Kansatieteellistä taustaa Brusius Rossin maailmaan
Hankasalmen historia tarjoaa mielenkiintoista kansatieteellistä
tausta-aineistoa ajatellen Brusius Rossin aikaista elämäntapaa ja oloja 1600-luvun puolivälissä
nykyisen Konneveden ja Hankasalmen rajamailla:
"Hankasalmen vanhin maatalous oli ns. kaskitaloutta ja hyviin
kaskiniittyihin perustuvaa ekstensiivistä karjataloutta, jonka
tuotteista lanta pienille peltotilkuille oli ehkä yhtä tärkeää
kuin lähes kokonaan myyntiin menevä voi. Vanhin kaskitalous käytti
ns. huuhta- (tai huhta-) tekniikkaa. Hankasalmella raivattiin järeään
havumetsään kolomalla puut alaosaltaan kuivumaan pystyssä tulevaa
käyttöä varten. Kun metsikkö oli muutamassa vuodessa kunnolla
kuivunut ja sen alla varjossa oleva sammalmattokin tullut kuivana
polttokelpoiseksi, tapahtui huhtikuussa poltto, joka on antanut
huhtikuullekin sen nimen. Huuhdan tuottavuudesta on
mielikuvituksellisia perimätietoja: 20-kertainen sato katsottiin
vielä normaaliksi, 30-40-kertaiset sadot eivät olleet harvinaisia
ja suuremmistakin huhuttiin. Huhtavaiheen jälkeen paikan annettiin
kasvaa koivikkoa, josta 20S30 vuoden jälkeen saatiin jo tavallinen
kaski. Sen jälkeen paikan annettiin kasvaa 3-4 kesää karjalle
heiniä. Kun järeät kuusimetsät loppuivat, sekä Keski-Suomessa
että Savossa siirryttiin yleisesti lehtimetsäkaskiin. Kun peltoa
tarvittiin lisää, sitä oli hyvä raivata lehdosta, joka sitä
ennen oli kuitenkin kaskettu. Luontoa osattiin käyttää hyvin, myös
Hankasalmella.
Kansatieteellisesti Hankasalmen alue kuuluu vanhimpana aikana
itäisen kansankulttuurin piiriin. Aatra eli sahra oli itäinen,
jonka aisoihin kiinnittyvä poikittainen peräpuu muodosti kyntäjälle
kädensijat peräpuun ja aisojen molemmin puolin. Sirppi oli pienehkö
ja hyvin keveä (lännessä laaja kamppisirppi@). Viikate oli vain
heinäntekoväline. Vilja korjattiin aina sirpillä. Sen kärki
saattoi olla valmiiksi kiverretty pieneksi nupiksi, koska kärki
silloin tällöin kantojen ja kivien välissä työskennellessä joka
tapauksessa iski kiveen tai kantoon. Näin säästyi aikaa aina
uudelta hionnalta (liippaamiselta).
Puidessa käytetty varsta (riusa) oli ns. linkkuvarsta, jonka
varsi ja jyvien irrottamisen varsinaisesti suorittava jykevä linkku
oli liitetty toisiinsa puutapilla. Reki oli korkeakeulainen (ehkä
keulapuu oli vielä sidottu koivuvitsaksella yhteen ensimmäisten
kaplaitten kanssa) ja kuorma kesti siten helposti epätasaisen tien
töyssyjä. Vene oli siro ja keveäsoutuinen savolaisvene; tämä
tyyppi on säilynyt seudulla nykypäiviin.
Riihi oli korkea yksinäisriihi (lännessä erillisellä
puimahuoneella varustettu matalampi luuvariihi). Pihapiirin
rakennukset sijoiteltiin Savossa ja myös Hankasalmella vapaasti
maaston mukaan (lännessä oli suljettu pihapiiri suurine
portteineen, jotka sulkivat pedot pihasta pois).
Leivässä oli myös tyypillisiä eroja. Savolainen ja
hankasalmelainen leipoi paksun ja pehmeän limpun hapatetusta
taikinasta. Länsi-Suomessa leivottiin vain pari kertaa vuodessa ja
silloin kovaa reikäleipää, jota säilytettiin katossa olevissa
vartaissa. (Leipiä voitiin liottaa pehmeämmiksi vesikupissa ennen
syömistä, ainakin vanhemmat henkilöt tekivät näin).
Itäinen kansankulttuuri siis voittopuolisesti hallitsee
Hankasalmea, toteaa historioitsijamme Erkki Laitinen.
Keski-Suomen maatalouden kehitys vastasi pitkälle koko maan
maatalouden kehitystä. Kaskenpoltto väistyi jo 1700-luvulla
peltoviljelyn tieltä ja tehokkaampi alun perin itäinen
kolmivuoroviljely läntisen kaksivuoroviljelyn tieltä. Erittäin
selvä oli karjatalouden kehitys. Tässäkin Keski-Suomi liittyi
tehokkaamman itäisen karjatalouden linjaan, sekä rehun
tehokkaammassa hoidossa että itäisen lehmärodun suosimisessa ja
karjasuojien parantamisessa. Väistymässä jo ollut
sekasontanavetta, joka tuotti samalla karjamäärällä runsaasti
enemmän lantaa pelloille kuin enemmän työtä vaativa
luontinavetta, ja oli siten selvästi taloudellisempi ratkaisu kuin
tämä, levisi 1800-luvun mittaan Keski-Suomeen, myös Hankasalmelle.
Siellä sekasontanavettaa pidettiin läntisenä ratkaisuna, mutta
väistyvää luontinavettaa itäisenä.
Kalastuksella oli pääelinkeinoksi yltävä merkitys 1800-luvulla
vain pohjoisessa Keski-Suomessa, jossa muikunpyynti oli Viitasaarella
seudun vientielinkeino. Hankasalmi oli eteläisemmällä
kotitarvekalastuksen alueella, mutta sielläkin tunnettiin monen
talon yhteisnuotat, jotka kyllä olivat tehokkaita.
(Hankasalmen historia 1, esihistoriasta vuoteen 1918 -kirja
julkistettiin 13.7.2004.
Julkistamisjuhlassa piti professori Mauno Jokipii pyydetyn
puheenvuoron. Mauno
Jokipii,http://www.hankasalmi.fi/palvelut/sivistys/kulttuuri/hankasalmen_historia_1.html )"
perjantai 30. elokuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti