Ollaan laskeutumassa jouluun. Minun
käsitteistössäni tämä tarkoittaa hiljentymistä, rauhoittumista
ja jopa tietynlaista nauttimista tästä vuoden pimeimpien viikkojen
ajasta. Vuosisatainen kristillinen joulusanoma puhuu joulurauhasta,
mielen hiljentymisestä ja kristinuskon perussanoman välittymisestä
tätä kautta ihmismieleen. Joulun ajan, ehkä koko elämän perustarkoitus on
rauhoittuminen, henkinen, spirituaalinen ja jopa kosminen tietoisuus.
Tietäjien kulkua ohjaava tähti, maailman vapahtajan etukäteen
tiedossa ollut syntymä, avaruusolentojen kaltaisten enkeleiden
ilmestyminen paimenille ja etenkin se että vastasyntynyt on
hengeltään ihmisen biologian ulkopuolelta tulevaa, universaalia
alkuperää. Sen ottaminen todesta pistää mietteliääksi.
Materiaalisia arvoja noissa
olosuhteissa edusti Rooman valtakunta, joka piti ennusteita ja niiden
mukaan toimimista hyökkäyksenä Rooman valtakunnan autoriteettia
vastaan. Kaikkien vastasyntyneiden poikalasten tappaminen osoitti sen
että Rooma piti oppia vaarallisena, vaikka tiettävästi alueella vaikuttaneet juutalaiset
eivät taivaallista sanoman tuojaa odottaneetkaan. He tavoittelivat
uskossaan messiaanista aikaa, historian sisällä syntyvää
harmoniaa, jossa ihminen elää sopusoinnussa itsensä,
kanssaihmistensä, luonnon ja ja oman toimintansa kanssa. Tuota uskoa
symbolisoi sapatti – yksi päivä viikossa piti vietettämän tuon
vision hengessä. Se oli Mooseksin laintauluihin kirjoitettu – ne
oli tuo kankeakielinen kansanjohtaja saanut tiedoksi pilveltä, joka
jyrkästi kielsi käyttämästä itsestään mitään nimeä ja vaati
nimen, esineiden ja niistä johdettujen käsitteiden ehdotonta
välttämistä ankaran rangaistuksen uhalla. Sen sijaan oli palvottava
harmoniaa, tasapainoa, ehyttä elämää, integriteettiä,
lyhyesti sanottuna lähes äärimmilleen pelkistettyä elämäntapaa
viikon seitsemännen, pyhän päivän muodossa.
Uskoako kosmiseen, universaaliin
voimaan, vaiko materiaaliseen, elämälle musertavia ehtoja asettavaan todellisuuteen, vai olisiko sittenkin mahdollista luoda
harmonia maan päälle jatkuvalla harjoituksella joka huipentuu
viikottaiseen, harmionian hengessä vietettyyn vuorokauteen?
Nykyajan joulu näyttäisi yrittävän
sovittaa yhteen näitä kaikkia kolmea lähestymistapaa. Kosmista,
ylimaallista tietoisuutta välittää perinteinen kristillinen
joulumme joululauluineen, virsineen, adventteineen, hiljetymisineen,
joulukirkkoineen, joulutähtineen, uskonnollisine perinteineen.
Materiaalista joulua ja maallisia
arvoja edustaa tietenkin kaupallinen joulu, joka seuraa joulumyynin
edistymistä ja houkuttelee juhlan kunniaksi kansan tekemään
reilusti ostoksia, hankkimaan ruokaa, juomaa ja tavaraa enemmänkuin mitä
joulupukin pulkkaan tai pieneen kerrostaloasuntoon mahtuu.
Logistiikka jouluostosten tekemisen jälkeen ei ole enää kaupan
ongelma, siitä huolehtii itsekukin omalla tavallaan. Yksi tapa on
hyväntekeväisyys, markkinatalouden anteliaisuuden muoto,
täsmäohjattu hyvänmielen tuoja juuri sillä kertaa julkisuuteen
nostetulle kohderyhmälle. Hyvää mieltä sekin tuo, tosin
valikoidusti ja armorikkautta säännöstellen jakaen.
Joulun viettäminen hiljaisuudessa ja
historian sisäiseen harmoniaan todellisena mahdollisuutena uskoen?
Se taitaa edellyttää uudelle tietoisuuden tasolle kasvamista. Vielä
tänäänkin vallalla oleva käsityksen mukaan työväenliikkeen
arvoperintö olisi olemukseltaan erityisen materialistinen. Lakot,
palkankorotusvaatimukset, ammattiyhdistysliike ja poliittinen
työväenliike näiden vaatimusten tukena muka viittaavat siihen.
Viimeksi Tampereen itsenäisyyspäiväjuhlan yhteydessä esiintynyttä
väkivaltaa epäiltiin jonkin työväenliikkeen ääriryhmän
tekoseksi, kateuden ja ahneuden epätoivoiseksi ilmenemismuodoksi.
Voi se näinkin olla, mutta tosiasiassa työväenliikkeen visio
harmoniasta on lähempänä sapatin pelkistävää ja turhasta
pidättäytymisen henkeä kuin kaupallisuuden tarjoamaa äärimmäisen
materialistista, ikuiseen imeväisyyteen perustuvaa tavarataivasta.
Materialistista työväenliikkeen
arvoperintö on toki siinä mielessä, että aineelliset olosuhteet
sanelevat armottomalla voimalla ehtoja ehyelle elämälle. Muodot
vaihtelevat joulun ajan taivaita tavoittelevasta tavaratarjonnasta
julkisen hyvinvoinnin avoimeen alasajon vaatimukseen – eikä yksin
meillä vaan kaiketi koko globaaliin kaupallistumiseen
ehdollistuneessa maailmassa. Rauhaa hakevalle jää henkilökohtaisen
arvovalinnan varaan se, hakeeko joulurauhaa kosmisesta,
ylimaallisesta ja tuonpuoleista tavoittelevasta sanomasta, vaiko
historian sisäisen harmonian hakemisesta pelkistämisen ja pyhäpäivien
tässä hengessä viettämisen muodossa.
Tekee siis mieli toivottaa mietteliästä
joulua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti