Neljästä peruspilarista on totuttu
puhumaan yleensä Euroopan Unionin tärkeimpiä periaatteita
kuvattaessa. Työn, pääoman, tavarain ja palvelusten vapaa
liikkuvuus ovat olleet niitä kuusituumanauloja, joihin Euroopassa
luotetaan ja joille periaatteille tämä yhteisö perustuu.
Nuo periaatteet eivät ole olleet
ongelmattomia, pikemminkin päinvastoin. Vapaa kilpailu työvoimasta
on ollut koko ajan johtamassa harmonisointiin alimmalle käytössä
olevalle tasolle – ja sama näyttää koskevan tarjolla olevaa
tavaraakin. Ammattiliitot eivät ole saaneet euronpantasoisia
sopimuksia toteutettua. Periaatteita määriteltäessä ei tultu ehkä
ottaneeksi huomioon, että läntinen maailma elää aivan eri tasolla
kuin kehitysmaat ja että työn, pavelusten ja tavarain liikkuvuus on
luonteeltaan globaalia eikä pelkästään oman mantereen sisäistä.
Pääoman vapaa liikkuvuus ja säätelemättömyys on johtanut
nykyiseen pankkikriisiin, joka – kiitos mielikuvituksellista
yritystoimintaa ja lainoitusta tukeneiden kansallisten poliitikkojen
– on onnistuttu kääntämään euron ja euromaiden kriisiksi.
Palveluksissa on vuorostaan laitettu yksityinen ja julkinen
palvelutuotanto samalle viivalle kilpailemaan toisiaan vastaan.
Tässäkin on kysymys motiiveiltaan, toimintaperiaatteiltaan ja
hallintotavoiltaan kahdesta täysin vastakkaisesta järjestelmästä.
Sivuseikaksi näyttää jääneen se,
että yhdistynyttä Eurooppaa alettiin luomaan 1950-luvun alussa
rauhan ja demokratian linnakkeeksi. Kysymyksessä oli huima yritys –
olivathan perustajamaat olleet toisessa maailmansodassa keskeisiä
toistensa tuhoajia. Vaatimus rauhasta ja demokratiasta kumpusi siis
todellisesta tarpeesta. Euroopan Unionin keskeiset pilarit eivät
kuitenkaan rakentuneet yhteisen turvallisuuden vaan kansallisen
sääntelyn rajoittamiselle ja kilpailun ulottamiselle keskeiseksi
toimintaperiaatteeksi.
Olisiko Eurooppa voitu rakentaa
joillekin muille periaatteille kuin kyseiset neljä ”vapautta”?
JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kirjoittaa 1.10.2012
kolumnissaan Demokraatissa:
”Pohjoismainen yhteiskunta-
hyvinvointimalli on se, jonka demarit osaavat ja jonka takuuna
äänestäjät demarit kokevat. Kertauksen vuoksi on julkituotava ne
osaset, joista tämä malli koostuu – kattavista, universaaleista
julkisista palveluista, julkisen vallan vahvasta roolista palveluiden
tuottajana, kattavista työehtosopimuksistaa ja vahvasta
ammattiyhdistysliikkeestä. Nämä neljä pilaria ovat ne, jotka
kannattelevat pohjoismaista hyvinvointimallia. Ja jos yksikin pilari
lahoaa, ollaan kaltevalla pinnalla syöksyssä alaspäin.”
Olen monta kertaa miettinyt, miten
Euroopan Unionin perusperiaatteita olisi muokattava, jotta
alkuperäinen tavoite, rauha ja demokratia voisivat pitkällä
tähtäimellä Euroopassa toteutua. Minusta näyttää ainakin
alustavassa katsannossa siltä, että Jarkko Elorannan mainitsemat
neljä pohjoismaisen hyvinvoinnin peruspilaria saattaisivat tuoda
uuden näkökulman ja uutta tasapainoa myös eurooppalaiseen
ajattelutapaan.
Kun sanon tämän, niin joudun
toteamaan että Euroopan Unionin kriisi ei ole ainoastaan talous- ja
finanssikriisi. Kysymys on Unionin keskeisten arvojen kriisistä.
Kysymys on myös mitä ilmeisimmin myös ideologisesta kriisistä,
joka tuottaa eriarvoisuutta, vastakkainasettelua ja uhkaavaa
kansallista lokeroitumista, nationalismia. Demokratiamme heikkoutta
kuvaa se, että muodollisen demokratian keinoin tätä uppiniskaista
ja ideologisesti motivoitua tuhosuuntausta ei näytetä saatavan
uudistumaan.
Vaihtoehtoiset mallit Euroopan
peruspilareiksi käyvät kuitenkin ennenpitkää välttämättömiksi.
Silloin – toivottavasti – on myös Jarkko Elorannan mainitsemilla
peruspilareilla kysyntää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti