Kuulutko niihin, joita voidaan pettää
vain kerran? Vai oletko niitä, jotka tavan takaa joutuvat huomaamaan
olleensa liian välinpitämättömiä, tietämättömiä ja liian hyväuskoisia? Petetyksi tuleminen on yksi niitä
raskaimpia kokemuksia, joita ihminen elämässään kokee. Usein se
liittyy parisuhteeseen, avioliittoon, lupaukseen rakastaa, rakastaa
ehdottomasti sekä hyvinä että huonoina aikoina. Kyllä pettäminen näkyy muissakin sosiaalisissa suhteissa.
Yhteiskunnallisessa elämässä
ehdottoman ja ehdollisen rakkauden periaate toimii sielläkin; se
luja periaate, jota sovelletaan avioliittoon, sopii myös
yhteiskunnalliseen ajatteluun. Lähdenkö liikkeelle pelkästään
omaa etuani ajatellen, vai sovellanko rakkauden suurta periaate myös
yhteiskunnalliseen ajatteluuni? Rakastatko lähimmäistäsi niinkuin
itseäsi?
Toisaalta rakkaus –
yhteiskunnallisestikin ajateltuna on pitkämielinen, anteeksiantava
ja sitkeähenkinen julmissakin olosuhteissa. Voiman käyttöön perustuvaa taistelua pyritään välttämään viimeiseen saakka. Koville tuo oikea
sisaruuden ja veljeyden tunne näyttää joutuvan kaikilla
keskeisillä rintamilla: taloudessa, tietoliikenteessä, hyvinvoinnin ja tulevaisuuden
varmistamisessa tästä eteenpäin.
Vapaan markkinatalouden tuli taata
meille loistava tulevaisuus; kysymys oli vain vapauden asteesta, jota
suljettu yhteiskuntamme oli kahlinnut sääntelyineen liian kauan.
Vapautta sitten tuli sääntelyn purkamisen ja Euroopan Unioniin liittymisen
kautta. Samaan aikaan syntyi myös ajatus visioihin perustuvasta
vaurastumisesta, odotusarvoista, rahan ja omaisuuksien tekemisestä
pelkästää rahanvaihdolla, ilman yhteyttä reaaliseen työhön ja
tuottamisen. Rahanvaihtajien pöytiä ei ole kaadettu, mutta osa on jo kaatunut itsestään.
Mailmanlaajuisesta pankkikriisistä on opittu
vain pankkien, odotusarvojen tuottajien ja rahanvaihtajien
pelastaminen. Nyt vaikeuksissa olevat EU-valtiot lähtivät mukaan
näihin suuriin visioihin, osin petollisin ja pettämiseen
perustuvin odotuksin. Mielikuvitukselliset, petolliset odotusarvot, joihin
valtiot takauksin ja uusien työpaikkojen toivossa sitoutuivat, olisi
nyt lunastettava yhteisen sektorin supistamisella, reaalisella työllä, todellisella rahalla. Meitä
petettiin ja nyt olemme valmiit maksamaan nuo petoksen katkerat
hedelmät tinkimällä jo välttämättömimmästä. Köyhyys on
lisääntymässä, eliniän nousun odotukset saattavat nekin olla
ennenaikaisia.
Elämme vapaassa ja avoimessa
yhteiskunnassa, länsimaisessa demokratiassa, eikö niin? Uuden
informaatioteknologian tuli tuoda meille uusia vapauksia ja niinhän
se tekikin. Olen itsekin ylistänyt internetin avoimuutta vuosituhannenvaihteen yhtenä suurena sosialistisena – siis
demokraattisen sosialismin arvojen mukaisena – saavutuksena.
Wikileaksin ja Eduard Snowdenin paljastusten seurauksena läntinen
demokratia ja sen keskeiset ja perinteistä rikkaat edustajat alkavat
näyttäytyä samanlaisena kuin pahamaineinen, työväenliikkeen ihanteet ryvettänyt
Neuvostoliitto. Kaikki ei ollutkaan sellaista kuin mitä sanottiin ja maalailtiin. Kaikki olikin totaalisesti ja totaalitaarisesti toisenlaista.
Me valmistaudumme nyt suomalaisen
hyvinvointiyhteiskunnan pelastamiseen tiukalla talouskuurilla, jonka
konkreettisia muotoja voidaan vain arvailla. Rakennemuutosta voidaan nimittäin aika pitkälle valmistella silloinkin, kun vastakkain on yksityistä
etua ajava intressi ja yhteiseen vastuunottoon perustuva
turvaverkoston rakentaminen. Tässä suhteessa lopullinen vastaus
tulevaisuuden suunnasta Suomessa on vielä auki.
Jos gallupeihin on
uskomista, yhteisen intressin, avoimen hallinnon ja kansanvaltaisen pohjoismaisen
perinteen vaaliminen on vaakalaudalla. Lähes keskeisten poliittisten
voimien omien taustaryhmien edunvalvonta ohittaa viimekädessä
yhteisen intressin. Olemme valmiita pistämään jopa ovet maailmaan
kiinni oman edun ajamisen nimissä.
Nekin jotka puhuvat vahvasti
yhteisen hyvinvoinnin ja sen perustana olevan työn puolesta,
rajaavat toimintamahdollisuudet kasvuun, yritysten pelastamiseen
verohelpotuksilla, eläkeiän pidennyksillä ja miinusmnerkkisillä
palkankorotuksilla. Uusista rahoitusinstrumenteista yhteisen
hyvinvoinnin takaamiseksi ei synny keskustelua vaikka kansa vieläkin maksaa nurkumatta veronsa hyvinvointivaltion palvelusten takaamiseksi. Ollaan tilanteessa,
jossa petoksen ja pettämisen mahdollisuus on mitä ilmeisintä. Se
koskee myös tavallisen kansalaisen taloutta, hänen fyysistä ja
henkistä vapauttaan, oikeuksia henkisten voimavarojensa
käyttämiseen, hyvinvoinnin peruselementtejä ylipäätään.
Kaiken lisäksi se ainoa selvitys, joka
puhu ihmisen oikeudesta arvokkaaseen elämään modernina
yhteiskunnallisena tavoitteena, ollaan juridisin perustein
nakkaamassa historian roskatynnyriin. Mitä mahtaa Himanen tästä
kaikesta ajatella? Johtavatko jytkyt odotuksista huolimatta jymäytykseen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti