Pääministerimme Jyrki Katainen
ilmaisi uudenvuodentervehdyksessään vuodelle 2014 tavoitteena
olevan vapauden lisääminen. Vapaus on käsitteenä samalla kertaa
sekä rohkaiseva että ambivalentti, ristiriitainen ulottuvuus. Mistä
ihminen vapautuu sen lisääntyessä ja mihin hän sitoutuu
toimiessaan vapauden hengessä?
Olen valinnut tämän kirjoituksen
otsikoksi 1930-luvulla vaikuttaneen Frankfurtin Goethe-yliopiston
sosiaalipsykologian laitoksen elinikäiseksi edustajaksi valitun
Erich Frommin saman vuosikymmenen lopulla kirjoitetun kirjan ”Escape
from Freedom”, suomeksi ”Vaarallinen vapaus” (Kirjayhtymä
1962) nimen. Fromm suoritti Frankfurtin koulukunnan yhteydessä
merkittävän tutkimustyön Saksan työväenliikkeen henkisestä
tilasta juuri kolmannen valtakunnan syntymisen kynnyksellä. Tutkimus
julkaistiin vasta Frommin kuoleman jälkeen 1980-luvulla ja hänkin –
monen muun lahjakkaan tutkijan tavoin – joutui pakenemaan
natsi-Saksan vainoja aluksi Sveitsiin ja sieltä edelleen
Yhdysvaltoihin. ”Pako vapaudesta” julkaistiinkin hänen
ensimmäisenä merkittävänä teoksenaan New Yorkissa vuonna 1941.
Vapauden ulottuvuus on yhtäältä
pyrkimystä vapautua niistä kahleista, jotka estävät ihmistä
toteuttamasta itseään. Nälkää näkevälle, puutteessa elävälle
ei vapautta sanan varsinaisessa merkityksessä juurikaan ole
olemassa. Olosuhteet rajaavat ankaralla tavalla elämän pelkkään
hengissä pysymiseen. Frankfurtin koulukunnan ansiota on myös se
että se osoitti aineellisten olosuhteiden, kuten köyhyyden ja
vapauden rajoittamisen suuren vaikutuksen ihmisen mahdollisuuksiin
toteuttaa itseään. Vaikka ihmisen vuosisatoja jatkuneet
ponnistukset ja syntynyt teollinen tuotantotapa olivat saaneet aikaan
valtavasti aineellista hyvää, omistus- ja käskyvaltasuhteet
rajasivat sen puitteissa työllä hyvinvointia tuottavien
työntekijöiden olosuhteet vähimpään mahdolliseen.
Työväenliike syntyikin juuri heräämisenä taisteluun tähtäimessään aineellisten ja henkisten elinehtojen muuttaminen ja parantaminen. Tämä taistelu jatkuu edelleen tänäkin päivänä eikä ole näkyvissä aikaa, jolloin yhteisellä työllä hankitun hyvinvoinnin hedelmät poistaisivat edes pahimmat aineellisen kurjuuden syyt. Suurten uskontojen eettisten periaatteiden mukaan jaettuna puute olisi karkoitettu maapallolta jo ilmeisesti kauan sitten.
Työväenliike syntyikin juuri heräämisenä taisteluun tähtäimessään aineellisten ja henkisten elinehtojen muuttaminen ja parantaminen. Tämä taistelu jatkuu edelleen tänäkin päivänä eikä ole näkyvissä aikaa, jolloin yhteisellä työllä hankitun hyvinvoinnin hedelmät poistaisivat edes pahimmat aineellisen kurjuuden syyt. Suurten uskontojen eettisten periaatteiden mukaan jaettuna puute olisi karkoitettu maapallolta jo ilmeisesti kauan sitten.
Vapauden toisen puolen muodostaa juuri
kysymys siitä, millä tavalla ihminen saavuttamaansa vapautta –
vähäistäkin – käyttää. Ihmisen on valittava vaistopohjastaan
irtautuneena, elämästään ja tulevaisuudestaan tietoisena ja
vastuullisena olentona tiensä ja ratkaistava, miten hän
saavuttamaansa vapautta käyttää. Valittavissa on sekä hyviä että
huonoja vaihtoehtoja, hieman kulunutta ja vitsailussakin käytettyä
ilmaisua lainatakseni.
Hyvänlaatuinen vapauden käyttö
tarkoittaa ihmisessä olevien mahdollisuuksien täyttä, omaehtoista
kehittämistä ja tämän saman periaatteen mahdollistamista myös
kanssaihmiselle. Se että ihminen yksilönä ja kansakuntana hyväksyy
tämän periaatteen lähtökohdakseen ja alkaa sitä johdonmukaisesti
toteuttaa, on ollut visiona myös työväenliikkeen arvoperinnössä.
Tuon lähtökohdan arvoperintö kuvasi sosialismiksi tai
kommunismiksi, joka oli kuitenkin vain lähtökohta tilanteelle,
jolloin ihmisen kehityksen varhaisshistoria oli päättymässä ja
oltiin valmiita toteuttamaan ihmisyyttä, humanismia suhteessa
itseensä, kanssaihmisiin, tuottamiseen, kuluttamiseen ja luontoon.
Tuo ajattelutapa piti sisällään latenttina myös luonnon ja
ympäristön suojelun. Ei ollut sosialismia ilman naturalismia eikä naturalismia ilman sosialismia.
Tuon huikaisevan vision lähtökohtia
on siis ihmisen omaehtoisuus, työn vapauttaminen, demokratia
yhteistoiminnan muotona ja elämäntavan perustana. Tuon vision
toteutumiselle on käynyt samoin kuin horisontissa siintävälle
päämäärälle ylipäätään: se etääntyy sitä lähestyttäessä.
Vapauden toteuttaminen yhteistoiminnan
muotoja ja elämäntapana onkin osoittautunut huomattavasti oletettua
vaikeammaksi. Kaikkien – ilmeisesti valtaosan –
turvallisuusrakenteen keskeinen elementti ei ollutkaan yhteisöllinen
ajattelu, vaikka ilman sen soveltamista lähiyhteisössä
ihmiskunhta olisi jo aikoja sitten nääntynyt. Oma suu on lähempänä
kuin kontin suu, kuuluu vanha suomalainen sananlasku.
Narsistinen, itsekeskeinen pyrkimys
valtaan, kanssaihmisen alistamiseen ja tämän vallan käyttäminen
hamuamiseen yli oman, todellisen tarpeen, väkivallan hyväksyminen
ja käyttäminen, kylmäkiskoisuus ja välinpitämättömyys
kaupallisen asenteen perustana, tai tuhoamisen ja tappamisen vimma –
siinä lyhyt kuvaus ihmisenä olemisen epäproduktiivisesta,
yhteiselle hyvinvoinnille jatkuvasti esteitä luovasta
asennoitumisesta. On traagista että ihminen ei näytä kykenevän
ylittämään ympärilleen rakentamiaan henkisiä raja-aitoja ja
katselemaan oman lautasen reunan yli koko yhteisön tilaa.
Vapaus voi siis yleisessä
kielenkäytössä tarkoittaa sekä halua vapauteen että normaaliin
elämäntapaan kuuluvia – siis yleisesti hyväksyttyjä - muotoja
paeta todellista, koko ihmisyhteisöä koskevaa vapautta.
Frommin klassikko ”Vaarallinen
vapaus” on täysin ajankohtainen vielä tänäänkin. Se kuvaa
ihmisen ja vapauden historiaa, vapauden kaksia kasvoja, natsismin
psykologiaa sekä vapauden ja demokratian yhteistä, suurta
merkitystä. Kirjan lopussa on liitteenä lyhyt kuvaus Frommin
keskeisestä tutkimuskohteesta, ihmisluonteen ja yhteiskunnan
prosessien keskeisestä vuorovaikutuksesta.
Kirjan alussa on talmudilainen sanonta:
Jos minä en ole itseäni varten, kuka on minua varten? Jos minä
olen vain itseäni varten, mitä minä olen? Jos ei nyt – niin
milloin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti