Meitä haastetaan arvokeskusteluun
politiikan suunnasta. Sosialidemokratian arvopohjassa työllä ja
työväenliikkeellä on aivan erityinen merkitys. Nyt kuitenkin
näyttää vetävän kaikista ovista. Työttömyys on vanhalla
mantereella korkeissa lukemissa, kasvun moottorit ovat hakusessa.
Työtä tarvittaisiin – vaikka kerrostaloasunnon kaikki kaapit ja
seinänvieret on jo pakattu tavaraa täyteen.
Jussi Pikkusaari, Työväen
Sivistysliiton pääsihteeri takavuosilta kirjoitti 7.2. 2013 Demokraatin
”Lukijan ääni” palstalla perustulosta, tuosta ”älyllisesti
vähintäänkin mielenkiintoisesta” työhön ja toimeentuloon
liittyvästä ajatuksesta. Sosialidemokratia ja
ammattiyhdistysliike on sitä vastustanut käytännöllisesti katsoen
koko ajan kun asiasta on puhuttu. Myös Kokoomus on ollut ajatusta vastaan, näin olen ymmärtänyt.
Samaan aikaan kaikki poliittiset
puolueet haastavat sosialidemokratiaa työväenpuolueena. Se kokee
kantavansa työväenliikkeen parasta arvoperintöä juuri työn
puolueena, kuten näinä päivinä tavataan sanoa. Onko niin että
liikkeen paras arvoperintö on menettänyt tehonsa ja hohtonsa? Onko
kaikki olennainen jo saavutettu ja aloite on siirtymässä muille
voimille?
Ihannetavoitteena on täystyöllisyys
ja ehyt, koko aktiivi-iän jatkuva työura. Siihen perustuu myös
vanhuuden toimeentulo työelämän jälkeen. Aika harva nuori tajuaa
että niukalla toimeentulolla – joko omasta halusta tai vakavan
nuorisotyöttömyyden seurauksena - eletyt työuravuodet nuoruuden ajalta heijastuvat myös viimeisten
rakennemuutosten myötä eläketuloa alentavasti. Jokainen päivä,
jokainen kuukausi ja jokainen vuosi lasketaan.
Työväenliikkeen huomion kohteena oli
proletariaatti, joka muinaisessa Roomassa tarkoitti kaikkein
halveksituinta, kaikkein alistetuinta ja nöyryytetyintä kansanosaa,
jonka ainoa hyväksytty tehtävä oli orjatyön tekeminen ja orjatyövoiman uusintaminen. Henri de Saint-Simon otti Ranskassa
tämän termin käyttöön kuvaamaan kaikkein nöyryytetyimmässä
asemasssa olevaa kurjalistoa, jonka vapauttamisesta Marxin
filosofiassa oli kysymys. Kysymys ei ollut työläisen roolin
ulottamisesta jokaiseen, vaan sen poistamisesta ja jokaisen orjan
työvoiman vapauttamisesta. Tämä oli uuden kommunistisen
yhteiskunnan otettava lähtökohdaksi. Aikataulusta ei tässä
yhteydessä puhuttu mitään, ei myöskään sen väkivaltaisesta
toteuttamisesta. Ihmisen ikuinen tarve toteuttaa itseään ja elää
omaehtoisesti oli se pysyvä käyttövoima joka johti uuden
yhteiskunnan kypsymiseen ja syntymiseen vanhan kapitalistisen, työn
pakkoon perustuvan yhteiskunnan "kohdusta".
Voi olla etä tämä työväenliikkeen
arvoperinnön keskeinen ajatus on niin radikaali että sen
toteuttamiseen lähteminen aiheuttaa paniikkireaktion kaltaisia
tunteita. Tämän arvoperinnön initioija kuvasi aika
tarkkaan miltä tuo omaehtoinen työ olisi ja miltä sen pohjalle
järjestetty yhteiskunta näyttäisi: tuossa yhteiskunnassa
”kenelläkään
ei ole muut alueet poissulkevaa tehtävää, vaan jossa jokainen voi
kouluttautua haluamaansa suuntaan, jossa yhteiskunta säätelee
yleistä tuotantoa ja juuri tätä kautta mahdollistaa minulle tehdä
yhtä tänään, huomenna toista, metsästää aamuisin, kalastaa
iltapäivisin, ajaa illalla karjaa laitumelta, kritisoida illallisen
jälkeen, juuri sen mukaan kuin mikä minua haluttaa, ilman että
ryhtyisin metsästäjäksi, kalastajaksi, paimeneksi tai kriittiseksi
kriitikoksi. Tämä tiukka istuttaminen johonkin tehtäväään, tämä
itse asiassa väkivaltainen tuottamisen lujittaminen osaksi itseämme,
joka pyyhkii pois oman kontrollimme, joka on ristiriidassa omien
odotustemme kanssa ja joka murskaa omat toiveemme, tämä on
tähänastisen historiallisen kehityksen tärkeimpiä kysymyksiä.”
(Marxin taloudellisista ja filosofisista käsikirjoituksista)
Kysymys työväenliikkeen
arvoperinnössä on kaikkein kärsivimmän kansanosan avulla
tapahtuvasta omaehtoisen työn, vapautetun työn alueen
toteuttamisesta. Minun mielestäni tämä visio ei sulje pois
perustuloon pohjautuvaa vapautusliikettä. Itse asiassa tämä
periaate on jo toteutettu monilta osin: lasten, sairaiden, lomalla
olevien, vanhusten tai vammaisten ei tarvitse elättää itseään
ainakaan kokoaikaisesti palkatyöllä.
Kun seuraa työmarkkinoilla olevaa
vastakkainasetteulua ja yhä selvemmäksi käyvää työn muuttumista
palkkaorjuudeksi, olemme henkisesti palaamassa takaisin siihen
lähtötilanteeseen joka Euroopassa vallitsi 1800-luvun puolivälissä.
Saavutettuja rakenteita voidaan jonkin aikaa pommittaa ja heikentää.
Jossakin vaiheessa tapahtuu murtuminen, josta eräät Europan Union
valtiot ovat jo pahanenteisinä esimerkkeinä.
Mitä seuraa, jos tätä omaehtoisuuden
periaatetta, inhimillisen yhteiskunnan liikkeellelähdön
perustekijää ei toteuteta? Seuraa vieraantumista, etääntyminen
itsestä ja omista todellisista tarpeista, ihminen kokee toimintansa
itselleen vieraaksi, ikävystyttäväksi, voimaksi jossa hänen oma
työpanoksensa toimii häntä itseään vastaan. Seurauksena on
sairas, rampautunut ihminen joka kokee menettäneensä elämäänsä
liittyvät todelliset mahdollisuudet.. Siksi juuri olisi nämä
rampauttavat kahleet katkaistava ja suuntauduttava omaehtoisen työn
ja sen yhteiskunnan tasolla tapahtuvan koordinoinnin suuntaan.
Nyt on kuitenkin kasvun odottaminen ja
sen mukana tulevaksi oletetun täystyöllisyyden toteutuminen noussut
keskeiseksi yhteiskunnalliseksi teemaksi. Sitä se on ollut jo
ainakin 1980-luvun alusta saakka ja pidempäänkin; useita sukupolvia on ehtinyt
menettää mahdollisuutensa. Yhden jois toisenkin lähipiiristä
löytyy näitä sosiaalisia, normaaliina pitämäämme elämään
kuuluvia sairaskertomuksia.
Huoltosuhde? Teknistynyt ja
automatisoituva tuotanto sanan laajassa merkityksessä tuottaa
tarvitsemaamme jo selkeästi yli tarpeemme. Huoltosuhteen
heikkeneminen ei muodosta ongelmaa, työn tuloksen, arvojen väärä
jakautuminen kylläkin. Tarpeetonta ja tulevaisuuden kannalta
vahingollista työtä tehdään jo nyt aivan liikaa. Pikkusaari
viittaa tältä osin professori Reima Suomen Talouselämä lehdessä
7.1. 2013 julkaistuu kirjoitukseen.
Työväenliikkeen arvoperustasta
lähtien ei voi muuta kuin yhtyä Jussi Pikkusaaren näkökantaan,
jonka mukaan sosialidemokratian olisi aktiivisesti ryhdyttävä
tukemaan tätä kansalaisaloitetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti