Ihmisen vapauttaminen orjuuteen
verrattavissa olevasta sorrosta ja henkisestä holhouksenlaisuudesta
– tämä oli muodostuva viime vuosisadan alkuvaiheissa syntyneen
sosialidemokratian suureksi yhteiskunnalliseksi tehtäväksi.
Ajatus ihmisen toiminnallisesta
vapauttamisesta perustuu radikaaliin humanistiseen ajatteluun. Olla
radikaali tarkoittaa asian ytimeen menemistä. Tämä juuri, ydin on
ihminen itse. Tässä kiteytyi työväenliikkeen arvoperinnön
keskeiseksi sanotun visionäärin, Karl Marxin suuri ja pysyvä
visio, joka jatkuvasti kiehtoo ja elähdyttää tämänkin päivän
pohdiskelijaa.
Ihmiselle on suotu ainutkertainen ja
poikkeuksellinen biologinen ominaisuus. Sille on ominaista tietoisuus
omasta olemassaolostaan, ei pelkästään hetkeen sidotusta vaan
myös mennyttä ja ja tulevaa hahmottavasta. Tietoisuus, kyky
sellaisten abstraktioiden kuin puheen, kirjoituksen,
tietojärjestelmien tai musiikin tuottamiseen. Ja kun tämä
sanotaan ihmisestä, silloin ei tarkoiteta vain yksilöä vaan
periaatteessa koko ihmislajia ihonväriin, sukupuoleen, alkuperään
tai jopa ikään ja ajankohtaan katsomatta. Näin on aina ollut ja
tämän potentiaalin, ristiriitoja ja kehitystä aiheuttavan
vapautensa kanssa ihminen tulee elämään tästäkin eteenpäin.
Juuri tähän kosmiseen, ihmistä
ulkopuolelta tarkastelevaan havaintoon perustuu visio
tulevaisuudesta, jossa ihminen pääsee toteuttamaan näitä
ainutkertaisia ominaisuuksiaan. Se vaatii tuolle mahdollisuudelle
otollisia aineellisia ja yhteiskunnallisia olosuhteita. Niistä
tärkein on ihmisen ainutkertaisuuden tunnistaminen ja ponnistelu
tuon mahdollisuuden rakenteelliseksi toteuttamiseksi. Tätä
pyrkimystä kutsutaan myös yhteiskunnalliseksi aatteeksi ja
askeleita sen totetttamiseksi politiikaksi.
Kun puhutaan ihmisen toiminnallisesta
vapauttamisesta, niin silloin ollaankin tekemisessä myös työn ja
omana aikanamme toteutuvan työelämän kanssa. Kun työväenliike
katselee työelämää ja pyrki tekemään siihen parannuksia,
taustalla on aina visio ihmisestä ja hänen potentiaalisten
mahdollisuuksiensa toteuttamisesta.
Ajatus työn vapauttamisesta ei ole
alunperin Karl Marxin keksintöä – tuo ajatus tulee toiselta
suurelta visionääriltä, Charles Fourierilta. Kysymys ihmisen
vapauttamisesta koski tietenkin myös naista ja Fourier oli
ensimmäisiä, joka nosti naisen vapauttamisen yleiseen keskusteluun
- tämä juuri vietetyn kansainvälisen naistenpäivän johdosta
todettakoon. Marx ja Fourier kohtasivat toisensa Marxin Pariisin
pakovuosien aikoina vuodesta 1843 eteenpäin. ”Tehdä yhtä tänään,
huomenna toista, olla metsästäjä aamulla, kalastaja päivällä,
karjankasvattaja iltapäivällä, ruoan jälkeen kritisoida, ilman
että ryhtyy metsästäjäksi, kalastajaksi, karjankasvattajaksi tai
kriittiseksi kriitikoksi.” Tämä Fourierilta omaksuttu ajatus on
tietenkin helppo asettaa naurunalaiseksi, ellei sen taustalla olisi pysyvä pyrkimys ihmisen vapauttamisesta palkkatyön orjuudesta ja
omaehtoisuuden mahdollistamisesta. Tuolle tavoitteelle ei ole asettu
toteutumispäivää, kysymys on ihmisen ikuisesta ja
luovuttamattomasta oikeudesta pyrkiä tuohon tavoitteeseen ja
toteuttaa itsessään piilevät mahdollisuudet. Syntyvä työväenliike
sitoutui tuohon työtä, rakkauden ohella ihmisen keskeistä
toiminnallista ulottuvuutta koskevan vision toteuttamiseen.
Kapitalistisen yhteiskunnan ajautuminen
tilaan, jollaisena me sen tänä päivänä läntisessä maailmassa
näemme, ei ole työväenliikkeen arvoperinnettä edes jossakin
määrin opiskelleelle mikään uusi, yllättävä tai
poikkeuksellinen historiallinen tilanne. Tosin tuota
taloudellisfilosofista tietoa ei kouluissamme vieläkään saa, vaan
yliopilaskirjoituksiinkin se taitaa pitää kaivaa muualta.
Pääomakeskeisen, markkinoiden keskittymiseen ja pääomien
kasautumiseen perustuva, loppujen lopuksi kapitalismin itsensä
sodanomaisella kilpailulla tuhoava historiallinen kehitys näkyy mitä
selvimmin Marxin ajattelussa, sen vastakohtien kautta tapahtuvassa
kehityksessä kohden korkeampia, ihmisen kannalta otollisempia
muotoja.
Keskusteluun työn vapauttamisesta
tulee työväenliikkeen arvoperintöön nojaavan liikkeen olla aina
valmis. Se on liikkeen hengissäsäilymisen elinehto, näin julisti
Ruotsin SAP:n 1960-80-lukujen puoluejohtaja Olof Palmekin äskettäin
näytetyssä tv-dokumentissa.
Kun suomalainen sosialidemokratia ja
ammattiyhdistysliike väittää, että ihmisen oikeuksien kannalta
kannalta välttämättömin perustein luotava palkkarahasto tai
sosiaalisen turvallisuuden aktiiviväestölle mahdollistava
yhteiskuntatakuu ei ole mahdollinen, liike toimii tässä kohden
vastoin sitä keskeistä periaatetta joka nosti sosialidemokratian
mahtavaksi yhteiskuntaa muuttavaksi ja rakentavaksi voimaksi. Kysymys
ei ole pelkästään voimavarojen kartuttamisesta kohden
välttämättömänä edessä häämöttävää muutosta, vaan myös
suhteesta liikkeen alkuperäiseen, radikaaliin ihmiskäsitykseen. Se mikä ei näytä olevan mahdollista tänään, voi olla toteutuva realiteetti jo huomenna. Viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana otettu kanta estää
nuoremmalta sossialidemokraattien sukupolvelta siten pääsyn
aatteen syvimmille lähteille ja on jo nyt jättänyt ikävän
kovettuman, arven liikkeen uljaaseen profiiliin.
Entinen sosialidemokraatisen
työväenyhdistyksen puhenjohtaja kopautti edellisessä kokouksessa
virheelliseksi osoittautuneen päätöksen pöydän alta uudelleen
keskusteluun ja tarkistettavaksi. Jokainen tarkistus on tarkistettava
– sehän on yksi liikkeen maksimeista, kansanvaltaisista
perusajatuksista.
Kun liike alkaa toimia vastoin
omaksumiaan periaatteita, voidaan tietenkin kysyä, kannattaako siinä
ylipäätään olla enää mukana. Rafael Paasio totesi 1960-luvun
alun vaikeina ja uhkaavina vuosina, että liikkeessä on oltava
mukana silloinkin kun se lyö päätään seinään – vai oliko se
sillä kertaa Karjalan mäntyyn...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti