tiistai 16. kesäkuuta 2015
Domestic exile, osa I
Argentiina oli tuohon aikaan ankaran sotilasdiktatuurin hallitsema maa ja ystäväni suuntautuminen kansanvaltaiseen, demokraattisen sosialismin suuntaan ei miellyttänyt vallanpitäjiä. Hän oli erityisen innostunut pohjoismnaisesta hyvinvointimallista, sen avoimuudesta, demokraattisuudesta, antimilitaristisuudesta, avautumisesta kansainvälisen yhteistyön suuntaan, luovuudesta ja ihmisoikeuksien ehdottomasta kunnioittamisesta. Mitkään noista teemoista eivät sopineet sotilasjuntalle, kysymys oli brutaalista vallankäytöstä ja ihmisten, myös ystäväni ahdistamisesta ja järjestelmällisistä toimista tehdä tämä sympaattinen kaveri poliittisesti toimintakyvyttömäksi. Näin siinä myös kävi. Hänen toimistonsa suljettiin ja pääsy yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen suljettiin mahdollisuuksien ulkopuolelle - loppuelämäksi.
Tiedämme suurin piirtein mitä Argentiinalle on vuosikymmenien varrella tapahtunut. Sotilasjuntan opit ja erilaiset autoritaariset poliittiset rakenneratkaisut eivät ole maan tilannetta kohentaneet. Argentiina kamppailee edelleen olemassaolostaan vähän samalla tavalla kuin mitä Kreikassa nyt tapahtuu - tosin sillä erolla että Argentiinassa ei ole tapahtunut mitään poliittista, yhteiskunnallista heräämistä vaihtoehtoiseen ajattelutapaan.
Onko minun oimalla henkiläökohtaisella tilanteellani jotain yhtymäkohtia siihen tilanteeseen, johon argentiinalainen ystäväni ja työtoverini neljä vuosikymmentä sitten joutui? Olen paljon mietinyt sitä, olenko minäkin "persona non grata", epätoivottu henkilö omassa maassani. Jos olen, onko minulla kohtalotovereita? Jos on, onko jotakin tehtävissä tilanteen korjaamiseksi?
Omalla kohdallani kävi niin, että koulunkäyntini jäi kesken ja päättyi keskikoulun päästötodistukseen, tosin hyvillä arvosanoilla. Kotini oli rintamamiestila kaukana pitäjän keskuksesta ja meitä sisaruksia oli kaikkiaan kahdeksan, minä vanhin tässä suuressa lapsikatraassa. Minä olin joukosta ainoa joka pääsi "yhteiskouluun", vanhimman lapsen kohdalla vielä kaiketi eli toivo koulutusmahdollisuuksien tarjoamisesta lapsikatraalle.
Isäni sairasteli jo lapsuusaikanamme, toimeentulo oli äärimmäisen niukkaa. Isäni joutuminen työkyvyttömäksi ja kansaneläkkeelle - työeläkkeitä ei vielä 1950-luvulla tavalliselle palkansaajlle ollut - ratkaisi lopullisesti tilanteen niin, että minun oli palattava kirkonkylästä takaisin kotihommiin peltoa raivaamaan, metsätöitä tekemään ja auttamaan sisaruspalvea pysymään leivän syrjässä kiinni. Kokemus oli 17-vuotiaalle pojalle opettava ja siitä on ollut hyötyäkin myöhemmän elämän kovissa tilanteissa. Koulunkäynti kuitenkin jäi muutamaksi vuodeksi.
Armeijassa kävin sekä aliupseerikoulun että reserviupseerikoulun ja molemmista tulin ulos keskiarvoa paremmilla todistuksilla, vaikka en mikään sotilaallinen tyyppi olekaan. Tärkeätä oli kuitenkin päästä katsomaan, pärjäänkö ikäisteni joukossa tietojeni ja taitojeni puolesta.
Työväen Akatemia muodostui minulle tärkeäksi opinahjoksi sitten kun sisarusparvemme oli jonkin verran varttunut. Se muodosti jonkinlaista pohjaa vaihtoehtoiselle sivistystielle, jonka varaan olin alkanut rakentaa saatuani yhteyden kansanvaltaisen työväenliikkeen aatemaailmaan ja erityisesti työväen sivistystyön suuriin ihanteisiin. Vaikka nuo kokemukset olivatkin merkittäviä, varsinaista muodollista pätevyyttä tuo opiskelu ei tarjonnut mihinkään ammattiin tai yhteiskunnalliseen tehtävään. Omaksi vaihtoehdokseni muodostui toiminta sosialidemokraattisen työväenliikkeen ja ammattiyhdistysliikkeen järjestöissä, olinhan jo kotona tietynlaisena arvoperintönä saanut tuntumaa demokratiaan elämäntapana ja yhteistyön välineenä.
Domestic exile? Pakolaisena, vailla mahdollisuuksia omassa maassa? On nyt jälkeenpäin ja elämää kokeneena todettava, että muodollisen, pätevyyksiä tarjoavan koulutuksen puute on sulkenut elämän varrella paljon niitä ovia, jotka hyvän pohjakoulutuksen saaneelle ovat luonnostaan avoinna. Olin jo aloittanut itseopiskelun ja iltaoppikoulun opinnot, kun minut yhtäkkiä kutsuttiin kansainvälisen järjestön pääsihteeriksi. Tuli tarjous josta ei 1970-luvulla voinut kieltäytyä. Paradoksaalista on kaiketi se, että huolimatta puutteellisesta koulutuspohjastani tein vaativaa globaalia kasvatuspoliittista työtä jo silloin kun olimme työtovereita argentiinalaisen, toisella puolen maapalloa elävän työtoverini kanssa. Kansainvälinen kokemuskaan ei kuitenkaan korvannut muodollisen koulutuksen puutteita. Hankkimallani kielitaidolla ei kotimaassa ollut käyttöä. Oli tullut rakenteellisia esteitä kykyjen ja kokemusten käytön tielle.
Siinä yksi ja todennäköisesti tärkeä ulottuvuus sarjaan Domestic exile, osa I.
maanantai 8. kesäkuuta 2015
Eurooppa on perustettava uudelleen
"Poliittinen maanvyöry Kreikassa ei ole mahdollisuus vain tälle kriisin ravisuttamalle maalle, vaan myös sille, että EU:n talous ja sosiaalipolitiikka arvioidaan perusteellisesti uudelleen ja korjataan.
Me alleviivaamme uudelleen ammattiliittojen puolelta useaan kertaan ilmaistun kritiikkimme: ne ratkaisevat olosuhteet joiden puitteissa Kreikalle annetaan apua, eivät ole alun alkaenkaan ansainneet "uudistuksen" nimeä.
Ne miljardit joita Kreikkaan on kaadettu, käytettiin ennenkaikkea stabilisoimaan finanssisektoria. Samanaikaisesti vedettiin maa brutaalin leikkauspolitiikan muodossa mitä syvimpään lamaan ja samalla tätä kautta pahimpaan velkakierteeseen koko EU:n alueella. Seurauksena on Euroopassa vertaansa vailla oleva sosiaalinen ja inhimillinen kriisi: kolmannes väestöstä elää köyhyydessä, sosiaalisia turvaverkkoja heikennettiin massiivisesti, vähimmäispalkkaa laskettiin 22%, sopimusjärjestelmä ja muut vielä palkansaajia suojaavat oikeudet purettiin, ja lukuunottamatta kaikkein alimpia tuloryhmiä kansaa rasitettiin lisäksi verotuksella. Työttömyys on nyt 27%, nuorten keskuudessa jopa yli 50%. Monilta ihmisiltä puuttuu raha ravintoon, sähköön, lämmitykseen ja asumiseen. Suurimmalla osalla väestöstä ei ole minkäänlaista sairausvakuutusta ja he saavat vain hätätapauiksissa lääkäripalveluja. Vaalitulos on murskaava syytös tästä virheellisestä politiikasta.
Tehdyillä uudistuksilla ei ole mitään tekemistä Kreikan ongelmien hoitamisen kanssa. Mitään maan ongelmia ei niillä saatu ratkaistua vaan luotiin lisää uusia. Kysymys oli alasajosta, ei elvyttämisestä. Todelliset rakenneuudistukset, jotka ansaitsevat tämän nimen, viitoittavat tietä maan uusiin taloudellisiin kehittämismahdollisuuksiin sen sijasta että työnnetään korkeasti koulutettu uusi sukupolvi ulos maasta. Todelliset rakenneuudistukset tekevät totta taistelusta veronkiertoa ja veropakoilua vastaan. Todelliset rakenneuudistukset ehkäisevät "hyväveli" -politiikkaa ja korruptiota julkisten sopimusten muodossa. Tämä koskee ennenkaikkea tähänastisen, eroamaan joutuneen hallituksen tuhoisia sopimuksia joiden puitteissa lainanottoa tähän saakka on harjoitettu. Euroopan ei tarvitse enää pitää itsepintaisesti kiinni kansaa rasittavasta politiikasta, jonka enemmistö valitsijoista sisällöltään käsittämättömänä torjui. Näin ei voida enää jatkaa!
Tähänastisten Kreikan politiikasta vastuussa olleiden tappio vaaleissa oli demokraattinen päätös, jota myös Euroopassa täytyy kunnioittaa. Uusi hallitus tarvitsee reilun mahdollisuuden. Joka vaatii tähän saakka toteutetun uudistuspolitiikan jatkamista, toimii itse asiassa Kreikan laillisesti toteutettua politiikan uudelleenorientoitumista vastaan. Ja kun vihjataan, että tällainen uudelleensuuntautuminen olisi mahdoillista vasta kun Kreikka eroaa eurooppalaisesta valuuttaunionista, osoittaisi se samalla että eurooppalaiset instituutiot ovat yhteensopimattomia kansallisten päätöksentekoprosessien kanssa. Tällä tavalla saisivat voimistuvat nationalistiset virtaukset Euroopassa lisää tuulta purjeisiinsa.
Useaan kertaan moitittua ja toistaiseksi voittamatonta Euroopan tason demkoratiavajetta ei pidä lisätä sillä että rajoitetaan demokratiaa jäsenmaissa. Enemmänkin pitää, kuten olemme aiemmin vuonna 2012 "Eurooppa on perustettava uudelleen" julistuksessamme todenneet, vahvistaa demokratiaa EU:n tasolla, jos aiotaan saada eurooppalaiselle projektille lisää uskottavuutta. Eurooppalaista projektia ei vahvisteta säästömääräyksillä, vaan alhaalta tulevilla kansanvaltaisilla aloitteilla talouden jälleenrakentamiseksi ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi."
Ylläoleva teksti on julistus, joka liittyy saksalaisten ammattiyhdistysjohtajien, filosofien ja tiedemiestin (Mukana ovat mm. Ver.di:n ja IG-Metallin puheenjohtajat, prof.dr. Jürgen Habermas) aloitteeseen vuodelta 2012 "Eurooppa on perustettava uudelleen". Tässä julistuksessa vaaditaan Unionin rakenteita raunioittavan marssin pysäyttämistä ja vastuuttoman politiikan lopettamista. (Käännös IR)
Eurooppa on perustettava uudelleen!
http://www.europa-neu-begruenden.de/
lauantai 23. toukokuuta 2015
Keskenjäävä tehtävä
Jo edellisellä hallituskaudella vahvistettiin roimasti valtion rakenteiden kuten Tekesin ja Finveran mahdollisuuksia olla tukemassa uusia yrityksiä. Yritystä on siis ollut, mutta sellainen vientivetoinen kasvu joka toisi työpaikkoja ihmisille ja verotuloja valtion kassaan ei ota lähteäkseen liikkeelle. Resursseistakaan ei ole pulaa, Euroopan komissiossa superkomissaari Katainen on saanut vetääkseen yhtä uutta, puheenjohtaja Junckerin tukemaa, aika suuriin odotusarvoihin perustuvaa hanketta jossa rahaa on tarjolla – edellyttäen että visioita on ja että yrityksen omaa panostusta halutaan investointeihin käyttää. Halukkuutta ei näytä olevan, koska kysyntää, siis ostovoimaa ei ole riittävästi kotimaassa - muissa EU-maissa etsitään samoilla periaatteilla omia investointimahdollisuuksia. Kun siis katson eteenpäinpääsymahdollisuuksia vientivetoisen kasvun kautta, rajat tulevat kovin nopeasti vastaan. Niin kauan että syntyisi tuhat – tai edes sata - uutta vientivetoista kasvua luovaa yritystä Suomeen, sitä ei työelämään pyrkivä, hyvin koulutettu sukupolvi jaksa odottaa..
Onko tämä mahdollista? Juuri nyt - hävittyjen vaalien jälkeen ja oppositiosta - tämä ei ole mahdollista sen enempää Suomessa kuin Euroopassakaan. Vanhenevalle puolueen jäsenelle tämä tarkoittaa sitä, että sukupolvityö on tehty siihen määrään saakka kuin se ylipäätään oli mahdollista. Paljon saatiin aikaan, mutta jotain tärkeää jäi tekemättäkin. Siinä on haastetta uusille etsijöille ja raivaajille..
lauantai 16. toukokuuta 2015
Taantumisen tai edistymisen tiellä
"Vetäkäämme vielä yhteen pohdintojamme siitä, mitä sanottavaa meilä on ja mitä johtopäätöksiä meidän on vedettävä siitä mistä lähdimme liikkeelle. Ensiksikin tulemme johtopäätöksenä ihmisen olemuksesta tulokseen, että ihmisen luonto tai olemuksella ei ole mitään erityistä sisältöä, substanssia, kuten hyvää tai pahaa, vaan ristiriita joka perustuu ihmisenä olemiseen itseensä. Tämä konflikti itse edellyttää ratkaisua, ja tähän on periaatteessa vain taannuttava tai eteenpäinvievä ratkaisu. Se mikä joskus alkukantaisessa yhteisössä näyttää ihmisen edistymiseltä, ei ole muuta kun uusien ratkaisujen etsimiseen liittyvää dynamiikkaa. Jokaisella uudella tasolla jonka ihminen saavuttaa nousee esiin uusia ristriitoja, jotka pakottavat ihmisen jatkamaan uusien ratkaisujen etsimistä. Tämä prosessi jatkuu niin pitkään kunnes ihminen on saavuttanut lopullisen tavoitteen, nimittäin tulemalla täysin ihmiseksi, kunnes hän on saavuttanut ykseyden maailman kanssa.Se että voiko ihminen saavuttaa tämän täyden "havahtumisen" jossa ahneus ja ristiriidat ovat kadonneet (kuten buddhismi opettaa) vai onko tämä mahdollista vasta kuoleman jälkeen (kuten kristinusko asian ilmaisee) ei huoleta meitä tässä yhteydessä. Meille on tässä yhteydessä tärkeää vain se että kaikki humanistisille uskonnoille ja filosofisille opeille "uusi päämäärä" on sama ja että ihminen elää siinä uskossa että hän voi tulla yhä lähemmäksi tätä tavoitetta.(Jos ihminen kuitenkin etsii ratkaisuksi taannuttavan tien, tulee hän välttämättä tavoittelemaan täydellistä epäinhimillisyyttä, mikä tarkoittaa samaa kuin hulluus.)
Siis jos ihmisen olemus ei ole sen enempää hyvää kuin pahaakaan, ei rakkautta eikä vihaa, vaan ristiriita joka edellyttää aina uusien ratkaisujen etsimistä ja jotka puolestaan nostavat yhä uusia ristiriitoja esiin, voi ihminen reagoida tähän ristiriitaan joko taantumalla tai edistymällä. Uudempi historia tarjoaa tästä esimerkkejä. Miljonat saksalaiset, etenkin keskiluokka, pikkuvirkamiehet" jotka olivat sijoittaneet rahansa sosiaalisen aseman hankkimiseen, taantuivat Hitlerin johdolla saksalaisten juurien kulttiin ja toimivat kuin "beserkit" (äärimmäisen raivoisat viikinkitaistelijat). Toisin eivät toimineet myöskään venäläiset Stalinin johdon alaisuudessa, japanilaiset Nankingin valtauksessa tai Etelä-Amerikan "Mob" lynkkaustuomioistuimineen. Suurille joukoille arkaainen elämänmuoto on todella mahdollista, se voi nousta esiin.
Täytyy kuitenkin erottaa kaksi erilaista muotoa tässä esiinnousussa.Ensiksikin on muoto, jossa arkaaiset toimintatavat ovat pysyneet erittäin voimakkaina, mutta ovat tulleet torjutuiksi koska ne olivat niin jyrkässä ristiriidassa vallitsevan kulttuurin kanssa; tässä tapauksessa voivat erityiset olosuhteet kuten sota, luonnonkatastrofit tai yhteiskunan romahtaminen avata perälaudan niin että torjutut arkaaiset kiihokkeet voivat purkautua estottomasti. Toinen mahdollisuus syntyy, kun yksityisen henkilön tai ryhmän keskuudessa edistyksellinen vaihe on jo todellisuudessa saavutettu ja se on lujittanut asemansa; tässä tapauksessa traumaattiset tapahtumat kuten edellä mainitut eivät johda kovinkaan helposti paluuseen arkaaisiin kiihokkeisiin, koska niitä ei ole torjuttu vaan ne ovat korvautuneet; siitä huolimatta on tässäkin tapauksessa mahdollista, että arkaainen potentiaali ei ole täysin kadonnut. Poikkeuslaatuisissa olosuhteissa, kuten esimerkiksi pitkäaikaisessa vankeudessa keskitysleirissä tai tiettyjen kemiallisten prosessien aikana kehossa voi ihmisen koko psyykkinen järjestelmä romahtaa ja arkaaiset voimat pulpahtaa pintaan uusintunein voimin. Luonnollisesti esiintyy näiden kahden ääritapauksen - torjuttujen arkaaisten kiihokkeiden yhtäällä ja edistyksellisen suuntautumisen välillä toisaalla lukemattomia välimuotoja. On olemassa ihmisiä, joiden arkaainen puoli on edistyksellisen suuntautumisen johdosta eitorjuttu vaan niin täysin eliminoitunut että heille on mahdotonta taantua. Samoin on ihmisiä, joilta kaikki mahdollisuudet edistymiseen ovat niin täysin tuhoutuneet, että heilläkkään ei ole mahdollisuutta valintaan - tässä tapauksessa vapauteen päättää uudelleen edistymisestään.
On itsestään selvää että se yleinen henki joka tietyssä yhteiskunnassa vallitsee, vaikuttaa voimakkaasti kumpaankin ihmisen tapaan hakea vastausta olemisen ristiriitaan. Mutta jopa tällaisessa tapauksessa voi yksilö poiketa vahvastikin vallitsevasta suuntautumismallista. Kuten jo sanottu, on nykyisissä yhteiskunnissamme miljoonia arkaaisesti suuntautuneita yksilöitä, jotka samalla kun uskovat tietoisesti kristinuskon ja valistuksen ajan oppeihin, ovat tämän julkikuoren alla todellsia "beserkkejä", nekrofiileja tai Baalin ja Astarten epälumalanpalvojia. He ajautuvat välttämättömiin konflikteihin sen vuoksi, koska heidän ajattelussaan edistyksellisillä ajatuksilla ei ole todellista painoarvoa ja koska heidän toimintatapaansa, olkoonkin kätkettyä ja hiottua, hallitsevat arkaaiset kiihokkeet.
Toisaalta on myös arkaaisissa yhteiskunnissa ollut ihmisiä jotka ovat onnistuneet kehittämään edistyksellisen suuntautumistavan. Heistä tuli johtajia jotka asettivat uusia näköaloja kannattajilleen ja aikaansaivat vähitellen muutoksen koko yhteiskunnassa. Kun tällaiset ihmiset sattuivat omaamaan lähestymistavan jolla he jättivät jälkensä yhteiskuntaan, nimitettiin heitä profeetoiksi, mestareiksi ja vastaaviksi. Ilman heitä ei ihmiskunta olisi koskaan tullut ulos arkaaisista olosuhteistaan. Kuitenkin, he voivat vaikuttaa ihmisiin ainoastaan niin, että he työnsä tuloksena pikkuhiljaa vapauttivat luonnon tuntemattomista voimista tavalla joka kehitti heidän järkeään ja objektiivisuuttaan ja luopuivat samalla petoeläimen tai kuormajuhdan tapaisesta elintavastaan.
Mikä pätee ryhmään, pätee myös yksilöön. Jokaisessa ihmisessä piilee arkaaisten voimien potentiaali, kuten jo olemme todenneet. Olla läpeensä paha tai läpeensä hyvä - tällainen valinta ei ole enää mahdollista. Lähes jokainen voi taantua arkaaiseen suuntautumiseen tai tavoitella täyttä edistyksellistä avautumista. Ensimmäisessä tapauksessa puhumme vaikean mielisairauden puhkeamisesta; jälkimmäisessä tapauksessa puhumme spontaanista parantumisesta sairaudesta tai kyseisen henkilön muutoksesta täyteen havahtumisen tai kypsymisestä. On psykiatrian, psykoanalyysin ja erilaisten henkisten tieteiden tehtävä tutkia niitä olosuhteita, joissa kehitys ottaa yhden tai sitten toisen suunnan ja sen lisäksi osoittaa menetelmiä joiden avulla voidaan saada aikaan edullista kehitystä ja sulkea pois pahanlaatuista. (Tällä kohden alaviitteessä EF viittaa Zen Buddhismiin ja sen merkityksen parantavana harjoituksena, IR)- Näiden metodien kuvaaminen menee tämän kirjoituksen mahdollisuuksien ulkopuolelle. Vastauksia löytyy pysykologian ja psykiatrian lääketieteellisestä kirjallisuudesta. Meidän ongelmamme kannalta on kuitenkin tärkeää tunnistaa, että - ääritapauksia lukuunottamatta - jokainen yksilö ja jokainen ryhmä voi taantua ihanteellisesta mitä järjetömimpään ja tuhoisimpaan suuntaan, mutta muuttua myös mitä valistuneimman ja edistyksellisimmän suuntauksen esitaistelijaksi.Ihminen ei ole hyvä tai paha. Jos uskoo hyvään ihmiseen ainoana mahdollisuutena, silloin näkee välttämättä ihmisen erehdyttävän ruusuisessa valossa ja pettyy ennenpitkää katkerasti. Jos uskoo toisen äärimmääisyyteen, päätyy kyynisyyteen ja tulee sokeaksi ihmisen monille mahdollisuuksille hyvään. Realistinen ymmärrys molempien mahdollisuuksien todellisena potentiaalina tarjoaa tien tutkia niitä edellytyksiä joissa nämä orientoitumismuodot kulloinkin kehittyvät."
(Käännös Erich Frommin teoksesta "Die Seele des Menschen" (Ihmisen sielu) vuodelta 1964, Erich Fromm Gesamtausgabe, osa 2 Analytische Charaktertheorie (Analyyttinen luonneteoria) ISBN 3-421-01952-5, Stuttgart Deutsche Verlagsanstalt, ss. 244-246, IR)
perjantai 15. toukokuuta 2015
Heräämisestä ihmisyyteen
"Kun useat ihmiset jakavat arkaaisen, taannuttavan tendenssin, silloin olemme tekemisissä folie á million,miljoonien hulluuden kanssa.Ja juuri se tosiasia että tämän hulluuden jakavat niin monet, sallii tämän lähestymistavan ilmetä hänelle viisautena, sallii tämän fiktiivisen ilmetä hänelle todellisuutena. Yksittäinen ihminen, joka jakaa tämän joukkohulluuden, kadottaa täydellisen eristyneisyyden ja eksyksissä olon tunteensa ja voittaa tällä tavalla intensiivisen pelkonsa jota hän muutoin vallitsevissa oloissa saattaisi tuntea. Ei pidä unohtaa että valtaosalle ihmisistä järki ja realiteetit eivät ole muuta kuin vallalla olevaa konsensusta.Ei ole menettänyt järkeään, kun kaikki ajattelevat kuten mitä itse tekee.
Vaihtoehto arkaaiseen, taannuttavaan ongelmanratkaisuun ja ihmisenä olemisen taakan tuntemiseen on progressiivinen ratkaisu, joka muodostuu siitä, että ei pyri taantumisen kautta vaan kaikkia inhimillisiä voimiaan kehittäen saavuttamaan uuden harmonian. On olemasa useita uskontoja, jotka heijastavat siirtymistä arkaaisesta ja taannuttavasta humanistiseen uskon kokemiseen, mutta merkittävä edistyksellinen ratkaisu ihmiskunnan historiassa sen radikaalissa muodossa tapahtui huomiota herättävästi joskus vuosien 1500 - 500 aikana ennen ajanlaskumme alkua. Se sukelsi esiin n. v. 1350 eKr. Echnatonin opeissa ja suunnilleen samanaikaisesti hebralaisen Mooseksen opetuksissa; noin 600 - 500 eKr. samoja oppeja esitti Lao Tse Kiinassa ja saman teki Buddha Intiassa, Zarahustra Persiassa, ja vastaavia oppeja löydämme myös kreikkalaisten filosofien ajatuksista sekä Israelin profeettojen julistuksista.
Ihmisen uusi tavoite, tulla täydelleen ihmiseksi ja tavoittaa tällä tavalla uudelleen kadotettu harmonia, tuli ilmaistuksi erilaisin käsittein ja symbolein; Echnatomille sitä symbolisoi aurinko, Moosekselle sen ilmaisi historian tuntematon jumala; Lao Tse kuvasi asiaa sanalla Tao, joka tarkoittaa tietä; Buddha ilmaisi uuden ihmisyyden käsitteellä Nirvana;kreikkalaiset filosofit nimittivät sitä liikkumattomaksi liikuttajaksi, profeetat puhuivat messiaanisesta "päivien päättymisestä". Nämä käsitteet perustuivat suurelta osin senaikaisiin ajattelutapoihin ja viime kädessä kunkin kultuurin senhetkiseen sosiaalistaloudellisen rakenteeseen. Mutta vaikka se muoto jonka tuo uusi tavoite kussakin olosuhteissa sai ilmiasukseen, tavoite kuitenkin kaikissa oli olennaisessa sama: ihmisen olemassaolon ongelman ratkaiseminen tavalla, joka antaisi oikean vastauksen kysymykseen jonka elämä asettaa, nimittäin kuinka ihminen tulee täysin ihmiseksi ja kuinka hän voi voittaa eristäytyneisyytensä.
Kun kristinusko ja islam suurinpiirtein 500-1000 vuotta myöhemmin toivat nämä samat ajatukset Eurooppaan ja Välimeren alueelle, koki senaikainen ihmiskunta saaneensa suuren tehtävän.Mutta tuskin oli ihminen kuullut tämän sanoman, alkoi hän heti vääristää sitä. Sen sijasta että olisi itse tullut täysin ihmiseksi, teki hän Jumalasta ja siihen liittyvästä "tavoitteesta" itselleen uuden epäjumalan, jonka kuvat ja sanat hän asetti oman todellisuuskokemuksensa sijalle. Ja kuitenkin on ihminen yrittänyt palata yhä uudelleen ja uudelleen tavoittamaan ihmisenä olemisen todellista tavoitetta. Näemme näitä yrityksiä uskonnollisissa lahkoissa, uusissa filosofisissa ajatuksissa ja poliittisissa filosofioissa. Niin erilaisia kuin tuon uuden tien ilmaukset eri kulttuureissa olla saattavat, niille on kuitenkin yksi perustavaa laatua oleva periaate yhteistä: ihminen voi valita vain kahden vaihtoehdon välillä:joko palata takaisin tai käydä eteenpäin. Hän voi joko taantua arkaaiselle, patologiselle tasolle tai suunnata eteenpäin ja kehittää ihmisyyttä eteenpäin. Sen ilmaisemisessa, muotoilutavassa löytyy useita eri vaihtoehtoja. Persiassa vaihtoehtona oli valo tai pimeys, vanhassa testamentissa siunaus tai kirous, elämä tai kuolema. Sosialistisessa ajattelutavassa kysymys on vaihtoehdosta sosialismin ja barbarian välillä."
(Käännös Erich Frommin teoksesta "Die Seele des Menschen" (Ihmisen sielu) vuodelta 1964, Erich Fromm Gesamtausgabe, osa 2 Analytische Charaktertheorie (Analyyttinen luonneteoria) ISBN 3-421-01952-5, Stuttgart Deutsche Verlagsanstalt)
Kosmisesta tietoisuudesta
Käpylässä 26. toukokuuta 2011 pitämämme lyhyen ja spontaanin lukupiirin tapaamisen merkeissä rohkenen laittaa tänne näytille ensimmäisen tarinan, joka kertoo kosmisesta tietoisuudesta. Se on pitkähkö mutta varsin poikkeuksellinen sekä lukukokemuksena että myös sisällöltään. Haluan korostaa että kysymys on kirjan arvioinnista, ei kopioinnista tai kääntämisestä. Siihen eivät taitoni varmasti riittäisikään, koska kysymyksessä on varsin poikkeuksellinen ja harvinainen kirja. Samalla tässä jo heti alkuun joudumme kohtaamaan tilanteen, jossa kirjan sisällön esittelemiseen ja kirjan sisällön julkaisemiseen liittyvät oikeudet tulevat rajankäyntiin. Omalta osaltani haluan pysytellä lukijan ja kirja-arvostelijan roolissa ilman mitään kaupallisia tai muita pyrkimyksiä. Kaiken lisäksi yli 70 vuotta vanhaan kirjaan ei tietääkseni liity enää tekijänoikeuksia.
Vihjeen tällaisen kirjan olemassaolosta sain eräästä Erich Frommin koottujen teosten alaviitteestä. Erich Fromm - arvostettu 1930-luvulla toimineen Frankfurtin Goethe-Yliopiston sosiaalipsykologisen laitoksen ja koulukunnan edustaja - pyrkii eräässä esseessään kuvaamaan luovuutta ja siihen liittyvää x-kokemusta, asioiden ja sisältöjen loksahtamista kohdalleen ja uuden näköalan avautumista havahtumisen kautta. Kirjoitin alaviitteestä löytyneen kirjan nimen muistiin ja pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoohjelman avulla ryhdyin selvittämään, mistä tämä harvinainen kirja olisi saatavissa luettavaksi. Tämä Rickhard Maurice Bucken kirja löytyi Itävallasta, Wienin yliopiston kirjastosta, jonne tein kaukolainauksen. Joulun alla 2009 sain Kontulan kirjastosta ilmoituksen kirjan saapumisesta. Kirjaa ei kuitenkaan annettu kirjastosta mukaan kuten on tavanomaista. Sain vain luvan katsella ja selailla sitä kirjaston lukuhuoneessa. Kun laina-aikaa kuitenkin oli kuukausi, otin tehtäväkseni tiivistäen ja referoiden kääntää ja kuvata tämän harvinaisen kirjan sisältöä. Jos kielitaitoa riittää, kirjan voi tietenkin kuka tahansa kaukolainata. Laatimani esittely ja arviointi on siis luettavissa allaolevaa linkkiä klikkaamalla.
Kosmisen tietoisuuden ulottuvuus
perjantai 8. toukokuuta 2015
Saattohoitoa ja ikiunta
Kysymys ei ole siitä etteikö kansanvaltaisen hyvinvointivaltion tavoittelulle, työn vapauttamiselle ja ihmisen toiveelle päästä vihdoinkin toteuttamaan historiallista tehtäväänsä ihmisenä olisi yleisellä tasolla hyväksyntää. On vain niin että aika ei suosi näitä tavoitteita. Niihin perustuva elämäntyyli, demokratia elämäntapana ja yhteistyön välineenä ei ole idoleita, autoritaarista johtamista ja äärimmilleen vietyä kilpailua suosivassa yhteiskunnassa yleisen tavoittelun ja arvostuksen kohteena. Luulen että juuri tässä suhteessa elämäntapa, jota omassa analyysissani kutsun produktiiviseksi, biofiiliseksi ja elämää ylläpitäväksi, on jäämässä autoritaaristen, sulkeutuneiden, kaupallisten ja myös ainakin jossakin suhteessa väkivaltaan ja voimaan perustuvien suuntautumistapojen jalkoihin. Vaalitulokset puhuvat vahvasti tällaisen kehityksen puolesta.
Pohjoismainen, kansanvaltainen hyvinvointivaltio saattaa tulla juuri kaupallisen "vapaan" kilpailun, markkinoille annettavan etulyöntiaseman johdosta tiensä päähän. Esimerkiksi Euroopan Unionin ja USA:n välisen "TTIP" -vapaakauppasopimuksen voimaantulo näyttää tekevän hyvinvointivaltiosta alisteisen kaupallisuudelle, markkinoiden vapauteen perustuvalle tuotantotavalle. Jos tuomioistuimille annetaan valta rangaista julkista sektoria siitä että se yrittää tuottaa palvelua jota myös joku yksityinen, kotimainen tai kansainvälinen yritys haluaa toteuttaa, muuttuu tämä "sosialidemokraattinen malli" tosiasiassa rangaistavaksi, sakoilla uhatuksi, vapaakaupan sääntöjen kannalta epäkelvoksi tavaksi lähestyä yhteisen hyvinvoinnin toteuttamista.
Osallistuvalle, kokonaisuuksista kiinnostuneelle ihmiselle toiminta suljettujen ja läpinäkymättömien rakenteiden alaisuudessa ja niiden ehdoilla ei vastaa ihmisyyteen eikä myöskään demokratiaan kuuluvaa elämäntapaa. Minusta on synkkää ja raskasta nähdä ihmisten - ihan järkevinä ja normaaleina pitämieni - olevan valmiita luovuttamaan tärkeän osan ihmisoikeuksistaan kaupallisuuden ja markkinoiden polarisaatiota ja vastakkainasettelua lisäävälle alttarille.
Sellainen kansalaisyhteiskunta, joka rakentuu osallistumisen varaan, edellyttää myös sitä vahvistavia rakenteita. Poliittiseen vastuuseen - vastuulliseen sellaiseen - voidaan kasvaa vain pitkän tien kautta, jossa hankitaan yhteisyyteen, yhteistoimintaan, aitoon aktiivisuuteen ja vastuunottoon liittyviä taitoja. Kansalaisjärjestöt eivät näytä tällä hetkellä olevan sellaisessa tilassa että ne kykenisivät kasvattamaan demokratiaan ja sitä syvällisesti ymmärtäviä ja elämäntapana noudattavia toimijoita.
Sama koskee tietenkin sellaista jo yli sata vuotta vanhaa liikettä kuin sosialidemokratia itseään; nuorempi polvi kokee useimmiten paniikkireaktion, jos sille ehdotetaan vastuunottoa jonkin yhdistyksen toiminnasta tai osallistumista toimijana, sihteerinä, rahastonhoitajana tai vetäjänä yhdistyksen toimintaan. Tähän kiinnitti huomiota myös parhaillaan yt-neuvotteluja käyvän Demokraatti -lehden kolumnisti Aimo Massinen puhuessaan jo hautaan menneestä tai hautapaikkaa itselleen katselevasta sosialidemokratian aktivisti-sukupolvesta. Osallistavaa toimintaa sanan kansanvaltaisessa mielessä ei aikamme suosi - uskon että edes sellaisissa toimivissa yhteisöissä kuin urheiluseuroissa vastuunottoa vältellään ja hallinnon tehtävissä jopa kartetaan. Edessä on kansanvallan ja siihen perustuvan yhteisen hyvinvoinnin hiljainen kituminen, saattohoito ja vaipuminen ikiuneen - vapaan toimittajan Jouni Tervon sanoin.
Tervo sanoi tämän kantansa hymyn häive suupielessä ja tarkoitti sillä varmaankin ihan täyttä totta. Minä yhdyn hänen kantaansa, mutta hymyä, sarkasmia tai satiiria en tässä yhteydessä saa itsestäni irti millään. Menossa olevassa suuntautumisessa on niin paljon totalitarismia ennustavia piirteitä, että ikiuni vanhenevalle ja ikänsä kansanvallan puolesta taistelleelle on vain lohdullinen - tosin surullinen - vaihtoehto.
Luulen kuitenkin että ihminen ei pidemmän päälle tule tyytymään markkinaorjan asemaan. Yhä uudelleen ja uudelleen ihminen on noussut taistelemaan vapautensa ja ihmisoikeutensa puolesta ja tulee niin tekemään - kunnes tämä ihmisen esihistoriaan kuuluva vaihe tulee päättymään ja uusi, korkeampaan humanistiseen tietoisuuteen rakentuva aika alkaa.
maanantai 4. toukokuuta 2015
Mielikuvitusta vai intohimoja?
Viime vuosien ammattiyhdistysliike Suomessa on vaikuttanut perin sopuisalta, yhteistoimintahakuiselta ja myös kyvykkäältä tekemään vaikeitakin ratkaisuja. Yhtenä syynä pitäisin tähän sitä että sen talouspoliittinen analyysi on vaikuttanut aika pitkälle samankaltaiselta kuin mitä ajatellaan valtavirtaisessa talouspolitiikassa, siis valtionvarainministeriössä, työnantajaleirissä ja markkinataloudessa ylipäätään. Globaali kilpailu ratkaisee ja tuotantokuluja on saatava alas. Palkkojen ja verojen laskeminen on työnantajille mieleinen konsepti, ammattiyhdistysliikkeessä nähdään molemmissa vaaroja. Meillä verotulojen varaan rakentuva julkinen sektori on pohjoismaisen hyvinvointivaltion arvostettu brändi, jonka kuristaminen verotuloja vähentämällä tukahduttaa myös ostovoimaa, kysyntää, ja tietenkin kansanterveydelle ja toimivalle yhteiskunnalle tärkeitä palveluita. Rapistuva infrastruktuurikaan ei tee Suomesta houkutelevaa investointikohdetta. Ammattiyhdistysliikkeellä on siis hyvä syy puolustaa hyvinvointivaltiota ja sitä nimenomaan sen kansanvaltaisessa, hallinnoltaan avoimessa muodossa. Jorma Ollilan vetämän kuuluisan brändityöryhmän tavoitteeksi taisi muotoutua pohjoismainen kapitalistinen hyvinvointivaltio. Euroopan Unionin toimien ja etenkin työn alla olevien vapaakauppasopimusten myötä juuri markkinahenkinen ja jopa markkina-alisteinen rakenne on ilmeisesti valtaamassa alaa.
Kokoomuksen ja sosialidemokraattien välinen luottamuspula kilpistyi juuri kysymykseen siitä, minkälaisen rakenteen puitteissa yhteiskunnallisia palveluita tuotetaan. Näiden kahden puolueen välinen ristiriita on mitä suurimmassa määrin ideologinen ja se voidaan kiteyttää lyhyesti seuraavaan: seuraako palvelu sen tarvitsijaa vai seuraako palveluseteli sen käyttäjää. Palveluseteli merkitsee palvelun suorittamisen käytettävissä olevan rahamäärän rajaamista ja omavastuuta ylimenevältä osalta, joka voi joissakin tapauksissa muodostua todella suureksi. Lisäksi se merkitsee yksityisen, hallinnoltaan suljetun ja voittoa tavoittelevan tuottajaorganisaation pysyvää tuloa julkisiin palveluinin ja niiden moderoijaksi. Julkinen palvelutuotanto on tässä mallissa pelkästään menettäjän roolissa. Keskustapuolueen konsepti siitä että valtio maksaa ja kuntayhtymät tuottavat on yllättänyt ainakin jossakin määrin kokoomuksen, vaikka malli on kunnallispolitiikasta vanhastaan tuttu. Kun kuntarakenneuudistustakaan ei tule, kuntayhtymämalli palvelee erinomaisesti keskustapuolueen edunvalvontatavoitteita - kuntayhmien hallinnossa ovat muut puolueet pääsääntöisesti hääräämässä vain vähemmistöasemassa. Tuo rakenne antaa pienistä "kotikunnista" koostuvalle ja keskustapuolueen niissä hallitsemalle poliitiselle kentälle vaalivoiton lisäksi valtaa potenssissa, paljon yli todellisen poliittisen kannatuksen.
Mikä tässä rakenteessa on sitten ammattiyhdistysliikkeen väitetty vahva asema? Ammattiyhdistysliike neuvottelee kollektiivisista, kaikkia koskevista sopimuksista. Kokoomus näkee sen heikentävän yritysten menestymistä ja vaatii palkkamalttia. Se ei kuitenkaan koske millään tavalla ylintä johtoa, jonka optiot ja ennakkoluulottomat palkkioratkaisut on nekin tehdyllä työllä luotua arvoa ja merkitsevät sopimuksista eroavine periaatteineen riiston nykyaikaista muotoa. Ne muodostavat samalla esimerkin palkan suuresta merkityksestä oletetulle luovuudelle, osaamiselle ja yhteiskunnalliselle asemalle. Miksi ei jokaisella työntekilällä olisi oikeutta päästää myös intohimojaan valloilleen ja repiä irti se mitä revittävissä on? Tie jolle työnantaja palkansaajaliikettä omine ratkaisuineen houkuttelee, on voimankäytön tie. Jotta ammattiyhdistysliike ei lähtisi tälle tielle samanlaisella intohimolla kuin työnantaja, se on saatava sidotuksi tavalla tai toisella uuden hallituksen valitsemaan tiehen.
Todellisuudessa ammattiyhdistysliike on jo aikoja sitten sopeutunut kilpailutalouden asettamiin raameihin ja tyytyy tulonmuodostuksen osalta kohtuuteen, mistä työnantajapuolen palkka-asenteissa ei ole nähtävissä merkkiäkään. Maltillinen tulonmuodostus pohjaa ammattiyhdistysliikkeessä todellisuudessa muuhunkin kuin pelkkään oletettuun ahneuteen. On varmistettava toimeentulo ja tulevaisuus, lasten ja nuorten menestyminen, säällinen hyvinvointi ja turvallisuus myös työuran jälkeen. Uskon ammattiyhdistysliikkeen katselevan tässä suhteessa elonkaarta kokonaisuutena. On nähtävä missä hyvinvointia ja demokratiaa uhataan, on oivallettava millaisen rakenteen puitteissa tämän ajan ihminen on valmis ja kykenevä antamaan parhaimman panoksensa itsensä ja aikansa yhteiskunnan kehittämiseen. Kysymys on mitä suurimmassa määrin mielikuvituksesta, liikkeen sisällä tehtävästä pohjustuksesta, arvoperiaatteita ja osaamista koskevasta koulutuksesta, tulevan yhteiskunnan vision sisäistämisestä.
Nithyananda, joogaopettajani, joka avaa Youtubessa Patanjali-joogan, Upanishadien ja ylipäätään Vedantakulttuurin pyhiä salaisuuksia, ilmaisee asian seuraavasti:"Soft power stand for fashions, hard power stand for passions." Pehmeät arvot rakentuvat mielikuvitukselle, kovat arvot edustavat intohimoja.
Tässä mielessä ammattiyhdistysliike on pehmeiden, tulevaa ennakoivien odotusten muovaaja ja moderaattori, työnantaja kovien intohimojen ehdotomaksi ja raudanlujaksi itsensä betonoiva puolustaja. Kumpi voittaa?
Suggestion mestari Émile Coué totesi aikoinaan:"Kun mielikuvitus ja tahto joutuvat ristiriitaan, voittaa mielikuvitus aina - eikä tästä säännöstä ole yhtään poikkeusta."