Pukki on ollut joulun alla
pankkiasioilla. Perinteisesti pukilla on mukanaan sekä lahjoja että
piiskoja. Pankkien tuhmasta ja tyhmästä käyttäytymisestä
johtunee, että nyt on puhuttu enemmän piiskoista eli siitä, millä
tavalla pankit otetaan eurooppalaisella tasolla suurennuslasin alle jos ja
kun bisnesviritykset alkavat mennä päin pöheikköä. Mutta tuliko
pankkiunioniratkaisussa pankeille myös lahjoja?
Pankkiunionista ja siihen liittyvistä
päätöksistä alkaa tulla tietoa, todennäköisesti kuitenkin
paljon on vielä pimennossa. Keskustelua sen sisällöstä on
kuitenkin viritettävä. Suomen edustajat, pääministeri ja
valtionvarainministeri ovat aivan ilmeisesti olleet sekä
persoonallisuuksina että vastuuhenkilöinä aivan asian ytimessä ja
heidän kokonaisnäkemykseensä tässä on luotettava. Voi kuitenkin
käydä niin, että seuraavan aisaparin muodostavat näissä asioissa
vaikkapa Sipilä ja Soini – tulevan toiminnan analyysia saatetaan
siis tehdä kokonaan toisennäköiseltä pohjalta.
Useimmiten ollaan jo aika pitkällä
ennenkuin huomataan mitä oikein on tapahtumassa. Kysymys on
valtavista pääomavirroista ja valtioiden – myös Euroopan Unionin
- asioihin puuttuminen on johtunut siitä että pankki on ollut liian suuri
jotta sen voisi päästää kaatumaan. Keskitetylle, tehokkaaseen
valvontaan kykenevälle elimelle on siis kysyntää. Ainakin jossakin
määrin demokraattisesti kontrolloidun pankkijärjestelmän tulee
olla Euroopan Keskuspankin valvonnassa ja sillä tulee olla oikeus
puuttua pankkien toimintaan. Omistajien, takaajien ja tallettajien
vastuuta näytetään lisäävän – demokraattisista käytännöistä
puhutaan tässä yhteydessä kuitenkin vähän. Taloutta tunteva hyvä ystäväni Saarijärveltä toteaa, että viime kädessä kansalaiset maksavat laskun joka tapauksessa.
Vaatimusta perinteisten pankkien ja
investointilaitosten erottamista toisistaan ei tehty vaikka sitä
monet talousasiantuntijat ovat sitä vaatineet. Pankkien rinnalle voi
syntyä edelleen odotusarvojen varaan rakentavia varjopankkeja joiden
tehtävä on tehdä rahalla rahaa. Tiedossa on että uusia
rahoitusinstrumentteja kehitetään koko ajan. Riskialttiita
finanssituotteita ei ainakaan tässä yhteydesä ole kielletty.
Juuri pankkiunionin hyväksymistä
edeltävinä viikkoina toistakymmentä Euroopan maata ovat työstäneet
esitystään finanssisektorin transaktioiden verottamisesta. Taitaa
mennä uuden vuoden puolelle ennenkuin tämän aloitteen
ajankohtaisesta tilanteesta kuullaan.
Veroparatiiseja – eurooppalaisiakaan
– ei tiettävästi olla sulkemassa. Verokilpailu Unionin piirissä
jatkuu siis edelleen ja se vahingoittaa yhteistä hyvinvointia
tavoittelevaa kansalaisyhteiskuntaa. Verokilpailun sijasta
tarvittaisiin juuri yhteistä sektoria tukevia
rahoitusinstrumentteja. Voi vain ihmetellä sitä että aloitteita
tässä suhteessa ei juurikaan näytä syntyvän.
Eurooppa etenee siis pankkiunionin
kehittämisessä valtaa pitävän konservatiivisen hegemonian
ratkaisumallien pohjalta. Poliittiselle vasemmistolle ja
sosialidemokratialle tämä merkitsee sitä, että on tyydyttävä
tuomaan laimentavia ajatuksia kovin kurjistaviksi ja riistäväksi
käyviin lääkkeisiin. Pääomavirrat kiertävät siis edelleenkin
kaukaa yhteiset ja kansanvaltaista hyvinvointia vahvistamaan
tarkoitetut rakenteet.
(Olen käyttänyt tausta-aineistona
kirjaa Mythen des Sparens (Beigewum VSA -Verlag Saksa 2013); kysymys
on neuvostosta joka etsii vaihtoehtoisia ratkaisumalleja
taloudellisiin käytäntöihin).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti