurooppa on perustettava uudelleen" - on ajankohtaisempi kuin koskaan. Kreikan allekirjoitus kolmanteen "muistioon" (Memorandum) ei millään muotoa tarkoita sitä että Eurokriisi olisi ohi. Päinvastoin: Tällainen "kriisitaistelu" vain kärjistää ongelmia niissä maissa, joita kriisi on kaikkein pahimmin kohdannut ja murtaa teitä noissa maissa tarvittaviin uudistuksiin. Troikan rautainen tapa jolla Euro-ryhmä ja Saksan liittohallitus sosiaalista turvaa heikentämällä, murskaamalla työehtosopimusjärjestelmän, yksityistämällä julkista infrastruktuuria ja muilla massiivisilla lisärasituksilla ovat toimineet, saadaan aikaan taloudellista näköalattomuutta, entistä korkeampaa työttömyyttä ja kasvavaa eriarvoisuutta pysyvänä olotilana Euroalueelle.

Viime viikkoina olemme havainneet myös Suomessa ja Iso-Britanniassa massiivisia hyökkäyksiä ammattiyhdistysoikeuksia ja sopimusautonomiaa vastaan. Nämä kokemukset osoittavat, että EU:ta ja Valuuttaunionia väärinkäytetään välineenä epäsosiaalisen politiikan läpiajamiseksi ja demokratian alasajamiseksi. Tämä edesauttaa kansallista shovimismia, muukalaisvihaa ja demokratialle vihamielistä mielialaa kaikissa Euroopan maissa. Juuri ajankohtainen epäonnistuminen Euroopan pakolaiskriisin hoitamisessa tekee tästä tilanteesta vieläkin dramaattisemman.

Viimeisimpien kehituskulkujen perusteella toteamme: Saksan Metalliliitto asettuu tällaisia uhkaavia kehityskulkuja vastaan ja tulee asemoimaan itsensä  entistäkin voimakkaammalla painostuksella ja vahvana voimana solidaarisen ja demokraattisen Euroopan saavuttamiseksi; IG-Metalli tukee solidaarisuustoimenpitein eurooppalaisia ammattiliittoja ja niiden jäseniä sekä työttömiä Kreikassa ja muissa kriisimaissa ja asettuu voimakkaalla julkistamistyöllä nationalistisia äänenpainoja vastaan.

- IG-Metalli vastustaa julkisesti Euroryhmän ja Saksan liittohallituksen riistopolitiikkaa ja kaikkia  pyrkimyksiä tehdä "ohjelmamaista matalapalkkamaita. Eurooppa ei tarvitse mitään matalapalkkakilpailua Eu-jäsenmaiden välillä, vaan kaikkien sosiaalisten ja demokraattisten perusoikeuksien vahvistamista.

- Jotta tilannetta kriisimaissa voitaisiin parantaa, on tarpeen paljon ns. Juncker-suunnitelmaa (Tätä ohjelmaa vetää komissaari Katainen, IR huomautus) laajempi kasvu- ja investointiohjelma, kuten ammattiliitot ovat "Marshall-ohjelmassa Euroopalle" ja "Eurooppalaisessa investointiohjelmassa" ehdottaneet. Teollisuusliitto Metalli panostaa eurooppalaisella ja bilateraalisella tasolla näiden ohjelmien sisällölliseen syventämiseen ja niiden tekemiseen tunnetuiksi eurooppalaisille instituutioille. Kreikan ja muiden kriisimaiden pääsyä investointivaroihin tulee helpottaa ja niiden määrää tulevaisuudessa laajentaa niin paljon, että menojen vähentämiseen suuntautuneen politiikan aiheuttamia taloudellisia vahinkoja voidaan pitää mahdollisimman vähäisinä. Ammattiliittojen, ympäristöjärjestöjen ja muiden kansalaisyhteiskunnan voimien tulee entistä voimakkaammin tulla omine aloitteineen mukaan koskien ehdotuksia investointikohteista ja huolehtia avoimuudesta niin että nämä korkealle asetetut tavoitteet todella voidaan toteuttaa.

IG-Metalli tulee mukaan laajaan liittoumaan sosiaalisen ja oikeudenmukaisen Euroopan puolesta. Kaikkia asiasta kiinnostuneita ammattiliittoja ja yksittäishenkilöitä kutsutaan mukaan osallistumaan omilla ehdotuksillaan ja ideoillaan. Keskustelun parhaasta mahdollisesta asian kärjistämisestä ammattiliittojen ja palkansaajien tavoitteiden saavuttamiseksi tulee nyt alkaa.


Hyväksytty yksimielisesti IG-Metallin 23. virallisilla ammattiyhdistyspäivillä 22.10. 2015"

http://goo.gl/W8ixgJ

perjantai 4. joulukuuta 2015

Kansallispäivän kynnyksellä

Taitaa käydä niin, että Aleksander Stubb joutuu valtionvarainministerinä, valtioneuvoston jäsenenä ja kansanedustajana välikysymyksen keskeiseksi henkilöksi koskien väärien tietojen antamista hallintorekisteriä koskevassa asiassa.

Kysymys on äärimmäisen vakavasta asiasta, joka saattaa pysäyttää sinänsä lahjakkaan poliitikon uran ei ainoastaan Suomessa vaan myös Euroopan Unionissa ja muissa kansainvälisissä yhteyksissä.

Ministeri Kauko Juhantalo joutui 1992 valtakunnanoikeuteen, tuomituksi  ja lopulta erotetuksi eduskunnasta siitä syystä että hän kytki omia yrityksiään yhden yksityisen yrityksen pelastamistoimiin valtion verovaroin. Kysymys oli rajallisesta määrästä yrityksiä ja hänen henkilökohtaisista intresseistään.

Hallintorekisterissä on kysymys sellaisen yleisen käytännön sallimisesta, jossa kaikki rekisterin kautta sijoituksia tekevät yritykset voisivat todellisuudessa pimittää verotukselta ylimääräisiksi osoittautuneita voittojaan, vaikka lain ilmiasu näyttäisi tarkoittavan juuri päinvastaista. Sen seurauksena tietoja peitettäisiin paitsi valtiolta ja veronmaksajilta, myös kaikkien niiden yritysten työntekijöiltä, jotka ovat työpanoksellaan olleet luomassa näitä täysin ylimääräisiksi jääneitä tulokertymiä.

Eduskunnalle annetun virheellisen tiedon takana on kuitenkin paljon suurempia periaatteellisia kysymyksiä. Valtionvarainministeriön tiedotusstrategia on osoittautumassa valtion itsensä etua vahingoittavaksi. Sen pohjalle luodut tiedotuskäytännöt  on tähdätty estämään veronmaksajain välittömän intressin esilletuloa ja sijalle on tietoisella manipulaatiolla nostettu epämääräisiin odotusarvoihin perustuvat menestymisvisiot. Niiden oikeellisuutta ei ole missään vaiheessa kyetty osoittamaan oikeaksi, vaan ne ovat osa markkinaehtoista, ideologisesti oikeistolaista rakennestrategiaa.

Ilmeistä on että maan  taloudesta vastaava valtionvarainministeriö luo esimerkkiä markkinamyönteisistä käytännöistä myös muualle valtionhallintoon, ministeriöihin ja keskeisiin julkisiin laitoksiin. Jos nämä käytännöt osoittautuvat yhteistä intressiä loukkaaviksi, myös monen virkavastuulla toimivan julkisen sektorin virkamiehen ura on vaakalaudalla. Lainsäädäntö  edellyttää rangaistuksia aina vankeuteen ja erottamiseen saakka  silloin jos virkamies hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa. Virka-asemaa ei saa käyttää siten että se vahingoittaa kansalaisten yhteistä etua.

Eurooppalaisittain katsottuna koko Unioni ja sen jäsenmaat kärsivät tästä alavireisestä, yhteistä intressiä heikentävästä trendistä. Sillä on vain yksi pätevä perustelu ja se on sitäkin vahvempi: koko Euroopan Unioni ja sen jäsenmaat - erityisesti Rahaliittoon kuuluvat - on EU:n keskeisimmissä perusasiakirjoissa alistettu markkinaehtoisille toimintakäytännöille.

Rakenteelliseti tässä on paljon suuremmasta rikkomuksesta kysymys kuin konsanaan se, johon Kauko Juhantalo aikanaan syyllistyi. On aivan eri asia ajaa henkilökohtaista etuaan kuin nostaa yhteistä etua vastaan toimivat käytännöt rakenteellisesti kokonaan ohi ja ulottumattomiin lainsäädännön edellyttämältä yhteiseltä intressiltä.

Valtionvarainministeri Stubb saattaisi jo aikaisemmin omaksuttujen tulkintojen perusteella saada epäluottamuslauseen ja joutua jopa eroamaan sekä valtioneuvoston että eduskunnan jäsenyydestä. Se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä, että Euroopan Unionin valtavirtainen, markkina-alisteinen politiikka jatkuu rangaistuksien jälkeenkin.

 Olisiko nykyisen valtionvarainministerin toimintaa vastaan tehtävä välikysymys? Väärän tiedon antaminen ja anteeksipyyntö sen johdosta on monen mielestä riittävä merkki - jos se tarkoittaisi muutosta tahallisen tai tahattoman virheen takana olevassa poliittisessa käyttäytymisessä. Haaparantalainen sosialidemokraatti ja poliisi Ragnar Bucht julisti aikoinaan Nuorten Kotkain pohjoismaisella Norrla-leirillä, että YK:n ihmisoikeuksien julistukseen on lisättävä vielä yksi kohta: "Ihmisellä on oikeus erehtyä".

On perusteltua olettaa että markkinoille etusijan antavasta strategisesta käytännöstä toimissaan ja tässä tapauksessa sitä tukevasta manipuloivasta tiedotuksesta ei kuitenkaan oltaisi luopumassa. Suomi ja koko Eurooppa on valinnut meidänkin maamme aikaisemmin moraalittomiksi tuominneet menettelytavat yhteiseksi eurooppalaiseksi valtavirraksi, jota vastaan toimiminen on eurooppalaisten periaatteiden rikkomista. Myöskin vaaleissa Suomen kansa on antanut reilun enemmistön sellaisille poliittisille voimille, jotka hyväksyvät markkinaehtoiset käytännöt ja ovat valmiita - ainakin hallitustasolla - tekemään sen mukaisia, minun mielestäni tuhosuuntaisiksi osoittautuvia päätöksiä. Niitä kutsutaan kilpaurheilua muistuttavalla termillä "tuottavuusloikaksi".

Mitä johtopäätöksiä tästä olisi vedettävä edessä olevan  itsenäisyyspäivän suhteen? Monen mielestä itsenäisyys on Euroopan Unionin omaksuman valtavirran mukaan menetetty. Minäkin joudun valitettavasti yhtymään tuohon käsitykseen ja alan kutsua joulukuun kuudetta Suomen kansallispäiväksi. Itsenäisyys on mennyttä, mutta kansallisuus on vielä olemassa.