Kunnallisvaalit lähestyvät, mukana on
paljon uusia ehdokkaita ja uusia valtuutettujakin on vuodenvaiheessa
varmaan runsaanpuoleisesti aloittamassa uutta tehtävää. Jo
vaalikamppailun aikana on tullut kehiteltyä teemoja ja esiteltyäkin
niitä, mutta aina on noussut vastaan kysymys: mistä rahat? Millä
resursseilla? Kuinka uudistus rahoitetaan?
Kuntien taloudellisesta tilanteesta
saattaa nuorelle ja uudelle valtuutetulle ylipäätään tulla
ensimmäinen lannistava kynnys, jossa kuvitelmat uudistuksista
joudutaan työntämään taka-alalle. Voisin kuvitella ensimmäisten
uusien valtuustojen preppaustilaisuuksien keskeisenä teemana olevan
kunnan taloudellisen tilanteen, sen tasapainottaminen,
säästämistarpeet ja prioriteettien asettaminen vallitsevien
tosiasioiden pohjalta.
Juuri tämä on se tuleva tilanne jossa
sormi tahtoo mennä yhdeltä jos toiseltakin kummastuksen suuhun.
Eikö mitään siitä uudesta ja tarpeellisesta jota vaalikamppailun
aikana on jo suunniteltu, kyetäkään toteuttamaan? Pelkkiä
säästöjä karsimista, raastavaa realismia?
Kun julkisen talouden rahoituspohjasta
puhutaan, on verojen ja maksujen ohella puhuttu varsin vähän
muista mahdollisista rahoitusinstrumenteista. Voisiko sellaisia
ylipäätään olla olemassa?
Se on tiedossa että suomalaiset ovat
valmiita maksamaan veronsa hyvinvointiyhteiskunnan
pystyssäpitämiseksi. Veroprosentit ovat jo nyt korkealla, hyvällä
pohjoismaisella tasolla, tekisi mieli sanoa. Mutta rajansa kaikella.
Ei uusi valtuutettu voi lähteä ensimmäiseksi verojen ja maksujen
korottamisesta puhumaan.
Meille kaupataan pörssiosakkeita,
rahastosäästämistä, uusia odotusarvoihin perustuvia tuotteita.
Odotukset ja lupaukset ovat usein suuria, sellaisiinhan ostopäätös
useimmiten pankin tarjoaman kahvikupposen ääressä perustuu. Suuria
ovat olleet tavallisen yksityissäästäjän pettymyksetkin, kun
katselee tilannetta koko Euroopan tasolla.
Voitaisiinko kuntien rahoituksen tueksi
ja vaihtoehdoksi pörssijoittamiselle luoda omia
rahoitusinstrumentteja, vaikkapa joukkovelkakirjalainoja?
Sellaisiahan on jo olemassa, tosin kuntarahoitus toimii itse
sijoitusyhtiönä ajatellen julkisen hallinnon rahoittamisen ohella
myös omaa menestystään. Kun kunnan rahoitustarve on tässä
ensisijaista, tulee kysyä: voisiko kunta itse laskea liikkeelle
oman, projekti- tai toimialakohtaisen joukkovelkakirjalainan?
Kunnilla on yleensä maa- ja
kiinteistöomaisuutta runsaasti, joten kyllä kunnissa vakuuksia
riittää joukkovelkakirjalainan liikkeellelaskemiseksi. Keskeinen
tekijä on kuitenkin kunnan oikeus kantaa veroa. Kahdenkymmenen
prosentin ”pylläysoikeus” kuntaveron muodossa merkitsee
lisätuloa jokaisesta kunnan alueella työllistetystä. Tiedossa on,
että kuntien tarjoamat tehtävät ovat työvaltaisia, valtaosa
hankkeiden rahoituksesta menee palkkoihin, siis työllistämiseen.
Raha kiertää vuoden aikana monessa kukkarossa ja kassassa,
työllisyydellä ja sen parantamisella on valtava voima. On
oikeastaan ihme että tätä dynamiikkaa ei ole nykyistä enempää
tutkittu.
Voisiko kunta itse laskea liikkeelle
projektikohtaisen, pysyväksi rahoitusinstrumentiksi tarkoitetun
velkakirjan? Voisiko kunta tältä osin toimia itse omana pankkinaan?
Nämä ovat asioita jotka pitää selvittää ja joita sietäisi
kokeilla. Uusi valtuusto voisi antaa kunnan rahoitusjohdolle ensi
töikseen tehtävän vaikkapa sadan euron suuruisen
nuorisotakuubondin, vanhustenhuoltobondin, sosiaaliturvabondin tai
rakennushankebondin liikkeellelaskemiseksi. Bondi tarkoittaa tässä
määräkokoista joukkovelkakirjayksikköä, joka olisi vapaasti
ostettavissa ja jolle kunta maksaa pankkikorkoa korkeampaa korkoa.
Motiivina tällaisten bondien ostamiseen on hyvinvointiyhteiskunnan
palvelujen rahoittaminen ja uuden dynamikan saattaminen liikkeelle
julkisissa palveluissa.
Vaalikamppailun aikana olisi jo
etukäteen tärkeää selvittää, mitkä puolueet ovat ylipäätään
valmiita julkisen sektorin vahvistamiseen ja yhteisen säästämisen
kasvattamiseen uusilla rahoitusinstrumenteilla. Samaa tarvetta
dynaamiseen toimintaan löytyy varmati muistakin
kunnallisvaalipuolueista, mutta ei varmastikaan kaikista.
Vain yksi esimerkki: nuoret pitäisi
saada hallituksen valmisteleman valtakunnallisen nuorisotakuun
hengessä nopeasti työn syrjään kiinni. Huoli nuorten
tulevaisuudesta painaa meidän kaikkien mieltä. Eikö tähän
hankkeeseen kannattaisi kuntabondin, uuden rahoitusinstrumentin
muodossa panostaa?
Kun uusi valtuutettu siis joutuu kunnan
taloudellisen todellisuuden kanssa vastakkain, olisi hyvä olla
suunnitelma valmiina uusien vaihtoehtojen löytämiseksi. Jo
etukäteen tulisi hakea kavereita myös muista valtuustoryhmistä
ennenkuin aloitekyvyttömyys ja omaan ryhmään sulkeutuminen pääsee
uudessa valtuustoryhmässä vallan päälle.
Hyökkäys on paras puolustus,
sanotaan. Aloitteellisuus ja rohkeus vaatia uusia lähestymistapoja
on luonnollinen osa ainakin uuden valtuutetun elämänasennetta –
yli puoluerajojen. Yhteistä sektoria on vahvistettava. Siksi kunnan
talousjohdolle on asetettava myös tehtäväksi työstää uusia,
dynaamisuutta ja todellista toivoa luovia rahoitusinstrumentteja.
Projektikohtainen kuntabondi, määräkokoiseen yksikköön
pohjautuva joukkovelkakirjalaina voi olla yksi varteenotettava
vaihtoehto.
Sopiiko tällainen myös kuntayhtymään
tai muihin kuntien yhteisiin hallintohimmeleihin? No ei sovi, koska
niillä ei ole veronkanto-oikeutta eikä riittävästi omaa
omaisuuttakaan. Bondin voi laskea liikkeelle vain
veronkanto-oikeudella varustettu yhteisö.
Kunta on juuri sellainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti