Ammattiyhdistysliike ja
kunnallisvaalit? Onko niillä mitään tekemistä toistensa kanssa? Saako julkisessa palvelutehtävässä oleva olla maktiivinen myös kunnallispolitiikassa. Voiko yksityisessä palvelusuhteessa oleva tehtä myös julkista palvelutehtävää?
Myös työntekijöitä kiinnostaa työpaikkojen ja ennenkaikkea oman työpaikan säilyminen. Tulisiko julkisista palvelutehtävistä tässä suhteessa apuja?
Myös työntekijöitä kiinnostaa työpaikkojen ja ennenkaikkea oman työpaikan säilyminen. Tulisiko julkisista palvelutehtävistä tässä suhteessa apuja?
Yrityksillä näyttää olevan alan
järjestöjen ilmaisujen mukaan julkisella sektorilla tekemistä
paljonkin. Ennenkaikkea tämä liityy kuntien palvelutehtävän
toteuttamiseen. Yritykset haluavat paitsi päästä mukaan julkisen
sektorin palveluntuottajiksi, ne haluavat myös vaikuttaa siihen että
yritysten mukaantuloa tukevat voimat ovat vahvasti päätäntäelimissä
edustettuna.
Julkisen sektorin työntekijöillä
kunnissa ja ylikunnallisissa elimissä on kysymys omasta tehtävästä
ja palvelujen suorittamisesta ”omana työnä”. Julkisen sektorin
avoin rakenne, laadukkaan palvelun tuottaminen ilman piilotavoitteita
– kuten henkilökohtaisen voiton tavoittelua - on selkeä ja
eettisesti merkittävä arvolähtökohta. On tältäkin kannalta
ymmärrettävää että julkisen sektorin palveluksessa olevat pyrkivät vaikuttamaan vahvan, omana työnä tehtävän rakenteen
säilyttämiseen ja vahvistamiseen.
Kun julkinen sektori meillä on myös
suuri työllistäjä, olisi kohtuutonta sulkea julkisessa
palvelusuhteessa olevat pois esimerkiksi osallistumisesta vaaleihin
ehdokkaana ja valituksi tultua päättäjänä. Asiantuntemuksella on
varmasti suurta merkitystä, kunhan vain ei päästetä syntymään
tilanteita, jossa yhteinen intressi ja yksityinen eduntavoittelu ovat
vaikuttamassa yhtä aikaa.
Yksityisen palveluntuottajan rooli
edellyttää eettistä valvontaa ja ohjeistusta sekin. Mikäpä olisi
parempi paikka näiden arvojen ja toimintastrategian rakentamiseen
kuin työpaikkademokratia ja myötämääräämiseen tarkoitetut
elimet. Vai onko? Se seikka että kuullessaan sanan yhteistoimintaneuvottelu
työntekijät alkavat hyppiä seinille työpaikkansa menettämisen
pelossa, kuvaa sitä alennustilaa johon yhteistoiminnassa yrityksissä
on ajauduttu. Tällaiselta pohjalta julkisen palvelutehtävän
siirtyminen yksityisen palveluntottajan tehtäväksi merkitsee
ajautumista anarkiaan.
Yritykselle itselleenkin olisi eduksi
se, että yhteyksiä julkiseen sektoriin ja esimerkiksi kunnallisiin
päättäjiin pidettäisiin laajemmalla pohjalka kuin yrittäjän
itsensä ja strategiseksi kontaktiksi katsotun yksittäisen
poliitikon tai puolueen välillä. Asian yhteinen pohdinta
yhteistyöelimissä toisi paljon kaivattua avoimuutta ja yhteistä
sitoutumista tavoiteltujen hankkeiden toteuttamiseen. Niinpä
ammattiyhdistysaktiivit kunnallisissa luottamuselimissä voisivat
ottaa tavoitteeksi kunnan ja palveluntarjoajien yhteiset vuosittaisen
tilaisuuden, ”palvelumessut” joissa vertailua voitaisiin
suorittaa ja kontakteja rakentaa.
Ammattiyhdistysväen aktiivinen ote on
senkin vuoksi tärkeää, koska yksityinen palveluntuottaja on
hallintorakenteeltaan suljettu ja tietoa yrityksen taloustilanteesta
tai varojen sijoittelusta ei ole ilman ponnistelua käytettävissä.
On jokseenkin kummallista että yrittäjien omat järjestöt ja
taustalla toimivat leijonat, rotarit ja muut todenäköisesti
vaikutusvaltaiset lieveliikkeet eivät ole kiinnittäneet näihin
eettisiin seikkoihin juurikaan huomiota, ei ainakaan julkisuudessa.
Hyväntekeväisyydestä hyvien palvelujen tekemiseen on pitkä matka!
Palveluelinkeinon puolella on siis
paljon tehtävää, jotta arvoiltaan arveluttavat käytännöt –
kuten verovälttelyn suunniteltu hyväksikäyttö esimerkiksi tällä
hetkellä puheena olevan veroparatiiseissa toimimisen muodossa eivät
muodostuisi liiketoiminnan valtavirraksi. Suomalainen elämänmuoto
arvostaa suoruutta, rehellisyyttä ja vastuunkantoa keplottelun
sijasta.
Terve palkkarakenne, suomalaisen
sopimuspolitiikan käyttäminen ilman tempuilua palvelusuhteen
keskeisenä periaatteena palvelutehtävää suoritettaessa, oikeat
henkilöstömitoitukset ja rehti halu yhteistoimintaan ovat niitä
ehtoja, jotka vahvistavat yritysten roolia julkisen palveutehtävän
potentiaalina suorittajana. Palkat tuovat verotuloja kuntaan ja ostovoimaa liike-elämään, elivoimaa koko yhteisöön.
Jos tähän ei päästä eivätkä
käytännöt ole selviä tarjouskilpailun tuloksia ratkottaessa,
oikea vaihtoehto – vaikka se kilpailutilanteessa näyttäisi
kalliimmaltakin - on työn tekeminen ja palvelun tottaminen julkisen
hallinnon omana työnä. Se taas edellyttää huimaa ponnistusta
julkiselta sektorilta itseltään niin hallinnollisesti,
taloudellisesti kuin toimintakäytännöissäkin.
Poliittista tahtoa ja voimaa oman rakenteen vahvistamisen hankitaan kunnallisvaaleissa. Niin se vain on.
Poliittista tahtoa ja voimaa oman rakenteen vahvistamisen hankitaan kunnallisvaaleissa. Niin se vain on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti