Se että köyhille ja kurjille,
prekariaatille ja proletariaatille tarkoitettua ghettoa Helsingin
Vesalaan voidaan meidän oloissamme julkisesti esittää, kertoo
paitsi esittäjästään myös jotain meistä kaikista, kyvystämme
analysoida ihmisen luonteenlaatua, kasvamista ja kaavautumista , eheytymistä ja vieraantumista,
ylipäätään kykyämme erottaa rosvo hyväntekijästä.
Erillisen gheton perustaminen
kurjuuteen vaipuneille perustunee pääosin seuraavanlaiseen
ajatuksenjuoksuun. Ihmiset ovat lahjoiltaan, kyvyiltään ja
potentiaaleilta voimavaroiltaan pysyvästi erilaisia. Kansalaiset voidaan jakaa pääosin
kahteen ryhmään, omilla voimillan toimeentuleviin ja luusereihin,
häviäjiin. Hienompaakin jakoa voitaneen kehittää, mutta se vaatii
lisää työkaluja, esimerkiksi pisteytystä. Häviäjiä ja niiden
muodostama uhkaa ei voida välttää ja siksi tämä kansanosa on
eristettävä alueelle, joka on tarkasssa valvonnassa. Miten tätä
joukkoa käsitellään on poliittisen päätöksenteon kysymys. Koska
siitä ei ole menestyjille mitään hyötyä vaan haittaa, on tätä
haittavaikutusta pyrittävä johdonmukaisesti vähentämään.
Kiusallinenhan tuollainen uhkaava alue on ja siksi ennenpitkää
pitää löytää lopullinen ratkaisu, jolla ruma tulehduspesäke
poistetaan kokonaan.
Hitlerin Saksa kehitti suhteessaan
juutalaisiin, mustalaisiin, eri mieltä oleviin ja toisenlaista
vaihtoehtoa etsiviin oman lopullisen ratkaisumalliinsa sopivan
sanankin: Endlösung, loppuratkaisu. Voisi vielä todeta että usko
vallankumoukseen ja sen jälkeiseen välttämättömään
diktatuuriin väliaikaisenakin ratkaisuna edustaa poliittisen
työväenliikkeen puolella samaa destruktiivista, tuho- ja
uhosuuntaista ajattelutapaa.
Se että tällaista nykymaailmassa
pohditaan ja sitä tekevät poliittista ja yhteiskunnallista vastuuta
saaneet henkilöt, taitaa olla aika yleistä sekä meillä erttä
muuallakin Euroopassa. Ratkaisumalliksi sitä ei esitetä kovin
avoimesti ja julkisesti, koska vanhemmat ihmiset ovat kokeneet mm.
toisen maailmansodan. Nuoremmalla sukupolvella taipumus
destruktiiviseen ratkaisutapaan on latenttina olemassa, mikä näkyy
paitsi yksittäisinä tekoina myös politiikassa tällaisten
yksittäisten ehdokkaiden asettamisena ja tukemisena. Pinnallinen suhtautuminen historiaan, yhteiskuntaan tai yhteiskunnallisten asioiden hoitoon ylipäätään mahdollistaa sen että lähimenneisyydessä tuhosuuntaisiksi osoittautuneet keinot ja menetelmät nousevat ikäänkuin uusina vaihtoehtoina uudelleen keskusteluun. Vaalitapamme
tukee vastoin pohjoismaista ratkaisumallia idoleiden, tavalla tai
toisella kuuluisiksi tulleiden nostamista eduskuntaan ja jopa
hallitukseen poliittiseen päätöksentekoon. Pitkän linjan
kasvaminen yhteistoimintaan ja vastuunottoon niin että koeteltu
kansalaiskunto pääsee oikeuksiinsa, ollaan heittämässä ”vanhojen
puolueiden” mukana historian roskatynnyriin. Minä pidän tätä
tendenssiä tuhosuuntaisena ja vastemielisenä senkin vuoksi, että
se avaa tiedä epäproduktiivisista asenteista (vrt. Erich Fromm) lähteville huonoille
ja jopa pelottaville poliittisille linjauksille.
Työväenliikkeen arvoperinnön
keskeinen ajatus on nostaa ihminen toimijaksi, rakentaa tapaus ihmisen mahdollistava yhteiskunta ja senmukainen,
kansanvaltaiseen – siis ihmiskeskeiseen – päätöksentekoon perustuva yhteisen hyvinvoinnin rakenne. Tässä ajattelussa jokainen ihminen
on mahdollisuus jolle on luotava itsensä toteuttamisen
mahdollistavat toimintaolosuhteet. Kysymys on pitkästä projektista,
joinka juuret löytyvät ihmiskunnan humanistisesta perinteestä eri
aikakausilta ja eri maanosista. Lähtökohtana on että onnistumista
tukevissa olosuhteissa ihminen on kuntoutettavissa aktiiviseksi toimijaksi ja kykeneväksi rakastamaan aidosti
myös itseään. Tehdä parannus, tulla tietoiseksi itsestään,
havaita piileviä voimavaroja, havahtua kosmiseen tietoisuuteen –
tällaisilla ilmaisuilla meidän ajassamme kuvataan tätä vastaamista
uusiin mahdollisuuksiin.
Millä tavalla pitäisi vastata
lopullista ratkaisua tarkoittaviin Vesala-kannanottoihin? Kansanvaltaista
yhteiskuntaa on ryhdyttävä vahvistamaan heikentämisen sijasta.
Uusia instrumentteja on kehitettävä resurssien saamiseksi
rohkeisiin visioihin. On ryhdyttävä rakentamaan osallistamisen
valtatietä. Työelämän kurjistamisen rinnalle ja tilalle on
luotava visiota ja ratkaisumalleja ihmisen voimavaroja vapauttavista
rakenteista. Kasvatuksen ja opetuksen tehtävänä on nostaa myös
tiedon, taidon, tieteen ja taiteen kumulatiivinen arvoperinto
jatkuvan kasvamisen perustaksi.
Professori Himanen on ilmaisut
työryhmineen tämän asian valtioneuvostolle tekemässään raportissa ainutlaatuisen tasokkaasti:"Viimeiset 50 vuotta
hyvinvointivaltio on keskittynyt vain yhteen asiaan: pahoinvoinnin
vähentämiseen. Seuraavat 50 vuotta on keskityttävä siihen, miten
varsinaisesti edistetään hyvinvointia." ( "Kestävän
kasvun malli", ss. 95-96).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti