Yhteisöverojen lasku ja
yrittäjäomistajien osinkoihin liittyvät verovapaudet muodostavat
sen paketin, jolla kaivattua kasvua yritetään nyt siis saada
liikkelle. Asialla ei ole ollut ainoastaan poliittinen oikeisto, myös
sosialidemokratia on vuosikausia pitänyt olennaisen tärkeänä
juuri työllisyyden toteuttamista kasvun - siis yritysten kasvun -
kautta. Tämä lähestymistapa ei ole sosialidemokratialle mikään
itsestäänselvyys, koska tässä joudutaan katseleman asioita
kahdenkin perusristiriidan yli. Työn ja pääoman välisessä
ristiriidassa ollaan siis tukemassa pääoman, sen resurssien ja
investointinäköalojen toteutumista. Toinen näistä ristiriidoista
kulkee hallinnoltaan suljetun yksityisen aloitteellisuuden ja tässä
suhteessa avoimen julkisen sektorin, hyvinvointivaltion välillä.
Kun kasvun kautta saavutettavan
työllisyyden kelkkaan on hypätty, niin siinä on sitten myös
pysyteltävä. Kysymys kuuluu, käyttävätkö yrittäjät ja
elinkeinoelämä helpotusten kautta syntyvää liikkumatilaa
Suomessa tehtäviin investointeihin? Olin jo kirjoittamassa
”kotimaassa tehtäviin investointeihin”, mutta Suomihan ei ole
globaaleilla markkinoilla toimiville yrityksille mikään
arvopohjainen kotimaa, kansainvälisistä osakesijoittajista
puhumattakaan. Voimavarat sijoitetaan sinne missä niille nähdään
eniten kasvumahdollisuuksia. Tässä suhteessa verohelpotukset ja
osinkojen kautta tarjottavat stimulanssit lepäävät toiveajattelun
hennon logiikan varassa.
Investointeja tehdään kaiketi sinne
missä kulutuskysyntää on nähtävissä. Kaupan piiristä tulleiden
tietojen mukaan kulutuskysyntä on ollut viime aikoina laskemaan
päin. Kansalaisille on lankeamassa monenlaisia maksuja ja
velvoitteita, jotka vähentävät mahdollisuuksia ostovoiman
kasvattamiseen. Se tavallisin reaktio vaikeutuvina aikoina on yhä
kotitalouden realismiin perustuva pidättäytyminen ylimääräisestä
kulutuksesta.
Kun palkankorotuksia ei ole tiedossa ja
neuvotteluhalukkuudeltakin on tipahtanut pohja pois, on sekä
kansalaisten että yrittäjien varauduttava tiukempiin aikoihin.
Miksi tehdä uusia investointeja kun kuluttajien ostovoima on
vähenemässä? Yrittäjät eivät näy puhuvan yhteiskuntavastuusta,
vaan tämän termin sijalle kaupataan yhä useammin yritysvastuuta.
Ei ole mukavaa olla taas pahanilman
lintuna ja kraakkua täältä tavallisen kansalaisen varvikosta ikävä
ennustus: pelimerkkien laittaminen yritysten investointien kautta
tapahtuvaan kasvuun on itse asiassa näiden houkuttelemista
epävarmoihin investointeihin. Kysymys ei ole näiden investointien
laadusta – valmistettavat tuotteet saattavat olla hyviäkin. Kun
ostovoimaa ei ole, niin investointien tuotot on haettavat muualta
kuin Suomesta jo senkin vuoksi että markkinamme ovat jo kooltaan
suhteellisen pienet. Ulkomaille tapahtuvat sijoitukset saattavat
tuottaa hyvinkin, mutta myös työpaikat syntyvät sinne missä
investoidaan – pääsääntöisesti.
Kun blogikirjoittajalta edellytetään
paitsi kritiikkiä myös vaihtoehtojen esittämistä, totean vain
että pelimerkkejä sekä meillä että koko EU:n alueella pitäisi
käyttää yhteisen sektorin vahvistamiseen. Siellä olisi nopeasti
luotavissa ei ainoastaan uusia työpaikkoja, vaan voitaisiin avata
kokonaisia hyvinvointisektoreita ja kasvu alkaisi luonnollista tietä
julkisten peruspalveluiden parantumisena, paikallisen yritystoiminnan
ja palveluiden piristymisenä. Kuitenkin sekä Maastrichtin sopimuksen asettama
3 prosentin vuosittainen kasvuraja julkiselle sektorille että
hallituksen kaavailemat pidemmän aikajakson raamit rajoituksineen ja supistuksineen
tökkäävät pallon jalkaan tällaiselle ajattelulle.
Uudet valtuutetut kunnissa saavat tottua ajatukseen että muuta ei ole tehtävissä kuin supistuksia entiseen koko edessä olevan valtuustokauden aikana. Puritaanisen konservatiivisen ajattelutavan oppiminen on kova koulu yhteistä, uudistushakuista visiota tavoittelevalle kunnanvaltuutetulle, olipa hän missä poliittisessa ryhmässä hyvänsä. Rahattomana ja resurssien puutteessa valuvat hyvätkin hankkeet maanrakoon.
Uudet valtuutetut kunnissa saavat tottua ajatukseen että muuta ei ole tehtävissä kuin supistuksia entiseen koko edessä olevan valtuustokauden aikana. Puritaanisen konservatiivisen ajattelutavan oppiminen on kova koulu yhteistä, uudistushakuista visiota tavoittelevalle kunnanvaltuutetulle, olipa hän missä poliittisessa ryhmässä hyvänsä. Rahattomana ja resurssien puutteessa valuvat hyvätkin hankkeet maanrakoon.
Nyt on hypätty samaan bussiin
yritysmaailman logiikan kanssa ja sen hegemonian mukaan on elettävä.
Elikeinoelämän pääomapuoli on saanut tavoittelemansa.
Ammattiyhdistysliike joutuu jo syksyllä kuulemaan, miten globaalin
kilpailun alaspäin vievä kierre kohden mustaa aukkoa toteutuu ellei
palkkavaatimuksista tingitä...
Jos tässä kuvaamani logiikka olisi
toiminut 1960-luvulla ja 1970-luvun alussa, suomalaista
hyvinvointimallia ei olisi syntynyt ollenkaan.
2 kommenttia:
Olen käsittänyt, että hallitus - varsinkin Katainen pääministerinä - odottaa tekemiensä päätösten lisäävän investointeja nimen omaan vientiteollisuuteen. Miulla ei tietenkään ole sellaista tietoa eikä kokemusta, että voisin ennustaa näin tapahtuvan. Kataisen "tytötä, työtä ja työtä" hokeman takana on jotakin tämän tapaista uskoa - perustuuko se sitten faktoihin vai taoiveisiin?
Yritystoiminnan tukemisen kautta tapahtuva elvytys on mielestäni tehoton tapa yrittää edistää työllisyyttä.
Yrittäjä viime kädessä päättää mitä hän lisäresursseilla tekee.
Investointi uuteen voi tarkoittaa monia asioita, vaikkapa tehdashallin uusimista ja modernimman tekniikan käyttöönottoa, tehostamista - ja todennäköistä työpaikkojen vähentämistä. Jos kotimainen kysyntä ei ostovoiman heikkenemisen vuoksi vedä, investoimishalukkuus on ymmärrettävästi heikkoa. Vientiteollisuudessa taas kilpaillaan globaaleilla markkinoilla ja siellä keskeiset investoinnit ovat suuntautuneet halvempien tuotantokustannusten maihin.
Tämän päivän (7.4. 2013) Helsingin Sanomissa Paul De Grauwe niminen taloustieteilijä arvostelee ankarasti Euroopan tasolla valittua yhteiskuntapolitiikan linjaa, jossa koko Eurooppa samanaikaisesti kilpailee yritystoiminnan edellytysten parantamisessa, kustannustehokkuudessa ja tuotannon pitämisessä yhteismarkkinoiden aikana omassa maassaan.
Julkisen sektorin - yhteisen säästämisen, uusien mm. kuntapalveluja tukevien rahoitusinstrumenttien luomisen ja uuden infrastruktuuriin ja palvelurakeneiden kehittämiselle - on pantu täydellinen stoppi vuosikausiksi tästä eteenpäin. Kuitenkin juuri sitä kautta alkaisi se luonnollinen elvytys, paikallisen kulutuskysynnän ja ostovoiman lisääminen sekä yritysten toimintaedellytysten parantaminen lisääntyvän kysynnän kautta. Tekevistä käsistä julkisissa palveluissa on tunnetusti huutava puute, aidoille, oikeille työpaikoille on suorastaan massiivinen kysyntä. Lisäksi nämä työpaikat pysyvät paikallisesti tuotettuina, kotimaassa ja niihin kootut resurssit kiertävän jo vuoden aikana monen rahakukkaron - pankkitilin - kautta elvyttämään paikallista taloutta.Edellytyksenä tietenkin onm, että niitä ei heti ryhdytä kaupallistamaan ja alistamaan kansainvälisille pörssiyhtiöille. Tämä rakenteellinen vaara on mitä ilmeisin porvarienemmistöisen hallituksen politiikassa.
Minä ihmettelen ihmettelemästä päästyäni ettei tätä hyvinvointivaltion talouden dynamiikkaa ymmärretä eikä osata arvostaa. Nyt kun pelimerkit on satsattu yrityspuolelle, on samalla viety mahdollisuudet tähän mielestäni järkevämpään, tehokkaampaan ja välittömästi hyvinvointia tuottavaan politiikkaan pitkälle tulevaisuuteen.
Mitä tästä seuraa? Taloustieteilijä Paul De Grauwe nimittää tätä linjaa Hesarin mukaan useampaan kertaan verilöylyksi. Mekin olemme tässä kyydissä mukana ja De Grauwen mukaan yhtenä keskeisistä, toistaiseksi kohtalaisesti pärjäävistä mutta samassa kohtalonspiraalissa mukanaolevista maista.
Lähetä kommentti