Syyriassa on taas (13.7. 2012)
tapahtunut verilöyly, tällä kertaa keskisyyrialaisessa Taramseh
-nimisessä kylässä. Ilmeisesti kysymyksessä on yksi verisimpiä
iskuja mitä maaliskuun 2011 jälkeen – jolloin kansannousu alkoi –
on tapahtunut. Uutislähteiden mukaan armeijan joukot hyökkäsivät
kylään helikopterein ja panssarivaunuin ”kevyesti aseistettuna”.
Näitä seurasivat puolisotilaalliset, Shabiha-vapaaehtoisjoukot
veitset aseenaan. Viimeisimpien tietojen mukaan 220 ihmistä on
kuollut ja yli 300 haavoittunut.
Nyt tulen seikkaan jonka vuoksi
blogikirjoitus tästä asiasta on tarpeen. Tilanne muistuttaa mitä
ilmeisimmin tapahtumia 1930-luvun lopun Saksassa, jossa SS-joukkojen
rinnalle muodostettiin vapaaehtoisjoukkoja rankaisemaan juutalaisia
ja muita ei-arjalaisiksi katsottuja, ammattiliittojen aktivisteja ja
poliittiseen vasemmistoon kuuluvia, sosialidemokraattien ja
kommunistien toiminnassa mukana olleita kansalaisia.
Näistä puolisotilaallisista joukoista
käytettiin nimitystä ”Mobilkommandoeinsatz” ja ne toteuttivat
SS-joukkojen ohella ja natsihallituksen tuella kuritus- ja
rangaisatustehtäviä, kotietsintöjä, pidätyksiä ja erilaisia
väkivallantekoja. Vanhemmat saksalaiset muistavat vielä
huudahduksen ”Mob!”, joka tarkoitti näiden vapaaehtoisten
rankaisijoiden ilmestymistä kotikadulle, oven taakse tai johonkin
tilaisuuteen.
Meidän kieleemme tämä käsite on
tainnut tulla kahdessakin merkityksessä. Kun lattioita pyhitään
”mopilla”, halutaan tehdä puhasta jälkeä sanan myönteisessä
merkityksessä. Kun puhutaan mobbaamisesta työyhtyeisössä ja
kiusaamisesta jossakin muussa yhteydessä, ollaan jo aika lähellä
sitä henkistä ilmapiiriä, jossa vallanpitäjien tukena toimivat
”vapaaehtoiset” tyydyttävät tuhosuuntaisia viehtymyksiään.
Kysymys on vaarallisesta piirteestä
ihmisluonteessa, joka eiaktivoituneena, latenttina ilmenee vain
kielteisenä tai tyrmäävänä suggestiona keskinäisessä
kanssakäymisessä, mutta aktivoituu heti kun rangaistuksen pelkoa ei
ole näköpiirissä. Netissä tapahtuva haistattaminen, uhkaaminen
ja törkeä loukkaaminen on ainakin osittain samasta
motivaatiopohjasta kasvavaa.
Haluaisin korostaa, että
mobbaamishenkinen, vapaaehtoinen vallanpitäjien tukeminen on seikka,
johon vastuussa olevien pitää heti puuttua. Mobbaamista tukevien
asenteiden, pilkkaamisen ja parjaamisen hyväksyminen esimerkiksi
poliitisessa kielenkäytössä on laadullisesti samaa kuin mitä
Syyriassa nyt tapahtuu ja mitä nähtiin Saksassa 1930-luvun lopulla.
Stalinin Neuvostoliitossa kansa sai kokea raskaasti tuon
tuhosuuntaisen asennoitumisen seuraukset. Omassa sisällissodassamme
vuonna 1918 näyttää olleen samanlaisia piirteitä.
Kun vallassaolijat sallivat keinoja
kaihtamattoman toiminnan, tuhosuuntaista luonteenpiirrettä kantavat
aktivoituvat ja ryhtyvät toimimaan. Jääkö tämä vain suullisen
tai kirjallisen solvaamisen, rankaisemisen ja häpäisemisen asteelle
vai yltääkö se fyyiseen väkivaltaan ja muuhun hävitystyöhön
riippuu yhteiskunnallisesta tilanteesta ja sen sallivuudesta
nekrofiiliin toimintatapaan. Aste-erot eivät ole niinkään
laadullisia, enemmänkin on kyse määrällisistä vaikutuseroista.
Aina on kysymyksessä halu rangaista, tuhota, tappaa ja hävittää
oikeaksi koetun isänmaallisen, poliittisen tai uskonnollisen asian
puolesta.
Kreikkalaiset tarut ja oma
kansalliseepoksemme Kalevala kuvaavat tätä ilmiötä ja varoittavat
tästä narsistisesta, tuhosuuntaisesta hybriksestä. Kiven
leipominen paimenpojan leivän sisään ei ole sallittua, siitä
seuraa luonnonvoimainen ankara rangaistus. Kysymys on rikoksesta
ihmisyyttä ja ihmisoikeuksia vastaan – silloinkin kun se tapahtuu
näennäisen viattomassa muodossa.
Tällä kertaa mobaamisen kulttuurin
sallivat voimat ovat vallassa Syyriassa ja jälki on hirivittävää.
Eikö historiasta ole opittu mitään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti