Valtiopäivien avajaiset käynnistivät
alkuvuoden eduskuntatyön aika erikoisella tavalla.
Eduskunnan puhemiehen valinnasta,
puhemiesten toimintatavoista ja tätä kautta koko eduskuntatyön
käynnistymisestä muodostui aika erikoinen näytelmä. Media työnsi
eturiviin Heinäluoman viitaten hänen tapaansa jakaa puheenvuoroja vihjaten
epädemokraattisen ja puolueelliseen työskentelytapaan. Tämä ongelma näkyy piinaavan eduskuntakeskustelua riippumatta siitä kuka kulloinkin nuijan varressa sattuu olemaan.
Kansanedustaja Sampsa Kataja syytti
Heinäluomaa samanlaisen näytelmän järjestämisestä aikanaan kuin
minkä Keskustan eduskuntaryhmä käynnisti nyt puhemiehen vaalissa.
Ei ryhmien välisiä neuvotteluja eikä myöskään vakiintunutta
käytäntöä, vaan puhemiehen vaalin kautta muutoksen käynnistäminen
kohden jotakin uutta, tuntematonta. Heinäluomaa tämä
väite näytti selvästi suututtavan.
Kuin kirjoitan tätä, samaan aikaan
puhutaan radio-ohjelmassa poliittisesta väkivallasta, tosin kokonaan
muilla foorumeilla kuin meidän parlamentissamme. Heinäluoma peräsi
puheessaan eduskuntatyöhön arvokkuutta ja myönsi toimittajalle
kuvauksen suuttumisesta olevan aika lähellä totuutta.
Väkivalta arkielämässä alkaa
piikittelystä, nolatuksi tulemisesta, joskus jopa leikillisestä,
henkilöön kohdistuvasta tökkäämisestä. Häviäminen
painiottelussa johtaa kostohenkiseen sivullisten ampumiseen.
Suvaitsemattomuuden esiinnostaminen Jyväskylän talvessa johtaa
motiiveiltaan ilmeisesti poliittiseen puukotukseen. Suuttumisen ja vihanpidon välillä ei tunnetusti ole kovinkaan korkeata raja-aitaa.
Halu pilkata, mobata, saattaa
sanattomaksi ja osoittaa poliittisesti toimintakyvyttömäksi näyttää
kuuluvan osana parlamentissa käytävään poliittiseen keskusteluun.
Demokratiassa pitää sallia terävää analyysia. Kansanedustaja tai
ministeri on poliittinen julkishenkilö, jolta pitää voida odottaa
myös kritiikin kestämistä. Raja loukkaamishalun ja terävän,
kriittisenkin poliittisen analyysin välillä ei ehkä ole ihan
selkeä, mutta sellainen on kuitenkin aivan varmasti olemassa.
Silloin kuin arvokkuutta edellytetystä, parlamentaarisesta
keskustelusta paistaa viha ja halu loukata, silloin on astuttu
rakentavan keskustelun puolelta epäproduktiiviselle alueelle josta
ei seuraa koskaan hyvää. Kohteeksi joutunut voi kristillisessä
rakkauden hengessä ehkä antaa anteeksi ja unohtaa kärsimänsä
vääryyden, mutta tuhosuuntainen, deskruktiivisuuteen taipuvainen
poliittinen ilmapiiri ei tästä oikeamielisyydestä palkitse. Se
tulkitaan heikkoudeksi ja hyväuskoiseksi naiviudeksi.
Kansanedustajien työtä seuratessa on
voinut panna merkille myös kollegiaalisen sisaruuden ja veljeyden
hengen, jota myös aivan ilmeisesti eduskunnassa, sen arkisessa ja
julkisuudelta piiloon jäävässä elämässä noudatetaan.
Kyselytyntien agressiivinen ilmapiiri on kuitenki on selvästi
aistittavissa. Fyysiseen väkivaltaan ei meillä kameroiden edessä
päädytä, mutta temperamentiltaan väkivallan suuntaan vähemmän
rajoja asettavissa kulttuureissa tämä on mahdollista jopa Euroopan
Unionin alueella. Englannissa ja Saksassa näytetään hyväksyvän todella ilkeää kielenkäyttöä demokratian nimissä, mutta ei se sielläkään jälkiä jättämättä unholaan painu.
Huolta asioiden suunnasta on
kannettava, vaihtoehtoja on tuotava näkyville, motiivejakin on
kyseenalaistettava. Eduskunnan työtä olisi osattava taustoittaa
niin, että vaihtoehtojen paletti tulisi nähtäville, pohdittavaksi
ja työstettäväksi. Tämä on vaativa tehtävä, mutta sen
kehittämisellä olisi suuri merkitys asiapitoisen, sisältöihin
suuntautuneen, osallistamiseen perustuvan työstämisen
kehittämisessä. Tässäkin suhteessa Eurooppa ja maailma tarvitsisi tiennäyttäjää ja uusien urien aukojaa.
Jos eduskunnasta kyselytuntien myötä
välittyy väkivallan esiasteita hyväksyvä, agressiivinen,
loukkaava ja pahimmillaan sanattomaksi ja toimintakyvyttömäksi
tekevä ilmapiiri, on tehty karhunpalvelus demokratian kehittämiselle
sen edistämisen sijasta. Eduskunnan työtä seuraavat ovat
poliitiikasta ja yhteiskunnan kehityksestä huolta kantavia
kansalaisia, joilla tiedotusvälineestä johtuen on vain
vastaanottajan rooli. Tunteita patoutuu ja toisessa tilanteessa,
arkielämässä ja sosiaalisessa mediassa niitä puretaan laajemmalla
toiminta-arsenaalilla kuin konsanaan eduskuntakeskustelussa.
Puukkohippasilla? Tämä vanha
kansanomainen viittaus leikilliseksi tarkoitettuun agressiivisuuteen
sisältää aina mahdollisuuden myös syvempään pistoon:
viiltohaavoja ei hyväksytä. Eduskuntatyössä pitää asenteiden ja
kielenkäytön tasolla olla tarkkana, jotta ei avata porttia
eiproduktiiviselle, väkivallan ja tuhosuuntaisuuden siemeniä
kylvävälle käytännölle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti