perjantai 2. elokuuta 2013
Yksityinen - yhteinen
Yhteiskunta on nimensä mukaisesti jotakin yhteistä. Yhteisöä voidaan toki katsella sekä yhteistä että yksityisestä näkökulmasta. Yhteisen tarkoituksena on palvella koko yhteisön etua.Kunta ja valtio yhteisöinä ovat aika pitkälle myös pakkoyhteisöjä. Sen tunnuksena niillä on esimerkiksi veronkanto-
oikeus ja yhteisön oikeudenmukaisuuden kannalta katsottuja etuoikeuksia kaavoituksessa, asuinalueiden rakentamisessa jne. Kuntaan tai valtioon on käytännössä pakko kuulua. Yhteiseen etuun kuuluu se että tietyt kunnan tai valtion yksittäisten toimijoiden valinnat ovat luvanvaraisia. Yhteisen edun piiriin voitaneen katsoa kaikki se toiminta, jossa pidetään huolta siitä että kenenkään yksityistä etua ei aseteta muihin verratuna huonompaan asemaan.
Tämän päivän yhteiskunnallisessa keskustelussa tämä sinänsä yksinkertainen lähtökohta jää usein selvittämättä ja aiheuttaa suuren osan poliittisesta vastakkainasettelusta ja toistensa ohi käytävästä keskustelusta. Yksityisestä ja yhteisestä on tullut ideologinen raja-aita, koskeepa se sitten elinkeinoelämää, taloudellista hyvinvointia, palvelujen järjestämistä tai yhteisön hallinnollista kokonaisuutta.
Yksilön oikeuksien nimissä halutaan yksityisyyden ja omista lähtökohdista lähtevän ratkaisutavan lisäämistä. Itsemäärämisoikeuden nimissä hyväksytään hyvin itsekeskeisiä ja jopa narsistisia ratkaisu- ja johtamistapoja. Kanssaihmisestä pidetään huolta vain jos hänen toimintatapansa palvelee
yksilön reviirin ja päätäntäoikeuden ylläpitämistä ja säilyttämistä. Sosiaalipsykologiassa puhutaan tässä yhteydessä ehdollisesta rakkaudesta, mikä on autoritaarisen luonteenrakenteen keskeisiä - tosin ei ainoita - piirteitä.
Yhteisöllisyyden nimissä halutaan pitää huolta kaikista yhteisöön kuuluvista. Tämän ajattelu- ja motivaatiotavan taustalla on matriarkaalinen ehdottoman rakkauden periaate, joka näkyy parhaiten äidin ehdottomassa tavassa rakastaa lapsiaan ja pitää niistä huolta. Tuon periaatteen löytäjänä voidaan
pitää sveitsiläistä J.J. Bachofenia, joka vaikutti 1800-luvun alun Sveitsissä. Matriarkaalisessa yhteisössä heikommassa ja puolustuskyvyttömässä asemassa olevaa ei uhrata oman menestymisen alttarille. Äiti menee usein mieluummin kuolemaan kuin hellittää tästä uskomattoman vahvasta rakkauden periaatteesta.
Kun yhteiskuntavastuusta puhutaan, niin silloin tarkoitetaan yhteisön - vaikkapa Suomen - kaikkien jäsenten edusta huolehtimista. Tämä asettaa mm. työmarkkinaosapuolille suuria ja osin aivan uusia haasteita. Yhteinen etu on otettava huomioon yrityksen yhteiskuntavastuuta kehitettäessä. Työntekijät
on otettava uudessa hengessä mukaan yrityksen tuloksesta päätettäessä - sehän on kokonaisuudessaan syntynyt yrityksen työntekijäin työn, arvonmuodostuksen tuloksena. Maksettujen palkkojen yli menevä osuus on myös tällä työllä tuotettua ja siksi työntekijöillä on laajan myötämääräämisen
muodossa yhteisöperiaatteeseen rakentuva oikeus mukanaoloon yrityksen tuloksen käytöstä päätettäessä.
Ammattiyhdistysliikkeessä yhteisvastuun huomioiminen edellyttää koko yhteisön hyvinvoinnin huomioonottamista. Kysymys ei ole ainoastaan yrityksen työntekijäin palkasta, vaan myös lapsista, sairaista, opiskelijoista, tutkijoista, työttömistä, vanhuksista, sairaista ja vammaisista. Kun yhteiskunta
rakentuu palkkatyön periaatteen varaan, sillä on tästäkin syystä ehdoton vastuu kokonaisuudesta, yhteisestä hyvinvoinnista.
Solidaarisuuden käsite liittyy yhteiseen vastuuseen. Käsitteen taustalla oleva englanninklielinen sana solid (luja) viittaa vahvaan vakaumukseen yhteisten arvojen puolesta. Solidaarisuutta ylläpitäviä rakenteita ei ole yritysten erilaisesta tuottavuudesta huolimatta liiemmin kehitelty, vaikka tasausta tarvittaisiin käytännössä jokaisella työehtokierroksella. Lähes täysin automatisoitu ja uskomattomia voittoja tuottava virvoitusjuomatehdas ja sen muutama työntekijä ovat kokonaan toisenlaisessa asemassa kuin terveellistä ruokaa pienillä katteilla työmaalle toimittava, omia taitojaan peliin laittava yrittäjä.
Miksi näin on, mistä oloja horjuttava tilanne oikein johtuu? Näyttää siltä että yksityisen ja yhteisen edun välistä eroa ja erilaisia motivaatiolähtökohtia ei ole riittävästi selvitetty. Erot kyllä tiedostetaan, mikä näkyy jopa hallituksen ministereiden, kunnan- ja kaupunginhallitusten ja valtuustojenkin keskusteluissa.
Yksityisen edun motiivaatiosta kasvava ratkaisumalli on säännönmukaisesti toisenlainen kuin yhteisyyttä ja siitä lähtevää huolenpitoa edellyttävä toteutustapa. Raja ei kulje työnantaja-palkansaaja-akselilla pelkästään. Kysymys on syvällä yhteiskuntaluonteessa olevasta ratkaisutavasta. Tässäkin suhteessa itsekunkin on tarkasteltava omaa lähestymistapaansa yksilön ja yhteisön välisistä arvolähtökohdista. Vaikka autoritaarisuus ja matriarkaalisuus eivät olekaan sukupuolisidonnaisia, niin typistettynä perhetasolle voitaisiin tässä sanoa vastakkain olevan autoritaarisen, vain itsestään kiinnostuneen isän ja ja lapsista ja kotitaloudesta vaikeissakin olosuhteissa huolehtivan äidin.
Näiden orientoitumistapojen - luonteenpiirteistöjen - välillä tässä ollaan suuntaa hakemassa.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
politiikka
keskiviikko 31. heinäkuuta 2013
Kerran kotka – aina kotka
Nuoret Kotkat -järjestö on viettänyt
juuri 70-vuotisjuhlaleiriään Sauvon Ahtelassa. Osanottajia on eri
puolilta Eurooppaa ja muuta maailmaa. Leiriperinne on tässä
kasvamaansaattamisliikkeessä vahva ja kokemusta löytyy
vuosikymmenien varrelta. Vanhat osaajatkin näyttivät olevan
paikalla leirillä vieraillessani. Olin järjestänyt kohtaamisen
juhlaleirille Saksasta Suomeen tulleen ystäväpariskunan kanssa.
Tämän perheen pää oli 1970-luvun alussa johtamassa Saksan SJD-Die
Falkenin 400:n osanottajan ryhmää Lahden Herrasmannin
kansainvälisellä kotkaleirillä, jonka tunnus oli ”Uudenlaisen
maailman tää joukko luoda tahtoo”. Tunnus tuli Dagfin Rimestadin
leirille tekemästä ja tunnetun kotkakasvattajan ja
helismaaperinteen vaalijan Salusiinin suomentamasta leirin
tunnuslaulusta.
Tunnettua lienee että tässä
sosialidemokraattisia kasvatusarvoja korostavassa lapsiliikkeessä
kilpailu ei ole keskeisessä vaan enemmänkin leikinomaisessa
asemassa. Sen tarkoitus on tuoda riemullisia hetkiä yhdelle jos
toisellekin ja elämyksellistä yhteyttä muihin mukanaolijoihin ja
myös luontoon. Kotkaliikkeen kasvatusperiaatteeet eivät nojaa
merkkisuorituksiin ja portaittain lisääntyvään kognitiiviseen
tietoon, vaan vapauttaviin, uusia näköaloja avaaviin elämyksiin
yhteisessä toiminnassa, yhteistyön oppimisessa. Usein se jatkuu
tätä kautta tapahtuvassa aktivoitumisessa ja aikanaan vastuunotossa
elämän moninaisilla alueilla. Jokainen kokoaa omalla tavallaan
näitä elämyksiä ja tuosta kokonaisuudesta nousee se
affektiivisten, elämyksellisten tuntemusten ja arvojen joukko,
kokonaisuus joka antaa suuntaa elämälle.
Kotkaliikkeen kasvatusarvojen juuret
ovat pohjoismaisessa kasvatusperinteessä, jonka suuri oppimestari
sanan teoreettisessa mielessä oli Torsten Husén. Hänen ryhmätyöhön
ja yhdessä oppimiseen ja kasvamiseen perustunut ryhmädynamiikkansa
löysi sovelluksia mm. Ruotsin Työväen Sivistysliikkeen ABF:n
toiminnassa mm. laajan opintokerhotoiminnan (studiecirkel) muoodssa..
Ruosin kotkaliikettä vastaava järjestö Unga Örnar kehitti tätä
ryhmädunamiikkaa edelleen lapsijärjestön kasvuympäristöön
sopivaksi, demokratiaa ja siihen kasvamista toteuttavaksi
kokonaisuudeksi. Siinä aloite on viime kädesä aina subjektilla,
mukanaolevalla osallistujalla. Edellisten sukupolvien arvopohja
välittyy elämyksellisten, affektiivisten tapahtumien ja
kokemusten, ohjaajien, kasvattajien ja nämä arvot sisäistäneiden
muiden toimijoiden, esimerkiksi vanhempien kautta.
Sosialidemokraattiset kasvatusarvot
pohjoismaissa eroavat jonkin verran mannermaan perinteestä, joka
muodostui kasvatuksen alueella hierarkiseksi. militantiksi ja
kognitiivista osaamista korostavaksi. Merkkisuoritukset, osaamisen
muodolliset symboolit, arvojärjestys ja siihen liittyvät
kunniamerkit sävyttivät tätä kasvatustapaa ja niiden pohjalta
oletettiin tavoiteltavan arvopohjan välittyvän. Kyllä sitäkin
varmaan tapahtuu, mutta dynamiikaltaan tämä lähestymistapa on
sukua toiseen maailmansotaan saakka vahvasti vaikuttaneille
autoritaarisille, moninaisia ilmauksia saaneille, aika
epäproduktivisille arvoille. Niistä irtautuminen ei ole helppoa,
näyttäähän affektiivinen, muodoista piittaamaton elämysten
varaan rakentuva toimintatapa sekavalta, selkeytymättömältä ja
omia teitään noudattavalta kaaokselta. Noista yhteisöistä kasvaa
kuitenkin demokratiaa, kanssaimisten oikeuksia kunnioittavia ja
yhteiskuntarakenteeseen kansanvaltaa soveltavia kansalaisia, joide
nuoruuden elämykset kantavat läpi elämän tuoden iloa, pysyvää
toveruutta, kansalaiskuntoa ja vahvan vakaumuksen mahdollisuudesta
soveltaa kansanvaltaa yhteiskuntaan ja elämän monimuotoisuuteen.
”Hyvä toveruus” on ilmaisu jolla kotkaliikkeen kautta
kasvaneissa on erityisen palöjon merkityustä.
Saksalainen ystäväni kertoi vuonna
1909 syntyneestä, lasten leiritoimintaan monipuolisesti
perehtyneestä Herman Echtermeierista, veteraanista joka 87-vuotiaana
julkaisi kirjan ”Einmal Falken – immer Falken” /(Kerran kotka –
aina kotka)).
Arvoihin yhdistynyt elämys kantaa –
läpi elämän.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
Sosialidemokratia
maanantai 29. heinäkuuta 2013
Arvokas elämä
Lannistaako työelämä, lomautukset, irtisanomiset, taistelu työpaikoista ja epävarma tulevaisuus suomalaisen palkansaajan?. Elinkeinoelämä ei näytä palkansaajan kannalta olevan kannustavaa, tappioita tulee tässä elämän jalkapallossa eteen tavan takaa.
Täytyy myöntää että amerikkalainen elämänasenne, joka suorastaan pursuaa toivoa ja yrittämisen halua joskus aika vaikeissakin olosuhteissa, tuntuu suomalaisittain katsottuna irrationaalilta ja vieraalta.
Kun vahva motivaatio ja korkea koulutuskaan eivät takaa pysyvään työsuhteeeseen pääsyä ja sellaista menestystä että voisi vakavammin suunnitella omaa tulevaisuuttaan, alkaa tuollainen tilanne käydä sekä ruumiin että hengen päälle.
Fyysisesti ja varsinkin harjottelemalla kehoa voi kuntouttaa ja lisätä tällä tavalla kestävyyttään. Mieltä painaviin ongelmiin ja psyykkisen kunnon vahvistamiseen tarvitaan lisäksi toisenlaisia lääkkeitä. Yksi näistä - keskitysleirikokemusten perusteella merkittävä - on yhteiskunnallinen ja poliittinen osallistuminen. Kerrotaan että poliittisesti valistuneet, analysointiin kykenevät selvisivät myös noissa äärimmäisissä olosuhteissa paremmin kuin poliittisia tapahtumia ymmärtämättömät, epäpoliittisiksi itsensä luokitelleet. Poliittiseen tyhmyyteen liittyy läheisesti myös henkinen epävarmuus ja mielenterveyden järkkyminen, varsinkin kun elämän perustarpeisiin liittyvät olosuhteet käyvät epävarmoiksi ja huolta aiheuttaviksi.
Hallitukselle selvityksen tehneen filosofi Pekka Himasen sisällöltään laajassa ja mielestäni uusia uria aukovassa selvitystyössä nimetään yhdeksi keskeiseksi tulevaisuudentekijäksi arvokas elämä. Tulevaisuuden Suomen tulisi tarjota mahdollisuuksia juuri arvokkaasen elämään. Minulle arvokkaan elämän perustekijöitä ovat tietoisuus yhteiskunnallisesta kokonaisuudesta, kohtalaisen hyvin kestävä kuva tulevaisuudesta ja ainakin jossakin määrin välttämättömyyksien yli yltävä taloudellinen varmuus.
Tämä on jotakin täysin muuta kuin irtisanomiset, lomautukset, pakotettu osa-aika- tai pätkätyö, jatkuva taistelu sopimusten mukaisista palkoista, järjestäytyneen toiminnan vähättely ja sivuuttaminen, omistamiseen ja johtajuuteen liitetyt irrationaalit palkitsemiset, vaatimus jatkuvasta kilpailusta koulutus- ja työpaikoista, elämän- ja työkokemuksen aliarviointi ja jopa mitätöinti.
Kun katselen tämän päivän Suomea,oikeastaan kaikki arvokkaan elämän keskeiset tekijät ovat vaakalaudalla. Globaali kilpailu, Euroopan ja läntisen maailman taloudellinen kriisi ja sen vaikutukset kotimaahamme eivät tarjoa asiantuntijallekaan selkeää kuvaa tulevaisuudesta saati sitten asioita harrastamattomalle, epäpoliittisuuttaan korostavalle yhteiskunnalliselle normaalinoviisille.
Myötämäärääminen työelämässä on muutamassa vuodessa supistunut pelätyiksi ja usein perin yksipuolisiksi osoittautuviksi "yhteistoimintaneuvotteluiksi"; myötämääräämisen piti lisätä arvokkaan työelämän elementtejä sen sijasta että siitä tulikin sanelun ja alistamisen yksi uusi muoto. Arvokkaan elämän ainekset ovat joutumassa kaikkinensa vaakalaudalle. Rakenteellisesti tämä merkitsee lannistunuttta mielialaa, häviämistä kovassa kilpailussa elämän kaikilla pelitantereilla.
Arvokkaan elämän muodoksi olen tottunut omalla kohdallani määrittelemään demokratian elämäntapana ja yhteistyön muotona. Se vaatii päättäväisyyttä - päättäväisyyttä monessakin mielessä: päättelykykyä arvokkaan elämän hengessä (conclude), kykyä tehdä päätöksiä (deside) ja sitkeyttä viedä valinta myös päätökseen (complite).
Mikä avuksi lannistetulle kansalle, joka suuntaa kesälomien jälkeen taas työelämään ja sisäruokintakauteen? Kovempi kilpailu? Lujempi luonto? Pako sairauteen? Lannistuminen? Periksi antaminen ja vetäytyminen marginaaliin?
Suosittelesin oman elämäntilanteen ja haasteisiin vastaamisen välineeksi arvokkaan elämän tavoittelua ja demokratiaa elämäntapana sen keskeisenä valtavirtana.Ei sekään vaihtoehto onnistu ilman perusteellista analyysia ja jatkuvaa harjoitusta. Siinä kilvoittelussa ei kuitenkaan häviä koskaan.
Täytyy myöntää että amerikkalainen elämänasenne, joka suorastaan pursuaa toivoa ja yrittämisen halua joskus aika vaikeissakin olosuhteissa, tuntuu suomalaisittain katsottuna irrationaalilta ja vieraalta.
Kun vahva motivaatio ja korkea koulutuskaan eivät takaa pysyvään työsuhteeeseen pääsyä ja sellaista menestystä että voisi vakavammin suunnitella omaa tulevaisuuttaan, alkaa tuollainen tilanne käydä sekä ruumiin että hengen päälle.
Fyysisesti ja varsinkin harjottelemalla kehoa voi kuntouttaa ja lisätä tällä tavalla kestävyyttään. Mieltä painaviin ongelmiin ja psyykkisen kunnon vahvistamiseen tarvitaan lisäksi toisenlaisia lääkkeitä. Yksi näistä - keskitysleirikokemusten perusteella merkittävä - on yhteiskunnallinen ja poliittinen osallistuminen. Kerrotaan että poliittisesti valistuneet, analysointiin kykenevät selvisivät myös noissa äärimmäisissä olosuhteissa paremmin kuin poliittisia tapahtumia ymmärtämättömät, epäpoliittisiksi itsensä luokitelleet. Poliittiseen tyhmyyteen liittyy läheisesti myös henkinen epävarmuus ja mielenterveyden järkkyminen, varsinkin kun elämän perustarpeisiin liittyvät olosuhteet käyvät epävarmoiksi ja huolta aiheuttaviksi.
Hallitukselle selvityksen tehneen filosofi Pekka Himasen sisällöltään laajassa ja mielestäni uusia uria aukovassa selvitystyössä nimetään yhdeksi keskeiseksi tulevaisuudentekijäksi arvokas elämä. Tulevaisuuden Suomen tulisi tarjota mahdollisuuksia juuri arvokkaasen elämään. Minulle arvokkaan elämän perustekijöitä ovat tietoisuus yhteiskunnallisesta kokonaisuudesta, kohtalaisen hyvin kestävä kuva tulevaisuudesta ja ainakin jossakin määrin välttämättömyyksien yli yltävä taloudellinen varmuus.
Tämä on jotakin täysin muuta kuin irtisanomiset, lomautukset, pakotettu osa-aika- tai pätkätyö, jatkuva taistelu sopimusten mukaisista palkoista, järjestäytyneen toiminnan vähättely ja sivuuttaminen, omistamiseen ja johtajuuteen liitetyt irrationaalit palkitsemiset, vaatimus jatkuvasta kilpailusta koulutus- ja työpaikoista, elämän- ja työkokemuksen aliarviointi ja jopa mitätöinti.
Kun katselen tämän päivän Suomea,oikeastaan kaikki arvokkaan elämän keskeiset tekijät ovat vaakalaudalla. Globaali kilpailu, Euroopan ja läntisen maailman taloudellinen kriisi ja sen vaikutukset kotimaahamme eivät tarjoa asiantuntijallekaan selkeää kuvaa tulevaisuudesta saati sitten asioita harrastamattomalle, epäpoliittisuuttaan korostavalle yhteiskunnalliselle normaalinoviisille.
Myötämäärääminen työelämässä on muutamassa vuodessa supistunut pelätyiksi ja usein perin yksipuolisiksi osoittautuviksi "yhteistoimintaneuvotteluiksi"; myötämääräämisen piti lisätä arvokkaan työelämän elementtejä sen sijasta että siitä tulikin sanelun ja alistamisen yksi uusi muoto. Arvokkaan elämän ainekset ovat joutumassa kaikkinensa vaakalaudalle. Rakenteellisesti tämä merkitsee lannistunuttta mielialaa, häviämistä kovassa kilpailussa elämän kaikilla pelitantereilla.
Arvokkaan elämän muodoksi olen tottunut omalla kohdallani määrittelemään demokratian elämäntapana ja yhteistyön muotona. Se vaatii päättäväisyyttä - päättäväisyyttä monessakin mielessä: päättelykykyä arvokkaan elämän hengessä (conclude), kykyä tehdä päätöksiä (deside) ja sitkeyttä viedä valinta myös päätökseen (complite).
Mikä avuksi lannistetulle kansalle, joka suuntaa kesälomien jälkeen taas työelämään ja sisäruokintakauteen? Kovempi kilpailu? Lujempi luonto? Pako sairauteen? Lannistuminen? Periksi antaminen ja vetäytyminen marginaaliin?
Suosittelesin oman elämäntilanteen ja haasteisiin vastaamisen välineeksi arvokkaan elämän tavoittelua ja demokratiaa elämäntapana sen keskeisenä valtavirtana.Ei sekään vaihtoehto onnistu ilman perusteellista analyysia ja jatkuvaa harjoitusta. Siinä kilvoittelussa ei kuitenkaan häviä koskaan.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
tuhoavuus,
työ
torstai 2. toukokuuta 2013
Oljenkortta hukkuvalle
Olen blogeissani esittänyt
kritiikkiä sosialidemokratian suhteesta arvoperintöönsä aika
paljonkin ja pidättyväisestä palautteesta voisi päätellä
arveltavan että en osaa muuta kuin kritisoida vallitsevaa
tilannetta. Toisaalta on ollut myös niin, että ääni
aatteellisesta korvesta ei tahdo ulottua niitten korviin joilla
valittuina edustajina on nyt keskeinen aloiteoikeus. Kun seuraavassa
esitän vaihtoehtoista lähestymistapaa, teen sen siksi että
näköpiirissä aika uhkaavasta tilanteesta huolimatta ei ole
varteenotettavia uusia esityksiä yhteiskuntapolitiikan linjauksiksi. Vappupuheetkin näyttävät tässä suhteessa aika tyhjiltä, valtakunnan päälehden puhe-ehdotukset mukaanluettuna.
Uuden vaihtoehdon pitää
mielestäni vastata muutamiin tärkeisiin vaatimuksiin. Kysymys on
järkevästä työstä, joka vastaa kuluttajien kipeimpiin
tarpeisiin. Vähävaraisella työttömällä nuo tarpeet liityvät
päivittäiseen toimeentuloon, ikääntyvällä ihmisellä
palveluihin, hoitoon, kuntoutumiseen, elämän laatuun. Työelämässä
olevan enemmistön keskeinen tarve on mahdollisuus professori Himasen keskeisenä edellyttämään arvokkaaseen
elämään. Se tarkoittaa oikeutta tasa-arvoisena osallistua
yhteiskunnan rakenteiden kehittämiseen ja mahdollisuutta suunnata
omaa elämäntyötään sellaiseen joka edistää omaa hyvinvointia
ja yleistä hyvää.
Tähänastinen vaihtoehto
on ollut yritys luoda vahvaa ja lujaa Eurooppaa Unionin lanseeraamien
vapauksien kautta. Vapaa kilpailu on nostettu tätä kautta
keskeiseksi periaatteeksi, jonka toimintamahdollisuuksia on
vapautettu ja tuettu käytännössä rakenteen kaikilla tasoilla.
Julkinen sektori on nähty paitsi voimavaroja kuluttavana myös
aatteellisesti arveluttavana vaihtoehtona. Siihen on liitetty
kaapeissa kolisteleva sosialismin luuranko ja yhteys aikansa
eläneiksi koettuihin, Ranskan vallankumouksen parisataa vuotta
sitten nostamiin kommunitaarisiin ihanteisiin.
Markkina-arvoihin
nojautunut järjestelmä on yksityistä, rajoittamatonta
aloitteellisuutta tukiessaan ajanut itsensä niin syvälle
taloudelliseen ahdinkoon, että uusi nousu julkisen sektorin
vahvistumisen kautta koetaan käytännössä nykytilanteessa
mahdottomaksi.
Julkisen sektorin kautta
tapahtuvaa elpymistä ja kuntoutumista rajoittavat EU:n tunnetut
periaatteet sen kasvun rajaamisessa vuosittain kolmeen prosenttiin ja
myös yli 60%:n velkaantumisen teko rangaistavaksi – jota
kuitenkaan ei ole todellisuudessa pantu toimeen. Julkisen sektorin
kasvun osalta raja taitaa olla hatusta vedetty – ainakaan hyviä
perusteluja sen tälle tasolle asettamisesta en ole kuullut. Selvää
on että veroilla ja maksuilla julkisen sektorin elvyttäminen ei ole
näissäoloissa toimiva vaihtoehto.
Kuitenkin pohdiskelen uudenlaisen
vaihtoehdon laittamista liikkeelle. Se perustuu julkisten palveluiden
hyväksyntään, niiden vahvaan työllistämiselementtiin ja siihen että
työssäkäyvillä ihmisillä näyttää edelleenkin olevan rahaa,
joka suuntautuu mm. pörssisijoittamiseen.
Julkisiin palveluihin
sijoittamisen kannattavuus perustuu kunnallishallinnon
verotusoikeuteen, jota käytetäänkin pelkän verotuksenkin muodossa
yhden viidesosan tasolla verotettavaksi katsotuista tuloista.
Tällainen tuloksentekotaso on yritysmaailmassakin varmasti hyvää
keskitasoa ellei parempikin. Monet yritykset joutuvat tulemaan
toimeen vähemmälläkin. Julkisen talouden toinen piirre on se, että
sen tuotteet, elämän laatu ja hyvinvointi syntyvät kotimaassa,
paikallisella tasolla eikä niitä noin vain voida siirtää
ulkomaille tuotettavaksi. Kolmas tärkeä seikka on rahan
pääasiallinen kiertäminen paikallistaloudessa, jossa uusintamiseen
tarvitaan oikeastaan vain se osuus joka johtuu ulkomaan tuonnista.
Ehkä kaikkein tärkeintä on julkisten palveluiden voimakas,
eettisesti korkeatasoinen työllistävä vaikutus. Työn tulos
julkisissa palveluissa muuttuu lähes välittömästi elämän laadun
paranemiseksi. Yksityisessä tavaratuotannossa tällaisesta
tehokkuudesta ei voi olla puhettakaan.
Miksi julkiselle
sektorille ei ole luotu samalla tavalla sijoitusinstrumentteja kuin
mitä pörssiin on tehty suurten riskienkin kustannuksella ja
tuloksena jopa tuhoisia epäonnistumisia ? Miksi yhteiseen
hyvinvointiin suuntautuvaa myönteistä asennetta ei osata
konvertoida taloudelliseksi käyttövoimaksi? Minun mielestäni
poliittista ajattelua vaivaa tässä suggestiivinen sokeus ja suuri
ymmärtämättömyys pääoman kiertokulusta hyvinvointia
tuottavassa, verotusoikeuteen perustuvassa palveluyhteiskunnassa.
Kun tämä hallituskausi
on viety päätökseen ja hallituksen suuret uudistukset
kuntarakenteessa sekä sosiaali- ja terveydenhoidossa onvat saaneet
eduskunnan hyväksynnän, rintamasuuntaa on muutettava elvytyksen ja
kasvun hakemiseen yhteisen sektorin kautta. Suurempien
kuntakokonaisuuksien syntyminen palvelee erinomaisesti myös uusilla
keinoilla vauhtiin laitettavaa julkisen palvelurankenteen
kehittämistä. Tätä varten on luotava uusia rahoitusinstrumentteja
pitkän tähtäyksen suurten julkisten hankkeiden rahoittamiseksi.
Pitkäaikaiset, mielellään kuntien itsensä lanseeraamat
joukkovelkakirjalainat tai kohdistetut kuntabondit olisivat juuri
sopivia välineitä kasvun käynnistämiseksi tätä kautta.
Liikkeellelähdön voima ja nopeus määräytyvät siitä, onko
hukkuvalla jokin muu reaalinen vaihtoehto käytettävissään. Ainakaan vappupuheissa
sellaista ei noussut esille mistään suunnasta.
Suomalaisen teollisuuden
investoinnit ja uudet innovaatiot voivat toteutua vain, jos
kotimaista kulutuskysyntää saadaan voimistettua. Luonnollisin tie
on luoda aluksi työpaikkoja sinne missä niitä eniten tarvitaan eli
julkiselle palvelusektorille. Pienet ja keskisuuret
teollisuusyritykset hyötyvät tästä lähes välittömästi eikä
suurtenkaan hankkeiden toteutuminen olisi jatkossa enää niin
epävarmalla pohjalla kuin mitä se on tällä hetkellä.
Sosialidemokratian
kannalta tässä on kysymys palaamisesta liikkeen arvoperinnöstä
kumpuaville lähteille. Uskon myös että myös muiden puolueiden
piirissä paikallistasolla löytyy halua tältä pohjalta kasvavaan
yhteistoimintaan.
Tunnisteet:
demokratia elämäntapana,
hyvinvointiyhteiskunta,
osallistaminen,
työ
maanantai 29. huhtikuuta 2013
Vappusnookeria
Minulla on ollut tapana kirjoittaa
itselleni vappupuhe, vaikka en sitä missään pidäkään. Tehtävä
on tänä vuonna aika epäkiitollinen, vaikea ja haastava. Näköaloja
sumentavat kamppailu eurokriisin, kasvavan työttömyyden,
kuntarakenne- ja soteuudistusten kanssa. Joukkoliikkeen koneisto
yskii, toimeentulon näkymät ovat työelämään tulossa olevalle
nuoremmalle sukupolvelle pessimismin sävyttämän hämärän
peitossa.
Katselen tässä snookeria televisiosta
uutisten seurannan lomassa. Mielipidetiedustelut povaavat
sosialidemokratialle runsaan 16%:n kannatusta. Olisiko snookerilla ja
sosialidemokraattien poliittisstrategisella tilanteella jotain
yhteistä?
Snooker on tilanne, jossa pelaajalla ei
ole yhtään vaadittua kohdepalloa suoraan pelattavissa.
Pitää käyttää pelipöydän laitoja osuman saadakseen, minkä
lisäksi valkoinen lyöntipallo on saatava turvalliseen paikkaan
josta pelivastustaja ei pääse hyökkäämään ja tekemään
pisteitä.
Joskus käy niinkin että pelaaja tekee
itselleen vahingossa snookerin eikä pysty jatkamaan peliään
ainakaan välittömästi. Riskit menetyksiin kasvavat.
Poliittisen asetelman kannalta
sosialidemokratian tilanne muistuttaa snookeria, joltakin osin jopa
itse aiheutettua tilannetta. Taustalla on epätyydyttävää ja
virheellistä analyysia, arvoperinteen tahallistakin unohtamista ja
näistä syistä seuranneita poliittiseen snookertilanteeseen
johtaneita ratkaisuja.
Konservatiivien voimapolitiikka
yhtyneenä ahnehtivaan uusliberalistiseen ajatteluun on ajanut niin
yrittämisen, rahamaailman, yhteiset julkiset rakenteet kuin
tavalliset ihmisetkin pitkäkestoiseen umpikujaan. Eurosnookerissa ei
ole hyviä eikä varsinkaan helppoja ratkaisuja näköpiirissä.
Työelämässä on pelipallo lähes
ratkaisemattoman edessä. Työttömyys on kasvamaan päin.
Sosialidemokratian piirissä on panostettu paljon nuorisotakuuseen,
joka alkaa yhä selvemmin näyttää enenmmän pedagogiselta kuin
takuunomaista turvaa tuottavalta hankkeelta. Myös sosialidemokratia
on panostanut kasvuun ja sitä kautta tapahtuvaan työpaikkojen
luomiseen. Palkankorotusten väitetään olevan myrkkyä valitun
linjan toteutumiselle. Ostovoiman kasvua ei ole luvassa.
Piristysruiskeeksi on valittu
poliittisen oikeiston vaatimat verovähennykset ja yhteiskuntavastuun
purku. Kasvun kautta työtä ja toimeentuloa vaativa sosialidemokraattinen politiikka joutuu tässä katsomaan valittua linjaa silmästä silmään. Yrittäjät eivät puhukaan enää yhteiskuntavastuusta, se on
korvattu yritysvastuuhehkutuksella. Samalla on kiristetty eritoten
välillisiä veroja, jotka rokottavat suhteellisesti eniten kaikkein
pienituloisimpia. Verottoman tulon alarajan nostaminen kuntatasolla
toki helpottaa vähän vaikka se ei ostovoimaa lisääkään.
Ympäristöarvot ja luontoon liittyvä
elämän kunnioittaminen on kokemassa turkistarhauksen ja
talvivaarojen kaltaista elinkeinoelämän ja elämänlaadun
vastakkainasettelua. Euroopan ainoa alkuperäiskansa saamelaiset
kokee arvomaailmansa ja elämäntapansa olevan mitä suurimmassa
määrin uhattuna.
Menoleikkurit ovat kovassa käytössä
valtionhallinnossa ja julkisella sektorilla ylipäätään.
Kehysbudjetissa kasvu on rajattu pitkälle tulevaisuuteen nollaan ja
mm. kulttuurimäärärahoja ei lisätä edes hintatason nousua
vastaavasti. Supistuksia, ohentamista, työpaikkojen vähentämistä
ja muuta kulttuurikurjuutta on odotettavissa niin pitkälle kuin
silmä siintää. Hyvinvointivaltion kaupallistaminen, supistaminen ja toissijaistaminen suhteessa yritysmaailmaan on EU:n diktaatin suojelemaa porvarillista hegemoniaa.
Kun osallistamisen ei ole satsattu edes
menneinä vähän parempina vuosina, niin tuskinpa sellaista on
odotettavissa tästä eteenkään päin. Kansalaisjärjestökentän
ja valtiovallan väliin on viime vuosien aikana syntynyt
kaappari-instituutioita, joiden alaisuuteen vanhaa järjestökenttää
voimalla puserretaan. Juuri nyt on urheilun ja liikunnan kenttä
tällaisen ylhäältä rakennetun yhteenpuristamisen kynsissä.
Aatteella ei yleisellä tasolla ole juurikaan tämän kanssa mitään
tekemistä, kysymys on siitä kuka pitää valtaa urheilu- ja
liikuntapolitiikassa ja muissa järjestömaailman ylhäältä
rakennetuissa troijalaisissa. Snookertilanteita on sosialidemokratialle täälläkin
odotettavissa.
Syitä poliittisen otteen
herpaantumiseen on paljon, eivätkä ne kaikki ole pelkästään
poliittisten vastustajien syytä. Kun tässä tilanteessa ollaan
hallitusvastuussa yhdessä monenkirjavan ja tiukassa paikassa
porvarienemmistöisen hallituskokoonpanon kanssa, jää
poliittiselle hämmentämiselle runsain mitoin tilaa. Kun tähän
lisätään vielä se että politiikalle ja yhteiskunnalliselle
asennoitumiselle on onnistuttu luomaan kansalaisten mielissä
eurooppalaisittainkin katsoen harvinaisen kielteinen arvoilmapiiri,
niin myös tässä suhteessa ollaan snookeria muistuttavassa
tilanteessa. Työn orjat eivät puhalla yhteen hiileen, vaikka nälkä
alkaa olla yhä useamman vieraana. Työn vapauttaminen, omaehtoinen
elämäntapa on yhä harvemmalle mahdollinen ja kiinni
onnenkantamoisesta - jos sellainen kohdalle sattuu.
Snooker on sinänsä mitä kiehtovin
peli ja lisäksi siinä jaetaan aika muhkeita rahapalkintojakin.
Samoin on tilanne poliittisessa snookerissa – voittajat keräävät
potin, häviäjät eivät joudu ainoastaan nuolemaan näppejään,
vaan kohtaavat tulevaisuuden entistä epävarmemmassa asemassa.
Kun nyt kuitenkin toukokuun
ensimmäistä, työn vapauttamisen maailmanlaajuista juhlaa taas
kerran vietetään, on todettava että eivät työväenliikkeen arvot
ja ihmisen ikuinen tarve itsensä täyteen toteuttamiseen ole
maailmasta minnekään kadonneet. Joogaopettajani toteaa että vaikka
ihmisellä on ajatuksia, se ei tarkoita vielä kuitenkaan toteutettua
ajattelua. Tänä aikana on haastettava kanssaihmistä pohtimaan
entistä syvemmin demokratiaa elämäntapana, sen soveltamista omaan
elämään ja harjaantumisen kautta myös ympäröivään maailmaan,
oman aikamme yhteiskuntaan. Toisenlainenkin hegemonia voi olla vielä mahdollinen. Koska?
Bertold Brechtin mukaan se voi olla mahdollinen jo tänään!
Bertold Brechtin mukaan se voi olla mahdollinen jo tänään!
lauantai 27. huhtikuuta 2013
Järjestötroijalaisia
EHYT, Hyvinvointilomat, VALO ry –
mitä järjestöjä nämä ovat? Kysymyksessä on uusi
järjestöstruktuuri, rakenne joka on syntynyt perinteisten alan
kansalaisjärjestöjen yläpuolelle, resursseja jakavan valtiovallan
ja aatteellisten yhteisöjen väliin. Ehkäisevä päihdetyö,
sosiaalinen lomatoiminta tai liikunta ja urheilu ovat niitä
yhdistäviä aihealueita joiden ympärille nämä
sateenvarjo-organisaatiot on muodostettu. Näitä on muitakin, ainakin jossakin määrin yhteiskunnallisen suuntautumisen pohjalta rakennettuja. Niiden puitteissa
järjestöjen toiminnan sisältöä ja merkityksiä on arvioitu
uudelleen. Aika kovaa pelkistystäkin on tehty – näihin
yhteisöihin kuuluvat aatteelliset järjestöt ovat menettäneet
oikeutensa suoraan valtionapuun. Resursseja jaetaan uudelleen,
vanhojen järjestöjen omista arvoista lähtevät painotukset
joutuvat uuden järjestötason puntariin. Järjestön suora yhteys
valtiovaltaan on kadonnut tai katoamassa.
Kysymyksessä on suuri murros, jonka
sanelijana ovat aikamme pragmaattiset lähtökohdat. Pääsy
perustelemaan omaa toimintaa suoraan päättäjille joutuu
läpikäymään vielä yhden ylimääräisen järjestötason, jossa
aatteellisesta järjestöstä päätöksenteossa on yksi tai kaksi
edustajaa. Tässä prosessissa vahvat vahvistuvat ja heikot karsitaan
pois. Jopa aatteellisisa tavoitteissa uuteen jäsenyyteen taivutetut
joutuvat rajaamaan oman aatteellisen toimintansa niin, että uuden
järjestötason arvot ja perustelut tulevat osaksi uutta
suuntautumista. Yleisenä perusteena muutokselle on yhteiseksi
tunnnustettu mutta yleisyyden leveällä pensselillä maalailtu
päämäärä, jonka sisälle sopivat ainakin perinteiset
aatteelliset arvopainotukset. Kun arvot määritellään näin
laveasti, käytännön ote siirtyy niille, joilla on valtaa ja joilla
on kontakti resurssien jakajiin.
Kansalaisjärjestön tekee yhteiskunnan
kannalta merkitykselliseksi sen dynaaminen tehtävä kasvatuksessa
demokratiaan. Siellä kasvetan yhteisöön, opitaan yhteistoiminnan
keskeiset periaatteet, siellä aktivoidutaan niin oman järjestön
kuin sen edustajien ajatusten eteenpäinviemiseen. Näiden arvojen
pohjalta, ilman ulkopulista painostusta voidaan ottaa myös vastuuta
yhteiskunnallisista tehtävistä. Saavutettu kansalaiskunto punnitaan
vaaleissa, ei aatteellisen yhteisön yläpuolella olevassa,
ylhäältäpäin luodussa arvorakenteessa.
Ainakaan pohjoismaista en tunne
vastaavanlaista kehitystä, jossa ylhäältäpäin luodaan
valtiovallan ja kansalaisjärjestöjen väliin uusi rakenne, joka
resursseja hallinnoidessaan ehdollistaa järjestöjen itsenäisen
aatteen ja käytännön toiminnan. Vastaavanlaista ilmiötä edustaa
mielestäni entinen DDR:N (Deutsche Demokratische Republik) , jossa
muodollisesti itsenäisten aatteellisten puolueiden piti kuitenkin
hyväksyä Sosialistisen Yhtenäisyyspuolueen (SED) keskeiset arvot mm.
siten että omien aatteellisin tunnuksin ei ollut asiaa valtiolliseen
vaikuttamiseen. Harva taitaa muistaa että DDR:ssä toimi myös sosialidemokraattinen puolue tällaisessa vallalle alistetussa rakenteessa. Suomessa syntyvän rakenteen lähtökohdat eivät ole
samat, vaan oikeastaan päinvastaiset. Uusien yhteisöjen toimintaa
ehdollistetaan markkinoille ja kilpailulle, joilla luodaan uusia
niiden ehdoilla pärjääviä vaikuttajia ja idoleja. Demokraattista
sentralismia uudessa asussa?
Kun aatteelliset suuntaukset ja jopa
vastakkainasettelut eivät keskeisten arvojen osalta ole täällä
vanhalla mantereellakaan minnekään hävinneet, näyttäytyvät
uudet yhteisöt myös valtaa ja hegemoniaa pitävien arvoihin
taivuttavina järjestötroijalaisina. Mukaan mennään yleisen ja
yhteisen hyvän toivossa ja vähäistenkin taloudellisten resurssien
menettämisen pelossa. Uusien rakenteiden todellinen luonne paljastuu
vasta sitten, kun uusi järjestöhevonen on otettu käyttöön.
Euroopassa puhutaan paljon ns.
eivaltiollisista kansalaisjärjestöistä eli ”NGO:s”
rakenteesta, joka tulee lyhenteenä englanninkielisestä ilmaisusta ”Nongovernemental Organisations”. Ne ovat syntyneet
alhaaltapäin, eheiden aatteellisten arvojen ympärille. Niillä on
ollut paljon merkitystä integriteetin, autenttisuuden, elämän
rikastuttamisen ja vastuullisen, ennustettavan toiminnan
mahdollistajina.
Kun katselee näiden uusien järjestöjen
syntyhistoriaa, niin joutuu kyseenalaistamaan niiden merkityksen
vapaina kansalaisjärjestöinä, vaikka yhdistysrekisteri ne näyttää
hyväksyvänkin. Olen kuullut että esimerkiksi tämän vuoden alusta
aloittanut liikuntaa ja urheilua edustava VALO ry edellyttää, että
ainakin puolet sen tavoitteista ja toiminnasta tulee pohjautua VALO
ry:n asettamiin arvoihin ja tavoitteisiin.
Vapaa ja omaehtoinen kansalaistoiminta
näyttää joutuvan näinä aikoina uuteen kurimukseen, jossa
rakenteiden mukana tuhoutuvat myös moniarvoisen yhteiskunnan
keskeiset ihanteet. Tietääkseni mm. Työväern urheiluliitto joutuu toukokuubn alussa järjestettävässä liittokokouksessaan ottamaan kantaa tähän "VALO-ilm iöön".
Kun katselen esimerkiksi Työväen Retkeilyliittoa yhden
maailman vanhimman ympäristöinternationaalin ainoana suomalaisena
jäsenjärjestönä, ei voi olla tuntematta vakavaa huolestumista
järjestön menestymisestä näissä uusissa rakenteissa.
Yhteiskunnan tuella on suuri käytännön merkitys niille jotka sitä
saavat. Kysymys on keskeisen hallinnon ja toimiston ylläpitämisestä,
toimistotekniikasta, representaatiosta, yhteisön arvojen
välittäåmisestä ja arvostuksesta ylipäätään. Omassa
keskuudessamme merkitykselliseksi koettu kilpailusta vapaa,
ympäristöä ja energiaa säästävä, kulutussuuntautumiseltaan
maltillinen liikunta, matkailu, lomailu ja sen rakenteiden
ylläpitämien saattavat jäädä menossa olevan suuntauksen
jalkoihin. Kysyn itseltäni ja muilta: onko aatteella ja arvoilla,
omaehtoisuudella ja itsenäisellä vastuunotolla vielä merkitystä
uutta suuntaa hakevassa suomalaisessa yhteiskunnassa?
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
demokratia elämäntapana,
kaupallistaminen
perjantai 5. huhtikuuta 2013
Varis vaakkuu varvikosta...
Yhteisöverojen lasku ja
yrittäjäomistajien osinkoihin liittyvät verovapaudet muodostavat
sen paketin, jolla kaivattua kasvua yritetään nyt siis saada
liikkelle. Asialla ei ole ollut ainoastaan poliittinen oikeisto, myös
sosialidemokratia on vuosikausia pitänyt olennaisen tärkeänä
juuri työllisyyden toteuttamista kasvun - siis yritysten kasvun -
kautta. Tämä lähestymistapa ei ole sosialidemokratialle mikään
itsestäänselvyys, koska tässä joudutaan katseleman asioita
kahdenkin perusristiriidan yli. Työn ja pääoman välisessä
ristiriidassa ollaan siis tukemassa pääoman, sen resurssien ja
investointinäköalojen toteutumista. Toinen näistä ristiriidoista
kulkee hallinnoltaan suljetun yksityisen aloitteellisuuden ja tässä
suhteessa avoimen julkisen sektorin, hyvinvointivaltion välillä.
Kun kasvun kautta saavutettavan
työllisyyden kelkkaan on hypätty, niin siinä on sitten myös
pysyteltävä. Kysymys kuuluu, käyttävätkö yrittäjät ja
elinkeinoelämä helpotusten kautta syntyvää liikkumatilaa
Suomessa tehtäviin investointeihin? Olin jo kirjoittamassa
”kotimaassa tehtäviin investointeihin”, mutta Suomihan ei ole
globaaleilla markkinoilla toimiville yrityksille mikään
arvopohjainen kotimaa, kansainvälisistä osakesijoittajista
puhumattakaan. Voimavarat sijoitetaan sinne missä niille nähdään
eniten kasvumahdollisuuksia. Tässä suhteessa verohelpotukset ja
osinkojen kautta tarjottavat stimulanssit lepäävät toiveajattelun
hennon logiikan varassa.
Investointeja tehdään kaiketi sinne
missä kulutuskysyntää on nähtävissä. Kaupan piiristä tulleiden
tietojen mukaan kulutuskysyntä on ollut viime aikoina laskemaan
päin. Kansalaisille on lankeamassa monenlaisia maksuja ja
velvoitteita, jotka vähentävät mahdollisuuksia ostovoiman
kasvattamiseen. Se tavallisin reaktio vaikeutuvina aikoina on yhä
kotitalouden realismiin perustuva pidättäytyminen ylimääräisestä
kulutuksesta.
Kun palkankorotuksia ei ole tiedossa ja
neuvotteluhalukkuudeltakin on tipahtanut pohja pois, on sekä
kansalaisten että yrittäjien varauduttava tiukempiin aikoihin.
Miksi tehdä uusia investointeja kun kuluttajien ostovoima on
vähenemässä? Yrittäjät eivät näy puhuvan yhteiskuntavastuusta,
vaan tämän termin sijalle kaupataan yhä useammin yritysvastuuta.
Ei ole mukavaa olla taas pahanilman
lintuna ja kraakkua täältä tavallisen kansalaisen varvikosta ikävä
ennustus: pelimerkkien laittaminen yritysten investointien kautta
tapahtuvaan kasvuun on itse asiassa näiden houkuttelemista
epävarmoihin investointeihin. Kysymys ei ole näiden investointien
laadusta – valmistettavat tuotteet saattavat olla hyviäkin. Kun
ostovoimaa ei ole, niin investointien tuotot on haettavat muualta
kuin Suomesta jo senkin vuoksi että markkinamme ovat jo kooltaan
suhteellisen pienet. Ulkomaille tapahtuvat sijoitukset saattavat
tuottaa hyvinkin, mutta myös työpaikat syntyvät sinne missä
investoidaan – pääsääntöisesti.
Kun blogikirjoittajalta edellytetään
paitsi kritiikkiä myös vaihtoehtojen esittämistä, totean vain
että pelimerkkejä sekä meillä että koko EU:n alueella pitäisi
käyttää yhteisen sektorin vahvistamiseen. Siellä olisi nopeasti
luotavissa ei ainoastaan uusia työpaikkoja, vaan voitaisiin avata
kokonaisia hyvinvointisektoreita ja kasvu alkaisi luonnollista tietä
julkisten peruspalveluiden parantumisena, paikallisen yritystoiminnan
ja palveluiden piristymisenä. Kuitenkin sekä Maastrichtin sopimuksen asettama
3 prosentin vuosittainen kasvuraja julkiselle sektorille että
hallituksen kaavailemat pidemmän aikajakson raamit rajoituksineen ja supistuksineen
tökkäävät pallon jalkaan tällaiselle ajattelulle.
Uudet valtuutetut kunnissa saavat tottua ajatukseen että muuta ei ole tehtävissä kuin supistuksia entiseen koko edessä olevan valtuustokauden aikana. Puritaanisen konservatiivisen ajattelutavan oppiminen on kova koulu yhteistä, uudistushakuista visiota tavoittelevalle kunnanvaltuutetulle, olipa hän missä poliittisessa ryhmässä hyvänsä. Rahattomana ja resurssien puutteessa valuvat hyvätkin hankkeet maanrakoon.
Uudet valtuutetut kunnissa saavat tottua ajatukseen että muuta ei ole tehtävissä kuin supistuksia entiseen koko edessä olevan valtuustokauden aikana. Puritaanisen konservatiivisen ajattelutavan oppiminen on kova koulu yhteistä, uudistushakuista visiota tavoittelevalle kunnanvaltuutetulle, olipa hän missä poliittisessa ryhmässä hyvänsä. Rahattomana ja resurssien puutteessa valuvat hyvätkin hankkeet maanrakoon.
Nyt on hypätty samaan bussiin
yritysmaailman logiikan kanssa ja sen hegemonian mukaan on elettävä.
Elikeinoelämän pääomapuoli on saanut tavoittelemansa.
Ammattiyhdistysliike joutuu jo syksyllä kuulemaan, miten globaalin
kilpailun alaspäin vievä kierre kohden mustaa aukkoa toteutuu ellei
palkkavaatimuksista tingitä...
Jos tässä kuvaamani logiikka olisi
toiminut 1960-luvulla ja 1970-luvun alussa, suomalaista
hyvinvointimallia ei olisi syntynyt ollenkaan.
Tunnisteet:
arvot ja asenteet,
kaupallistaminen,
raharutto,
talous
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)