Suomi, Eurooppa ja ilmeisesti koko
maailma tuskailee ja pähkäilee taloudellisen kasvun vaatimuksissa
ja odotuksissa. Uutta visiota, uusia innovaatioita, uusia kaupaksi
käyviä keksintöjä haetaan kuumeisesti. Me kaikki tiedämme, että
tuo uusi ei synny kovinkaan usein loogisen ja kognitiivisen prosessin
tuloksena, vaan se tulee arvaamatonta ja ennalta määrittelemätöntä
reittiä tietoisuuteemme, ajatuksiimme, mielikuvitukseemme ja sitä
kautta käytännön työvälineeksi.
Puhutaan myös heikoista signaaleista.
Uusi saattaa olla jo olemassa ja muhimassa keskuudessamme, mutta se
ei ole jostakin syystä saanut vielä yleistä hyväksyntää.
Ajatteluumme, tottumuksiimme, yhteiskuntaluonteeseemme liittyvät
kiellot, tabut rajaavat oikeastaan jo ulottuvilla olevan
mahdollisuuden pois tietoisuudestamme.
Uuden löytäminen, keksiminen,
havaitseminen ja nappaaminen työstettäväksi on juuri siksi niin
vaikeaa ja harvinaislaatuista, koska se edellyttää rohkeutta ottaa
normaaliuden ulkopuolelta heikkona signaalina tuleva, ohikiitävä
ajatus kiinni ja työstämisen kohteeksi. Tuosta heikosta signaalista
liikkeelle lähtevä ajatus alkaa työstettäessä kasvaa; se saa
uusia ulottuvuuksia. Siitä tulee uuden oletus, sen ympärille kasvaa
visio sen soveltuvuudesta.
Pahin on kuitenkin vielä edessä: sen pitäisi läpäistä yleinen hyväksyntä, voittaa muutosvastarinta, kyetä lyömään myönteisellä tavalla kiilaa luutuneisiin ja paatuneisiin toimintamalleihin ja asenteisiin. Yhden esineen kohdalla se saattaa onnistuakin, mutta kun on kysymys esimerkiksi uudesta sosiaalisia suhteita edellyttävästä toimintarakenteesta, mahdollisuudet taitavat pudota promillen osasiin.
Pahin on kuitenkin vielä edessä: sen pitäisi läpäistä yleinen hyväksyntä, voittaa muutosvastarinta, kyetä lyömään myönteisellä tavalla kiilaa luutuneisiin ja paatuneisiin toimintamalleihin ja asenteisiin. Yhden esineen kohdalla se saattaa onnistuakin, mutta kun on kysymys esimerkiksi uudesta sosiaalisia suhteita edellyttävästä toimintarakenteesta, mahdollisuudet taitavat pudota promillen osasiin.
Onko uuden keksimisellä, löytämisellä,
tuotteistamisella ja lanseeraamisella meidän oloissamme ylipäätään
mahdollisuuksia? Puhtaasti teoreettisena mahdollisuutenna voisi
vastata myönteisesti, vaikkakin käytännön sitoutuminen
normaaliuteen, tavanomaisuuteen ja jo tarjolla ja siten
tietoisuudessamme oleviin vaihtoehtoihin suvereenisti rajaakin uuden
innovaation useimmiten todellisuuden ulkopuolelle.
Tavaraa alkaa olla maailma jo täynnä.
Tavalliseen kerrostalohuoneistoon tai edes omakotitaloon ei ilman
uutta tilaa sovi lisää enää juurikaan mitään. Globaali
teknologinen perusta tuottaa sitä ehtymättömällä voimalla ja
tavalla, joka uhkaa maapallon ekologista tasapainoa paitsi tämän
päivän ihmisen, flooran ja faunan, myös elinkelpoisen
tulevaisuuden kannalta. Ainoastaan ihmisellä elävistä olennoista
on mahdollisuus vaikuttaa tasapainon saavuttamiseen ja
säilyttämiseen. Tämä asettaa uuden kehittämiselle ja
keksimiselle ankaran eettisen rajoituksen.
Voisiko suomalainen arvoperintö
tarjota pohjaa uusille näissä oloissa jotakin laadullisesti uutta,
arvokasta ja globaalisiti käyttökelpoista? Sellaista joka täyttää
sekä ympäristön asettamat vaatimukset ja ihmisen aineelliset –
ja etenkin henkiset tarpeet?
Rehellisyytemme, avoimuus,
tasa-arvoajattelumme pitkä perintö, käytännön kekseliäisyytemme
selvitä ankarissa olosuhteissa, kykymme aika-ajoin nopeaankin
muutokseen, yhteiskunnallinen vastuullisuutemme, kielemme yhteys luontoon, kalevalainen myyttinen
perinteemme, voisiko näistä syntyä esimerkiksi yritysmaailman
rakenteisiin sellainen toimintamalli, joka kelpaisi myös maailmalle,
muissa oloissa syntyneeseen, samoja arvoja kunnioittaviin
olosuhteisiin? Ajattelen tässä radikaaliin humanistiseen
kulttuuriperintöön tukeutuvaa tuottamisen, yrittämisen,
palvelemisen ja eettiseti kestäväksi koetun elvyttämistä
innovatiivisiksi, laadullisiksi tuotteiksi.
Voisiko siis perinteisiin suomalaisiin perustuva yrittämisen malli sopia esimerkiksi ja vientituotteeksi muulle maailmalle vähän samalla tavalla kuin Yhdysvaltain suurlähetystön luoma uutta teknologiaa hyödyntävä, ekologisesti avantgardistinen talo? Voisipa hyvinkin, jos se sopisi yhteen yritäjiemme ja elinkeinoelämän keskeisten arvosovellutusten kanssa. Näin ei taida kuitenkaan olla - suomalaiseen arvoperinteeseen kuuluva lähestymistapa taitaa muistuttaa enemmän kauhukuvaa, tabua jota ei passaa liian paljon ajatella ja jonka ei pidä antaa sekoittaa menestyväksi koettua elinkeinoelämän ideologiaa ja yrittämisen valtavirtaa.
Voisiko siis perinteisiin suomalaisiin perustuva yrittämisen malli sopia esimerkiksi ja vientituotteeksi muulle maailmalle vähän samalla tavalla kuin Yhdysvaltain suurlähetystön luoma uutta teknologiaa hyödyntävä, ekologisesti avantgardistinen talo? Voisipa hyvinkin, jos se sopisi yhteen yritäjiemme ja elinkeinoelämän keskeisten arvosovellutusten kanssa. Näin ei taida kuitenkaan olla - suomalaiseen arvoperinteeseen kuuluva lähestymistapa taitaa muistuttaa enemmän kauhukuvaa, tabua jota ei passaa liian paljon ajatella ja jonka ei pidä antaa sekoittaa menestyväksi koettua elinkeinoelämän ideologiaa ja yrittämisen valtavirtaa.
Jos pärjääminen kovassa kilpailussa
voisi muodostua kansakunnan menestyksen tukevaksi pohjaksi, luulisi
talviurheilussa menestyneiden norjalaisten olevan maailman
innovatiivisinta kansaa. Norjalaisista keksinnöistä ei kuitenkaan
tule äkkiseltään mieleen muuta kuin kuivattu turska, sinänsä
maukkaan lipeäkalan ilmakuivattu raaka-aine.
Kirjoitan tätä auringon juuri
noustessa horisontin alapuolelta valaisemaan tulevaa päivää,
tuomaan toivoa ja muistuttaen maapallomme kannalta ikuisista ja alati
pysyvistä arvoista. Viestinä, heikkona signaalina silläkin on
arvonsa. Uusi on rakennettava aina
pysyvälle, elämää ylläpitävälle perustalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti