Minua pidetään luunkovana
sosialidemokraattina, järkähtämättömänä liikkeen kannattajana
joka on vuosien varrella nähnyt ja kokenut tuulet ja tuiskut. Ei
taival sosialidemokraattisen puolueen jäsenenä ja
järjestötoimitsijana aina ole ihan niin auvoista ollut kuin miltä
ulospäin ehkä näyttää. Kriisejä on ollut monenlaisia, osa
ohimeneviä, mutta joukossa on pysyvämpiäkin. Kaikki asiat eivät
näytä ottavan ratketakseen edes pidemmällä aikavälillä. On
aihetta huoleen ja siksi kirjoitan tästäkin aihepiiristä.
Kuulun niihin kansanvaltaisen
työväenliikkeen kannattajiin, jotka imivät aatteen kehykset jo
kodin ilmapiiristä. Se ei tarkoita sitä että politiikkaa olisi
jauhettu ja päntätty päähän jo lapsesta pitäen. Kyllä kotona
yhteiskunnallisista asioista keskusteltiin mutta ei niitä tieten
tahtoen lapsiin istutettu. Arvot tulivat elämän kehyksistä,
huolenpidosta, rakkaudesta, ristiriitojen ratkomisesta ja
jokapäiväisen elämän huolista.
Järjestötoimintaa lasten ja nuorten
parissa oli jo lapsuudesta saakka tarjolla, asuttiinhan aivan
työväentalon naapurissa. Siellä tapahtui paljon, oltiin
urheiluseurassa, Päivän Nuorissa, Nuorissa Kotkissa. Käytiin
joskus pyhäkoulussakin ja osallistuttiin koulun raittiustyöhön,
pääasiassa kilpakirjoituksiin. Uskonto ja viina olivat kotipiirissä
jokseenkin käsittelemättömiä aiheita. Tapakristillisyys ja
vähävaraisuuteen liittynyt yksinkertainen elämäntapa pitivät
fyysiset ja henkiset huumeet loitolla.
Valmistauduttiin TUL:n liittojuhliin.
Joukkoesityksiä harjoiteltiin ja puhuttiin liittojuhlille lähdöstä.
Kevään kuluessa kävi selville että kaikkien matkoja ei voida
tukea eikä kotonakaan ollut varaa kuin yhden päästämiseen mukaan.
Siskoni oli loistava esiintyjä ja hän oli senkin vuoksi
etuoikeutettu lähtemään sekä liittojuhlille että urheiluseuran
kiertueille laajan pitäjän työväentaloille. Se että en päässyt
mukaan kun muut lähtivät, oli yksi niistä nuoren pojan suurista
pettymyksistä.
Osallistuttiin lasten toimintaan ja
kesällä oli tulossa kotkapiirin leiri Huopanan Vuosjärvelle. Sinne
päästiin jo vähän suuremmalla porukalla ja minäkin olin mukana.
Kuorma-auton lavalla mentiin ja leiri rakennettiin metsäaukealle vai
olisiko ollut pieni rantaniitty tai laitumena oleva aho. Komento oli
kovaa, kuri ja järjestys sotilaallista. Leirin johtajalle piti
leiriläisten rakentaa kenttävuode ja leirirakenteita vähän samaan
malliin kuin muutama vuosi aikaisemmin oliu ollut tapana
rintamaolosuhteissa. Yritin välttää huomion kohteeksi joutumista,
koska pelkäsin rangaistuksi tulemista joko osaamattomuuteni tai
mahdollisten rikkeiden vuoksi. Uusimaahin Kalevi, sittemmin kunnan
palopäälikkönäkin toiminut, karkasi leiriltä ja hänen
löytämisekseen järjestettiin monta tuntia kestänyt pojan
haeskelu. Hän löytyi. Eihän hän olisi osannut sieltä metsien
kautta kotiin kirkonkylään kulkeakaan. Muistan että leirin
päätyttyä äidiltä pääsi itku, kun hän löysi reppuun pakatut
vaihtovaatteet käyttämättöminä, kosteina ja ilmeisesti jo vähän
homeisinakin mukaan pakkaamastaan repustani. Nämäkin kokemukset
vaikutivat aika paljon siihen, kun myöhemmin olin järjestelemässä
lastenleirejä kotkaliikkeessa. Olin saanut aikamoisen rokotuksen
sekä kilpailuhenkistä toimintaa että autoritaarisia asenteita
vastaan käytännön kokemuksen kautta.
Isääni kohdistunut uhkailu muodostui
myös omalla tavallaan kasvattavaksi kokemukseksi.
Työväenyhdistyksen aatteellinen
yhtenäisyys oli heti sodan jälkeen joutunut koetukselle, kun
kommunistisesta liikkeestä tuli hävityn sodan jälkeen sallittu ja
liike alkoi koota voimiaan näkyvään toimintaan. Isäni ei lakannut
ihmettelemästi sitä miten parhaat kaverit olivat yhtäkkiä
aatteellisesti rintamalinjan eri puolilla. Työväentalon luotettu
vahtimestari osoittautui Moskovan kaaderikoulun käyneeksi
kommunistiksi, tosin hiljaiseksi mutta hyviä julisteita maaalaavaksi
vaikuttajaksi. Hänen tyttärensä toimi meidän ohjaajanamme talon
lapsitoiminnassa.
Sodan jälkeen isäni joutui aktiivina
työväenyhdistyksen jäsenenä ja sosialidemokraattina kommunistien
vihanpidon ja vainoamisen kohteeksi. Tämä tapahtui osin senkin
vuoksi että hänellä oli hyvät keskusteluyhteydet sahanomistajaan,
työnantajaan, joka piti isääni mielenkiintoisena
keskustelukumppanina sahan työntekijöiden ja työväenliikkeen
puolelta. Taitavana keskustelijana ja sosiaalisena demokraatina isäni
eli siinä uskossa että asioista voitiin olla eri mieltä mutta
henkilökohtaisiin suhteisiin se ei saanut vaikuttaa.
Sahanomistaja sotkeutui sitten pitäjän
porvarillisen kerman kanssa asekätkentäjuttuun. Erinäisten
sattumusten vuoksi – olen kirjoittanut niistä tarkemmin
muistelmissani – kommunistit alkoivat syyttää isääni
osallisuudesta luvattomien aseiden piilottamiseen. Rauhan miehenä
isäni oli jo sodassa lääkintämiehenä eikä meille kotiin koskaan
tuotu minkäänlaisia aseita. Tarpeelliset tainnutukset
teurastettaessakin tehtiin yksinkertaisesti kirveen nakalla, se oli
tapana siihen aikaan. Isääni kohdistuneet syytökset ja leimaaminen
osoittautuivat ennen pitkää aiheettomiksi, mutta tämä koko
sosialidemokraatien johtamaa työväenyhdistystä uhannut
vastakkainasettelu puhalsi puhdin pois isäni aatteellisesta
toiminnasta. Hyvää toveruutta ja solidaarisuutta ei tiukan paikan
tullen löytynyt mistään. Tämäkin muistikuva on tärkeää
kirjata talteen, koska vastaavanlaisia sattumuksia ovat varmasti
muutkin joutuneet kokemaan.
Kaikesta huolimatta toiminta
työväentalon ympärillä jätti nuoren pojan ja nuorukaisen mieleen
ajatuksen yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden oleellisesta
merkityksestä olojen parantamiseen. Olin kahdeksanlapsisen katraan
vanhin ja kun isäni sairastui sepelvaltimotukkeumaan 1950-luvun
puolivälissä, jouduin mitä ottamaan vastuuta muutama vuosi
aikaisemmin rintamamiestilalle siirtyneen perheen toimeentulosta.
Alkoi rankka nuoruuden taistelu hengissäpysymisestä ja edes
joinkinlaisen turvan tuomisesta perheeseen. Sen hajottamisestakin oli
jo kunnassa ehditty puhua, mutta me päätimme pysyä yhdessä – ja
kumma kyllä selvisimme. Raivasimme peltoa, rakensimme rakennuksia,
kävimme metsätöissä, tienasimme hankintakaupoilla ja metsäajossa
sen verran toimeentuloa että puheet perheen hajottamisesta jäivät
sikseen.
Jo 18-vuotiaana liityin Ilmolahden
Sos.-dem. Työväenyhdistykseen vakuuttunena siitä että asutus- ja
rintamamiestiloilla elävän uuden köyhälistön asemaan oli saatava
parannuksia. Maaltapako oli alkamassa, lautoja lyötiin aika
uusienkin rakennusten ikkunoihin. Väkeä – nuoria enimmäkseen –
muutti Ruotsiin leveämmän leivän perässä. Meidänkin perhe
kasvoi kohden nuoruutta ja aikuisuutta. Minä olin saanut ainoana
käydä keskikoulun ja katsottiin että minulla olisi mahdollisuuksia
hankkia elantoni muuallakin. Armeijan jälkeen ja isäni kehotuksesta
hakeuduin Työväen Akatemiaan ja sieltä edelleen järjestöelämään.
Hyppäsin syrjäkylän rintamamiestilalta nopeaa vauhtia valtakunnalliseen toimintaan. Sosialidemokraattinen liike vetäisi minut mukaansa ja sai minusta aktiivisen ja jatkuvasti uutta opiskelevan toimijan. Tehtävät olivat mielenkiintoisia ja jo 1960-luvun alkupuolella toimin järjestöohjaajana Nuorten Kotkain Keskusliitossa ja sittemmin muissakin ”sosialistisen kasvatuksen” tehtävissä aina kansainvälisen keskusjärjestön pääsihteerin tehtäviä myöten. Olin ensimmäinen päätoiminen kansainvälisen sosialidemokraattisen järjestön pääsihteeri, kun minut valittiin 1970-luvun alkupuolella IFM-SEI:n, Sosialistisen Kasvatuksen Internationaalin pääsihteeriksi.
Hyppäsin syrjäkylän rintamamiestilalta nopeaa vauhtia valtakunnalliseen toimintaan. Sosialidemokraattinen liike vetäisi minut mukaansa ja sai minusta aktiivisen ja jatkuvasti uutta opiskelevan toimijan. Tehtävät olivat mielenkiintoisia ja jo 1960-luvun alkupuolella toimin järjestöohjaajana Nuorten Kotkain Keskusliitossa ja sittemmin muissakin ”sosialistisen kasvatuksen” tehtävissä aina kansainvälisen keskusjärjestön pääsihteerin tehtäviä myöten. Olin ensimmäinen päätoiminen kansainvälisen sosialidemokraattisen järjestön pääsihteeri, kun minut valittiin 1970-luvun alkupuolella IFM-SEI:n, Sosialistisen Kasvatuksen Internationaalin pääsihteeriksi.
Sitä ennenkin oli tapahtunut jo
paljon, ensimmäinen suuri poliittinen ristiriitakin oli tullut
koettua. Se koski nuorisojärjestöjen valtionapua 1960-luvun
puolivälin paikkeilla. Uutta nuorisotyölakia valmisteltiin ja
opetusministeriö ehdotti järjestön muuhun talouteen suhteutettua
prosenttiperiaatetta valtakunnallisten nuorisojärjestöjen
valtionavun pohjaksi. Asia kannattaa kuva siksikin, koska sen heijastukset näkyvät niin vahvasti tämän päivän Suomessa.
Yhteiskunnallinen tilanne oli tuohon
aikaan vähän toisenlainen kuin nykyään. Kommunistiset järjestöt
toimivat vilkkaasti yli maan rajojen ja saivat tukea ainakin
kansainväliseen toimintaansa sosialistiselta blokilta. Partiolaiset
olivat hakeutuneet kirkon suojelukseen – Kirkon Nuorisotyön Keskus
otti tuohon aikaan partiotoiminnan virallisesti ainoaksi hyväksytyksi
toimintamuodokseen. Sosialidemokraatit kelpasivat kirkkovaltuustoon
mutta sosialidemokratian arvot ja ajatukset eivät saaneet tulla
näkyviin kirkon kasvatustyössä. Partioliike oli tuohon aikaan
paitsi tietynlainen varhaisnuorisotoiminnan esikuva myös
johdonmukainen malli hierarkisesta, muodollisten tasojen
(merkkisuoritusten) kautta tapahtuvasta, valtionkirkon tukemasta kasvamisesta
kohden järjestön arvojen mukaista valmiutta yhteiskunnalliseen
vastuunottoon.
Johdin tuolloin pääsihteerinä
kotkaliikettä, joka oli siihen saakka aika pitkälle rakentunut samansuuntaisten
periaatteiden pohjalle. Siniset järjestöpuserot, merkkisuoritukset
ja kilpailut kuuluivat kotkaliikkeenkin toimintaperiaatteisiin.
Partion sijasta käyttiin nimitystä vartio ja tutkimuksen
perustuvana esikuvana olivat Helangon poikasakit. Voitaisiin sanoa
että kotkaliikkeen kovimmat kilpailijat, pioneerit ja partio olivat
taloudellisesti vahvemman suojeluksessa. Niiden taustalla oli
resursseja joilla omien voimavarojen suuri osuus voitiin helposti
osoittaa. Kotkaliike eli sen sijaan heiveröisten jäsenmaksujen ja
paikallisesti kuntien nuorisotyön vähäisten tukien varassa. Oli
olemassa vaara että kotkaliikkeen avustusosuudet jäisivät
huomattavasti jälkeen siitä mitä samanikäisten parissa tekevät
toiset järjestöt saisivat. Oli löydettävä muitakin perusteita
kuin vain taloudellisia moniarvoisen nuorisokasvatustyön pohjaksi.
Samaan aikaan oli tiukasti torjuttava erilainen kuittitehtailu –
sehän nousi tietenkin yhtenä vaihtoehtona keskusteluissa esille.
Samantyyppinen kasvatuskäytäntö
sävytti kotkaliikettä kautta Euroopan – oltiin vielä vahvasti
sidoksissa militaristisiin kasvatusihanteisiin. Poikkeuksen tässä
suhteessa teki Ruotsi, jossa Unga Örnar järjestö oli syntynyt
työväen sivistysliikkeen yhteyteen ja jossa kasvatustyön pohjana
oli Torsten Husénin aikuiskasvatustyöhön pohjautuva
ryhmädynamiikka ja osanottajien yhdenvertaisuus. Ruotsalainen
sosialidemokratia oli jo 1930-luvulta lähtien ollut hyvin
omaleimaista kansankoti-ihanteineen. Sille oli tyypillistä myös
aatteellinen omavaraisuus, mikä leimaa ruotsalaista
sosialidemokratiaa tänäkin päivänä. ”Ökad jämlikhet”
(lisääntyvä tasa-arvo) ja ”skapande fostran” (luova kasvatus)
olivat niitä ihanteita jotka kasvoivat tuosta maaperästä ja
tuottivat käytännön kasvatusmallin, joka perustui sisäistetylle
kasvulle yhteisöön, yhteistoimintaan, aktivoitumiseen ja
vastuunottoon. Muotojen suhteen ei siellä oltu sitoutuneita
kognitiiviseen tasolta toiselle nousemiseen eikä semimilitaristisiin
maneereihin, oltiinpahan vain yhdessä, opittiin järjestötoiminnan,
yhteiskunnan ja demokratian alkeita tätä varten koottujen
opintoaineistojen ja kiinnostavan toiminnan avulla. Tuo malli omaksuttiin nopeaa vauhtia myös 1960-luvun kotkaliikkeessä.
Ruotsalainen sosialidemokratia näki
järjestöpohjaisen toiminnan suuren merkityksen demokratiaan
kasvattajana. Sitä pidettiin vähintään yhtä tärkeänä asiana
kuin äänestystä ja vaaleihin osallistumista – kysymyksessä oli
tulevaisuuden vastuunkantajien kasvattaminen ruotsalaiseen
yhteiskuntaan. Tästä syystä kansalaisjärjestöjen katsottiin
muodostavan elintärkeän väylän kasvamiselle vastuunottoon.
Aatteellisen kasvatustyön tuli tuottaa kokeneita, toiminnassa
karaistuneita, kansalaiskuntoa omaavia uusia, tietoisia toimijoita.
Kansalaisjärjestöjen toiminnan tukeminen tulisi olla yhteiskunnan
itsestäänselvä velvollisuus. Niillä oli selkeä
yhteiskunnallinen, demokratiaa vahvistava tehtävä.
Kun Nuorten Kotkain Keskusliiton
pääsihteerinä ja aktiivisesti pohjoismaiseen yhteistyöhön
osallistuvana opin ruotsin sosialidemokraattisen työväenliikkeen
kasvatustyöhön liittyvän dynamiikan, en voinut ymmärtää sitä
että jo olemassaoleville taloudellisille resursseille
kasvatusarvoista piittaamatta – ellei sellaisena pidetä
taloudellisten voimavarojen omistamista itseään – annettaisiin
nuoriso- ja lapsitoiminnan tukemisessa aivan keskeinen painoarvo.
Avasimme kotkaliikkeessä keskustelua tästä asiasta ja aika monet
ymmärsivätkin että nyt ollaan nuorisotyötä koskevan
lainsäädännön kehittämisessä lähtemässä hakoteille.
Monet keskeisessä asemassa olevat
sosialidemokraatit luottivat kuitenkin jostakin syystä siihen että
myös sosialidemokraatit pärjäisivät tässä talouden
kilpalaulannassa ainakin kohtuullisesti. Työväen Sivistysliitto
joutui osin vastaanpanematta vastaavanhenkisen
aikuiskasvatuslainsäädännön alaisuuteen ja sitä seurasivat
kasvatus- ja nuorisotyötä tekevät järjestöt. Kotkaliikkeen
vastaanhangoittelu ei herättänyt sosialidemokraattisen johdon
piirissä myötätuntoa. Tosin SDP:n järjestöpäällikkö Valde
Nevalainen ainoana ymmärsi syntyvän tilanteen täysin, mutta eivät
hänenkään resurssinsa riittäneet kääntämään louhikkoon
laskevaa yhteiskunnallista kelkkaa. Nuorijärjestöja alkoi kaatua:
ensin meni Ammattikoululaisten liitto, sitten radikaaleja otteita
esittänyt Teiniliitto.
Järjestöpohjainen kansalaiskasvatus on ajautunut vähitellen osallistamisen kannalta siihen heikkouden tilaan jossa me sen tänä päivänä näämme. Jäljelle on jäänyt kirkon verovaroilla tukema partiotyö ja tietenkin kovaan kilpailuun suuntautunut urheiluseurojen toiminta. Tästä suomalaisessa mallista ei sosialidemokraattisen arvokehityksen kannalta voi mairittelevaa arvosanaa antaa. Näköpiirissä ei ole sellaista yhteiskunnallista muutostilannetta, jossa osallistava ja vastuunkantoon ohjaaja kansalaistoiminta saisi sille kuuluvaa arvostusta. Vähän huvittavanakin yksityiskohtana mainitsen, että vietämme Pertti Paasion kanssa – hän näki vinoutuvan asioiden kulun alusta saakka – 1960-luvun nuorisityölainsäädännön epäonnistumisen muistotapaamisia.
Järjestöpohjainen kansalaiskasvatus on ajautunut vähitellen osallistamisen kannalta siihen heikkouden tilaan jossa me sen tänä päivänä näämme. Jäljelle on jäänyt kirkon verovaroilla tukema partiotyö ja tietenkin kovaan kilpailuun suuntautunut urheiluseurojen toiminta. Tästä suomalaisessa mallista ei sosialidemokraattisen arvokehityksen kannalta voi mairittelevaa arvosanaa antaa. Näköpiirissä ei ole sellaista yhteiskunnallista muutostilannetta, jossa osallistava ja vastuunkantoon ohjaaja kansalaistoiminta saisi sille kuuluvaa arvostusta. Vähän huvittavanakin yksityiskohtana mainitsen, että vietämme Pertti Paasion kanssa – hän näki vinoutuvan asioiden kulun alusta saakka – 1960-luvun nuorisityölainsäädännön epäonnistumisen muistotapaamisia.
Olen tässä näinkin pitkään
yrittänyt kuvata niitä tekijöitä, jotka ovat omalta osaltaan
olleet viemässä pohjaa pois osallistavalta kansalaistoiminnalta.
Parempaan analyysiin olisi ollut aineksia juuri pohjoismaisen
yhteistoiminnan kannalta jo 1960-luvulla, mutta ei tällä puolen
Pohjanlahtea riittänyt henkisiä resursseja, yhteiskunnallista
tietoisuutta eikä poliittista voimaakaan mielestäni
edistyksellisempien vaihtoehtojen eteenpäinviemiseen.
Kun olin oikeastaan koko työurani
tekemisissä järjestöpohjaisen toiminnan kanssa, on minusta
tietenkin surullista ja turhauttavaa se että rakastamani liike ei
osallistamisen kehittämisessä yltänyt sille tasolle, jonka
liikkeen arvoperintö dynaamiseti ymmärrettynä tarjoaa. Tämän
päivän sosialidemokratia on eilisen lapsi ja tietoisuus päättävästä
osallistavan rakenteen tuottamisesta puuttuu. Asiat olisivat voineet
mennä toisinkin 1970-luvulta lähtien jolloin päästiin luomaan
hyvinvointivaltion kansanvaltaisia rakenteita. Surullisena todisteena
tietoisuutemme vajavaisuudesta on huoleton välinpitämättömyys
kansanvaltaisesta hyvinvointivaltiosta, mikä näkyy
äänestysprosenttien alhaisuutena, populististen liikkeiden
hyppäyksenomaisina nousina ja laskuina sekä tietenkin
konservatiivisen, puritaanisuutta – siis säästämistä ja
toimentulosta tinkimistä suosittavan - kilpailuyhteiskunnan
hegemoniana.
Saattaa olla että muutostä tässä
suhteessa ei minun elinaikanani tapahdu. Mutta odotan sitä siitä
huolimatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti