SDP:n Forssan
1903 kokouksen opetuksia
(Tämä esseemuotoinen kirjoitus on arkistoistani vuodelta 2003; julkaisen sen muistin virkistämiseksi nyt, kun keskustelua sosialismi -sanasta ja sosialisoinnista käydään SDP:n uuden periaateohjelman yhteydessä)
Sosialidemokraattisen puolueen vuoden 1903 Forssan puoluekokouksen
pöytäkirja on omalla tavallaan paradoksaalista luettavaa:
sosialismi, tuotantovälineiden yhteiskunnallinen omistus, jonka
kokous asetti lopulliseksi tavoitteekseen, on joutunut vähintäänkin
kiistanalaiseksi tavoitteeksi ellei nyt sitten kokonaan historian
romukoppaan. Paradoksi on sekin, että tuotantovälineiden
yhteiskunnallisen omistuksen aatteellisena tavoitteena tuhosivat ne,
jotka sitä kaikkein kiihkeimmin ja keinoja kaihtamatta halusivat:
väkivaltaisen vallankumouksen tielle muutama vuosi kokouksen jälkeen
lähteneet Venäjän sosialidemokraattien enemmistöläiset,
bolshevikit, jotka ryhtyivät kutsumaan itseään ainoiksi oikeiksi
kommunisteiksi.
Kaatunut on myös osuuskauppaliike siinä mielessä kuin millaiseksi se kokouksen viitoittamana sitten muodostui.
Nurin meni saman tien myös Forssan kokouksen lanseeraama työväen omaehtoinen vakuutuustoiminta vaikka sitä TURVA jossakin määrin edelleenkin pyrkii viemään eteenpäin. Ammattiyhdistysliike on vielä meillä ja pohjoismaissa voimissaan. Aika näyttää, pääseekö Keski-Eurooppaalainen epäusko iskemään voimalla myös tähän viimeiseen työväenliikkeen linnakkeeseen. Kamppailu on kovaa, siitä kielivät mm. iltapäivälehtien tavan takaa lanseeraamat keskusteluteemat ammatillista järjestäytymistä vastaan.
Omat lehdetkin ovat kuihtuneet niin, että aito mielipiteenvaihto poliittisista ja aatteellisista teemoista tahtoo jäädä sattumanvaraiseksi ja kuihtuvien työväenlehtien strategisen valikoinnin varaan. Forssan kokouksen työväenlehtikysymys kaipaisi jatkoa lähes jokaisen ulottuvilla olevan Internetin aikakaudella.
Äänioikeus, Forssan kokouksen keskeiseksi lyhyen tähtäimen tavoitteeksi asettama ja rauhanomaisin mutta radikaalein toimenpitein läpisaatu tavoite on sekin vaarassa jäädä kuolleeksi kirjaimeksi siitä syystä, että äänioikeuden omaavat kansalaiset eivät viitsi sitä käyttää ja jättävät mieluummin äänestämättä, milloin välinpitämättömyydestä yhteisten asioiden hoitoon, milloin protestina vallitsevalle yhteiskunnalliselle tilanteelle.
Työttömyyskassat ja työnvälitystoimistot, nuo Forssan kokouksen oljenkorsiksi hahmottamat tavoitteet ovat toteutuneet, mutta työttömyys ja sen luoma rakenteellinen murtuma tasa-arvoon ja oikeudenmukaisuuteen on edelleenkin suurena kysymysmerkkinä kehittyneinä demokratioina itseään pitävissä maissa.
Onko Forssan kokouksesta jäljellä mitään, josta voisi ottaa oppia
ja joka antaisi suuntaviittoja tulevaisuuteen? Onpa hyvinkin, tosin
se edellyttää kokouksen hengen tulkitsemista ja johtopäätösten
sijoittamista omaan aikaamme.
Hylätty sosiaalipoliittinen ohjelmaluonnos
Puoluetoimikunta
oli antanut joko yksittäisille henkilöille tai pienille ryhmille
tehtäväksi valmistella alustuksia ja päätösluonnoksia
ajankohtaisista teemoista. Nämä tulivat sitten kokoukseen joko
alustuksina tai kirjallisessa muodossa ja monessa tapauksessa myös
hyväksyttiin keskustelujen ja täydentävien ponsien saattelemana.
Puoluetoimikunta oli antanut tamperelaisen Kössi Kaatran tehtäväksi
valmistella sosiaalipoliittinen ohjelma kokoukselle. Sen hän oli
tehnytkin mutta ei ollut itse paikalla sitä esittelemässä, vaan
oli lähettänyt sen kirjallisessa muodossa kokouksen käsiteltäväksi.
Tätä ohjelmaa puoluekokous ei hyväksynyt vaan melko vakuuttavin
perustein hylkäsi sen.
Teksti on julkaistu pöytäkirjassa ja antaa hyvän kuvan luonnoksen
lähestymistavasta. Luonnoksessa lähdetään liikkeelle siitä, että
suuri osa kurjuudesta ja köyhyydestä on lähtöisin omista
elämäntavoista ja että sosiaalipoliittiset toimet edellyttävät
ensin omien elämäntapojen parantamista. Kössi Kaatra oli sitä
mieltä, että itse aiheutettua kurjuutta ei kannata yhteisillä
varoilla ruveta paikkailemaan. Kokous ei ohjelmasta keskusteltaessa
hyväksynyt tätä lähestymistapaa, vaan hylkäsi sen ja muiden
ohjelmien, esimerkiksi periaateohjelman, työttömyyttä käsitelleen
ja kunnallisen ohjelman yhteydessä esitti laajakantoisia toimia
yleisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tähän päätökseen sisältyy sanoma, joka on
vielä tänäkin päivänä ja tästä eteenpäin ajankohtainen:
elämäntapaan liittyvät vieraantumisilmiöt ovat kullekin
yhteiskunnalle tyypillisiä, sen rakenteiden tuottamaa kaavautumista
luonteenpiirteistössä, epäonnistunut vastaus selviämisessä
elämässä eteenpäin. Yleisten sosiaalipoliittisten pyrkimysten
tulee pohjautua oletukseen, jonka mukaan parantuvat yhteiskunnalliset
olosuhteet ennen pitkää ja aikaa myöten tuottavat tuloksia myös
elämäntavan muotoutumisessa. Tästä samasta kysymyksestä
taitetaan peistä vielä tänäkin päivänä. Itse aiheutetut
ongelmat, pitkäaikainen työttömyys ja siihen liittyvä
turhautuneisuus elämäntapa-muutoksineen, geeneissä oleva laiskuus,
poikkeava elämäntapa, irrottautuminen valitsevista normeista kuten
aseistakieltäytyminen tai yritys elää vaikkapa Gandhin "ahimsa"
väki-vallattomuuden periaatteen mukaan, saattavat oloissamme johtaa
myös sosiaaliseen ahdinkoon tai ainakin sosiaaliseen syrjintään.
Subjektiivinen oikeus elämään ja turvallisuuteen kuuluvat
kaikille; yhteiskunnan rakenteiden tulee se varmistaa. Tässä
suhteessa sosialidemokraattien tulee edelleenkin jatkaa sata vuotta
sitten viitoitetulla linjalla. Kysymys e ole muusta kuin eräästä
marxilaisen filosofian perushavainnosta: on luotettava siihen, että
yhteiskunnan rakenne muokkaa myös ihmisen yhteiskunnallista
tietoisuutta, kulttuurikokemusta, haistamista ja maistamista. Ihmisen
biofiilinen, elämää ylläpitävä rakenne puolestaan ohjaa
suosimaan eloonjäämistä ja sitä suosivia rakenteita. Yhteisen
hyvinvoinnin lisääntyminen ei johda paapomista pelkäävien
kauhukuvaan, joutilaaseen köllöttelyyn, vaan pikemminkin
Pisa-tutkimusten osoittamaan uudenlaiseen osaamiseen ja
aktiivisuuteen. Rakenteen muuttumisen ja ihmisen siihen antaman
vastauksen välillä oleva luonnollisen konservatiivisuuden
aiheuttama viive ei saisi muodostua keskeiseksi poliittisen
ohjelmoinnin lähtökohdaksi.
Forssan ohjelman suhde työhön
Työttömyyttä kokous piti kapitalistisen yhteiskunnan mukanaan
tuomana vitsauksena ja näki sosialistisen yhteiskunnan,
tuotantovälineiden yhteiskunnallisen omistuksen lopullisena
ratkaisuna myös työttömyyden ongelmaan. Vaikuttaa siltä, että
kokouksessa uskottiin yleisen äänioikeuden myötä kansan
valitsevan ilman muuta työväenliikkeen radikaalin yhteiskunnallisen
uudistusohjelman. Siksi kokous nimesikin väliaikaisia tavoitteita:
työnvälitystoimistot, maanomistusohjelman, joka johti torpparien
vapauttamiseen ja itsenäistämiseen sekä kunnallisohjelman. Kokous
totesi myös, että niin kauan kun yhtiöt ja yksityiset työmarkkinat
eivät pysty tarjoamaan kaikille työtä, on sitä järjestettävä
valtion ja kuntien toimesta. Miten tämä järjestettäisiin jäi
itse kokouksessa tarkemmin määrittelemättä.
Siitä lähtien on sekä sosialidemokratia että koko yhteiskunta
joutunut ottamaan kantaa alati toistuviin pula-aikoihin, työttömyyteen ja
näiden aiheuttamaan sosiaaliseen kurjuuteen. Viisikymmentä vuotta
sitten otettiin aimo askel eteenpäin, kun ryhdyttiin rakentamaan
sosialidemokratian kannustamana valtiojohtoista teollisuutta; harvat
muistavat tai tietävät, että taustalla oli teoreettistakin
pohdintaa. "Yhteiskunnallinen säästäminen", yhteisten
voimavarojen kartuttaminen oli noussut asetetun sosialisoimiskomitean
keskeiseksi strategiseksi työvälineeksi. Työväen Akatemian
entinen rehtori Väinö Liukkonen oli tuon sosialisoimiskomitean
sihteeri eikä hän väsynyt vielä 1960-luvun alussa korostamasta
sitä, että "yhteiskunnallinen säästäminen" on
sosialidemokraattien väline rakennettaessa sosialismia,
sosiaalisesti oikeudenmukaista yhteiskuntaa.
1960-luku muodostui tulevan
hyvinvointiyhteiskunnan ohjelmalliseksi rakentamiskaudeksi ja
seuraava vuosikymmen sen keskeiseksi toteutusajaksi. Samalla alkoivat
maailmalla puhaltaa markkinaliberalismin uudet tuulet Milton
Friedmannin talousteorioiden muodossa; Euroopan Unionista on neljän
vapausperiaatteensa ja niistä johdetun vapaan kilpailun myötä
tullut markkinaliberalismin vahva tukipilari samalla kuin
sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen perustuvat rakenteet ovat joutuneet
puolustuskannalle. Markkinaliberalismi viiteryhmineen rajaa
voimakkaasti mahdollisuuksia "yhteiskunnalliseen säästämiseen".
Kielenkäyttökin on muuttanut mielikuvaa siitä, mikä yhteiskunnan
kannalta on säästämistä; paradoksaalisesti yhteisten resurssien
vähentäminen, vähemmällä pärjääminen, on nykyään ymmärretty
säästämisen keskeiseksi sisällöksi.
Forssan kokouksen kannanotto, jonka mukaan yhteiskunnan, valtion ja
kuntien on tarjottava työtä silloin kun yksityinen sektori ei
siihen kykene, on edelleenkin vain unelma, vaikka tärkeäksi
nähdystä tekemisestä ei tällä suunnalla jatkossakaan näytä
oleva puutetta. Sosialidemokratia ja sosialidemokraattien johtama
ammattiyhdistysliikekin on itse syyllinen siihen, että kattavampia
sosiaalisia työllistämisrakenteita ei ole otettu käyttöön, vaan
niitä on jopa ryhdytty vastustamaan Kössi Kaatran esittämien
näkemysten tyyliin. Olisi syytä karistaa nämä ennakkoluulot ja
niiden aiheuttama raskasverisyys: opetukseen, sosiaalitoimeen,
kasvukeskuksiin, kulttuuriin voidaan luoda suurenmoinen
sisältöpatteri, joka kelpaa tulevaisuudessa esimerkiksi muulle
maailmalle suomalaisen koulujärjestelmän tapaan.
Kansanvalta, äänioikeus, kansalaisjärjestöt
Äänioikeutta ei käytetä, järjestöelämä kituu, politiikasta on tullut kirosana, yhteiskunnallinen osaamattomuus, epäpoliittisuus on muodostunut jopa keikaroinnin muodoksi. Yhteiskunnallisen osaamattomuuden lippusalossa liehuu populismin osin arvaamattomat nousukaudet ja puolitangossa aina arvattavissa olevat mahalaskut. Niiden rinnalla kasvaa suvaitsemattomuuden ja itseriittoisuuden pelottavia saarekkeita; poliittiset pohahdukset eivät anna yhteiskunnallisia vastauksia näihin ongelmiin?
Meidän yhteiskuntamme on läpi vuosikymmenten
itsepintaisesti jättänyt kansalaistoiminnan kehittämisen oman
onnensa nojaan. Rahaa yhteiskunnassa riittää vaikka mihin, mutta
toimivan kansalaisjärjestökoneiston kehittämiseen ei sitten
millään. Järjestöaktiiveista tulee resurssien puutteessa
katkeroituneita luusereita, sen sijasta että heistä tehtäisiin
onnistuneita uusien visioiden toteuttajia.
"Kansalaisjärjestöt muodostavat välittömän kanavan kasvulle yhteisön, yhteistoimintaan, aktivoitumiseen ja vastuunottoon. Sen vuoksi niitä on voimakkaasti tuettava ja vahvistettava sillä tavalla yhteiskunnallista kansanvaltaa"...
Olen uskaltanut laittaa tämän ruotsalaista kansanliikekeskustelua sävyttäneen ajatuksen lainausmerkkeihin, koska se elähdytti meitä jo1960-luvulla järjestötoiminnasta valtakunnallisella tasolla vastanneita ja rohkaisi näkemään huikaisevan vision aktiivisesta, toimivasta ja vastuuntuntoisesta suomalaisesta yhteiskunnasta. Tämä projekti ei kuitenkaan lähtenyt liikkeelle; järjestöelämää ruvettiin ajamaan ahtaalle oikeaoppisen markkinaliberalistisen ajattelun mukaisesti: se visio jäi kehittymättä. Ikäviä seurauksia yritetään nyt ratkaista yhdistelemällä vaaleja ja osin yhteen sopimattomia teemoja.
Oikea vastaus ei ole tekninen kikkailu, vaan yleisen ja yhtäläisen
äänioikeuden projektin kehittäminen ajan vaatimalle uudelle
tasolle. On panostettava yhteisillä resursseilla siihen, että
tietoinen, osallistuva ja vastuuntuntoinen ihmisyys nousee
päällimmäiseksi. Torpparien vapautusliikkeen toinen osa,
vapautuminen henkisestä holhouksenalaisuudesta voi vasta sitten
vihdoinkin toteutua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti