”Mitä tulee vallankumouksellisesta
vallankumousta seuraavana päivänä?” Tämän retoorisen
kysymyksen heitti Olof Palme aikanaan ja vastasi samantien:
”Varovainen uudistaja”. Tämä palmemainen, ironinen kommentti ei
ole vailla merkitystä tänäkään päivänä. Kysymys koskee sitä
motivaatiota, jolla uudistuksia ja myös valtaa ja asemaa vaaditaan.
Tähän päivään tämä liittyy monella tavalla: vaaditaan uusia
eduskuntavaaleja tai kansanäänestystä Euroopan Unionin
jäsenyydestä. Vastustetaan visiota muutoksesta ja vaaditaan
tiukasti paluuta kotiin, useimmiten vanhoihin ja ilmeisesti aikansa
eläneisiin rakenteisiin. Tai vaaditaan muutosta tavalla joka edelleen pönkittäisi omaa valtaa ja poliittisia asemia. Saattaa tämä liittyä
sosialidemokratiaankin tänä keväänä, kun ministerikierrätys
kuulemma käynnistyy.
Omistushaluiselle, hamuavalle ihmiselle
saattaa olla hyvinkin tyypillistä kiihkeä ja tiukka ilmaisutapa, muutoksen
vaatiminen. Hän on valmis nyrkinpuinnin lisäksi aika veristenkin
vaatimusten esittämiseen. Mutta kun valta on saatu ja pahin nälkä
tyydytetty, tällainen vallankumouksellinen asettuu paikoilleen ja
useimmiten vähät välittää muiden tarpeista tai hädästä. Tähti
sammuu, muutostarve on yhtäkkiä hävinnyt jonnekin.
”Noiden hullujen metodi on halu
tuhota kirveellä koko yhteiskuntarakenne - se on heidän metodinsa,
Polonius sanoisi. Englantilaiset chartistit ovat nälän eivätkä
näkemyksen esiinpakottamia. Niinpian kun he ovat tyydyttäneet
nälkänsä paahtopaistilla sekä luumuvanukkaalla ja janonsa hyvällä
oluella, he eivät enää ole vaarallisia. Kylläisinä he pudottautuvat kuin iilimadot maahan.”
Näin kuuluu Karl Marx arvostelleen paitsi vanhemmalla iällä
verisistä vallankumoushaaveistaan luopunutta ja katoliseksi
kääntynyttä Heinrich Heinea, kuuluisaa runoilijaa ja ystäväänsä,
mutta myös omistushaluisia ja vallannälkäisiä chartisteja, jotka
väittivät edustavansa sosiaalista ja yhteiskunnallista
uudistusliikettä. Samalla Marx ylisti hegeliläisen koulukunnan
sosialistisia aatteita kannattavia suuria loogikoita, jotka
”epäilemättä ovat Saksan kyvykkäimpiä ajattelijoita ja
kaikkein energisimpiä persoonallisuuksia”.
Uudistusten vaatijoita näyttää siis
olevan vähintään kahta, aika paljon toisistaan poikkeavaa lajia.
Muutamia – ei kovinkaan harvoja - ajaa eteenpäin nälkä, joka
suuntautuu henkilökohtaiseen valtaan ja asemiin. Niin pian kuin tuo
nälkä on tyydytetty, raivokkaat vaatimukset katoavat ja tämä
kapinallinen taistelija katoaa kuin vesipisara maahan. 1970-luvun
vasemmistolaiselle, etenkin ns. taistolaiselle kapinaliikkeelle taisi
käydä juuri tällä tavalla. Heistä tuli intellektuelleja, he
saivat valtaa ja asemia – ja katosivat.
Toisen lajin uudistajia ovat ne jotka
esittävät visioita ja mielikuvia toivottavasta kehityssuunnasta,
tulevasta ja ovat valmiita sitkeästi ja vastarinnasta piittaamatta
tuomaan näkemystään esille, ilmeisesti elämänsä loppuun saakka. Vaikka maa heidän ympärillään
palaisi tuhkaksi, niin aina ja yhä uudelleen nousee tuo tuore
ajatuksen verso vaatien uutta näkemistä, revisiota ja tavoitteen
uudelleen muotoilua, reformia. On aika traagista, että uuden
esittäjää ja henkilkökohtaisen vallan tavoittelijaa ja uusia
sisältöjä painottavaa uudistajaa ei juurikaan osata erottaa
toisistaan.
Onko niin, että uusi keskiluokka joka
on jo päässyt paistinsa ja punaviininsä ääreen ja on jo
keskeisimmän, kiihkeimmän toiveensa saavuttanut?
Yhteiskunnallisten uudistusten taakka ei enää kosketa samalla
tavalla kuin aikaisemmin ja on turvallisempaa ja helpompaa antaa
toisten jauhaa tylsää politiikkaa. Jos näin on, passiivisuus
äänestystilanteessa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa kertoo
aika paljon yhteiskunnallisesta luonteenpiirteistöstämme.
Yhteiskunnallisia uudistuksia
toivotaan, uutta menestystarinaa odotetaan ja kaivataan. Minkälaisia
persoonia me haluamme kansakunnan johtajiksi? Sohvalla päivätorkkuja
ottava ja punaviiniä maistelevia entisiä uudistajia, maallista
hyvää yli mielikuvituksen rajojen hamuavia narsisteja vai rohkeita,
leppymättömiä, aina uudelleen tuhkasta nousevia visionäärejä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti