EHYT, Hyvinvointilomat, VALO ry –
mitä järjestöjä nämä ovat? Kysymyksessä on uusi
järjestöstruktuuri, rakenne joka on syntynyt perinteisten alan
kansalaisjärjestöjen yläpuolelle, resursseja jakavan valtiovallan
ja aatteellisten yhteisöjen väliin. Ehkäisevä päihdetyö,
sosiaalinen lomatoiminta tai liikunta ja urheilu ovat niitä
yhdistäviä aihealueita joiden ympärille nämä
sateenvarjo-organisaatiot on muodostettu. Näitä on muitakin, ainakin jossakin määrin yhteiskunnallisen suuntautumisen pohjalta rakennettuja. Niiden puitteissa
järjestöjen toiminnan sisältöä ja merkityksiä on arvioitu
uudelleen. Aika kovaa pelkistystäkin on tehty – näihin
yhteisöihin kuuluvat aatteelliset järjestöt ovat menettäneet
oikeutensa suoraan valtionapuun. Resursseja jaetaan uudelleen,
vanhojen järjestöjen omista arvoista lähtevät painotukset
joutuvat uuden järjestötason puntariin. Järjestön suora yhteys
valtiovaltaan on kadonnut tai katoamassa.
Kysymyksessä on suuri murros, jonka
sanelijana ovat aikamme pragmaattiset lähtökohdat. Pääsy
perustelemaan omaa toimintaa suoraan päättäjille joutuu
läpikäymään vielä yhden ylimääräisen järjestötason, jossa
aatteellisesta järjestöstä päätöksenteossa on yksi tai kaksi
edustajaa. Tässä prosessissa vahvat vahvistuvat ja heikot karsitaan
pois. Jopa aatteellisisa tavoitteissa uuteen jäsenyyteen taivutetut
joutuvat rajaamaan oman aatteellisen toimintansa niin, että uuden
järjestötason arvot ja perustelut tulevat osaksi uutta
suuntautumista. Yleisenä perusteena muutokselle on yhteiseksi
tunnnustettu mutta yleisyyden leveällä pensselillä maalailtu
päämäärä, jonka sisälle sopivat ainakin perinteiset
aatteelliset arvopainotukset. Kun arvot määritellään näin
laveasti, käytännön ote siirtyy niille, joilla on valtaa ja joilla
on kontakti resurssien jakajiin.
Kansalaisjärjestön tekee yhteiskunnan
kannalta merkitykselliseksi sen dynaaminen tehtävä kasvatuksessa
demokratiaan. Siellä kasvetan yhteisöön, opitaan yhteistoiminnan
keskeiset periaatteet, siellä aktivoidutaan niin oman järjestön
kuin sen edustajien ajatusten eteenpäinviemiseen. Näiden arvojen
pohjalta, ilman ulkopulista painostusta voidaan ottaa myös vastuuta
yhteiskunnallisista tehtävistä. Saavutettu kansalaiskunto punnitaan
vaaleissa, ei aatteellisen yhteisön yläpuolella olevassa,
ylhäältäpäin luodussa arvorakenteessa.
Ainakaan pohjoismaista en tunne
vastaavanlaista kehitystä, jossa ylhäältäpäin luodaan
valtiovallan ja kansalaisjärjestöjen väliin uusi rakenne, joka
resursseja hallinnoidessaan ehdollistaa järjestöjen itsenäisen
aatteen ja käytännön toiminnan. Vastaavanlaista ilmiötä edustaa
mielestäni entinen DDR:N (Deutsche Demokratische Republik) , jossa
muodollisesti itsenäisten aatteellisten puolueiden piti kuitenkin
hyväksyä Sosialistisen Yhtenäisyyspuolueen (SED) keskeiset arvot mm.
siten että omien aatteellisin tunnuksin ei ollut asiaa valtiolliseen
vaikuttamiseen. Harva taitaa muistaa että DDR:ssä toimi myös sosialidemokraattinen puolue tällaisessa vallalle alistetussa rakenteessa. Suomessa syntyvän rakenteen lähtökohdat eivät ole
samat, vaan oikeastaan päinvastaiset. Uusien yhteisöjen toimintaa
ehdollistetaan markkinoille ja kilpailulle, joilla luodaan uusia
niiden ehdoilla pärjääviä vaikuttajia ja idoleja. Demokraattista
sentralismia uudessa asussa?
Kun aatteelliset suuntaukset ja jopa
vastakkainasettelut eivät keskeisten arvojen osalta ole täällä
vanhalla mantereellakaan minnekään hävinneet, näyttäytyvät
uudet yhteisöt myös valtaa ja hegemoniaa pitävien arvoihin
taivuttavina järjestötroijalaisina. Mukaan mennään yleisen ja
yhteisen hyvän toivossa ja vähäistenkin taloudellisten resurssien
menettämisen pelossa. Uusien rakenteiden todellinen luonne paljastuu
vasta sitten, kun uusi järjestöhevonen on otettu käyttöön.
Euroopassa puhutaan paljon ns.
eivaltiollisista kansalaisjärjestöistä eli ”NGO:s”
rakenteesta, joka tulee lyhenteenä englanninkielisestä ilmaisusta ”Nongovernemental Organisations”. Ne ovat syntyneet
alhaaltapäin, eheiden aatteellisten arvojen ympärille. Niillä on
ollut paljon merkitystä integriteetin, autenttisuuden, elämän
rikastuttamisen ja vastuullisen, ennustettavan toiminnan
mahdollistajina.
Kun katselee näiden uusien järjestöjen
syntyhistoriaa, niin joutuu kyseenalaistamaan niiden merkityksen
vapaina kansalaisjärjestöinä, vaikka yhdistysrekisteri ne näyttää
hyväksyvänkin. Olen kuullut että esimerkiksi tämän vuoden alusta
aloittanut liikuntaa ja urheilua edustava VALO ry edellyttää, että
ainakin puolet sen tavoitteista ja toiminnasta tulee pohjautua VALO
ry:n asettamiin arvoihin ja tavoitteisiin.
Vapaa ja omaehtoinen kansalaistoiminta
näyttää joutuvan näinä aikoina uuteen kurimukseen, jossa
rakenteiden mukana tuhoutuvat myös moniarvoisen yhteiskunnan
keskeiset ihanteet. Tietääkseni mm. Työväern urheiluliitto joutuu toukokuubn alussa järjestettävässä liittokokouksessaan ottamaan kantaa tähän "VALO-ilm iöön".
Kun katselen esimerkiksi Työväen Retkeilyliittoa yhden
maailman vanhimman ympäristöinternationaalin ainoana suomalaisena
jäsenjärjestönä, ei voi olla tuntematta vakavaa huolestumista
järjestön menestymisestä näissä uusissa rakenteissa.
Yhteiskunnan tuella on suuri käytännön merkitys niille jotka sitä
saavat. Kysymys on keskeisen hallinnon ja toimiston ylläpitämisestä,
toimistotekniikasta, representaatiosta, yhteisön arvojen
välittäåmisestä ja arvostuksesta ylipäätään. Omassa
keskuudessamme merkitykselliseksi koettu kilpailusta vapaa,
ympäristöä ja energiaa säästävä, kulutussuuntautumiseltaan
maltillinen liikunta, matkailu, lomailu ja sen rakenteiden
ylläpitämien saattavat jäädä menossa olevan suuntauksen
jalkoihin. Kysyn itseltäni ja muilta: onko aatteella ja arvoilla,
omaehtoisuudella ja itsenäisellä vastuunotolla vielä merkitystä
uutta suuntaa hakevassa suomalaisessa yhteiskunnassa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti