perjantai 15. toukokuuta 2015

Heräämisestä ihmisyyteen


"Kun useat ihmiset jakavat arkaaisen, taannuttavan tendenssin, silloin olemme tekemisissä folie á million,miljoonien hulluuden kanssa.Ja juuri se tosiasia että tämän hulluuden jakavat niin monet, sallii tämän lähestymistavan ilmetä hänelle viisautena, sallii tämän fiktiivisen ilmetä hänelle todellisuutena. Yksittäinen ihminen, joka jakaa tämän joukkohulluuden, kadottaa täydellisen eristyneisyyden ja eksyksissä olon tunteensa ja voittaa tällä tavalla intensiivisen pelkonsa jota hän muutoin vallitsevissa oloissa saattaisi tuntea. Ei pidä unohtaa että valtaosalle ihmisistä järki ja realiteetit eivät ole muuta kuin vallalla olevaa konsensusta.Ei ole menettänyt järkeään, kun kaikki ajattelevat kuten mitä itse tekee.
Vaihtoehto arkaaiseen, taannuttavaan ongelmanratkaisuun ja ihmisenä olemisen taakan tuntemiseen on progressiivinen ratkaisu, joka muodostuu siitä, että ei pyri taantumisen kautta vaan kaikkia inhimillisiä voimiaan kehittäen saavuttamaan uuden harmonian. On olemasa useita uskontoja, jotka heijastavat siirtymistä arkaaisesta ja taannuttavasta humanistiseen uskon kokemiseen, mutta merkittävä edistyksellinen ratkaisu ihmiskunnan historiassa sen radikaalissa muodossa tapahtui huomiota herättävästi joskus vuosien 1500 - 500 aikana ennen ajanlaskumme alkua. Se sukelsi esiin n. v. 1350 eKr. Echnatonin opeissa ja suunnilleen samanaikaisesti hebralaisen Mooseksen opetuksissa; noin 600 - 500 eKr. samoja oppeja esitti Lao Tse Kiinassa ja saman teki Buddha Intiassa, Zarahustra Persiassa, ja vastaavia oppeja löydämme myös kreikkalaisten filosofien ajatuksista sekä Israelin profeettojen julistuksista.
Ihmisen uusi tavoite, tulla täydelleen ihmiseksi ja tavoittaa tällä tavalla uudelleen kadotettu harmonia, tuli ilmaistuksi erilaisin käsittein ja symbolein; Echnatomille sitä symbolisoi aurinko, Moosekselle sen ilmaisi historian tuntematon jumala; Lao Tse kuvasi asiaa sanalla Tao, joka tarkoittaa tietä; Buddha ilmaisi uuden ihmisyyden käsitteellä Nirvana;kreikkalaiset filosofit nimittivät sitä liikkumattomaksi liikuttajaksi, profeetat puhuivat messiaanisesta "päivien päättymisestä". Nämä käsitteet perustuivat suurelta osin senaikaisiin ajattelutapoihin ja viime kädessä kunkin kultuurin senhetkiseen sosiaalistaloudellisen rakenteeseen. Mutta vaikka se muoto jonka tuo uusi tavoite kussakin olosuhteissa sai ilmiasukseen, tavoite kuitenkin kaikissa oli olennaisessa sama: ihmisen olemassaolon ongelman ratkaiseminen tavalla, joka antaisi oikean vastauksen kysymykseen jonka elämä asettaa, nimittäin kuinka ihminen tulee täysin ihmiseksi ja kuinka hän voi voittaa eristäytyneisyytensä.
Kun kristinusko ja islam suurinpiirtein 500-1000 vuotta myöhemmin toivat nämä samat ajatukset Eurooppaan ja Välimeren alueelle, koki senaikainen ihmiskunta saaneensa suuren tehtävän.Mutta tuskin oli ihminen kuullut tämän sanoman, alkoi hän heti vääristää sitä. Sen sijasta että olisi itse tullut täysin ihmiseksi, teki hän Jumalasta ja siihen liittyvästä "tavoitteesta" itselleen uuden epäjumalan, jonka kuvat ja sanat hän asetti oman todellisuuskokemuksensa sijalle. Ja kuitenkin on ihminen yrittänyt palata yhä uudelleen ja uudelleen tavoittamaan ihmisenä olemisen todellista tavoitetta. Näemme näitä yrityksiä uskonnollisissa lahkoissa, uusissa filosofisissa ajatuksissa ja poliittisissa filosofioissa. Niin erilaisia kuin tuon uuden tien ilmaukset eri kulttuureissa olla saattavat, niille on kuitenkin yksi perustavaa laatua oleva periaate yhteistä: ihminen voi valita vain kahden vaihtoehdon välillä:joko palata takaisin tai käydä eteenpäin. Hän voi joko taantua arkaaiselle, patologiselle tasolle tai suunnata eteenpäin ja kehittää ihmisyyttä eteenpäin. Sen ilmaisemisessa, muotoilutavassa löytyy useita eri vaihtoehtoja. Persiassa vaihtoehtona oli valo tai pimeys, vanhassa testamentissa siunaus tai kirous, elämä tai kuolema. Sosialistisessa ajattelutavassa kysymys on vaihtoehdosta sosialismin ja barbarian välillä."
(Käännös Erich Frommin teoksesta "Die Seele des Menschen" (Ihmisen sielu) vuodelta 1964, Erich Fromm Gesamtausgabe, osa 2 Analytische Charaktertheorie (Analyyttinen luonneteoria) ISBN 3-421-01952-5, Stuttgart Deutsche Verlagsanstalt)

Kosmisesta tietoisuudesta
Käpylässä 26. toukokuuta 2011 pitämämme lyhyen ja spontaanin lukupiirin  tapaamisen merkeissä rohkenen laittaa tänne näytille ensimmäisen tarinan, joka kertoo kosmisesta tietoisuudesta. Se on pitkähkö mutta varsin poikkeuksellinen sekä lukukokemuksena että myös sisällöltään. Haluan korostaa että kysymys on kirjan arvioinnista, ei kopioinnista tai kääntämisestä. Siihen eivät taitoni varmasti riittäisikään, koska kysymyksessä on varsin poikkeuksellinen ja harvinainen kirja. Samalla tässä jo heti alkuun joudumme kohtaamaan tilanteen, jossa kirjan sisällön esittelemiseen ja kirjan sisällön julkaisemiseen liittyvät oikeudet tulevat rajankäyntiin. Omalta osaltani haluan pysytellä lukijan ja  kirja-arvostelijan roolissa ilman mitään kaupallisia tai  muita pyrkimyksiä. Kaiken lisäksi yli 70 vuotta vanhaan kirjaan ei tietääkseni liity enää tekijänoikeuksia.

Vihjeen tällaisen kirjan olemassaolosta sain eräästä Erich Frommin koottujen teosten alaviitteestä. Erich Fromm - arvostettu 1930-luvulla toimineen Frankfurtin Goethe-Yliopiston sosiaalipsykologisen laitoksen ja koulukunnan edustaja -  pyrkii eräässä esseessään kuvaamaan luovuutta ja siihen liittyvää x-kokemusta, asioiden ja sisältöjen loksahtamista kohdalleen ja uuden näköalan avautumista havahtumisen kautta. Kirjoitin alaviitteestä löytyneen  kirjan nimen muistiin ja pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoohjelman avulla ryhdyin selvittämään, mistä tämä harvinainen kirja olisi saatavissa luettavaksi. Tämä Rickhard Maurice Bucken kirja löytyi Itävallasta, Wienin yliopiston kirjastosta, jonne tein kaukolainauksen. Joulun alla 2009 sain Kontulan kirjastosta ilmoituksen kirjan saapumisesta. Kirjaa ei kuitenkaan annettu kirjastosta mukaan kuten on tavanomaista. Sain vain luvan katsella ja selailla sitä kirjaston lukuhuoneessa. Kun laina-aikaa kuitenkin oli kuukausi, otin tehtäväkseni tiivistäen ja referoiden kääntää ja kuvata tämän harvinaisen kirjan sisältöä. Jos kielitaitoa riittää, kirjan voi tietenkin kuka tahansa kaukolainata. Laatimani esittely ja arviointi on siis luettavissa allaolevaa linkkiä klikkaamalla.
Kosmisen tietoisuuden ulottuvuus




Ei kommentteja: