Aluksi pieni lainaus Helsingin
Sanomista, se on julkaistu jo 23.4. 2010, asia ei siis ole aivan
uusi:
”EU:n komissio otti äskettäin kantaa kunnallisiin liikelaitoksiin. Komission mukaan kilpailullisilla markkinoilla toimivat kunnalliset liikelaitokset tulisi yhtiöittää. Komissio otti erityisesti kantaa Helsingin kaupungin Palmia-liikelaitokseen.
Uusi laki ei koskisi pelkästään paljon puhuttuja liikelaitoksia, vaan kaikkea muutakin toimintaa, jossa kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla.
"Sellaisessa toiminnassa kunnat joutuvat muodostamaan joko
yhtiön, yhteisön tai säätiön", lainsäädäntöneuvos Auli
Valli-Lintu kertoo. Auli Valli-Lintu sanoo, että uutta
yhtiöittämisvelvollisuutta on valmisteltu juuri siksi, että
komission päätöstä on ennakoitu.””EU:n komissio otti äskettäin kantaa kunnallisiin liikelaitoksiin. Komission mukaan kilpailullisilla markkinoilla toimivat kunnalliset liikelaitokset tulisi yhtiöittää. Komissio otti erityisesti kantaa Helsingin kaupungin Palmia-liikelaitokseen.
Uusi laki ei koskisi pelkästään paljon puhuttuja liikelaitoksia, vaan kaikkea muutakin toimintaa, jossa kunta toimii kilpailutilanteessa markkinoilla.
Minä kirjoitin puolestani jo 23.7. 2009 eräässä blogissani julkisen ja yksityisen toimeliaisuuden eroista seuraavaa:
”Hallinnollisesti
julkinen talous perustuu kansanvaltaan ja yhteisesti tehtyihin
päätöksiin. Tässä mielessä julkisella sektorilla toimiva voi
olla ylpeä ja motivoitu tehtävästään – se on ankkuroitu
valtuustojen ja niiden toimielinten yhteisiin päätöksiin. Tehtävä
on yhteisellä päätöksellä koettu tärkeäksi. Julkisen sektorin
tehtäväkokonaisuutta valvotaan ja kehitetään yhdessä. Vuosittain
tulos sekä toiminnan että talouden osalta on yhteisen tarkastelun
kohteena valtuustoissa, toimielimissä, hallinnossa. Kansalaisen
kannalta kysymys on avoimuudesta julkisen sektorin toiminnassa.
Yksityinen
toiminta on – kuten nimikin jo asian ilmaisee – luonteeltaan
yksityistä ja hallinnoltaan suljettua. Lainsäädäntö asettaa
sille tietyt vähimmäisehdot, jotka julkisuuden ja transparenssin
kannalta näyttävät olevan samalla kertaa sekä minimi että
maksimi. Tavoite tälle toiminnalle on tuloksessa ja taseessa ”viivan
alla” mikä tarkoittaa liikevoiton tavoittelua. Viivan päällä
oleva on vain keino – tavoite sinänsä – voiton
maksimoimiseksi. Kansalaisen kannalta yksityisen yrityksen hallinto
on suljettua ja läpinäkymätöntä. Paljon tarpeeellista ja
hyödyllistä toki tehdään: yllättävän usein työntekijät
kokevat työnsä mielekkääksi, enemmäksi kuin pelkäksi palkan
ansaitsemiseksi. Kun jokainen tavoittelee voittoa ja riistää sitä
työntekijöiltään ja kanssaihmisiltään, kaikkien oletetaan
tulevan onnellisiksi. Tämä on pääomakeskeisen, siis
kapitalistisen hyvinvointiajattelun olennainen ja keskeinen sisältö.”
Euroopan
komission vaatimus kansanvaltaisen ja avoimen hallinnon yhteydessä
toteutetun toiminnan ja hallinnoltaan suljetun yrityksen ja aika
usein yksityisen voitontavoittelun piiriin kuuluvan toiminnan
asettamisesta samalle viivalle tasapuolisuusvaatimuksen nimissä on
mielestäni täysin absurdi. Euroopan Unionin perustaminen oli
lähtökohtaisesti demokratiaa edistävä ja sotaa vastustava
prosessi, taustalla olivat sekä ensimmäisen että toisen
maailmansodan opetukset. Kun katselee Etelä-Euroopan yhä
kiihkeämmiksi ja laajemmiksi käyviä ja toistuvia
mielenosoituksia, pitäisi tässä yhteydessä hätäkellojen alkaa
soida myös vastuuta kantavien tietoisuudessa.
Komissio kuitenkin ajaa vapauden nimissä lailliseksi julistettua riistoa monilla ei tavoilla. Julkisten rakenteiden pakkoyhtiöittäminen on yksi tällainen, rauhaa ja demokratiaa vaarantava diktaatti, jolle halutaan lain voima. Sillä ei ole kansan keskuudessa tarvittavaa kannatusta, päinvastoin, palvelut halutaan säilyttää julkisen hallinnon omana toimintana. Ylhäältä tuleva diktaatti ei edusta demokratiaa vaan nimensä mukaisesti diktatuuria.
Komissio kuitenkin ajaa vapauden nimissä lailliseksi julistettua riistoa monilla ei tavoilla. Julkisten rakenteiden pakkoyhtiöittäminen on yksi tällainen, rauhaa ja demokratiaa vaarantava diktaatti, jolle halutaan lain voima. Sillä ei ole kansan keskuudessa tarvittavaa kannatusta, päinvastoin, palvelut halutaan säilyttää julkisen hallinnon omana toimintana. Ylhäältä tuleva diktaatti ei edusta demokratiaa vaan nimensä mukaisesti diktatuuria.
Sosialidemokratialle
tällainen pakkoyhtiöittäminen on historiallisestikin äärimmäisen
vakava paikka. Todettiinhan jo vuoden 1903 Forsan
kunnallispoliittisessa ohjelmassa, että ”kunnallisia töitä ei
pidä antaa välikäsille”. Tämä kaukonäköinen kannanotto on
osoitanut eettisen ja moraalisen kantavuutensa vuosikymmenten
saatossa.
Jos
Jutta Urpilainen valtionvarainministerinä ja Sosialidemokraattisen
puolueen puheenjohtajana joutuisi esittelemään tällaisen lain
tulevaksi voimaan ensi vuoden alussa alkavan kunnallisvaltuustojen
toimikauden aikana ja jos laki kaiken lisäksi toteutuisi,
Etelä-Euroopan poliittinen palo leviäisi pikavauhtia myös tänne
Pohjolaan ja Suomeen.
Esimerkiksi
Helsingissä kunnallisen energialaitoksen ja sataman tuotot ovat
mahdollistaneet kaupungin veroprosentin pitämisen jokseenkin
kohtuullisena, mikä on kompensoinut jonkin verran muuten kalliiksi
tulevaa elämistä maan pääkaupungissa. Palvelujen kaupallistaminen
vie moraalisen pohjan veronmaksulta; jotakin aivan olennaista
romahtaa kunnallisesta demokratiasta. Vaarassa ei ole ainoastaan
Euroopan Unionin romahtaminen, vaan sen toimesta luotujen ja ylhäältä
tulevalla diktaatilla toteutettujen kansallisten rakenteiden
romahtaminen samantien. Näiden palvelusten myyminen yli kuntarajojen
on jossakin määrin helpottanut pirstaleisen kuntakentän palvelujen
saantia sananmukaisesti avoimilta ja kansanvaltaisilta markkinoilta.
Se
mitä erityisesti ihmettelen on se, että europarlamentaarikkomme
eivät ole suutaan tästä kysymyksestä avanneet, vaikka tällaisen
pakkopelin tulo on täytynyt olla tiedossa. Mikä on
sosialidemokratian ja kansanvaltaista hyvinvointivaltiota rakentavien
voimien strategia tässä yhteydessä?
1 kommentti:
Saksan Sosialidemokraattisen Puolueen puheenjohtaja Sigmar Gabriel on tänään 21.7.2012 julkaissut pankkeja koskevan toimenpideluettelon siitä, mitä kriisiytyvälle pankki- ja finanssisektorille olisi tehtävä; pääsanoma on se, että me emme tarvitse markkinaehtoista demokratiaa, vaan demokratialla ehdollistettuja markkinoita.Tämä on se haastava tehtävä, josta tulevaisuudessa on selvittävä!
Lähetä kommentti