Kukapa ei haluaisi jopa mielellään
ilmoittautua kansanvallan, osallistamisen, osallistumisen ja
vaikutusmahdollisuuksien lisäämisen etuvartijaksi ja kehittäjäksi.
Sosialidemokratialle nämä ovat jo aatteelliseen arkikieleen
iskostuneita käsitteitä. Kyllä myös liikkeen kannattajat
- ja vastustajatkin - rakentavat tämän lähestymistavan varaan ja miksei myös vuorollaan
tehtävissä ja niinmuodoin myös vastuussa olevat – tietyin
varauksin.
Varauksellisuudella tarkoitan tässä
sitä perusdemokratiaan kuuluvaa asennoitumistapaa, jonka mukaan
asioista keskustellaan, oman lähestymistavan lisäksi otetaan
muitakin mielipiteitä huomioon, kuunnellaan ja kirjoitetaan esiin
nousevia ajatuksia muistiin. On opittu myös empatiaa: uusia
ajatuksia kehutaan mielenkiintoisiksi, kehittämisen arvoisiksi,
niitä kannattaa laittaa hautumaan. Mutta laitetaanko?
Kansanvaltaisen liikkeen
toimintakonsepti rakentuu kuuntelemisen, ryhmätöiden, ja ideoiden
kehittelyn ja laajan neuvoa antavan toiminnan varaan. Edustajat ja
tehtäviin pyrkivät tulevat toreille ja tilaisuuksiin kuuntelemaan
ja keskustelemaan. Aatteellista kamaa tulee seminaareista,
keskustelutilaisuuksista, lukemattomista paikoista. Vaikuttajille
soitellaan, lähetetään sähköposteja, kirjoitellaan, nykyistään
hihasta, esitetään varteenotettavia ajatuksia.
Nyt seuraa ratkaiseva kysymys: minne
uudet ajatukset joutuvat, miten niitä kerätään ja miten niitä
työstetään eteenpäin?
Vastaus kuuluu: käsitellään
satunnaisesti, muiden kiireisten tehtävien ohessa, pääsääntöisesti
ei mitenkään. Koulutusyhteisöjen työn ja opintojen yhteydessä tehdyt
ryhmätyöt päätyvät kouluttajan kaapistossa mappi ööstä aikaa myöten roskikseen, hautautuvat kiireisen edustajan paperipinoihin, unohtuvat
vanhoihin muistiinpanoihin. Hyvä idea on laitettu hautumaan,
hautautumaan ja muuttumaan sekajätteeksi aatteellisen tietoisuuden
kaatopaikalle.
Puhutaan kuuntelusta, empatiasta,
vuorovaikutteisuudesta, avoimuudesta ja osallistamisesta. Laajan
neuvoa-antavan toiminnan kohtalona näyttää kuitenkin olevan
päätyminen aatteelliseksi sekajätteeksi jota ei systemaattisesti
työstetä, jäsennellä ja oteta aatteellisen arvioinnin
pohjamateriaaliksi. Voihan olla että päättävässä asemassa
olevan henkisessä prosessissa jotakin päätyy päätöksenteon ja
jopa toteuttamisen asteelle, mutta ajatuksen alkuperäiseen
esittäjään uudella ulottuvuudella lienee useimmiten seitinohut
yhteys jos sitäkään. Luovasta ponnistelusta ei palkita eikä siihen kannusteta; uuden ajatuksen esitäjä saattaa pikemminkin päätyä vähän kummallisena pidettyjen laajahkoon joukkoon.
Aidon kuuntelun, neuvoa-antavan toiminnan,
ideoiden ja ajatusten kokoamisen, siis osallistamisen pitäisi
luonnostaan johtaa järjestelmälliseen arvomateriaalin kokoamiseen,
jäsentämiseen ja saattamiseen neutraalin ja toimivan, siis hyvin
organisoidun, tietoisen aatteellisen työstämisen kohteeksi.
Mitään aatteellisessa toiminnassa tuotettua ei pitäisi hukata,
aatteellisen arvotuksen tulisi koota henkisen työn tuloksia kaikilta
sektoreilta, kaikista tilaisuuksista, ennenkaikkea hierarkioiden
ulkopuolelta ja lisäksi ainakin alkuvaiheessa anonyymisti, jotta
yhteiskuntaluonteeseemme kuuluva auktoriteettiusko ei pääsisi
pudottamaan väärältä taholta tulevia ajatuksia jo kättelyssä
historian roskatynnyriin. Erityisen arvokkaita ovat ilmeisesti juuri järjettöminä ja irrationaaleina pidetyt ajatukset, koska uuden olemukseen kuuluu oudolta ja uskomattomalta tuntuminen. Ei ole kovin ainutkertaista että järjettömänä ja jopa hulluna pidetty muuttuu järjelliseksi ja nerokkaaksi - ja päinvastoin.
Kuin puhutaan kansanvaltaisesta
työväenliikkeestä, esimerkiksi Työväen Sivistysliitolla tulisi
olla käytössään resursseja tällaisen toiminnan organisointiin.
Tällä hetkellä niitä ei ole eikä näkyvissä olevien
raamibudjettien puitteissa ole tulossakaan. Ainoa joka on saanut varoja
aineistojensa järjestämiseen valtiolta, taitaa olla EK, jonka
materiaalit Vanhasen-Kataisen hallituksen aikana arkistoitiin
valtion projektiluonteisella tuella Mikkelissä.
Jokainen edustaja joka on kuunnellut
sitä intensiivistä tapaa millä hänelle ajatuksia esitetään, on
voinut havaita esittämiseen ja sisältöön ladatun henkisen
energian ja ajatustyön. Jos empatian osoitus jää pelkäksi
muodollisuudeksi eikä rationaalista uskoa asian käsittelyyn synny,
muuttuu tapahtuma käänteiseksi voimaksi, pettymykseksi ja vihaksi
joka uhkaa murskata aatteellisen liikkeen perusteita myöten,
niinkuin lupauksistaan luopuneelle petturille kuuluukin tapahtua.
Kävin muutama vuosi sitten
Ala-Saksissa tutustumassa uudenuutukaiseen kaatopaikkaan, jonne
rahdattiin jätettä koko Nieder-Sachsenin osavaltion alueelta.
Sisääntuonnin yhteydessä toimi firma, jonka toistakymmentä
työntekijää avasivat jokaisen talousjätepussin ja erottelivat
moskan joukosta arvomateriaalit talteen. Työ kannatti, yrityksen
kulut tulivat katetuiksi pelkällä roskapusseista löytävällä
alumiinilla, näin meille kerrottiin.
Koskahan aatteellinen alumiini tulee
systemaattisen keräämisen, tallentamisen ja jatkoprosesseihin
johtavan työstämisen kohteeksi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti