”Kun toisaalla kasataan rikkauksia,
silloin sen rinnalla manataan esiin kurjuutta; joka tänään
valittaa, huomenna etsii kostoa.” Tämä on J.V, Snellmannin käännös
Philaréte Chaslesin artikkelista Kallavesi -lehteen vuonna 1846
(lainaus Raoul Palmgrenin kirjan esipuheesta ”Työläiskirjallisuus”,
s. 4, WSOY 1965).
Tämä twittaus lähes 167. vuoden takaa sopii
mielestäni motoksi vielä tänäänkin tilanteelle, joka on syntynyt
työmarkkinaosapuolten vastakkainasettelusta. Kysymys ei ole
pelkästään koulutuspäivistä, vaan syvästä periaatteellisesta,
ideologisia sävyjä omaavasta ristiriidasta. Vastakkain ovat
yritysmaailman ja palkansaajan edut ja oikeudet. Eikä pelkästään
palkansaajan, vaan koko kansan – varsinkin silloin kun
yhteiskuntavastuuta vältellään ja yritetään kääntää
yhteisiin tarkoituksiin koottuja verovaroja ja kansalaisille
tarkoitettuja oikeuksia yritysmailman tukimuodoiksi.
”Opintovapaalla
tarkoitetaan tässä laissa aikaa, joksi työnantaja on vapauttanut
työntekijän palvelussuhteeseensa kuuluvien tehtävien
suorittamisesta koulutusta tai opiskelua varten.
Opintovapaaksi
ei lueta aikaa, jonka kuluessa työntekijä työnantajan määräyksestä
opiskelee tai saa koulutusta taikka jonka osalta työehto- tai
virkaehtosopimuksin on sovittu siitä, että koulutus tai opiskelu
rinnastetaan työssäoloon, taikka jonka kuluessa työntekijä
osallistuu ammattinsa edellyttämään lakisääteiseen koulutukseen,
ellei työntekijä tähän kirjallisesti suostu.”
Näin sanotaan opintovapaalain toisessa
pykälässä. Opintovapaata ei siis pidä kammeta työnantajan –
yrityksen – ehdoilla tapahtuvan koulutustoiminnan muodoksi. Minusta
näyttää siltä että EK yrittää ehdotuksessaan valjastaa
lakisääteisen opintovapaan yritysten sisäisen koulutustoiminnan
välikappaleeksi. Se on vastoin lain henkeä ja vapaan, omaehtoisen
sivistyön periaatteita.
Näin on sopimus kolmen päivän
koulutusvapaasta kytketty osaksi laajempaa pakettia, jossa yritykset
yrittävät EK:n johdolla kaventaa yhteiskuntavastuutaan. Eläkeiän
lakisääteinen pidentäminenkin tähtää työnantajan eläkemaksujen
jakaantumisteen pidemmälle jaksolle. Näin maksuosuudet
vuositasolla pienenisivät ja eläkevarojen vuosittainen kertymä
vähenisi.
Julkisen sektorin alasajo näyttää
ilmeiseltä; valtion ja kuntien ei katsota voivan toimia palvelujen
tuottajina. Kunnanjohtajan ja hallintotoimijan pitäisi ilmeisesti katsoa aidanraosta
ulkopuolelta, millä tavalla yhteisiksi tarkoitettuja palveluja
hoidetaan. Euroopan Unionin konservatiivinen hegemonia sanelee yksiselitteisesti ja lähes vääjäämättömästi tämän yksiulotteisen suunnan.
Yritysmaailma on suhteessa kansalaisiin
hallintotavaltaan suljettu järjestelmä. Liikesalaisuudet, pyhä
omistusoikeus ja suojautuminen kilpailulta rajaavat avointa
tiedonsaantia ikäänkuin itsestäänselvyytenä ja oikeutettuna
lähestymistapana. Niiden takana kootaan rikkauksia ja manataan esiin
kurjuutta, kuten J.V. Snellmannin toimittamassa Kallavesi-lehdessä
jo ennen maamme teollisen vallankumouksen todellista alkamista
todetaan. Pohjimmiltaan on kysymys yhteiskunnallisesta
oikeudenmukaisuudesta, kansanvallasta ja demokratiasta.
”Kun puhe ei auta on lyötävä
persettä penkkiin” oli se kuuluisa Paperiliiton puheenjohtajan
Veikko Ahtolan tokaisu ennen sosiaalisen median aikaansaamaa
twittausvallankumousta. Lakossa on vielä kysymys rauhanomaisesta
oman aktiviteetin antamisesta kieltäytymisestä, kun olosuhteet
alkavat käydä sietämättömiksi. Valittamista seuraa
turhautuminen, kosto, väkivalta ja tuhosuuntaisuus. Ei olisi
ensimmäinen kerta, kun yksittäiset ja toisistaan näennäisesti
riippumattomilta näyttävät väkivallan ja koston ilmaukset muuttuvat
organisoiduksi toiminnaksi. Tämä on se hinta, mikä vapauden ja
omaehtoisuuden menettämisestä joudutaan maksamaan. Kovat ja
itsekkäät asenteet ruokkivat väkivaltaa – ja ovat itseasiassa
yksi sen muoto, esiaste.
Mitä sanoo kansalliseepoksemme
Kalevala riiston ja koston kierteestä? Kullervon tarinan soisi
ymmärrettävän kansanperinteemme antamaksi neuvoksi tätä
vieraanuttavaa kehitystä vastaan. Toimikoon tässä Väinämöinen
Kalevalan kuudesneljättärunon loppusäkeillä meidän
opettajanamme:
"Elkötte, etinen kansa, lasta kaltoin kasvatelko luona tuhman tuuittajan, vierahan väsyttelijän! Lapsi kaltoin kasvattama, poika tuhmin tuuittama ei tule älyämähän, miehen mieltä ottamahan, vaikka vanhaksi eläisi, varreltansa vahvistuisi."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti